ماجرای ترور شهید حسن زید، وزیر ورزش و جوانان یمن

مرد شماره 14

دکتر «حسن محمد زید» در تاریخ 1/1/1956 میلادی در شهر قدیمی صنعا به دنیا آمد و به هنگام شهادت در 27 اکتبر سال 2020میلادی، عهده‌دار مسئولیت وزارت جوانان یمن بود. او مدت‌ها پیش از شهادت در جایگاه 14 لیست تروری بود که دولت عربستان سعودی منتشر کرده بود. 6 سال پیش از شهادت او بود که برای نخستین‌بار دولت سعودی به سراغ تهیه لیستی از نخبگان یمنی رفت و این لیست را به عوامل خود داد تا آن‌ها را ترور کنند واینکه نوبت به شهید حسن زید رسید، همه را متأثر کرد.  روشن بود پس از شکست مفتضحانه تجاوزات سعودی در مطیع کردن یمنی‌ها و شکستن اراده آن‌ها، سیاست تجاوز، تخریب، انتقام و کشتار مردم بی‌گناه با بمباران به ترور رهبران تغییر کرده است.
دکتر حسن زید تا سال 1966 میلادی در مقاطع ابتدایی تحصیل کرد و سپس به مدرسه ابن الامیر صنعا رفت و از آنجا به مدرسه سیف بن ذی یزن و از آنجا به دبیرستان عبدالناصر رفت و بعدها موفق شد وارد دانشکده تعلیم و تربیت دانشگاه صنعا شود. در سال 1974میلادی، وارد گروه فلسفه و جامعه شناسی و در سال 1977 میلادی از آنجا دانش‌آ‎موخته و پس از آن در آموزش و پرورش یمن مشغول به کار شد.
دکتر حسن زید پس از مدتی محرومیت از تدریس به عنوان معاون مدیر مدرسه متوسطه عمرالمختار و سپس مدیر مدرسه مقدماتی صبا منصوب شد و دوره یک‌ساله مدیریت مدرسه و روان‌شناسی کودک را از انگلستان در سال 1980 اخذ کرد.  از جمله فعالیت‌های وی می‌توان به تدریس فلسفه و دروس آموزشی (فلسفه، منطق، روان‌شناسی، اقتصاد ،جامعه‌شناسی، جامعه، فلسفه تعلیم و تربیت و روان‌شناسی تربیتی) در دانشگاه صنعا اشاره کرد. دکتر حسن زید در سال 1990 به عنوان مسئول امور دانشجویی در اروپای شرقی دانشگاه یمن منصوب شد و مدت کوتاهی پیش از اتحاد از آنجا بازگشت و در تأسیس حزب‌الحق شرکت کرد و سپس به عنوان مدیر کل دفتر وزیر دارایی برای مدتی مشغول به کار شد. وی سپس مدیر کل امور یمن در کمیسیون ملی یونسکو شد.
شهید، دیپلم مدیریت آموزشی و روان‌شناسی کودک خود را از دانشگاه لندن و دیپلم ویژه برنامه درسی و روش تدریس را از دانشگاه صنعا و از دانشکده تعلیم و تربیت معادل فوق‌لیسانس گرفت و سپس در پایه‌گذاری همایش ملی علوم تربیتی یمن نقشی بسزا ایفا کرد.
شهید حسن زید در شکل‌دهی به نشست مشترک احزاب یمن در سال 2003 نقش‌آفرین بود و ریاست نشست مشترک را برای دوجلسه در سال‌های 1990، 2012و2013 برعهده داشت و سپس به عنوان رایزن فرهنگی یمن در برلین، آلمان شرقی و کشورهای اروپای شرقی به مدت سه سال منصوب شد. وی در 7 نوامبر 2014 به عنوان وزیر دولت در دولت خالدبهاء منصوب شد و تا زمان استعفای دولت در ژانویه 2015 در سمت خود باقی ماند و پس از آن به عنوان وزیر ورزش و جوانان در دولت نجات ملی منصوب شد.


 توییت دکتر«امین الشامی»
در حالی که #صنعا زیباترین کت و شلوار قصیبه را به تن داشت و به استقبال #پیامبر_مولد می‌رفت، دستان خیانت و جنایت با فجیع‌ترین حالت چهره آرامش و امنیت را رنگین می‌کردند، صبح امروز با ترور وزیر جوانان و ورزش #حسن_زید و مجروحیت دخترش که همچنان تحت مراقبت است... خدا وزیر اندیشمند را بیامرزد. چشم ترسوها هم نخوابید.

 چه کسی پشت شهادت وزیر حسن زید و مجروحیت شدید دخترش بود؟
وزارت کشور یمن اعلام کرد یک گروه جنایتکار وابسته به ائتلاف متجاوز عربستان سعودی، حسن زید وزیر ورزش و جوانان این کشور را ترور کردند. بر اساس بیانیه وزارت کشور، افراد مسلح خودرو وزیر جوانان را در مرکز پایتخت که در حال سفر بوده است را با شلیک مستمر متوقف و او را در حالی که محافظی به همراه نداشت و همراه دخترش بود به شهادت رساندند.
بلافاصله پس از وقوع جنایت، مقامات با ایجاد یک محاصره امنیتی شدید در اطراف محل عملیات، تحقیقات گسترده‌ای را برای کشف جزئیات حادثه آغاز کردند و متعهد شدند عاملان را به دست عدالت بسپارند. در نخستین ساعات پس از ترور حسن زید مشخص شد طرح‌ریزی این ماجرا زیر سر عربستان است.
در همین راستا مهدی‌المشاط رئیس شورای عالی سیاسی یمن ضمن تسلیت به خانواده شهید و دستور دستگیری عاملان آن، از مواضع میهن‌پرستانه و شجاعانه وی و تعصب شهید نسبت به وطن در مقاطع مختلف قدردانی کرد.

