صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهارده - ۱۲ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهارده - ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۲

انتخابات مجلس دوازدهم مطلوب‌تر از دوره قبل برگزار شد

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، روز گذشته انجام شد. بر اساس اعلام ستاد انتخابات وزارت کشور، حدود ۱۵ هزار نفر برای ورود به خانه ملت به رقابت با یکدیگر پرداختند. از این تعداد، ۱۲ درصد زن و ۸۸ درصد نیز مرد بودند. همزمان با انتخابات مجلس شورای اسلامی، انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری نیز برگزار شد. ۶۱ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۲۹۸ نفر از مردم ایران واجد شرایط بودند تا با حضور در حوزه‌های اخذ رأی، رأی خود را به صندوق‌ها بیندازند.
همچنین یک هزار و ۲۱۸ حوزه انتخابیه اصلی و فرعی و قریب به ۵۹ هزار شعبه اخذ رأی در ۳۱ استان تعبیه شده بود که از این تعداد ۱۵ هزار شعبه سیار و ۴۴ هزار شعبه ثابت بودند.
فرآیند اخذ رأی انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری از ساعت ۸ صبح روز جمعه آغاز شد و با توجه به مشارکت مردم، مدت زمان اخذ رأی از شهروندان تا ساعت 22 تمدید شد. ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۳۲ اعلام کرد: با عنایت به گزارش‌های دریافتی از حوزه‌های انتخابیه سراسر کشور مبنی بر استقبال گسترده و ازدحام مردم در شعب اخذ رأی، وزیر محترم کشور به استناد تبصره ۲ ماده ۱۱ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و تبصره ماده ۸ آیین‌نامه اجرایی قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری با تأیید شورای نگهبان مدت زمان اخذ رأی در سراسر کشور را تا ساعت۲۲:۰۰ (۱۰ شب) تمدید نمودند.

1402 بهتر از 1398
طبق اظهارات هادی طحان‌نظیف سخنگوی شورای نگهبان، بنابر شواهد، درصد مشارکت در انتخابات ۱۴۰۲ خوب و حتی نسبت به انتخابات مجلس یازدهم بهتر بوده است.
همچنین تا لحظه تنظیم این گزارش، براساس آخرین آمار، ۴۷ درصد از رأی‌دهندگان زنان و ۵۳ درصد مردان هستند. ۸۶ درصد از رأی‌دهندگان با کارت ملی، ۱۱ درصد با شناسنامه، کمتر از ۳ درصد گواهینامه و کمتر از یک درصد با پاسپورت و کارت پایان خدمت رأی داده‌اند. استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، قم، لرستان، چهار محال و بختیاری، گلستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، ایلام و کرمان از استان‌های پیشرو در انتخابات ۱۱ اسفند بودند.

وزارت کشور مرجع اصلی اعلام  مشارکت
علیرضا فخاری عصر جمعه در ستاد انتخابات استان تهران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: نرخ مشارکت در استان طبق انتظار و پیش‌بینی‌ها بوده اما هنوز با قطعیت نمی‌توان در این خصوص آماری اعلام کرد.
وی ادامه داد: تا پایان زمان رأی‌گیری باید صبر کنیم، بنابراین هر کسی در این خصوص اظهار نظر کند و نرخی برای مشارکت مردم استان و شهرستان اعلام کند مسئولیتش با خودش است. علی بهادری جهرمی نیز پس از بازدید از ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران مستقر، گفت: براساس گزارشی که ارائه شده است، مسأله قابل توجهی در فرایندهای اجرایی انتخابات اتفاق نیفتاده و موردی هم نبود که سریعاً پیگیری و رفع نشود.

جستجو
آرشیو تاریخی