واژگان به صف در وصف یمن

از مقاومت حوثی‌های یمن در گنجینه مکتوبات بخوانید

مبالغه نیست اگر جنبش پرتکاپو و دامنه‌دار شیعیان یمن را «حزب الله دوم» منطقه بخوانیم. سید حسین بدرالدین الحوثی؛ مردی از سرزمین ایمان و حکمت، برخاست تا از شور و شعور اسلام ناب، یمن تشنه حقیقت را سیراب کند و خوشا به همت و غیرت او که توانست این میراث را برای کشورش و امت اسلام به یادگار بگذارد. امروز فرزندان جبهه مقاومت از شامات تا باب‌المندب، برای فرزندان خود از دلاوری‌ها و رشادت‌هایی می‌گویند که هیچ‌یک مبالغه نیست، در حالی که حیرت از شنیدنش، چون گوش دادن به افسانه‌ها می‌ماند. اگر می‌خواهید ساکنان سرزمین «یا میم نون» و افکارشان را بهتر از قبل بشناسید، پس حتماً ادامه مطلب را بخوانید تا با آثاری پژوهشی آشنا شوید که درباره انقلاب مردمی یمن، جنبش انصارالله و حوثی‌ها قلمی شدند.

انقلاب اسلامی جدید

محمد محسن الفرح، نویسنده کتاب سعی داشته دیدگاه‌های رهبر شهید انصارالله یمن؛ سید حسین بدرالدین الحوثی را درباره انقلاب اسلامی ایران گردآوری کند که این شهید عزیز در خلال بیش از 100 جلسه تدریس و یا سخنرانی‌ مطرح کرده است. هدف نویسنده از گردآوری کتاب، بررسی ریشه‌های قرآنی قیام امام خمینی (ره) بوده تا نشان دهد چرا نهضت ایشان را منطبق بر آموزه‌های قرآن می‌پندارد. جالب است بدانید رهبر فعلی جنبش انصارالله یمن؛ سید عبدالملک بدرالدین الحوثی، دغدغه مطالعه این کتاب در میان مردم ایران را دارد و خود پیگیر ترجمه این کتاب به فارسی بوده و حتی اهتمام داشته تمامی مراحل چاپ و توزیع آن در ایران با سرعت بالایی انجام شود و به نتیجه برسد. به همین علت است که به‌راحتی در خلال سطور این کتاب می‌توانید معرفت عمیقی نسبت به ایدئولوژی جنبش انصارالله یمن و منظومه فکری رهبران آن پیدا کنید.
به علاوه، با پایان مطالعه این کتاب می‌توانید رسوخ سخنان امام خمینی (ره) در افکار آزادی‌خواهان جهان را به‌خوبی احساس کنید. بخش‌هایی از این کتاب که نخستین‌بار سال 1401 با ترجمه «عبدالعباس بگعان» در 140 صفحه از سوی دفتر نشر معارف انتشار یافته را مرور می‌کنیم: «ما باید رهبرانی برگزینیم که بتوانند امت را از نو بسازند، همان‌طور که امام خمینی(ره) این کار را کرد. او رحمتی از جانب خدا و حجتی بر ملت‌های عرب بود، اما چندان قدرش را نشناختند. او رهبری بزرگ بود که بینشی صحیح داشت. او رهبر ملتی توانمند بود که ثروت‌های خدادادی، جمعیت فراوان و توانمندی نظامی بالایی داشت. ایرانیان ملتی هستند که ثروت بسیار و رهبری حکیم و توانمند دارند؛ رهبری که به دشمنی با اسرائیل و آمریکا برخاست و به ندای یاری عرب‌ها پاسخ داد. او برای عرب‌ها نعمتی بود که اگر در کنارش می‌ایستادند، می‌توانستند از شر اسرائیل رها شوند. عرب‌ها به‌جای آنکه دور ایران و خمینی جمع شوند تا بتوانند اسرائیل را هدف بگیرند و خود را از بند آمریکا برهانند، بر ضد او موضع گرفتند تا نگذارند به مواضع آمریکا و اسرائیل حمله کند و حتی نگذاشتند خودش به‌تنهایی علیه اسرائیل کاری کند. آن‌ها اکنون از اسرائیل آه و ناله می‌کنند، در حالی که خودشان پیش‌تر از اسرائیل در برابر ایران و آمریکا محافظت کرده‌اند».

