صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهارده - ۱۲ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهارده - ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۲

آیت‌الله رئیسی پس از بازدید از ستاد انتخابات:

همه شرکت‌کنندگان پیروز انتخابات هستند

هشت صبح دیروز انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و هشتمین دوره مجلس خبرگان رهبری در سراسر کشور آغاز شد. این انتخابات، به دلیل هجمه سنگین ضدانقلاب و دشمنان و نیز شرایط منطقه و کشور، از حساسیت قابل توجهی نسبت به دوره‌های قبل برخوردار بود. باوجود این و به رغم تلاش سنگین بدخواهان برای سردی انتخابات، اما استقبال مردم شرایط متفاوتی را برای کشور رقم زد. این تفاوت، ناشی از حضور گسترده و قابل قبول مردم در انتخابات، به‌ویژه در شهرستان‌هاست که توانسته نصاب مطلوبی از مشارکت سیاسی را رقم بزند. ایرانیان دیروز در 59 هزار شعبه اخذ رأی در سراسر کشور حاضر شدند تا 290 نماینده مجلس شورای اسلامی و 88 نماینده مجلس خبرگان رهبری را انتخاب کنند. مطابق گزارش وزارت کشور، برای 290 صندلی بهارستان، 15 هزار نامزد با یکدیگر رقابت کردند و 144 نفر نیز نامزد نمایندگی مجلس خبرگان رهبری بودند. روز گذشته، متولدان ۱۱ اسفند ۱۳۸۴ به قبل واجد شرایط رأی دادن بودند. بر این اساس، ۶۱ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۲۹۸ ایرانی واجد شرایط رأی دادن بودند که از میان آنان ۳۰ میلیون و ۹۴۵ هزار و ۱۳۳ نفر مرد و ۳۰ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۱۶۵ نفر نیز زن بودند. دیروز اقلیت‌های دینی و مذهبی نیز پای صندوق‌های رأی حاضر شدند. کلیمی‌ها، زرتشتی‌ها و آشوری‌ها نمایندگان خاص خود را انتخاب کردند و ایرانیان اهل سنت نیز در شهرهای مختلف کشور، همچون سایر ایرانیان به نامزدهای مطلوب خود رأی دادند. به این ترتیب، فارغ از اینکه از صندوق‌های رأی چه نتیجه‌ای بیرون بیاید مهم این است که گام سیاسی دیگری در کشور رقم خورد تا پیام آن به دوستان و دشمنان ایران‌زمین در سراسر جهان برسد.

روز گذشته رئیس‌جمهور با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور، علاوه بر انداختن آرای خود در دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرنگان رهبری در صندوق‌ها، از بخش‌های مختلف این ستاد بازدید و بر جزئیات اخذ آرا در سراسر کشور نظارت کرد. آیت‌الله رئیسی در سخنانی، همه شرکت‌کنندگان، اعم از مردم و نامزدها را پیروز انتخابات برشمرد و تأکید کرد که رأی مردم برای مجریان و ناظران، حق‌الناس است. علاوه بر رئیس‌جمهور  دیگر شخصیت‌ها و چهره‌های سیاسی نیز،  با حضور در شعب مختلف اخذ رأی، در تهران یا شهرستان‌ها، آرای خود را به صندوق‌ها انداختند.

