شغل آینده من

آشنایی کودکان با شغل­‌ها

زهرا بزرگ‌زاده
 روان‌شناس کودک

چرا باید کودکان‌مان را با شغل‌­ها و حرفه­‌ها آشنا کنیم؟ شاید خیلی از شما فکر کنید، برای اینکه راه شغل آینده‌­شان را زودتر پیدا کنند یا شناخت بیشتری نسبت به جهان اطرافشان داشته باشند. اما شاید شناخت مشاغل داده مهم­تری را نیز به کودکان‌مان بدهد. در این نوشتار می‌خواهم چند کتاب خوب برای معرفی مشاغل به کودکان ارائه کنم و بگویم چرا باید با کودکان‌مان در مورد شغل­‌ها حرف بزنیم؟
جهانی که کودک  4-5 ساله  ما دارد در آن زندگی می­‌کند پر از عجایب است. پر از سازه‌­های دست بشر که کودک اگر کنجکاوی­‌اش را از دست نداده باشد در مورد همه آن­ها سؤال دارد. به علاوه کلی از محصولاتی که می­ خوریم یا خدماتی که دریافت می­‌کنیم در زندگی شهری کنونی، حاصل زحمت آدم ­هایی است که آن­ها را شاید هیچ وقت نمی­‌بینیم پس این دست سؤالات باید برای کودکانمان و حتی ما به وجود آید: این بطری شیر از کجا آمده؟ این میوه­‌ها چه طور پیش ما می‌­آیند؟ زباله­‌های ما کجا می‌­روند؟ اینجاست که آشنایی با مشاغل اهمیت می‌­یابد. وقتی کودک می­ داند که آدم­ های زیادی در شهر و روستا در حال تلاش هستند تا محصولاتی را تولید یا خدماتی را عرضه کنند، متوجه رابطه علت و معلولی میان آن­چه در دست دارد و آن سلسله کارهایی که باعث شده این محصول به دستش برسد می­‌شود و درک این مفهوم او را قدردان و آگاه می‌­کند.
مجموعه کتاب­‌های شغل آینده من که انتشارات فندق به چاپ رسانده است، یک مجموعه 11 جلدی است که با تصویرگری مناسب و متن قابل فهم و بسیار مثبت، به معرفی شغل‌های پلیس، آتش ­نشان، پرستار، پزشک، بنا، معلم، فوتبالیست، دامپزشک، راننده و... می‌­پردازد. شیرینی این مجموعه آنجاست که همه این مشاغل با هم در یک شهر هستند: شهر داستانی! و شما در هر داستان نقش‌­آفرینی چند نفر از آن­ها را می‌­بینید. اتفاقاتی که در شهر می‌­افتد و مشکلاتی که پیش می‌­آید همگی بسیار ساده هستند و کودک را مضطرب نمی­‌کنند. از این رو این کتاب برای سنین 3 تا 5 سال مناسب است و کودکان آن را بسیار دوست دارند!

جستجو
آرشیو تاریخی