 رد پای ائتلاف در پرونده ترور روشن است
بررسی‌های اولیه حاکی از آن بود که نیروهای متجاوز سعودی پشت ترور وزیر ورزش یمن هستند و منابع اطلاعاتی تأیید کردند: «آنچه برخی نیروها بیان می‌کنند و منابع گزارش می‌دهندحاکی از آن است که نیروهای ائتلاف متجاوز سعودی و اماراتی در پشت این جنایت قرار دارند».
حسن زید یک شخصیت سیاسی شناخته شده بود؛ زیرا در تعدادی از رایزنی‌های ویژه سیاسی شرکت داشت. ائتلاف سعودی پیش از این حسن زید را با تعیین 10 میلیون دلار جایزه برای هر کسی که اطلاعاتی برای دستگیری وی ارائه کند، در فهرست تحت تعقیب قرار داده بود.

 پاسخ انصارالله قطعی خواهد بود
دفتر سیاسی انصارالله همچنین در سوگ وزیر ورزش و جوانان یمن آقای حسن زید در بیانیه‌ای اشاره کرد کشورهای متجاوز بنا به ادعای خود، پروفسور حسن زید را در فهرست تحت تعقیب خود قرار داده و برای هر کسی که اطلاعاتی ارائه کند و به آن‌ها در انجام جنایت خائنانه خود کمک کند، جایزه خواهد داد. این دفتر از مقامات ذی‌ربط خواست با تعقیب عاملان مستقیم جنایت، آن‌ها را کشف و به عدالت بسپارند تا مجازات بازدارنده خود را دریافت کنند و همچنین تأکید کرد آنچه نیروهای متجاوز به دنبال آن هستند، بی‎ثبات کردن امنیت منطقه است.
صنعا از فرزندان مردم انقلابی بزرگ یمن می‌خواهد برای مقابله با نقشه تجاوزکارانه، هوشیاری کامل داشته باشند. در ادامه این بیانیه آمده است: پاسخ مردمی به چنین جنایت دردناکی با حضور گسترده و افتخارآمیز در گرامیداشت میلاد پرافتخار پیامبر(ص) باشد. دفتر سیاسی انصارالله در پیامی به ائتلاف متجاوز اعلام کرد: تجاوزات، محاصره و جنایات شما تا رسیدن به پیروزی بزرگ، اعتماد مطلق و اعتقاد راسخ مردم ما به پروژه آزادسازی را متزلزل نخواهد کرد.

 واکنش‌ها در فضای مجازی به ترور دکتر حسن زید
 «لمیس العریقی» در اکانت توییتر خود و در واکنش به ترور شهید حسن زید نوشت: «جنایتکاران از دست نیروهای امنیتی فرار نخواهند کرد و اعتماد ما به چشمان بیدار وزیر شهید #حسن_زید است، خون شهید وزیر #حسن_زید بیهوده نخواهد بود و جنایتکاران باید دستشان را بگیرند. مجازات، مهم نیست که آن‌ها چقدر از کشورهای متجاوز حمایت می کنند».

اکانت توییتر «ابوخالد الیمانی» نیز به نوبه خود اعلام کرد:
«ترورها اعمال ناجوانمردانه است، نه اعمال مردان، این جنایت علیه بشریت و شرافت در لیست شرمساری حزب خاک و همپیمانان آن‌ها ثبت شده است و مایه ننگ برای همه کسانی خواهد بود که از ترور این حزب شادمان شدند. وزیر ورزش و جوانان #حسن_زید رحمت بر شهید حسن زید و شفای دخترش #سلما_حسن_زید که چند گلوله خیانت آمیز خورد».
در همین راستا، یحیی‌الشامی نیز در توییتی نوشت: «شهيد وزير حسن زيد رحمه الله شخصیت حاضر و غايب میدان بود و ترور ایشان نشان‌دهنده خشم عربستان است».
 «محمد عسکر» نیز در توییتی تصریح کرد: «ترور رهبر دولت کودتا #حسن_زید و دخترش در شهر #صنعا محکوم است و رویکرد ترورهای سیاسی در #یمن باید رد و محکوم شود و هرگونه کشتار خارج از محدوده قانون محکوم شود. متهم باید در برابر محکمه قرار گیرد، جرم او هر چه باشد و این یعنی قطعاً با رفتار ترورها در رویکرد #شبه نظامیان مقابله می‌کنیم!!».

 منابع:
 موقع العالم- من يقف وراء استشهاد الوزير حسن زيد واصابة ابنته بجروح بليغة؟/27اکتبر2020

جستجو
آرشیو تاریخی