مردی با همت بلند

محمد حمید ابوالحسن
هم‌بند شهید ابوعبدالله ابومرشد
خدا توفیق آشنایی با فرماندۀ شهید محمد ابوعبدالله ابو مرشد را نصیب من کرد؛ آن‌هم در اعماق زندان انصار در غزه در سال 1989میلادی، جایی که مدت کوتاهی در آن‌جا مهمان بودیم و پس از آن به زندان انصار3 (نقاب‌ـ‌کتساوت) نقل مکان کردیم. در آنجا عزم پنهانی، ایمان، رفتار درست ظاهری و شخصی شهید ابومرشد را از نزدیک متوجه شدم. ویژگی‌هایی که صاحب آن را واجد رهبری، شاهد بودن و شهید بودن می‌کرد. شهید ابومرشد را می‌دیدم که شرایط سخت اسارت و اردوگاه، عزم او برای آماده‌شدن و تهذیب شخصیتش، ضمن حرفه‌ای‌بودن و توانمندی‌هایش در جهاد را دچار خدشه نکرده بود. به‌خاطر همین اراده قوی و هدفمندی بود که توانست از دانشکده اقتصاد دانشگاه اسلامی غزه مدرک عالی بگیرد.
 شهید سردار ابومرشد پس از آزادی از اسارت، نقشی اساسی در ایجاد دستگاه امنیتی نهضت جهاد اسلامی ایفا کرد و چند سال در آن فعالیت کرد. همچنین در استفاده از رایانه و استفاده از فناوری، استعداد بالایی داشت.
 این شهید علاوه بر کارهای نظامی و امنیتی، در زمینۀ کارهای جهادی خود از فناوری‌های نوین استفاده می‌کرد و در جریان حمایت از جنبش، علاوه بر محل سکونت خود، در استانداری مرکزی القدس هم شروع‌به‌کار کرد و درنهایت به تصدی سمت‌های سازمانی رسید. 
شهید ابو مرشد با کار شبانه‌روزی، اهتمام ویژه‌ای بر کادرسازی و تربیت نیروهای متخصص در گردان‌های القدس و نیروهای امنیتی گردان‌ها داشت تاجایی‌که از پا نمی‌نشست و حاضر به کنارگذاشتن فعالیت‌ها نبود. او پیش از اینکه نیروهایش را به عرصه بفرستد، ابتدا خودش پیش‌قدم می‌شد و بقیۀ افراد پشت‌سرش حرکت می‌کردند. ابوعبدالله شخصیت ویژه‌ای داشت؛ حتی شهادت برادرش هم خم به ابرویش نیاورد. تمام وقتش را صرف توسعۀ توانمندی‌های گردان القدس می‌کرد. به روایتی بهتر است بگوییم دو سال آخر عمر این شهید وقف تقویت زیرساخت‌های موشکی جهاد اسلامی شد؛ تا آنجا که با ساخت موشک‌های «بدر» توانست اقدام اثرگذاری در توانمندسازی نیروهای مقاومت داشته باشد. درحقیقت، این ارادۀ شهدایی همچون ابومرشد بود که موشک‌های جهاد اسلامی را از بردهای کوتاه به بردهای بلند و از آسمان، به خاک فلسطین اشغالی برساند و صهیونیست‌ها را مات‌ومبهوت کند.

منبع:
 محمد حمید ابوالحسن، فلسطین‌الیوم، 27 دسامبر 2021.م

 

جستجو
آرشیو تاریخی