 

درس‌های آشوب در شبه جزیره عربستان

عیسی بلومی؛ تاریخ‌دان و استاد دانشگاه استکهلم سوئد که به عنوان پژوهشگر در گروه مطالعات بین فرهنگی دانشگاه کپنهاگ نیز فعال است، کتابی با عنوان «Destroying Yemen» نوشته است که در ایران با عنوان «نابودسازی یمن؛ درس‌هایی که آشوب در شبه جزیره عربستان برای جهان دارد» با ترجمه «منصور براتی» از سوی انتشارات سروش منتشر شده است.
نویسنده کتاب «نابودسازی یمن» به شرح شرایط و محیط عمل نقش‌آفرینان اصلی رویدادهای جنگ یمن می‌پردازد و تأکید می‌کند ریشه‌های این جنگ به سیاست نابودی یمن بازمی‌گردد که نیروهای ائتلاف جهانی به رهبری عربستان سعودی با حمایت آمریکا و بریتانیا در پیش گرفته‌اند. جنگی که میلیون‌ها نفر را به نام برنامه‌های نوع‌دوستانه و حتی برنامه‌های «مترقی» انسان‌دوستانه به ورطه قحطی کشانده است.
هدف کتاب، شناسایی پیوندهای میان جغرافیای یمن و مردمان آن با نیروهای جهانی‌ای است که پیوسته به بهانه‌های گوناگون به سوی یمن دست دراز می‌کنند.
نویسنده می‌کوشد از این رهگذر، درکی از گذشته، حال و آینده یمن و نسبت آن با منطقه و جهان بدست دهد. بلومی ماجراهای یمن را در بستر تاریخی شکل‌گیری قدرت‌های مالی نوپدید میان دو جنگ جهانی، جنگ سرد، پان‌عربیسم، ضدامپریالیسم، جهانی شدن و ظهور اسلام سیاسی بازگو می‌کند و به روایت تاریخ کشور زیبایی می‌پردازد که به تاوان خاک حاصلخیز و منابع معدنی و نیروی انسانی خود توسط نظام سلطه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی حاکم که در کتاب او به عنوان «امپراتوری» نامیده می‌شود، تاراج شده است.
بلومی در این کتاب تلاش کرده نشان بدهد چگونه ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان نتوانست به هیچ کدام از اهداف خود در جنگ یمن دست پیدا کند. وی در در این کتاب از فاجعه یمن با عنوان «جنگ غارتگران نظام سرمایه‌داری» یاد کرده است.

 

