دستور ویژه وزیر کشور برای امداد‌رسانی به سیلزدگان

11 شهرستان سیستان و بلوچستان در محاصره سیل

 ایران‌زمین‌- بارش باران در روزهای اخیر راه‌های ارتباطی۲۲ مسیر اصلی، فرعی و روستایی در جنوب استان سیستان و بلوچستان را بسته و آب وارد منازل مردم شهرستان نیکشهر شده است.
وزیر کشور برای رسیدگی به وضعیت مناطق سیلزده این استان دستور ویژه صادر کرد. احمد وحیدی در تماس تلفنی با استاندار سیستان و بلوچستان در جریان آخرین وضعیت مناطق سیلزده شهرستان‌های چابهار، دشتیاری و قصرقند قرار گرفت.
وزیر کشور ضمن صدور دستورات لازم بر به کارگیری امکانات انسانی، تجهیزات و ماشین‌آلات دستگاه‌های اجرایی منطقه برای کمک به آسیب‌دیدگان تأکید کرد و خواستار رسیدگی فوری به نیازها، مشکلات سیلزدگان اعم از اسکان، مواد غذایی، درمان و لوازم گرمایشی و کاهش آلام آنان شد.
وزیر کشور همچنین از محمدحسن نامی، رئیس سازمان مدیریت بحران خواست با اعزام هیأتی از تهران، همه امکانات و تمهیدات لازم به فوریت برای کمک‌رسانی به استان ارسال شود.
به گفته مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان 11 شهر و صدها روستا در این استان درگیر سیل شده‌اند و امدادگران همچنان در مناطق سیلزده مشغول امداد‌رسانی هستند.
همچنین مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: بیشترین مسیرهای بسته شده در بلوچستان در شهرستان‌های دشتیاری، قصرقند، فنوج و دلگان واقع شده که برای بازگشایی این مسیرها ابتدا باید طغیان رودخانه‌های محلی فروکش کند. مجید محبی بیان کرد: برق ۴۱ روستای جنوب استان بر اثر بروز بارندگی و سیلاب قطع شده بود که با وجود سیلابی بودن مسیرها و دشواری‌های فراوان، تاکنون برق ۱۱ روستا وصل شده و همچنان تلاش برای برقدار کردن ۳۰ روستای دیگر با قوت ادامه دارد. وی تأکید کرد: خوشبختانه در سیلاب اخیر هیچ گونه خسارت جانی نداشتیم و خدمات‌رسانی به مردم آسیب‌دیده از سیلاب با کمک نیروهای هلال احمر ادامه دارد. مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: این استان به سبب گستردگی و موقعیت خاص جغرافیایی همواره با بحران‌های طبیعی روبه‌رو است که سیل، خشکسالی و طوفان‌های سهمگین ۱۲۰ کیلومتری بطور همزمان از بحران‌های این استان است.
محبی با اشاره به تأمین سوخت اضطراری برای ماشین‌آلات امدادی گفت: با توجه به کاهش دما و برودت هوا در شمال استان، سهمیه سوخت ویژه برای شهرستان‌های خاش، تفتان، میرجاوه، زاهدان و شهرستان‌های حوزه سیستان اختصاص داده شده که این علاوه بر سهمیه قبلی افراد است. وی در تشریح جزئیات بارندگی‌های اخیر در سیستان و بلوچستان اظهار کرد: پیرو صدور هشدارهای سطح نارنجی و قرمز در شهرهای جنوب استان شاهد وقوع بارندگی‌هایی نسبتاً شدید بودیم که موجب وقوع خساراتی به زیرساخت‌های آب و برق و مخابرات شد.
محبی با اشاره به برگزاری ستاد مدیریت بحران در شهرستان‌های مختلف استان ادامه داد: پست برق شماره ۴ دچار آسیب شده بود که با تلاش دوستان و به لطف پروردگار این پست احیا شد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان تصریح کرد: با توجه به پر شدن سد زیردان در شهرستان‌ دشتیاری در بخش‌های پیر سهراب و پلان شاهد آبگرفتگی معابر بودیم.
وی خاطرنشان کرد: در اثر بارندگی‌ها ۴۱ روستا دچار قطعی برق شده بود که اکیپ‌ها در تلاش‌اند مشکل این روستاها را حل کنند.
محبی اذعان کرد: با توجه به شرایط بارندگی سهمیه ویژه آرد برای شهرستان‌ دشتیاری در نظر گرفته شد، همچنین دستگاه‌های خدماتی و امدادی در تلاش‌اند تا به بهترین نحو ممکن بتوانند خدمات‌رسانی کنند.
وی تصریح کرد: با توجه به آسیب دیدن برخی از منازل ناشی از سیل، بنیاد مسکن درحال برآورد خسارات است.
وی با اشاره به تأمین سوخت اضطراری برای ماشین‌آلات امدادی افزود: با توجه به کاهش دما و برودت هوا در شمال استان سهمیه سوخت ویژه برای شهرستان‌های خاش، تفتان، میرجاوه، زاهدان و شهرستان‌های حوزه سیستان در نظر گرفته شده که این علاوه بر سهمیه قبلی افراد است. به گفته او، همه دستگاه‌ها پای کار هستند تا مشکلات ناشی از بارش را در استان حل کنند تا شاهد بهاری پربار در این منطقه باشیم.
 
