صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهارده - ۱۲ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهارده - ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۵

پوتین اروپا را تهدید کرد

نیروهای هسته‌ای راهبردی روسیه آماده هستند


فائزه سادات یوسفی / روز پنجشنبه رئیس‌جمهور روسیه در حالی در سخنرانی خود در مجمع فدرال این کشور، اروپایی‌ها را تهدید به حمله هسته‌ای کرد که پس از سپری شدن دو سال از جنگ اوکراین اکنون رصد تحولات و رویدادها حکایت از افزایش تنش‌ها در کارزار نیابتی قدرت‌های جهانی و احتمال شعله‌ور شدن دامنه آن با حضور ناتو دارد. ناتو به رهبری امریکا که با تسلیح اوکراین تا به حال در دستیابی به مقاصد خود در میدان ناکام مانده، اکنون در مواجهه با پیش‌روی‌های روسیه این خطر را احساس می‌کند که اگر در این نقطه زمانی نتوانند استراتژی مؤثری را برای غلبه بر شرایط کنونی، اتخاذ کنند، اعتبار جهانی خود را از دست خواهند داد. درهمین رابطه روز گذشته وزیر دفاع ایالات متحده لوید آستین، در جلسه استماع کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان گفت: «اگر اوکراین سقوط کند، روسیه و ناتو ممکن است وارد یک درگیری نظامی مستقیم شوند.»

ناتو، اعتراف به ناتوانی
اظهارات وزیر دفاع امریکا همراه با دیگر گفته‌های مقامات عضو ناتو به وضوح از تشویش در این سازمان و اعتراف به ناتوانی در جنگ دوساله حکایت دارد. بیان ورود مستقیم ناتو نشان از ضرب‌الاجلی برای تحول در جدالی سرنوشت‌ساز برای غرب دارد. این جدال که با تحریک غرب منعقد شد چشم‌انداز وسیعی را در انگیزه‌های غرب ترسیم کرده بود و قرار بود نقطه پایانی برای تغییر نظم جهانی و مانعی برای چند قطبی شدن آن باشد. اما بعد از دوسال، همراه با تحولات غرب آسیا و جنگ غزه ، ناتو در سردرگمی قرار گرفته است و راه‌های برون رفت از بحران را مسدود می بیند.

اعلام آمادگی روسیه
با وجود تهدیدات ناتو به ورود مستقیم اما پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در سخنرانی سالانه خود در مجمع فدرال روسیه با اشاره به نشست اخیر برخی سران کشورهای غربی و احتمال ورود ناتو به جنگ، ابراز داشت که سرنوشت نیروهای اعزامی بسیار غم‌انگیزتر از نیروهای جنگ جهانی خواهد بود. او همچنین تصریح کرد که روسیه نیز سلاح‌هایی دارد که می‌تواند اهدافی را در قلمرو آنها هدف قرار دهد. وی تأکید کرد که نیروهای هسته‌ای راهبردی روسیه در حالت آمادگی کامل برای استفاده تضمینی هستند.
پوتین در ادامه سخنانش در رابطه با پیشنهادات امریکا برای گفت‌و‌گو با مسکو گفت که اظهارات واشنگتن در مورد علاقه به چنین گفت‌و‌گویی با هدف انحراف افکار عمومی امریکا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری این کشور مطرح می‌شود. رئیس‌جمهور روسیه در ادامه با اشاره به سخنرانی سال ۲۰۱۸ میلادی خود در مجمع فدرال روسیه تأکید کرد که همه برنامه‌های تسلیحاتی که در آن سال اعلام شد، تکمیل شده و یا در آستانه تحقق هستند. به‌عنوان نمونه وی به سامانه‌های موشکی مدرن، چون موشکی مافوق صوت بین‌قاره‌ای آوانگارد، موشک‌های قاره‌پیما سارمات (قادر به حمل کلاهک هسته‌ای) و دیگر تسلیحات پیشرفته اشاره کرد.
رئیس‌جمهوری روسیه همچنین گفت:‌ کشورهای غربی سعی می‌کنند روسیه را به یک مسابقه تسلیحاتی و تکرار مسیری که در دهه ۱۹۸۰ میلادی با اتحاد جماهیر شوروی در پیش گرفتند، بکشانند، با این وجود، امروز تخصیص منابع روسیه به نیروهای مسلح تا حد امکان منطقی خواهد بود.

جستجو
آرشیو تاریخی