کشمکش‌های حوثی‌ها در سپهر تاریخ یمن

باوجود اینکه تحولات پس از سال ۲۰۱۵ توجه تحلیلگران را به یمن جلب کرد و منجر به تولید مقالات و کتاب‌های بیشتری در این زمینه شد، اما اغلب این آثار یک ویژگی مشترک داشتند؛ آن‌ها انقلاب یمن را به جنگ نیابتی میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی تقلیل می‌دادند. در این میان، کتاب «قبایل و سیاست در یمن: تاریخچه کشمکش حوثی‌ها» نوشته «ماریکه برانت» تلاش می‌کند از ساده‌سازی‌های مربوط به جنگ در یمن عبور کند و درک عمیق‌تری نسبت به قدرت‌گیری انصارالله در این کشور ارائه دهد.
اثر حاضر داستان نبرد حوثی‌ها در استان صعده را از نگاه قبایل بومی نقل می‌کند. هرچند اغلب به نبرد حوثی‌ها- که از سال ۲۰۰۴ آغاز شد- از منظر تنش میان تهران و ریاض یا شکاف سنی و شیعه نگریسته می‌شود. اما یافته‌های برانت، نشان می‌دهد این مسئله ریشه‌های عمیق‌تری در تاریخ معاصر استان صعده و شمال یمن دارد. در واقع به ادعای نویسنده، ریشه‌های این منازعه را باید در تحولات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی فرقه‌ها و قبایلی جست‌وجو کرد که از زمان جنگ داخلی در دهه ۱۹۶۰، پیامدهای آن برای جامعه‌ای زیر تسلط هنجارهای قبیله‌ای بروز کرد. این دگرگونی‌ها و تحولات از جنگ داخلی تا نبرد حوثی‌ها افراد، خانواده‌ها و گروه‌های یکسانی را دربرمی‌گرفت و با مناقشات مشابهی بر سر منابع، امتیازات ویژه و قدرت، پیش می‌رفت.
این کتاب محصول سال‌ها کار میدانی و تحقیقی انسان‌شناسی است و نسبت به پیچیدگی‌های بومی نبرد حوثی‌ها و زمینه‌های تاریخی آن، رویکرد ویژه‌ای را ارائه می‌دهد. نکته جالب آنجاست که نویسنده این کتاب دانش‌آموخته رشته علوم فرهنگی از دانشگاه هومبولت برلین است و از سال 2003 تا 2008 به یمن رفته و همان‌جا زبان عربی نیز آموخته است.
نویسنده رشد و قدرت‌گیری انصارالله در یمن را از زمان تولد انجمن «الشباب المؤمن» در دهه ۹۰ تا جنگ‌های حوثی‌ها و صالح در دهه ۲۰۰۰ تا بیداری عربی که منجر به سرنگونی صالح شد تا تصرف صنعا توسط انصارالله و در نهایت تجاوز ائتلاف سعودی‌ها به یمن، مورد بررسی قرار می‌دهد. برانت با تکیه بر مطالعات میدانی گسترده و مصاحبه‌های پرشمار به بررسی این تحولات می‌پردازد و روایت‌هایی بومی از کشاکش تلا‌ش‌های انصارالله را ارائه می‌کند.

 