خسارت ۱۰ هزار میلیارد ریالی باران و سیلاب در شهرستان چابهار
 جواد سپاهی، معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندارویژه شهرستان چابهار گفت: بارش باران و جاری شدن سیلاب و طغیان رودخانه کاجو و روان‌آب‌ها خسارت بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریالی به زیرساخت‌های این شهرستان بویژه راه، کشاورزی، برق و سایر موارد وارد کرده است. وی افزود: خوشبختانه تاکنون تلفات جانی در سیل چابهار نداشته‌ایم، اما خسارت‌ها بسیار زیاد بوده است. شکسته شدن تیرهای برق، آسیب دیدن پل‌ها، شکستگی لوله‌ها و... بخشی از این خسارت‌هاست. فرماندار چابهار تصریح کرد: اقلیم منطقه دشتیاری به‌گونه‌ای است که سیل تمام منطقه را دربرمی‌گیرد. به همین دلیل امداد‌رسانی به سیلزدگان در حال حاضر دشوار است.
 
۱۱ شهرستان‌ سیستان و بلوچستان در محاصره سیل
رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر با بیان اینکه اکنون ۱۱ شهرستان استان سیستان و بلوچستان در محاصره سیل و آبگرفتگی قرار دارد، گفت: سه فروند بالگرد برای امدادرسانی به سیل‌زدگان آماده است تا به محض مهیا شدن شرایط جوی عملیات امدادرسانی هوایی آغاز شود.
 بابک محمودی اظهار داشت: از روز سه‌شنبه هشتم اسفند در جنوب شرق کشور بارندگی‌هایی داشتیم که این بارندگی‌ها در سیستان و بلوچستان از شامگاه جمعه افزایش قابل توجهی داشت. وی ادامه داد: روز جمعه ۱۱ اسفند چهار منطقه اصلی در شهرستان‌های چابهار دچار آبگرفتگی شده است و ۱۱ شهرستان خاش، سیب و سوران، فنوج، ایرانشهر، میرجاوه، نیکشهر، دلگان، چابهار، سراوان، زاهدان، نیمروز، سرباز، کنارک و مهرستان نیازمند دریافت خدمات امدادی شدند. محمودی با بیان اینکه این شهرستان‌ها با مخاطره جدی ناشی از بروز سیلاب مواجه نبوده‌اند، افزود: عمدتاً سیلاب‌ها در شمال چابهار به وقوع پیوسته و منجر به بروز آبگرفتگی‌های گسترده‌ای شده و تا این لحظه به حدود ۱۱۰۰ خانوار امدادرسانی شده است. وی با اشاره به اینکه هنوز برخی خانوارهای گرفتار در سیلاب وجود دارند که امکان دسترسی و امدادرسانی به آنها وجود ندارد، افزود: از این تعداد به ۲۷۰ خانوار اسکان اضطراری داده شده است. به همین منظور بین متأثران از سیل و آبگرفتگی ۱۲۰۰ تخته موکت و ۲ هزار تخته پتو، پنج تُن نایلون، ۲۵۰ شعله چراغ والور توزیع شده و ۶ هزار بسته غذایی هم آماده تحویل به مردم سیل‌زده است.
 محمودی ادامه داد: ۶۴ تیم در منطقه حضور پیدا کرده‌اند و به استان‌های همجوار مثل کرمان و خراسان جنوبی آماده‌باش داده شده است تا در صورت نیاز به کمک هلال‌احمر سیستان و بلوچستان بیایند. در چابهار آبگرفتگی‌های زیادی وجود دارد و به همین دلیل ۲ فروند بالگرد فراخوان شده است اما هنوز شرایط پروازی مهیای آغاز عملیات امدادرسانی هوایی نیست.
 
۶ روستای جنوب کرمان گرفتار سیلاب شدند
 مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان از سیلابی شدن و آبگرفتگی برخی روستاهای سه شهرستان جنوبی این استان در نتیجه بارش‌های چند روز اخیر خبر داد.
رضا فلاح اظهار داشت: در شهرستان جیرفت روستاهای میجان علیا، عشرت‌آباد، میانچی، شهرستان قلعه‌گنج، روستاهای سرخ‌قلعه و آزادشهر و در شهرستان رودبارجنوب روستای حاجی‌آباد دچار سیل و آبگرفتگی شده‌اند.
وی بیان کرد: ۳۲ تیم در قالب ۱۳۵ امدادگر با توزیع اقلام ضروری شامل چادر، پتو، موکت و بسته‌های غذایی مردم در حال امداد‌رسانی به ساکنان روستاهای متأثر از سیل و آبگرفتگی هستند.

جستجو
آرشیو تاریخی