آنچه در 1402 به ورزش جهان گذشت و آنچه در 1403 می‌بینیم

از المپیک تا المپیک

در سال 1402 رویدادهای مهم ورزشی رخ داد از جمله برگزاری بازی‌های آسیایی 2022 هانگژو که به علت شیوع کووید 19 در چین یک سال به تعویق افتاده بود تا انتخابی‌های رشته‌های مختلف المپیک پاریس 2024 و البته انتخابی تورنمنتی مثل فوتبال جام ملت‌های اروپا و سه‌گانه قهرمانی منچسترسیتی.

ورزش جهان در سالی که گذشت

فوتبال
مرحله نخست انتخابی یورو 2024 آلمان از فروردین ماه سال گذشته آغاز شد. رقابت‌هایی که بیست و یک تیم از بیست و چهار تیم حاضر در مهم‌ترین تورنمنت فوتبالی قاره سبز را مشخص کرد. منچسترسیتی با پپ گواردیولا پس از هفت سال انتظار به قهرمانی لیگ قهرمانان فوتبال اروپا رسید تا سه‌گانه قهرمانی لیگ، حذفی و لیگ قهرمانان را کسب کند. آنها البته سوپرجام اروپا و همچنین قهرمانی جام جهانی باشگاه‌ها در عربستان را نیز به دست آوردند تا پنج گانه طلایی را ثبت کنند.

تیمی که بدون سرمربی قهرمان شد
به علت باران‌های سیل‌آسای ساحل عاج در فصل تابستان، جام ملت‌های آفریقا با تعویق شش ماهه در زمستان و همزمان با برگزاری جام ملت‌های آسیا برگزار شد. شگفتی این رقابت‌ها اما تیم میزبان بود که با سرمربی موقت در مراحل حذفی میان تیم‌های مدعی قاره همچون سنگال، نیجریه و مراکش به مقام قهرمانی رسید و باز هم فوتبال ثابت کرد شگفتی‌هایش پایان‌ناپذیر است. قطر هم در جام ملت‌های آسیا برای دومین بار متوالی به مقام قهرمانی رسید و جام را در خانه نگه داشت.

تنیس
در 2023 نواک جوکوویچ حاکم تنیس جهان بود. به جز ویمبلدون که کارلوس آلکاراس در یک بازی فوق‌العاده جذاب مقابل نوله به برتری رسید تمام گرند اسلم‌ها با قهرمانی جوکوویچ به پایان رسید تا او با کسب بیست و چهار عنوان قهرمانی در این مسابقات تبدیل به پرافتخار‌ترین تنیس‌باز مرد تاریخ شود. البته که در ابتدای سال 2024 یانیک سینر پسر ایتالیایی در فینال گرند اسلم استرالیا با پیروزی مقابل دنیل مدودف اولین قهرمانی‌اش در این رویداد را به دست آورد تا مدعی جدید قهرمانی در تنیس باشد.

دوومیدانی
بازی‌های تابستانی توکیو 2020 دو پدیده در این رشته به ما معرفی کرد. آرماندو دوپلانتس، پرنده سوئدی با ثبت یک رکورد فوق‌العاده به قهرمانی رسید و مارسل جاکوبز که سریع‌ترین مرد این بازی‌ها لقب گرفت و جانشین یوسین بولت افسانه‌ای شد. این دو ستاره نوظهور هم اما در سال قبل از المپیک پاریس دو روند متفاوت داشته‌اند. مارسل جاکوبز افت شدیدی کرد و در بسیاری از تورنمنت‌های مهم به مقام نرسید. پرنده سوئدی اما همچنان استوار قدم برداشت و رکورد پرش با نیزه مردان را به حد نصاب شگفت‌انگیز 6.24 متر رساند.

بسکتبال
مهمترین تورنمنت بسکتبال در سال گذشته جام جهانی مردان بود. تورنمنتی که به میزبانی سه کشور آسیایی فلیپین، ژاپن و اندونزی برگزار شد. شگفتی این تورنمنت شکست امریکا در بازی رده‌بندی مقابل کانادا و کسب عنوان چهارمی جهان توسط این تیم بود. قهرمانی جهان هم به آلمان رسید. ناکامی امریکا باعث شد فوق ستاره‌های بسکتبال این کشور اعلام کنند برای بازی‌های پاریس به تیم ملی بازخواهند گشت. بدین ترتیب رقابت‌های بسکتبال المپیک پاریس پرستاره‌ترین دوره، پس از مسابقات سال 2012 خواهد بود. در NBA هم دنور ناگتس با شایستگی به قهرمانی فصل 2023-2022 رسید.

