گفت‌وگوی اختصاصی با وزیر ورزش و جوانان؛

هاشمی: با اساسنامه واحد نمی‌توان برای همه فدراسیون‌ها نسخه پیچید

به نتیجه رساندن آمایش سرزمینی، باقیات‌ الصالحات است

کیومرث هاشمی از روزی که عهده‌دار وزارت ورزش و جوانان شد برنامه‌های جامعی را در حوزه‌های مختلف ورزش کلید زد که مهم‌ترین آنها، استقلال اساسنامه فدراسیون، طرح آمایش سرزمینی و همینطور طرح ملی پیشرفت ورزش بود.
او در گفت‌وگوی اختصاصی با ایران ورزشی درباره این طرح‌ها صحبت کرده است.

در ابتدا در خصوص طرح ملی پیشرفت ورزش صحبت کنید...
ما در برنامه ملی علم پیشرفت ورزش که کلیات آن در شورای عالی ورزش کشور با حضور رئیس جمهور به تصویب رسید، دنبال این هستیم که نقشه راهی را برای بخش ورزش و تربیت بدنی کشور ترسیم کنیم. نقشه راه این را به ما می‌گوید که در ورزش و تربیت بدنی کشور، هر دستگاهی در راستای شرح وظایف خود، اختیارات و وظایفی دارد. ما در جلساتی که برگزار می‌کنیم، مشخص خواهیم کرد هر فردی در راستای کاری خودش باید چه اقداماتی انجام دهد.
در برنامه ملی پیشرفت ورزش، به ورزش پایه توجه شده. یعنی از زمانی که کودک متولد می‌شود، در یک دوره ۶ ساله، حرکات بنیادی که در تربیت بدنی تدریس می‌شوند، به آنها آموزش داده می‌شود. این پروسه در مدارس و تا ۱۸ سالگی ادامه خواهد داشت. ما در این طرح دنبال این هستیم که ورزشکار اگر استعداد قهرمانی داشته باشد، تحویل تیم‌های ملی شود و اگر به دنبال سلامتی باشد، با ترویج فرهنگ ورزش این مهم را دنبال خواهیم کرد.
وعده شما در خصوص اینکه هر فدراسیون ورزشی اساسنامه مختص به خودش را داشته باشد باعث امیدواری جامعه ورزش کشور شد...
واقعیت این است که نسخه پیچیدن برای همه فدراسیون‌ها در قالب یک اساسنامه واحد دیگر جواب نمی‌دهد. چنین مسأله‌ای را نه مراجع بین‌المللی می‌پذیرند و نه بخش‌های داخلی خودمان. ما اعتقاد داریم هر فدراسیونی نقش و ظرفیت خاص خودش را دارد. برخی فدراسیون‌ها المپیکی و برخی دیگر از فدراسیون‌ها، صنفی محسوب می‌شوند و تعدادی از آنها هم مثل فدراسیون پزشکی ورزشی، نقش پشتیبان را ایفا می‌کنند. بنابراین داشتن یک اساسنامه واحد برای همه فدراسیون‌ها جوابگو نیست و دنبال این هستیم که با استفاده از ظرفیت‌های حقوقی بتوانیم برای هر فدراسیون ورزشی با در نظر گرفتن دغدغه‌های فدراسیون جهانی‌اش، اساسنامه مختص به خودش را داشته باشیم. البته قوانین و مقررات داخلی را هم لحاظ خواهیم کرد تا ان‌شاءالله این دغدغه برای همیشه رفع شود و به هیچ‌وجه دچار چالش با مراجع بین‌المللی نشویم. دنبال این هستیم این اساسنامه وارد فاز عملیاتی شود اما لازم است ابتدا کارهای حقوقی انجام شود و با استفاده از نظرات بزرگان و پیشکسوتان رشته‌های ورزشی، هر فدراسیونی بتواند اساسنامه واحد و خاص خودش را داشته باشد و آن دغدغه همیشگی که فدراسیون‌ها با مراجع بین‌المللی داشتند رفع شود.
در طرح آمایش سرزمینی در ورزش چه اهدافی دنبال می‌کنید؟
عدالت ورزشی زمانی اتفاق می‌افتد که از ظرفیت آمایش سرزمین استفاده کنیم و به تناسب استعدادهای استان‌ها، استادیوم‌ها و اماکن ورزشی ساخته شوند. لذا بر اساس طرح آمایش سرزمین موظف به انجام کارها هستیم. طرح آمایش سرزمین از موضوعات اساسی ما در وزارت ورزش و جوانان است چرا که با ابلاغ این طرح، تکلیف همه بخش‌ها در بخش مشخص خواهد شد.
اعتقاد داریم عدالت ورزشی زمانی اتفاق می‌افتد که از ظرفیت آمایش سرزمین استفاده کنیم و به تناسب استعدادهای استان‌ها؛ استادیوم‌ها و اماکن ورزشی ساخته شوند. لذا بر اساس آمایش سرزمین موظف به انجام کارها هستیم. طرح آمایش سرزمین از موضوعات اساسی ماست و ظرف چند ماه باید آن را به نتیجه برسانیم و این باقیات‌الصالحات برای ماست.

جستجو
آرشیو تاریخی