دلایل پیشرفت کند کریدور چین-پاکستان چیست؟

مسیر طولانی سین‌کیانگ

کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) یک ابتکار زیربنایی بزرگ است که هدف آن تقویت ارتباط اقتصادی بین چین و پاکستان است. CPEC که به طور رسمی در سال 2013 راه اندازی شد، یک پروژه شاخص از طرح گسترده تر کمربند و جاده چین (BRI) است. این کریدور شبکه‌ای از پروژه‌های حمل‌ونقل، انرژی و صنعتی را در بر می‌گیرد که هدف آن اتصال بندر گوادر در جنوب غربی پاکستان به منطقه شمال غربی چین در سین‌کیانگ است و از مناطق کلیدی مختلف پاکستان عبور می‌کند.
CPEC شامل ساخت بزرگراه‌ها، راه‌آهن‌ها و خطوط لوله و همچنین توسعه پروژه‌های انرژی، از جمله نیروگاه‌ها و طرح‌های انرژی تجدیدپذیر است. بندر گوادر، یکی از اجزای کلیدی CPEC، از نظر استراتژیک در دریای عرب قرار دارد و به عنوان یک پیوند دریایی حیاتی عمل می کند.
هدف این ابتکار نه تنها تقویت روابط اقتصادی بین چین و پاکستان، بلکه تقویت توسعه و اتصال منطقه‌ای است. در حالی که CPEC فرصت‌های اقتصادی قابل توجهی را ارائه می‌کند، همچنین باعث ایجاد ملاحظات و بحث‌های ژئوپلیتیکی در مورد پیامدهای گسترده‌تر آن برای منطقه و فراتر از آن شده است.روند تکمیل CPEC از چند سال گذشته کند بوده است، اما چرا؟
علاوه‌بر عواملی همچون بی ثباتی سیاسی، مالکیت زمین، محدودیت های مالی، موانع بروکراتیک و چالش های فنی، دو علت بسیار مهم وجود دارد که در ادامه بررسی می‌شود.
1- نگرانی های امنیتی
این پروژه که برای تقویت روابط اقتصادی بین چین و پاکستان حیاتی است، در مناطقی که دچار تهدیدات تروریستی و فعالیت های شورشی هستند، با چالش هایی مواجه است. به عنوان نمونه در بخش هایی از بلوچستان سایت های متعلق به عوامل پروژه مورد حمله قرار گرفته اند یا بخش هایی از پروژه که در نزدیکی های مرز افغانستان قرار دارد مورد حمله نیروهای مخالف افغانی که پیشینه های تاریخی اختلاف و درگیری دارند قرار گرفته است .
2- پویایی ژئوپولیتیک
شبکه پیچیده سیاست های منطقه ای، نقطه منحنی دیگری را در تکمیل CPEC ایجاد می کند. تنش های هند و پاکستان، که از طریق مسیرهای CPEC از مرز مشترک عبور می کنند، نگرانی های امنیتی و اختلالات احتمالی را افزایش می دهد. علاوه بر این، نزدیکی پروژه به افغانستان، منطقه ای با بی ثباتی مداوم، لایه دیگری از پیچیدگی را اضافه می کند. برای مثال، تسلط طالبان در سال 2021 نگرانی‌هایی را در مورد تهدیدات امنیتی احتمالی برای زیرساخت‌ها و پرسنل CPEC ایجاد کرد.
جستجو
آرشیو تاریخی