وقتی « سرباز سردار» پایش را از قم بیرون می‌گذارد

«سرباز سردار» مدت‌هاست که در سراسر ایران می‌چرخد و روی صحنه‌ می‌رود. نمایشی که سیر و سلوک یک قهرمان را روایت می‌کند؛ این نمایش درباره سپهبد قاسم سلیمانی است. آخرین و تازه‌ترین اجرای این اثر که توسط باشگاه تئاتر تجربه حوزه هنری استان قم تولید و آماده اجرا شده است، در دانشگاه ایرانشهر با استقبال بی‌نظیر و ابراز احساسات تماشاچیان و حاضران روبه‌رو شد. با کارگردان و بازیگر این نمایش هومن پیری گفت‌و‌گویی درباره این اثر نمایشی و مدل باشگاه تئاتر تجربه داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
    آقای پیری اصلاً چه شد که به سمت تئاتر رفتید؟
واقعیتش جواب این سؤال طولانی است اما کوتاه و مختصرش این است که برای اینکه بتوانم‌ با زبان هنر دغدغه‌های خودم را با دیگر انسان‌ها به اشتراک بگذارم، به تئاتر رو آوردم.
    درباره داستان اثرتان «سرباز سردار» برایمان بگویید.
داستان نمایش درباره کرامت‌های شهید محمدحسین یوسف‌اللهی است که سردار سلیمانی قبل از شهادت خود وصیت می‌کند که پیکر ایشان را در جوار مزار این شهید در گلزار شهدای کرمان به خاک بسپارند.
کرامت‌های شهید محمدحسین یوسف‌اللهی بسیار زیاد بوده است، مطالعه زندگی این شهید بزرگوار برای ما بسیار جالب بود، ایشان پیشانی هرکدام از همرزمانش را که می‌بوسیده شهید می‌شد و حتی از نحوه شهادت برخی رزمنده‌ها اطلاع داشت و در واقع عارف لشکر ۴۱ ثارالله به حساب می‌آمد.
داستان این نمایش در دو اپیزود روایت می‌شود. اپیزود اول به شهید یوسف‌اللهی، کرامت‌های این شهید بزرگوار و ماجرای وصیت سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی می‌پردازد و اپیزود دوم، ماجرای حضور سردار سلیمانی را در کردستان عراق برای مقابله با داعش روایت می‌کند.
    آماده‌سازی آن چقدر زمان برد و چه سختی‌هایی در مسیر کارتان داشتید؟
نمایش «سرباز سردار» در حدود ۱۵ دقیقه اجرا می‌شود. ما در طول زمان یک ماه توانستیم این نمایش را آماده اجرا کنیم. در مسیر آماده‌سازی نمایش که هرگاه در این مسیر به مشکلی برخورد کردیم از خود حاج قاسم کمک خواستیم و حقیقتاً عنایت‌های شهدا و حاج قاسم برای ما گره‌گشا بود.
    چه شد که به فکر تولید این اثر افتادید؟
کارهایی با موضوع شهدا و موضوعاتی از این‌دست، کارهایی دلی هستند. من به‌عنوان یک جوان معتقدم که صدقه سری همین شهدا و انتخاب این بزرگواران بوده که ما حالا در گروه‌های نمایشی کنار هم جمع می‌شویم. حقیقتش مدتی بود دوست داشتم کاری در مورد شهدا انجام بدهم تا اینکه متن این نمایش را استاد محمدرضا آزاد به من معرفی کردند و استاد احمد سلیمانی عزیز‌ که هیچ‌وقت حمایت و کمک‌شان را از ما دریغ نکردند و حق پدری گردن ما بچه‌ تئاتری‌های حوزه هنری قم دارند، گروه ما را راهنمایی و حمایت کردند تا این اثر برای اجرای عمومی آماده شود، در این بین جشنواره استانی دفاع مقدس با عنوان افلاکیان سر راه ما قرار گرفت و قسمت شد که کار را در این جشنواره ارائه کنیم، این آغازی بر دیده شدن نمایش «سرباز سردار» بود.