حضور آیت‌الله رئیسی در ستاد وزارت کشور
رئیس‌جمهور روز گذشته  در ستاد انتخابات وزارت کشور حاضر شد و علاوه بر شرکت در انتخابات، با توضیحات وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات از جزئیات روند اخذ رأی در سراسر کشور مطلع شد.
آیت‌الله رئیسی، تعیین‌کننده دانستن آرای مردم در نظام جمهوری اسلامی ایران را از افتخارات جمهوری اسلامی دانست و افزود: همانگونه که امام راحل فرمودند: «میزان رأی ملت است.»
رئیس‌جمهور انتخابات را جشن ملی حقیقی ملت بزرگ ایران توصیف و تصریح کرد: انتخابات نماد انسجام و وحدت ملی است؛ امروز همه گروه‌ها، دسته‌ها و سلایق سیاسی با معرفی کاندیداهای خود به مردم به صحنه آمده‌اند تا روز باشکوهی برای ملت ایران رقم بخورد.
وی با بیان اینکه پیروز رقابت انتخاباتی امروز ملت بزرگ و سرفراز ایران است، اظهارکرد: همه کاندیداهایی که وارد صحنه انتخاباتی شدند چه رأی بیاورند و چه رأی نیاورند و همچنین مردمی که پای صندوق‌ها حاضر شدند، چه کاندیدای مورد نظرشان رأی بیاورد چه نه، پیروز میدان هستند، چرا که به تکلیف خود که مشارکت در انتخابات بوده عمل کرده‌اند.

رأی مردم حق‌الناس است
آیت‌الله رئیسی با ابراز امیدواری نسبت به ثبت انتخاباتی باشکوه، تأکید کرد که رأی مردم برای دولت و همه مجریان و ناظران حق‌الناس بوده و با رعایت امانت هر آنچه که مردم رأی داده باشند، بررسی، خوانده و اعلام می‌شود.

اژه‌ای: حضور مردم دشمنان را ناامید می‌کند
رئیس قوه قضائیه نیز در اولین ساعات آغاز رأی‌گیری با حضور در مسجد جامع لویزان در کنار سایر مردم، آرای خود را به صندوق انداخت. حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، گفت: حضور مردم در انتخابات، علاوه بر افزایش اعتبار کشور و خوشحالی و مسرت دوستان ایران اسلامی سبب یأس و ناامیدی بیشتر دشمنان و شیاطین خواهد شد.

قالیباف: هر رأی جایگزین مجاهدت‌های دفاع مقدس
 رئیس مجلس شورای اسلامی در تکیه‌گاه آقامرتضی‌علی(ع) محله هرندی آرای خود را به صندوق‌ها انداخت. وی، مشارکت در انتخابات را تضمین‌کننده امنیت ملی و حفظ منافع ملی کشور برشمرد و گفت: اگر در زمان دفاع مقدس و در آن شرایط سخت، رزمندگان در میدان‌های نبرد با خون خود از کشور و انقلاب اسلامی دفاع کردند، اکنون هر رأیی که در صندوق رأی انداخته می‌شود، به نوعی جایگزین همان مجاهدت‌های روزهای دفاع مقدس است.

مخبر: از بین رفتن هژمونی دشمن با رأی مردم
معاون اول رئیس‌جمهور آرای خود در دو انتخابات را با حضور در صف رأی‌دهندگان در حوزه اخذ رأی امامزاده صالح(ع) تهران به صندوق انداخت. محمد مخبر در گفت‌و‌گویی کوتاه با خبرنگاران، با تأکید بر اینکه یکی از مؤلفه‌های قدرت نظام اسلامی که دشمن هیچ حربه‌ای در مقابل آن ندارد، مردمی بودن آن است، گفت: حضور مردم پای صندوق رأی هژمونی دشمن را از بین می‌برد. وی اضافه کرد: در هر عرصه و ساحتی که نظام نیاز به دفاع داشته است، مردم با تشخیص درست خود حضور پیدا کردند.

