گالری‌ گردی به وقت چند قدمی بهار

از «شرجی» مقدم تا «بوی ماه عید» ۴۷ هنرمند

روزهای پایانی سال، همیشه همه در حال تکاپو برای سر و سامان دادن و رسیدن هستند تا وقت نو شدن سال، اما اگر گمان می‌کنید برو بیای گالری‌گردها در اسفند کساد است سخت در اشتباهید، چرا که این روزها هم دوست‌داران هنرهای تجسمی بی‌نصیب نخواهند بود و گالری‌هایی متنوع و جذاب در جای جای تهران برای تماشا شدن منتظرند. پس بی‌حرف پیش این شما و این شرح حالی از رویدادهای تجسمی در پایتخت.

سمیه دهقان زاده
 روزنامه‌نگار

 گالری گویه
جالب است بدانید، سیروس مقدم هنرمند نام‌آشنا و کارگردان سینما و تلویزیون، فارغ التحصیل رشته نقاشی از دانشکده هنر‌های زیبای دانشگاه تهران است، حال پس از ۴۵ سال دوری از هنر نقاشی، نمایشگاه «شرجی» را برگزار کرده است. این نمایشگاه در گالری گویه، به نشانی، میدان هفت تیر، خیابان مشاهیر، کوچه لطفی، پلاک ۳۹ تا ۱۴ اسفند، ازساعت ۱۲ تا ۲۰، برپاست. مقدم درباره چگونگی آغاز دوباره فعالیتش بعد از سال‌ها دوری از نقاشی، می‌گوید: در دوران کرونا به دلیل اینکه نمی‌شد کار‌های گروهی فیلمسازی را داشته باشیم و همه این فعالیت‌ها دچار کندی و لختی بودند، مجدداً شروع به تمرین و کار نقاشی کردم و بتدریج طی دو سال اخیر تابلو‌هایی را خلق کردم.  نمایشگاه شرجی دو بخش دارد؛ بخش اول آن متشکل از آثاری از دوران قدیم سیروس مقدم است که بین سال‌های ۱۳۵۶ تا ۱۳۶۰ خلق شده‌ و بخش دوم نیز مربوط به آثاری است که در سه سال اخیر کار کرده است. سبک کارها، اکسپرسیونیستی و رئالیسم اجتماعی با موضوعات و فضاسازی‌های جدید است. درضمن، آثار این نمایشگاه شامل ۱۶ تابلوی رنگ روغن بزرگ است که ۳ اثر آن متعلق به ۴۰ سال گذشته است. همچنین، حدود ۳۰ اثر طراحی هم به نمایش گذاشته می‌شود که با تکنیک‌های سیاه قلم، مدادرنگی و آکرلیک کار شده‌اند.

 

 گالری سهراب
پلتفرم، عنوان نمایشگاهی گروهی از ۷ هنرمند نقاش است که تا ۱۵ اسفند از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری سهراب به آدرس خیابان سمیه، بین مفتح و رامسر شماره ۱۴۲ برقرار است و آثار مرتضی اسدی، وحید چمانی، پانته آ رحمانی، امیرحسین زنجانی، شبنم شعبانی، مهرداد محب علی و ساسان نصیری را به نمایش می‌گذارد. شاهین ترکمن، مدیر گالری سهراب درباره این نمایشگاه گفته، پلتفرم معانی و دلالت‌های مختلفی دارد و سکو، برنامه، چهارچوب و... ترجمه شده است. این نمایشگاه نگاه به آینده دارد.هنرمندانی در این نمایشگاه حضور دارند که گام‌های بلندی برداشته‌اند و برخی نیز در نقطه برداشتن این گام هستند. در این نمایشگاه مراد ما از واژه پلتفرم، سکو است.

 

 گالری بُستان
نمایشگاه گروهی اولین سالانه بُستان تا ۲۳ اسفند بجز دوشنبه ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری بُستان به نشانی خیابان مطهری، خیابان لارستان، نبش کوچه 22، پلاک ۷۱ برقرار است.

 

  نگارخانه هنر
فرهنگسرای ارسباران
دومین نمایشگاه گروهی «بوی ماه عید» با همکاری ۴۷ هنرمند تجسمی در استقبال از بهار و سال نو تا ۲۰ اسفند هر روز از ساعت ۹ تا ۱۷ و روزهای تعطیل ۱۶ تا ۱۹ در نگارخانه هنر فرهنگسرای ارسباران در خیابان شریعتی، بالاتر از پل سیدخندان، خیابان جلفا، کوچه عقاب برپاست. این نمایشگاه با رویکرد توسعه فرهنگی و جلب مشارکت هنرمندان در عرضه، نمایش و فروش آثار هنری فاخر هنرمندان معاصر و نیز مشارکت در تبادل آثار این نمایشگاه، متناسب با شرایط اقتصادی موجود و ایجاد انگیزه برای خرید آثار هنری، ترتیب داده شده است. درضمن، در روز اختتامیه نمایشگاه، هنرمندان در صورت تمایل می‌توانند در تعاملی ارزشمند، آثار خود را با دیگر صاحبان آثار تبادل کرده و اثری فاخر را به مجموعه خود بیفزایند.

 

 حوزه هنری
نمایشگاه عکس «شاهدِ شهر؛ عکس‌های محمدباقر قاسم از نهضت انقلاب اسلامی در سمنان» به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تا ۱۷ اسفند روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۰ تا ۱۹ و روزهای پنجشنبه و جمعه از ساعت ۱۵ تا ۱۹ در گالری «خانه»، به نشانی حوزه هنری انقلاب اسلامی، خیابان سمیه، تقاطع خیابان حافظ میزبان علاقه‌مندان است.

 نگارخانه لاله
«دوازدهمین نمایشگاه آثار چند نسل هنرمندان معاصر ایران» شامل ۲۵۰ اثر نقاشی، نقاشیخط، طراحی، مجسمه، عکس، چاپ دستی از ۱۰۳ هنرمند با نگاه مدرن و معاصر با نمایشگاه‌گردانی محمدعلی سعیدی تا ۱۵ اسفند ساعت ۹ تا ۱۷ و پنجشنبه‌ها ساعت ۹ تا ۱۲ بجز روزهای تعطیل در نگارخانه لاله واقع در خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی بوستان لاله، روبه‌روی پارکینگ طبقاتی لاله دایر است.

 گالری شریف
«از میان سکوت»، نمایشگاه انفرادی مهسا عرب‌زاده تا ۱۸ اسفند از ساعت۱۶ تا ۲۰ در گالری شریف به نشانی میدان قدس، خیابان شریعتی، کوچه ماهروزاده، پلاک ۱۱ برپاست.

جستجو
آرشیو تاریخی