روایت تاریخ از قبایل یمنی
در قرن اول هجری

پس از گسترش پرتو اسلام ناب محمدی (ص) در شبه جزیره عربستان، مردم یمن آغازگر دورانی جدید در تاریخ این سرزمین شدند که تا به امروز امتداد داشته و دوام و قوام آن، دنیا را متحیر کرده است. جایگاه یمنی‌ها در حمایت از اهل بیت (ع) سوژه‌ای بکر دست اول است که «اصغر منتظرالقائم» در مقام یک پژوهشگر به سراغ گردآوری و تحلیل داده‌های متقن تاریخ رفته که مربوط به حوادث نقل شده درباره نقش قبایل یمنی و تلاش ایشان برای تثبیت جایگاه ائمه هدی (ع) هستند. انتشارات بوستان کتاب نخستین‌بار دستاورد این اثر را در سال 1380 شمسی با عنوان «نقش قبایل یمنی در حمایت از اهل بیت علیهم‌السلام (قرن اول هجری)» در 404 صفحه چاپ کرد. نویسنده در این تحقیق کوشیده است به پرسش‌های ذیل پاسخ دهد: قبایل یمنی چگونه به اسلام رو آوردند و تفاوت گروش و نگرش آن‌ها به اسلام چه بوده است؟ گرایش یمنی‌ها به تشیع از چه زمانی آغاز و تحت تأثیر چه عواملی بوده است؟ آیا تشیع یمنی‌ها تحت تأثیر نظام حکومت‌های باستانی عربستان جنوبی بوده است؟
 فصل اول، با عنوان «یمن در گستره تاریخ پیش از اسلام» به روشن كردن جایگاه قبایل یمنى در حكومت‌هاى پیش از اسلام و عظمت باستانى یمن اختصاص دارد.
فصل دوم، به بررسى و شناسایى قبایل یمنى، انساب، موقعیت‌یابى، روابط آنان با یكدیگر و اسلام در میان قبایل یمنى مى‌پردازد.
نویسنده در فصل سوم، با عنوان «شكل‌گیرى تشیع و نقش یاران رسول خدا(ص) در آن» تلقى خود را از شیعه بیان مى‌كند و از زمینه‌ها و عوامل شكل‌گیرى آن و هوادارى و حمایت یمنى‌ها از خاندان رسول‌اللّه(ص) در مناطق مختلف و تأثیر آنان در شكل‌گیرى آغازین تشیع سخن مى‌گوید.
فصل چهارم، به نام «نقش قبایل یمنى در ارتداد و فتوح اسلامى» است. در این‌جا نویسنده به ناگزیر، به دلیل بازتاب رده و فتوح در نوع نگرش و تفكر اسلامى اعراب و مسلمانان، تأثیر یمنى‌ها را در این دو حادثه مهم بررسى كرده است. مهاجرت قبایل یمنى به عراق و شام و شكل‌گیرى تدریجى دو جبهه شام و عراق در برابر یكدیگر و حضور یمنى‌ها در كوفه (پایگاه تشیع) و نقش آنان در حوادث این شهر از مباحث این فصل است.
فصل پنجم، به نام «نقش قبایل یمنى در قیام بر ضد عثمان» نام‌گذارى شده و از اثرگذارى یمنى‌ها در حركت‌هاى مخالف عثمان و حمایت‌هاى آنان از امام علی (ع) سخن مى‌راند.
در فصل ششم، با عنوان «یمنى‌ها در روزگار خلافت امیر مؤمنان علی (ع) شكوفایى تشیع» نویسنده معتقد است روزگار خلافت حضرت علی (ع) میدان بروز و ظهور تشیع بوده و نوع همكارى و حمایت و مخالفت یمنى‌ها در جنگ‌ها و تشكیلات ادارى وى به خوبى نگرش و گرایش آنان را نسبت به تشیع بر ما معلوم مى‌دارد.
فصل هفتم، به نام «یمنى‌ها و تشیع در سال‌هاى 67- 41 هجرى» نامیده شده است. در این فصل به بررسى تأثیر یمنى‌ها در خلافت حسن بن على(ع)، مبارزات یمنى‌هاى شیعه با معاویه، نقش آنان در قیام‌هاى مسلم بن عقیل در كوفه، قیام امام حسین(ع)، توابین و مختار و بازتاب آن مى‌پردازد.

 

باب‌المندب
چرخش استراتژیک یمن

تجاوز همه‌جانبه ائتلاف سعودی به یمن نه تنها به اهداف خود نرسید، بلکه در جنبه‌های مختلف با شکست مواجه شد. شکست نظامی سعودی‌ها از آن جهت حائز اهمیت است که تسلط مردم یمن بر سرنوشت خود و به وجود آمدن یک نظام سیاسی مستقل در کشور همسایه سعودی، می‌تواند تأثیرات ژئوپلتیکی گسترده‌ای را به‌دنبال داشته باشد.
هرگونه چرخش استراتژیک در راهبرد سیاست داخلی و خارجی یمن، می‌تواند بسیاری از معادلات گذشته را برهم زده و به نحوی توازن قوا را به نفع محور حامی مقاومت در منطقه رقم بزند. پیروزی انقلاب یمن، علاوه بر آنکه منافع حیاتی سعودی‌ها را در این کشور به خطر خواهد انداخت، در یک سطح کلی‌تر می‌تواند گستره نفوذ مقاومت را تا تنگه باب‌المندب در دریای سرخ امتداد دهد؛ موضوعی که زمینه‌های نگرانی برخی از قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، از جمله رژیم صهیونیستی و آمریکا را فراهم کرده است؛ بنابراین پیروزی انقلاب در یمن تنها به تغییر ساختارهای قدرت در این کشور منحصر نخواهد ماند و فراتر از آن به تغییر بسیاری از معادلات در منطقه منجر خواهد شد.
کتاب «باب‌المندب؛ چرخش استراتژیک یمن» به قلم محمد صوفی و در 202 صفحه با قطع وزیری به چاپ رسیده و تلاش ابعاد و پیامدهای بروز چرخش استراتژیک در سیاست خارجی یمن که می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در آینده تحولات منطقه داشته باشد را تبیین کند. مطالعه مطالب این کتاب می‌تواند نمایانگر نقاط عطف تأثیرات منطقه‌ای و بین‌المللی انقلاب مردم یمن به رهبری جنبش انصارالله و همچنین تأثیراتی باشد که موقعیت ژئواستراتژیک تسلط یمن بر باب‌المندب، بر آینده تعاملات منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد گذاشت.
فصل اول این کتاب ابعاد جغرافیای سیاسی یمن را ترسیم کرده و در فصل دوم به روند تحولات انقلاب مردمی یمن و قیام حوثی‌ها تا جنگ ششم صعده می‌پردازد. در فصل سوم، نگاه دربار سعودی به جایگاه یمن در پازل توهم قدرت منطقه‌ای عربستان مرور شده و فصل چهارم و پنجم به چالش‌های ائتلاف عبری-عربی-غربی و گسیختگی این ائتلاف در حمایت از عربستان پرداخته است که در نهایت منجر به ناکامی در اهداف خیالی آنان شد.
در فصل ششم نسبت تحولات یمن با موقعیت محور مقاومت در منطقه ترسیم شده و فصل هفتم نیز تقابل راهبردهای استعماری آمریکا در منطقه را مطرح کرده است. نکته مهم در این فصل، بحث تضمین جریان انرژی و تجارت مواد اولیه از طریق باب‌المندب به بندرهای فلسطین اشغالی است که بروز این چرخش استراتژیک را امروز بر تحولات جهان نمایان ساخته است. در فصل هشتم کتاب نیز نویسنده به طور مشخص به تأثیر تحولات یمن بر تکاپوی رژیم اشغالگر قدس برای امنیت داشتن در منطقه غرب آسیا پرداخته است.

