زندگی‌نامه شهید العاروری، معاون رئیس دفتر سیاسی حماس

دانش‌آموخته دانشگاه الخلیل

«صالح محمد سلیمان العاروری» در سال 1966 میلادی در روستای عاروره در رام‌الله دیده به جهان گشود. وی 2 ژانویه 2024 در حمله پهپادی اسرائیل به منطقه (المشرفیه) در جنوب بیروت به شهادت رسید. صالح العاروری همزمان با شروع فعالیت‌های تحصیلی به جنبش اخوان‌المسلمین گرایش پیدا کرد.
دو سال پس از پیوستن به صفوف اخوان‌المسلمین یعنی در سال 1987، شعله‌های انتفاضه اول مردم فلسطین یعنی جنبش مقاومت اسلامی حماس توسط اخوان‌المسلمین مصر تشکیل شد و العاروری جزو اولین نفراتی بود که به این جنبش نوپا پیوست. در جریان انتفاضه اول صالح العاروری فعالیت‌های سیاسی چشم‌گیری در دعوت مردم فلسطین به شرکت در انتفاضه داشت، امری که اشغالگران اسرائیلی را به بازداشت وی در سال 1990 مجبور کرد. وی حدود دو سال زندان اشغالگران قدس را بدون محاکمه سپری کرد. پس از آزادی از زندان با کمک برخی از دوستانش شاخه نظامی حماس در کرانه باختری روداردن را پایه‌گذاری کرد و توانست عملیات‌های نظامی در این منطقه را فعال کند. چیزی از فعالیت‌های نظامی العاروری نگذشت که وی باردیگر بازداشت شد اما این بار به دلیل تشکیل گردان‌های قسام در کرانه باختری به 15 سال حبس محکوم شد.
وی در سال 2007 پس از سپری‌کردن 15 سال حبس از زندان‌های اسرائیلی آزاد شد، اما سه ماه بعد باردیگر بازداشت و به سه سال حبس محکوم شد. در سال 2010 پس از آزادی از زندان، توسط دادگاه نظامی اسرائیل به تبعید از خاک فلسطین محکوم و راهی دمشق پایتخت سوریه شد. در همان سال صالح العاروری به عضویت دفتر سیاسی حماس درآمد و مسؤولیت پرونده اسرا و همچنین مسؤولیت تیم مذاکره‌کننده در مورد تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل را بر عهده گرفت. یک سال بعد و با مذاکرات فشرده غیرمستقیم دو طرف به رهبری العاروری یک‌هزار و 27 اسیر فلسطینی در مقابل «گلعاد شالیط» سرباز اسرائیلی اسیر، آزاد شدند. در سال 2014 و در اوج درگیری‌های مردم کرانه باختری با اشغالگران اسرائیلی، سه تن از سربازان اسرائیلی ناپدید و سپس به قتل رسیدند. این ماجرا که حمله سراسری اسرائیل به نوار غزه موسوم به نبرد 51 روزه را در پی داشت، نام صالح العاروری را برای نخستین‌بار به صورت رسمی و علنی به میان آورد. وزیر جنگ رژیم غاصب صهیونیستی در آن زمان وی را مسئول این عملیات معرفی کرد. او یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده برای تکمیل معامله وفاء الاحرار (وفای آزادگان) بود. صالح العاروری 2 ژانویه 2024 میلادی در حمله پهپادی رژیم صهیونیستی در جنوب بیروت آسمانی شد.

جستجو
آرشیو تاریخی