    شما ابتدا نمایش سرباز سردار را در قالب نمایش خیابانی تولید کردید و بعد در سالن هم به روی صحنه بردید چه شد که کار را در قالب خیابانی کار کردین؟
مهمترین دلیلش پاندمی کرونا بود. این قالب به ما این امکان را می‌داد تا بتوانیم نمایش را در فضا و محوطه‌های باز اجرا برویم. اما بعد به اجرای صحنه‌ای آن هم فکر کردیم. تاکنون این اثر بیشتر از 100 اجرای خیابانی و صحنه‌ای در بوستان‌ها، جشنواره‌ها و سالن‌های مختلف در شهر قم داشته است.
    مهمترین مشکلات در مسیر تولید این اثر چه بود؟ شما در مواجه به این مشکلات چه کردید؟
خب قطعاً هر کاری پر از مشکلات است و طبیعتاً ما هم استثنا نبودیم، ولی واقعیتش ما هر گره‌ای در کارمان افتاد به نظرم اول خود شهدا آن گره را برایمان باز کردند و دوم اینکه آقای احمد سلیمانی مسئول واحد نمایش حوز هنری قم و آقای محمدرضا آزاد بسیار حمایت‌مان کردند. هر کجا در مسائل فنی به گرهی برخوردیم به این عزیزان مراجعه کردیم.
    مهمترین ویژگی گروه شما که موجب موفقیت‌تان و دیده شدن کار در جشنواره‌های مختلف و استقبال توسط مخاطبان شده است، چیست؟
مهمترین ویژگی همدلی و رفاقت چندین ساله‌ای است که ما در باشگاه تئاتر تجربه با همدیگر داریم. شناخت و درک متقابل ما از یکدیگر. دوست دارم همینجا از بازیگران و دوستان عزیزم سید محمدرضا پیغمبری، سید مصطفی مقیمی و علی فهیمی که به من اعتماد کردند و مردانه پای کار ایستادند تشکر کنم. خدا را شکر که مزد زحماتشان را گرفتند و خوش درخشیدند.
    کمی درباره اجرای اثرتان در ایرانشهر بگوئید.
پنجشنبه هفتم دی ماه ۱۴۰۲ نمایش «سرباز سردار» تولید شده در قالب همایش تجلیل از خادمین و موکب‌داران اربعین حسینی در سالن همایش دانشگاه ولایت شهرستان ایرانشهر به روی صحنه رفت.
در این اجرا که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی محامی نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان و جمعی از سرداران سپاه، ‌خانواده شهدا و مردم شهر برگزار شد. سالن اجرا، سالن بسیار بزرگی بود اما تمام صندلی‌های آن پر بود. در همین اجرا از ما دعوت شد که برای اجرا در آینده نزدیک به مشهد برویم.
گروه‌تان در این اجرا را هم معرفی فرمایید.
سید مصطفی مقیمی، سید محمدرضا پیغمبری و خودم به ایفای نقش پرداختیم. همچنین میلاد قره‌داغی به عنوان دستیار کارگردان این گروه را همراهی کرد.
کمی هم درباره باشگاه تئاتر تجربه برای‌مان بگویید.
این فعالیت یک جریان بزرگ چه در حوزه آموزش و چه در حوزه فعالیت‌های تخصصی است و مدل قابل‌توجه و موفقی است. این فعالیت حرکتی است که طی یک پروسه و با شکل‌گیری کارگاه اولین تجربه در واحد نمایش حوزه هنری قم آغاز شد و حالا بعد از گذشت سالیان هنرجویان دوره‌های مختلف آن کارگاه فعالیت باشگاه را در قالب علمی و تخصصی در دست گرفته‌اند.
اعضای این باشگاه در حال حاضر جمعی از دوره‌دیدگان چندین دوره کارگاه تئاتر اولین تجربه هستند که به‌عنوان نسل جدید در تئاتر استان مشغول به فعالیت هستند.
از جمله فعالیت‌های این باشگاه انتشار نشریه تخصصی، ایجاد خانه عروسک، آماده‌سازی سالن تمرین، برگزاری ورک‌شاپ‌های تخصصی، برنامه‌ریزی برای حضور در جشنواره‌ها، تشکیل بانک اطلاعات هنرجویان و صدور کارت شناسایی اعضای باشگاه، حمایت و پشتیبانی گروه‌های تئاتری وابسته به باشگاه و معرفی هنرجویان به گروه‌های فعال در حوزه هنری نمایش از جمله فعالیت‌های این باشگاه بوده است.
جستجو
آرشیو تاریخی