 

جنگ علیه انقلاب

جریان مبارزه مردمی بیش از یازده قرن در جامعه یمن ریشه دارد و با تشكیل حكومت زیدیه در این ۱۱ قرن و تأسیس نظام سیاسی امامیه (به جز مقاطعی كوتاه) در این كشور تا سال ۱۹۶۲ میلادی حكمرانی می‌كرد كه با انقلاب افسران ناسیونالیست مورد حمایت جمال عبدالناصر از پای افتاد. اما پیروزی انقلاب 1979 ایران و تأسیس جمهوری اسلامی، فرصتی طلایی برای احیای حرکت مردمی زیدیه یمن بود.
در فاصله‌ای کوتاه از 22 بهمن 1357 گروهی از علمای زیدیه كه دو چهره شاخص آن علامه مجد‌الدین المویدی و علامه بدرالدین الحوثی بودند، وارد میدان شدند. علامه بدرالدین به دلیل جنگ‌های داخلی یمن در سال ۱۳۷۳ به مدت هفت ماه به ایران سفر كرد و در قم اقامت گزید و با افكار و اندیشه‌های انقلابی و شیعه اثنی عشری آشنایی پیدا كرد و انگیزه‌ای شد تا پس از بازگشت به یمن، فعالیت فرهنگی خود را برای خیزشی با اندیشه انقلابی شیعه پیش ببرد.
همچنین، فرزندان علامه بدرالدین الحوثی از جمله شهید حسین الحوثی یك گروه منسجم را در مساجد یمن پایه‌گذاری كردند كه به جمعیت شباب المؤمن موسوم شد و نخستین گام‌ها را برای اصلاح فكری و خیزش مردمی در این کشور برداشتند. آن‌ها در ادامه به فعالیت سیاسی روی آوردند و «حزب الحق» را پایه‌گذاری كردند. با گسترش نفوذ این جمعیت، علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور سابق یمن احساس خطر كرد و به منظور سركوب خیزش مردم، 6 جنگ را بر آن‌ها تحمیل كرد كه حسین الحوثی در نخستین جنگ به شهادت رسید. پس از آن جمعیت شباب المؤمن تبدیل به گروه انصارالله به رهبری عبدالملك الحوثی، برادر او و دیگر پسر علامه بدرالدین الحوثی شد.
انصارالله در تحولات انقلاب ۲۰۱۱ یمن نقش عمده‌ای داشت، اما با دخالت عربستان و اجرای طرح شوم مبادره خلیجی، انقلاب یمنی‌ها مصادره و منصور هادی رئیس‌جمهور شد تا انصارالله به حاشیه رود.
اما دو سال بعد با اجرای طرح جرعه، انقلاب یمن وارد مرحله تازه‌ای شد و انصارالله برای تحقق خواسته‌های مردم یمن وارد صنعا شد و منصور هادی ابتدا استعفا داد و سپس به عدن گریخت تا در نهایت به ریاض پناه ببرد و عربستان به بهانه بازگشت منصور هادی، جنگ علیه یمن را شروع کرد.
مؤسسه مطالعات اندیشه‌سازان نور، مقالات و پژوهش‌های زیادی را در خصوص تحولات یمن و جنگ عربستان علیه این كشور به رشته تحریر در آورده و بخشی از آن مربوط به بازه زمانی یک‌صد روز اول جنگ نوشته شده‌اند که این کتاب 140 صفحه‌ای به همت دکتر سعدالله زارعی، جواد مددی و مسلم نیکخواه گردآوری شده است.
در واقع کتاب حاضر شامل چندین مقاله است که ضمن بررسی آرا و افکار حوثی‌ها در یمن، به بررسی یکصد روز اول جنگ عربستان علیه یمن نیز پرداخته‌ و با تحولات آن برهه در این کشور پیش رفته ‌است.

 

اویس خمینی

«امام خمینی (ره) امامی عادل و متقی است لذا دعوتش رد کردنی نیست؛ دیدیم امام خمینی(ره) چگونه غرب را شکست داد؛ چگونه آن‌ها را وحشت زده کرد و چگونه به لرزه درآوردشان»؛ این سخنان شهید حسین‌الحوثی، رهبر فقید شیعیان یمن و رهبر جنبش شیعی الحوثی است. فردی که «حجت‌الاسلام حمیدرضا غریب‌رضا» در کتابش او را «اویس خمینی» نام نهاده است؛ کتابی که نخستین‌بار سال 1392 از سوی دفتر نشر معارف به بازار آمد.
نویسنده در مقدمه کتابش می‌نویسد: اویس قرنی مردی از سرزمین «ایمان و حکمت» یعنی یمن بود که سید تابعان شد و یار باوفای امیرمؤمنان(ع)... امروز نیز به برکت مجاهدت‌های «اویس خمینی» بوی خوش اندیشه‌های اسلام ناب از یمن به مشام می‌رسد. حسین الحوثی پس از رحلت امام خمینی(ره) مدت کوتاهی را در ایران به سر برد. او چنان شیفته و متأثر از اندیشه و آثار امام بود که در تمامی سخنرانی‌هایش، نام و یاد ایشان را احیا کرد.
کتاب «اویس خمینی» در دو بخش «آشنایی با جنبش الحوثی و تحولات یمن» و «دیدگاه‌های شهید حسین الحوثی» تنظیم و تدوین شده است. جنبش شیعیان یمن و جنگ ششم صعده و تاریخ و اندیشه گروه الحوثی (گفت‌وگو با حجت‌الاسلام غریب‌رضا)، جنبش شیعیان یمن و جنگ ششم صعده(گفت‌وگو با دکتر عصام العماد، محقق یمنی)، همراه با رهبر تأسیس‌کننده جنبش الحوثی (نوشتاری از قاسم ابوعواضه) و آشنایی با مواضع جنبش شیعیان یمن (نوشتاری از محمد بدرالدین الحوثی) بخش اول کتاب را تشکیل می‌دهند.
در بخش دوم این کتاب چهار سخنرانی شهید حسین الحوثی آمده که «عبرت‌های عاشورا»، «ولایت اسلام یا ولایت آمریکا و یهود؟!»، «هیچ کس در برابر خدا عذری ندارد» و «ولایت اسلام و اهل بیت(ع)، نه ولایت یهود» عنوان‌های سخنرانی‌های این شهید است.
این کتاب نتیجه تلاشی متواضعانه است برای نشان دادن گوشه ‌ای از ریشه‌های پیدایش جنبش شیعیان یمن و تبیین برخی دیدگاه‏ها و مواضع این شهید بزرگوار به بنیان‌گذار انقلاب اسلامی ایران و مغناطیس عظیم این تحول بزرگ جهانی.

