دربی؛ سکوی پرتاب قربانی به جام جهانی 2027

روز خاص داور زن ایـرانی

مهدیه بهرام دریابیگی
خبرنگار


 قطعاً بیوگرافی و نحوه ورود مهسا قربانی نخستین داور زنی که در دربی پایتخت حضور داشت برای فوتبالدوستان جالب است. مهسا قربانی (زاده ۱۳۶۸) و از سال 1383 داوری خود را شروع کرده است. مهسا کارش را با فوتسال آغاز کرد و پس از دو سال وارد فوتبال شد. او دانش‌آموخته کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازاریابی ورزشی است. قربانی در مسابقات لیگ برتر فوتبال زنان ایران داوری می‌کند و از سال ۲۰۱۷ داور بین‌المللی فیفا است. او همچنین نخستین داور فوتبال زن ایرانی است که مسابقه مردان را قضاوت کرده ‌است. همچنین یکی از نامزدهای داوری در مسابقات جام جهانی ۲۰۲۳ زنان بود. قربانی در یکی از مصاحبه‌های خود گفته: «دلیل انتخاب کردن داوری، این است که از زمان بچگی خودم را به جای داور مسابقات فوتبال گذاشته‌ام به همین دلیل این علاقه از من یک داور ساخت.» البته از ابتدای شروع کارش در داوری با توصیه اطرافیانش برای اینکه در قضاوت‌هایش موفق باشد، فوتبال بازی کرده است. مهسا چند سالی به صورت آماتور بازیکن فوتبال بوده است و همین نکته این روزها به او در امر قضاوت کمک می‌کند.
 
قربانی از کارت قرمز خوشش نمی‌آید
یکی از خصوصیات مهسا قربانی این است که از دادن کارت قرمز خوشش نمی‌آید. قربانی در این زمینه گفته است: «زمانی که کارت قرمز می‌دهم خودم را جای بازیکن می‌گذارم و می‌بینم که چقدر آن لحظه می‌تواند برای آن بازیکن سخت باشد. بازیکنان نسبت به تصمیم داور کاملاً آگاه هستند، اما گاهی اوقات در آن شرایط مجبورند کاری انجام بدهند که مستحق دریافت کارت زرد یا قرمز باشند. بدتر از آن زمانی است که داور کارت می‌دهد و بازیکن منکر خطای خود می‌شود. داور دوست ندارد به کسی کارت بدهد، او فقط می‌خواهد بازی برگزار شود و همه به روح قانون نیز احــتــرام بگــذارند. فوتبالی باید نمایش داده شود که همه انتظارش را دارند.»
 
افق دید مهسا جام جهانی است
اطرافیان مهسا معتقد هستند او هیچ گاه شخصیت مغروری نداشته است و تمام تلاش خود را برای قضاوت در جام جهانی انجام می‌دهد. این داور بارها تأکید کرده است: «قضاوت در جام جهانی دور از دسترس نیست. اگر روزی هم بخواهم از داوری خداحافظی کنم قطعاً دوست دارم در امر مرتبط با داوری و البته تدریس فعالیت داشته باشم.» قربانی در 34 سالگی توانست نخستین گام را برای رسیدن به هدفش بردارد. حدود سه سال قبل بود که فیفا با ارسال نامه‌ای به فدراسیون فوتبال ایران مشخصاً اعلام کرد؛ مهسا قربانی در میان ۷۵۰ داور الیت فیفا، در جمع ۵۰ کاندیدای قضاوت در جام جهانی ۲۰۲۳ زنان حضور دارد اما برای حضور در این تورنمنت بزرگ باید دو آیتم در خصوص قربانی رعایت شود.
علی‌رغم اینکه قربانی به همراه دیگر داور زن فوتبال ایران یعنی مهناز ذکایی، سال ۲۰۲۱ لایسنس قضاوت با VAR را در کشور امارات و پس از گذراندن سه مرحله دریافت کرده بود؛ اما فیفا تأکید داشت که داوران بعد از دریافت لایسنس باید به طور مداوم از این تکنولوژی استفاده کنند. عدم وجود VAR در ایران، یکی از موانع اصلی قربانی برای قضاوت در جام جهانی بود اما مشکل بزرگ‌تر مربوط به دیگر الزام فیفا می‌شد. فیفا صراحتاً در نامه‌ای که به فدراسیون فوتبال ایران ارسال کرده بود؛ اعلام کرده بود که قربانی باید در مسابقات مردان قضاوت داشته باشد؛ چراکه جام جهانی زنان سطح بالایی دارد و به همین دلیل داوران حاضر در این تورنمنت باید قضاوت در سطوح بالاتر را تجربه کرده باشند. اما این امکان هم برای قربانی فراهم نشد و سرانجام این داور نتوانست در جام جهانی ۲۰۲۳ حاضر شود. افشاریان در آن برهه از زمان مدعی شد که به فکر حل کردن این مشکل است و داوران بین‌المللی زن فوتبال ایران باید در مسابقات مردان قضاوت کنند. حالا درست دو سال بعد از آن اتفاق تلخ برای مهسا قربانی،طبق اعلام رسمی فدراسیون او به عنوان اولین داور زن تاریخ ایران، در کوبل داوری یک مسابقه لیگ برتر مردان قرار گرفت. خبر خوش برای مهسا قربانی این است که با قضاوت او در دربی تهران و ارائه مستندات به فیفا و البته تداوم این اتفاق خوب، او و دیگر داوران زن ایران که الیت فیفا هستند؛ امکان قضاوت در جام جهانی ۲۰۲۷ زنان را خواهند داشت و حالا بزرگ‌ترین سدی که پیش روی آنها بود؛ کنار گذاشته شد.

جستجو
آرشیو تاریخی