نسل طلایی این بار در زنان
بسیاری تیم ملی مردان فوتبال اسپانیا طی سال‌های 2007 تا 2014 را طلایی‌ترین نسل فوتبال اسپانیا می‌دانند.  حالا اما پس از گذشت بیش از یک دهه از آن روزها نسل طلایی فوتبال زنان این کشور ظهور کرده، تیمی که در تابستان با پیروزی مقابل انگلستان در استرالیا به مدال طلای جام جهانی زنان رسید.

والیبال
پدیده والیبال دنیا در سال 2023 تیم ملی ژاپن بود که با هدایت فلیپ بلین سرمربی مشهور فرانسوی موفق به کسب رتبه سوم لیگ ملت‌های والیبال در سال 2023 شد. رتبه‌های اول و دوم این تورنمنت هم به لهستان میزبان مرحله نهایی و ایالات متحده امریکا رسید.

بازی‌های آسیایی
1402 سال ماقبل المپیک بود اما به علت شیوع کووید 19 در چین، بازی‌های آسیایی برای اولین بار در تاریخ به این سال موکول شد و طبق انتظار با قهرمانی مقتدرانه و قابل پیش‌بینی کاروان چین میزبان به پایان رسید.

هندبال

فرانسوی‌ها پس از چند سال ناکامی در قاره سبز با درخشش ندیم ریملی و نیکولا کاراباتیچ به قهرمانی جام ملت‌های اروپا رسیدند تا با روحیه‌ای عالی مدعی کسب طلای المپیک در کشور خود نیز باشند. در آسیا هم قطری‌ها با پیروزی مقایل ژاپن در بازی فینال جام را به خانه بردند.

آنچه در 1403 خواهید دید

گرند اسلم‌های تنیس
سه گرند اسلم از چهار گرند اسلم فصل تنیس در سال جدید و طی ماه‌های خرداد، تیر و شهریور برگزار می‌شود. رولان گاروس یا تنیس آزاد فرانسه از 31 اردیبهشت تا 20 خرداد به میزبانی مجموعه فلیپ شاتریه پاریس برگزار می‌شود. ویمبلدون که به عنوان تنها گرند اسلم چمن سال شناخته می‌شود از 11 تا 24 تیر و آخرین گرند اسلم فصل هم از 5 تا 18 شهریور به میزبانی نیویورک برگزار می‌شود.

دوچرخه‌سواری
مهمترین تور جاده جهان موسوم به توردو فرانس که هرساله میانه فصل تابستان آغاز می‌شود، در سال 2024 در بازه زمانی 9 تا 31 تیر برگزار می‌شود. زمان این دوره به علت برگزاری المپیک دچار تغییرات شده است.

فوتبال
رقابت‌های فوتبال ملی در جهان تابستان امسال دو تورنمنت مهم در قاره امریکای جنوبی و اروپا را تجربه می‌کند. جام ملت‌های اروپا از 25 خرداد به میزبانی آلمان آغاز می‌شود و تا 24 تیرماه ادامه خواهد داشت. کوپا امریکا دیگر رویداد فوتبالی مهم هم از 1 تیر آغاز شده و تا بیست و چهارمین روز همان ماه به میزبانی امریکا ادامه خواهد داشت. میزبانی این دوره کوپا امریکا برای آمادگی هرچه بهتر ایالات متحده برای جام جهانی 2026 به این کشور داده شده است.

المپیک و پارالمپیک 2024
مهمترین رویداد سال آینده بدون شک المپیک و پارالمپیک پاریس است که در مرداد و شهریورماه به میزبانی پاریس، پایتخت فرانسه برگزار می‌شود. بازی‌های المپیک از 5 تا 21 مرداد ماه برگزار می‌شود. پارالمپیک هم از روز 7 شهریور ماه آغاز می‌شود و تا هجدهمین روز این ماه ادامه خواهد داشت.

جستجو
آرشیو تاریخی