 

نقض حقوق بشر توسط عربستان

آغاز تهاجم نظامی به یمن در مارس ۲۰۱۵ با حمله هوایی ائتلافی از برخی کشورهای منطقه به رهبری عربستان سعودی با نام «عملیات طوفان قاطعیت» و ادعای درخواست رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن آغاز شد که با طرح «عملیات احیای امید» ادامه
یافت.
حمایت آمریکا از عربستان و وعده حمایت‌های تسلیحاتی به این ائتلاف، مشروعیتی که عربستان در فضای بین‌المللی به دنبال آن بود را تسهیل کرد. علاوه بر این، اجماع کشورهای عربی در شورای امنیت و خواست آن‌ها مبنی بر تحریم تسلیحاتی جنبش انصارالله در یمن، برگ برنده دیگری در مشروعیت بین‌المللی تهاجمات نظامی ریاض بود.
این تهاجم و در پی آن، محاصره یمن توسط عربستان سعودی، منجر به وقوع یک بحران انسانی در این کشور شد؛ چرا که ائتلاف تحت فرماندهی عربستان با استفاده از جنگنده‌ها و کشتی‌های جنگی، هزاران حمله هوایی به بیمارستان‌ها، مراسم عروسی یا مراسم تشییع پیکر شهدا در مناطق تحت کنترل نیرو‌های یمنی انجام داده‌ و در پی آن، هزاران غیرنظامی کشته شده و ده‌ها هزار غیرنظامی نیز زخمی که در نهایت بیش از ۳ میلیون یمنی آواره شدند.
در کنار جنایات مذکور، این تهاجم نظامی، مسبب رواج قحطی فراگیر و گسترش بیماری‌ها در این کشور شده‌اند. از سویی دیگر، عربستان و متحدان وی، با تهاجم خود به یمن، مسبب ویرانی‌های گسترده زیربنای نظامی، اقتصادی و صنعتی این کشور شدند و تخریب گسترده میراث تاریخی یمن با قدمتی 3هزار ساله را رقم زدند.
به اذعان بیانیه سازمان ملل‌متحد در سال ۲۰۱۹، شاخص‌های اجتماعی و اقتصادی یمن در پی جنگی که از سال ۲۰۱۵ آغاز شد،۲۰ سال به عقب بازگشته است. در این میان، بر اساس نگاه به اهمیت مباحث حقوق بین‌الملل، «محمود رشنواز» کتابی 124 صفحه‌ای نوشته که نشر هورین آن را چاپ کرده است. این کتاب در چهار بخش بر اساس منابع فارسی، انگلیسی و عربی سعی کرده به جنبه‌های مختلف نقض قواعد آمره، نقض حقوق بین‌الملل، نقض حقوق بشردوستانه و نقض حقوق بشر در این فاجعه بزرگ بپردازد.

 