شرکت مراجع‌تقلید در انتخابات
مراجع عظام‌تقلید، عمدتاً در شهر قم، در دو انتخابات شرکت کردند. آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی پس از شرکت در انتخابات، روز انتخابات را از روزهای پربرکت دانست و افزود: ملتی توانایی اداره خود را دارد که سرنوشت خود را با انتخاب افراد اصلح رقم بزند. این مرجع تقلید با بیان اینکه هر ملتی مشکلاتی دارد، اظهارکرد: حل مشکل از طریق حضور در پای صندوق است.
آیت‌الله العظمی جوادی‌آملی نیز سعادت کشور را در گرو انتخاب صحیح دانست و گفت: امیدوارم مسئولینی که تا کنون صالح بودند از این به بعد با صلاحیت کار کنند و به مقصد برسند؛ آنان که به بی‌راهه رفتند توبه کنند تا نظام ما با سلامت به دست صاحب اصلی‌اش برسد.
آیت‌الله العظمی‌سبحانی هم پس از شرکت در انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه حفظ نظام اسلامی از اوجب واجبات است گفت: یکی از راه‌های تثبیت نظام اسلامی، شرکت در انتخابات است و لازم است مردم با حضور پرشور در انتخابات، توطئه دشمنان را ناکام بگذارند.
 آیت‌الله العظمی نوری‌همدانی پس از انداختن آرای خود در صندوق‌های دو انتخابات، با بیان اینکه به افراد متعهد، متخصص و افرادی که دشمن‌شناس هستند و می‌توانند در برابر دشمن مقاومت کنند رأی بدهید، تصریح کرد: به یاد فرمایش امام‌خمینی رحمه‌الله علیه که فرمودند به مثل مدرس باشید، به افرادی که تعهد و تخصص دارند، افرادی که دشمن‌شناس هستند و می‌توانند در برابر دشمن مقاومت کنند به آنها رأی بدهید؛ نظر ما هم همین است.
حجت‌الاسلام والسلمین سید‌جواد شهرستانی نماینده آیت‌الله سیستانی در ایران نیز روز گذشته آرای خود را در دو انتخابات مجلس و خبرگان به صندوق‌ها انداخت.
سرلشکر باقری: آینده کشور تعیین می‌شود
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، پس از شرکت در انتخابات در مسجد جامع لویزان تهران، گفت: آینده این کشور ۴ سال در مجلس شورای اسلامی و ۸ سال در مجلس خبرگان رهبری امروز تعیین می‌شود. سرلشکر باقری افزود: هر حرفی هم که داریم طی ۴ سال آینده با مجلسیان بزنیم و آنان باید حرف‌های ملت ما را در تدوین قوانین و نظارت بر قوه مجریه دنبال کنند.

سیاسیون در کدام حوزه رأی دادند؟
علاوه‌بر چهره‌های برشمرده، شخصیت‌ها و مقام‌های بسیاری، هم‌پای مردم با حضور در حوزه‌های رأی‌گیری، آرای خود را به صندوق‌ها انداختند. آیت‌الله جنتی، دبیر شورای‌نگهبان در محل این شورا، آرای خود را در صندوق‌ها انداخت. حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی هم در ساعات اول رأی‌گیری در حسینیه جماران در انتخابات شرکت کرد. محمود واعظی، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور سابق هم در جماران در انتخابات شرکت کرد.
حسن روحانی رئیس‌جمهور سابق نیز به رغم ردصلاحیت برای کاندیداتوری در انتخابات خبرگان، با حضور در یکی از مدارس منطقه 1، آرای خود را به صندوق‌ها انداخت. مجید انصاری، چهره مطرح اصلاح‌طلبان و عضو مجمع روحانیون مبارز هم در جماران در انتخابات شرکت کرد.  علی لاریجانی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در امامزاده صالح(ع) در انتخابات شرکت کرد. حجـــــت‌الاسلــــــام ناطق‌نــــــــوری، حجت‌الاسلام درویــــــشیان رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس‌جمهور، محسن رضایی دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران‌قوا، حسین دهقان رئیس بنیاد مستضعفان و سیدمحمد حسینی معاون امور مجلس رئیس‌جمهور در حسینیه ارشاد آرای خود را در صندوق‌ها انداختند. بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت در مسجد‌النبی(ص) تهران، سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش در شهرک شهید فلاحی، غلامحسین کرباسچی دبیرکل سابق حزب کارگزاران سازندگی در حسینیه‌ارشاد و علی شمخانی دبیر سابق شورای عالی امنیت‌ملی با حضور در مسجد حضرت ولی‌عصر(ع) (خوزستانی‌های مقیم تهران) آرای خود را در صندوق‌ها انداختند.

جستجو
آرشیو تاریخی