صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و شانزده - ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و شانزده - ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۳

انتخابات در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس به دور دوم کشیده شد

رأی تهرانی‌ها به فهرست‌های انقلابی

 
باوجود تکرار رأی مردم تهران به چهره‌های برآمده از جریان انقلابی تعدد فهرست‌های معرفی شده از سوی این جریان برای مجلس دوازدهم کار انتخابات در حوزه انتخابیه تهران را همچون 17 حوزه انتخابیه دیگر به دور دوم کشاند. اکثریت رأی دهندگان تهرانی که در انتخابات مجلس یازدهم با رأی به فهرست واحد اصولگرایان همه 30 نامزد معرفی شده را در مقابل فهرست رقیب به پیروزی رسانده و راهی مجلس کرده بودند؛ در این دوره نشان دادند که تنوع لیست‌های انتخاباتی به آنها این امکان را داده است تا گزیده‌تر عمل کنند و برگه رأی‌شان را با نوشتن نام‌هایی از فهرست‌های مختلف به صندوق بیندازند.
 
تکلیف 15 کرسی تهران مشخص شد
بر اساس نتایج به دست آمده از انتخابات روز 11 اسفند در این حوزه انتخابیه 15 نامزد حائز بیشترین آرا که حد نصاب دست کم 20درصد آرای صحیح مأخوذه را به خود اختصاص داده‌اند در مرحله نخست انتخابات به مجلس راه‌ یافتند و منتخبان ردیف 16 تا 45 برای کسب رأی لازم برای 15 کرسی باقی مانده در دور دوم رقابت می‌کنند.
به گزارش ایسنا، در حوزه انتخابیه تهران که بیش از 3647 نامزد برای کسب ۳۰ کرسی در خانه ملت به رقابت پرداختند، سید محمود نبویان با اخذ 426 هزار و 980 رأی حائز رتبه نخست شد و توانست ۳۵.۱۹ درصد از آرای مأخوذه را به خود اختصاص دهد. پس از او حمید رسایی با 351 هزار و 417 رأی (29.17 درصد از آرای مأخوذه)، امیرحسین ثابتی منفرد با 347 هزار و 41 رأی (28.6 درصد از آرای مأخوذه) نمایندگان دوم و سوم تهران شدند. محمدباقر قالیباف سرلیست اصلی فهرست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب موسوم به «شانا» نیز با 322 هزار و 311 رأی و اختصاص دادن 26.57 درصد آرای اخذ شده در حوزه انتخابیه تهران در جایگاه چهارم قرار گرفت.
بر این اساس ابراهیم عزیزی، پیمان فلسفی، سمیه رفیعی، محمد سراج، ابوالفضل ظهره‌وند، ابوالقاسم جراره، حسین نجابت، عبدالحسین روح الامینی نجف آبادی، زینب قیصری، زهره سادات لاجوردی، ریحانه اخلاقی، علیرضا سلیمی، زهره طبیب‌زاده نوری، صالح اسکندری، سید مرتضی محمودی، محمدحسین حسین‌زاده بحرینی، حسن خجسته باقرزاده، مهدی عسگری، مجتبی زارعی، سمیه گلپور چمرکوهی، بیژن نوباوه وطن، علی طهرانی مقدم، علی اصغر پورمحمدی، سید نظام‌الدین موسوی، عطا بهرامی، مجتبی رحماندوست، مهدی شریفیان، فاطمه قاسم‌پور، حسین صمصامی و سعید آجرلو نامزدهایی هستند که به مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی راه یافته‌اند.

سه عضو فهرست صدای ملت
در میان 80 نامزد اول
فهرست 30 نفره «صدای ملت» متشکل از اصلاح‌طلبان در حوزه انتخابیه تهران به سرلیستی علی مطهری در تهران از نامزدهای منتخب دور اول یا نامزدهایی که به دور دوم داشتند هیچ سهمی نیافت. در حالی‌که دست کم 4 حزب کارگزاران سازندگی، ندای ایرانیان، اعتماد ملی و حزب اعتدال و توسعه رسماً از این فهرست حمایت کرده بودند و توقع می‌رفت اعضا و بدنه اجتماعی این احزاب در کنار بخشی از حامیان اجتماعی اصولگرایان میانه‌رو تمام یا بخشی از آرای خود را به صدای ملتی‌ها اختصاص دهند؛ نتیجه‌ای که به دست آمد چیزی بهتر از رتبه 58 محمد خوش‌چهره اقتصاددان حاضر در این فهرست با 90 هزار و 487 رأی (7.49 درصد از آرای مأخوذه) نبود. علی مطهری به عنوان سرلیست با 74 هزار و 260 رأی (6.12 درصد) در رتبه 63 قرار گرفت و سیدمحمدبطحایی، وزیر آموزش و پرورش دولت روحانی با 38 هزار و 563 رأی (3.18 درصد) هفتاد و سوم شد. نتیجه‌ای که از حیث تعداد آرا بیش از هر رقیبی با تعداد آرای باطله تهران یعنی حدود 69 هزار رأی باطله‌ای که در این حوزه شمارش شد رقابت می‌کرد.
 
برد نسبی دو فهرست امنا و صبح ایران
نتایج به دست آمده از صندوق‌های آرا در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس نشان از آن دارد که در مجموع دو فهرست ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (امنا) و صبح ایران به عنوان تشکل‌های انتخاباتی که در هفته‌های منتهی به انتخابات اعلام وجود کردند در مقابل دو تشکل اصولگرای دیگری که سابقه انتخاباتی داشتند به پیروزی نسبی رسیدند. از 15 منتخب اول تهران 9 نامزد به این دو فهرست تعلق داشتند، 5 نامزد از سوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب حمایت شده بودند و شورای وحدت اصولگرایان به عنوان تشکل منصوب به اصولگرایان سنتی تنها یک نامزد در جمع 15 منتخب نخست داشت. از میان 30 نامزدی هم که به دور دوم راه یافتند امنا و صبح ایران با 16 سهم از شانا با 13 سهم پیشتر قرار گرفتند.
در چنین فضایی مسعود زریبافان سخنگوی امنا از دستور کار این تشکل برای تهیه فهرست مرحله دوم انتخابات خبر داد اما گفت: از آنجا که این ائتلاف متعلق به همه نیروهای انقلاب است، از ظرفیت‌ها، نظرات و همراهی‌های همه نیروهای انقلابی و دلسوزان کشور استقبال می‌کنیم.

جستجو
آرشیو تاریخی