دکتر «وائل الزرد»، اندیشمندی که در بمباران غزه شهید شد

در آغوش فرزند

شیخ دکتر وائل الزرد؛ سخنران و مبلغ دینی اهل غزه و از جمله افرادی بود که در جریان بمباران‌های رژیم صهیونیستی و در تلافی شکست تل‌آویو در عملیات طوفان‌القصی به شهادت رسید و نام او در صدر جست‌وجوی موتور‌های جست‌وجو فضای مجازی قرار گرفت. یک هفته پیش از این ماجرا بود که رسانه‌های محور مقاومت خبر شهادت فرزند او را در جریان حملات رژیم غاصب اسرائیل به نوار غزه منتشر کردند. گویی پدر دوری فرزند شهیدش را تاب نیاورد و خداوند ثمره زحماتش در جبهه فرهنگی فلسطین را برای او با عروج جاودانه جبران کرد.

دکتر وائل الزرد کیست؟
وی مبلغ اسلام اهل غزه بود که در سال 1991 از مدارس فلسطین دانش‌آموخته شد و در سال 1992 حفظ قرآن کریم را به پایان رساند. دکتر وائل در سال 1995 لیسانس اصول دینی گرفت و دکترای خود را از دانشگاه عین‌الشمس دریافت کرد.
وی همچنین در سال 2001 مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته حدیث از دانشگاه اسلامی غزه گرفت و پایان‌نامه کارشناسی ارشدش را با عنوان مظاهر زمان جاهلی در متون سنت پیامبر (ص) دفاع کرده و تحصیلات تکمیلی خود را با موفقیت به اتمام رساند.
امام جماعت بصیر
دکتر وائل الزرد در سال 1996 به عنوان امام جماعت مسجد اعظم العمری مشغول به کار شد. وی همچنین در گروه مطالعات اسلامی دانشگاه قدس مدرس بود و در دانشگاه اسلامی غزه نقش برجسته‌ای در تربیت دانشجویان معتقد داشت و به مدت یک سال و نیم همه تلاش خود را بر این امر مهم معطوف داشت.

آخرین مطلبی که دکتر در صفحه‌اش نوشت
«نماز فجر را در مسجد خواندم و صدای هواپیماها و بمباران حتی با نوشتن این توییت حتی یک دقیقه از سرزمین #غزه تمام نمی‌شود، زیرا #اشغالگران همه محله‌ها را ویران و بمباران می‌کنند. صهیونیست‌ها قبر خود را در اطراف غزه جست‌وجو می کنند».
شهادت
واعظ فلسطینی دکتر وائل محی‌الزرد پس از آنکه هواپیماهای متجاوز رژیم اشغالگر قدس در تاریخ 13 اکتبر 2023 منزل او را در شهر غزه هدف قرار دادند،  به مدت دو روز در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری بود و عاقبت به فرزند شهیدش که «براء» نام داشت، پیوست.
 
در آغوش فرزند
وی پیش از آنکه با شهادت به فرزند عزیزش بپیوندد، درباره کشته شدن پسرش که با شلیک موشک توسط نیروهای ارتش اسرائیل به همراه سایران در حصار امنیتی شرق غزه اتفاق افتاد، گفت:« به خدا قسم از شهادت فرزندمان پشیمان نیستیم و به خدا سوگند پس از او راه را ادامه خواهیم داد و در راه حق و قدرت و آزادی قدم خواهیم گذاشت تا ثروت وطن را از هتک‌حرمت اشغالگران ستمگر رها کنیم و هر که زنده بماند، ببیند ان‌شاء‌الله».

جستجو
آرشیو تاریخی