انصارالله در یمن؛ از تأسیس تا تثبیت

بدون تردید شکل‌گیری جنبش انصارالله در یمن و رشد و توسعه سریع و تأثیرگذار آن‌ را باید از جمله پیامدهای انقلاب اسلامی در سطح منطقه غرب آسیا ارزیابی کرد.
 جنبشی که با الهام از اندیشه‌‌ها و آرمان‌‌های انقلاب اسلامی و اقتدا به حرکت و مشی حضرت امام خمینی(ره) توانست در مدت کوتاهی به یکی از مؤثرترین حرکت‌های سیاسی در سطح منطقه تبدیل شود و منافع نامشروع جهان استکبار و عوامل منطقه‌ای آن را به‌ صورت جدی به چالش بکشد.
اثر حاضر تلاشی است برای معرفی اجمالی جنبش انصارالله، چگونگی شکل‌گیری آن، کارکردها و تأثیراتش بر کشور یمن تا مقطع سرنگونی رژیم عبدربه منصور هادی و پیش از آغاز تجاوز گسترده رژیم سعودی به یمن.
کتاب «انصارالله در یمن» در چهار فصل و دو ضمیمه به همت دکتر محمدصادق کوشکی و روح‌الله نجابت تنظیم و تدوین شده و دفتر نشر معارف آن را در ۱۶۰ صفحه به زیور چاپ آراسته است.
 «شناخت یمن و ویژگی‌های آن»، «پیشینه زندیه در یمن»، «جنبش انصارالله»، «تأثیرات سیاسی ـ اجتماعی جنبش انصارالله بر جامعه یمن از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۳ م» فصل‌های اصلی کتاب بوده و دو بخش «شباهت‌ها و تفاوت‌های میان زیدیه و امامیه» و «تصاویر و نقشه‌ها» ضمیمه این کتاب هستند که به کتاب ارزش و اعتبار خاص خودش را داده است.
باید اذعان داشت واکنش‌ها و نگرش‌ها به این جنبش به‌ویژه در سطح منطقه، انصارالله را همچون حزب‌الله لبنان، وفادار به آرمان‌های انقلاب اسلامی می‌دانند و آن را تحت حمایت و متحد نظام جمهوری اسلامی قلمداد می‌کنند. به همین دلیل شناخت دقیق این جنبش و کشور یمن برای جامعه ما به‌ویژه نسل جوان و پژوهشگران ضروری است.

 

منابع:
https://taaghche.com/book/150690/%D8%A7%D9%86%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%A8-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF
https://nashremaaref.ir/product/441493/
https://tabyincenter.ir/38161/
https://www.bustaneketab.ir/book/850/
https://fa.wikinoor.ir/wiki/%D9%86%D9%82%D8%B4_%D9%82%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D9%84_%DB%8C%D9%85%D9%86%DB%8C_%D8%AF%D8%B1_%D8%AD%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%AA_%D8%A7%D8%B2_%D8%A7%D9%87%D9%84%E2%80%8C%D8%A8%DB%8C%D8%AA_%D8%B9%D9%84%DB%8C%D9%87%D9%85%E2%80%8C%D8%A7%D9%84%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85_(%D9%82%D8%B1%D9%86_%D8%A7%D9%88%D9%84_%D9%87%D8%AC%D8%B1%DB%8C)
https://www.gisoom.com/book/1205520/
https://rnejabat.ir/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%A7%D9%86%D8%B5%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%DB%8C%D9%85%D9%86%D8%9B-%D8%A7%D8%B2-%D8%AA%D8%A3%D8%B3%DB%8C%D8%B3-%D8%AA%D8%A7-%D8%AA%D8%AB%D8%A8/
mehrnews.com/x32r5L
http://as-noor.ir/product/%d8%ac%d9%86%da%af-%d8%b9%d9%84%d9%8a%d9%87-%d8%a7%d9%86%d9%82%d9%84%d8%a7%d8%a8-%d9%85%d8%b1%d9%88%d8%b1%d9%8a-%d8%a8%d8%b1-%d8%ac%d9%86%da%af-%d8%b3%d8%b9%d9%88%d8%af%d9%8a-%d9%87%d8%a7-%d8%b9/
https://bookroom.ir/book/57002/
https://ketabkhon.com/book/3082/
https://raheyarpub.ir/product/%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B3-%D8%AE%D9%85%DB%8C%D9%86%DB%8C/
https://fidibo.com/book/164538-%D9%86%D9%82%D8%B6-%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82-%D8%A8%D8%B4%D8%B1-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B7-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D9%85%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%B5%D9%85-%D8%B9%D8%B1%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%B9%D9%84%DB%8C%D9%87-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D9%85%D8%B8%D9%84%D9%88%D9%85-%DB%8C%D9%85%D9%86
https://hoorin.org/product/%D9%86%D9%82%D8%B6-%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82-%D8%A8%D8%B4%D8%B1-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B7-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D9%85%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%B5%D9%85-%D8%B9%D8%B1%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%B9/

جستجو
آرشیو تاریخی