اسنـــــــــادی از شهیـــــــــــــــــــد حسین‌الحوثی

نقش آمـــــــــــــــریکا در ترور

دولت علی‌ عبدالله‌صالح در ۱۸ ژوئن ۲۰۰۴ بر علیه حوثی‌ها و انصارالله جنگی در صعده به راه انداخت و با هزاران نیروی نظامی به این استان حمله کرد و بیش از ۸۰ روز آنان را در محاصره‌ شدید قرار داد. بر اساس اطلاعات محرمانه‌ای که وزیر امنیت و اطلاعات یمن بدست آورده است، صالح، طی یک سفر قابل توجه به آمریکا با «جرج بوش» و معاونش «دیک چنی»، «دونالد رامسفلد» وزیر دفاع و «کالین پاول» وزیر خارجه وقت آمریکا و مقامات سیا و اف‌بی‌آی ملاقات کرد و 6 روز پس از برگشت خود از آمریکا در ۱۳ ژوئن ۲۰۰۳ جنگ علیه شهید الحوثی را در نبرد اول صعده آغاز کرد. آمریکا تصور می‌کرد علی عبد‌الله‌صالح بدون مداخله‌ آنان می‌تواند جنگ را به پیروزی و سیدالحوثی را به شهادت برساند، اما با دیدن ناکامی او، ناچار شد فرمانده‌‌ «منطقه شاخ آفریقا» را برای یاری به عبدالله صالح وارد صنعا کند.

سند اول

در این سند آمده است که در تاریخ ۸سپتامبر ۲۰۰۴  ژنرال ابوزید فرمانده سنتکام با فرمانده‌ آمریکایی  در منطقه شاخ آفریقا، دیدار اعلام نشده داشته و از  آن‌جا راهی مقصد نامعلومی شده است. پس از آن  ژنرال «سموئل هالن» فرمانده آمریکا در شاخ‌آفریقا،  در تاریخ 22سپتامبر2004 وارد صنعا شده و با وزیر دفاع یمن ملاقات داشته است.

 

سند دوم

این سند که متعلق به مرکز  فرماندهی و کنترل وزارت دفاع است، نشان می‌دهد  رئیس اداره اطلاعات نظامی، وزیر کشور، فرماندهی کل ستاد ارتش، وزیر دفاع،  مشاور امنیت ملی یمن و دیگر نظامیان  با یکدیگر ملاقات داشته‌اند. این جلسه  دو روز پیش از ورود فرمانده‌ آمریکایی  به صنعا انجام شده و گویا قصد داشتند  دستاورد مهمی را پیش از رسیدن فرمانده‌ آمریکایی در صعده کسب کنند. در این جلسه  همچنین تصمیم گرفتند ارتشی به عنوان مبارزه با تروریسم برای مقابله با حوثی‌ها  ارسال کنند.

 

سند سوم

با توجه به این سند، وزیر وقت دولت  یمن در تاریخ  ۶ جولای۲۰۰۴ با سفیر ایتالیا ملاقات داشته و از  او خواسته مانند فرانسه و آمریکا و کشورهای عربی  از او  در جنگ با حسین‌الحوثی حمایت کرده  و جلیقه ضدگلوله و ارسال کند.

 

سند چهارم

این سند که متعلق به ۱۰ سپتامبر است،  نشان می‌دهد فرمانده نیروهای مرکزی  ایالات متحده، جان ابوزید، از  علی عبدالله صالح به خاطر اینکه  توانست به پیروزی برسد و حسین الحوثی  را ترور کند،  تبریک می‌گوید و مشتاقانه منتظر همکاری های دوباره است.

 

سند پنجم

این نامه‌ توماس کراجیسکی  سفیر وقت آمریکا در صنعا به وزارت خارجه آمریکاست که از دولت عبدالله صالح  بابت کم اهمیت دادن آمریکا در نقشه‌ ترور شهیدالحوثی گلایه کرده است. همچنین نوشته است وزیر دولت علی  عبدالله صالح گفته است فرماندهان میدانی  اذعان داشته‌‌اند پیروزی در جنگ را مدیون آمریکایی‌ها هستند و اگر آموزش آنان نبود در نقشه ترور شهیدالحوثی دست‌کم ۴۰  نظامی ارتش کشته می‌شدند. سند این نامه در سایت ویکی‌لیکس موجود است.

 

سندششم

در سند ششم علی عبدالله صالح  سال ۲۰۰۷ در نامه‌ای خطاب به جرج بوش نوشته است به  میزان 2 میلیارد دلار به صنعا کمک  نظامی کند یا از کشورهای حاشیه  خلیج فارس درخواست ‌کند؛ چرا که او به خاطر آمریکایی‌ها با حوثی‌ها وارد
جنگ شده و حوثی‌ها برای منافع‌ آمریکا در منطقه مشکل ایجاد کرده‌اند.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی