تیسیر الجعبری، مردی که زندگی‌اش بر مبانی جهاد استوار بود

شهید دین و امت

فرمانده شهید «تیسیر ‌الجعبری»، در ۱۸ژانویۀ ۱۹۷۲ متولد شد. نام کامل او «تیسیر محمود محمد الجعبری» و ملقب به ابومحمود بود. او ساکن محلۀ الشجاعیۀ بندر غزه و از طایفۀ معروف «الجعبری»هاست. خانواده‌ای که شهید نامدار، «احمد ‌الجعبری» هم به آن تعلق داشت. این خاندان، سلحشورپرور بود تا اینکه روزی نفر دوم گردان‌های القسام را تربیت کرد و تحویل میدان جهاد داد. به‌سبب همین سلحشوری است که خانوادۀ تیسیر در محلۀ الشجاعیه در شرق نوار غزه و در مجاورت حصار امنیتی رژیم اسرائیل زندگی می‌کنند و در همۀ جنگ‌ها، با وجود همۀ تهدیدها و تخریب‌ها ایستاده‌‌اند و عقب‌نشینی در خون آن‌ها نیست. دشمن صهیونیست هر شب در کابوس خود می‌بیند که ابومحمود زنده است؛ اما این خون ابومحمود است که در رگ و پی طایفۀ الجعبری برای شکست محاصره لحظه‌شماری می‌کند.

پیوستن به جنبش مقاومت
خانوادۀ ابومحمود، به حضور در صفوف گردان‌های مقاومت فلسطین به‌ویژه جنبش مقاومت اسلامی (حماس) و جهاد اسلامی شهرت داشتند و به‌همین‌علت او از سنین کودکی و نوجوانی به نهضت جهاد اسلامی پیوست و مسوولیت اتحادیۀ اسلامی (تشکل دانشجویی جنبش جهاد اسلامی) را برعهده گرفت. او چندین سال در زندان‌های رژیم صهیونیستی زندانی بود و درپی توافق اسلو که در سال ۱۹۹۳ میلادی بین جریان سیاسی فتح به رهبری «یاسر عرفات» و رژیم اشغالگر صهیونیستی امضا شد، چند بار توسط سرویس‌های امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین دستگیر، بازداست، تهدید و شکنجه شد.

مطالعه و آموزش علمی
او تحصیلات دانشگاهی‌اش را در رشتۀ حقوق اسلامی در دانشگاه اسلامی غزه به پایان رسانده بود و به مطالعه و آموزش علاقه زیادی داشت.

مرد روزهای سخت 
شهید الجعبری، عضو شورای نظامی گردان‌های القدس و فرمانده منطقۀ شمال جهاد اسلامی در نوار غزه بود. پس از شهادت بهاء ابوالعطاء در سال ۲۰۱۹ میلادی و پس از حملۀ صهیونیست‌های غاصب به خانۀ وی در «محله الشجاعیه» در شرق نوار غزه، الجعبری مسئولیت منطقۀ شمالی را برعهده گرفت و روی پروژۀ توسعۀ قابلیت‌های نظامی گردان‌های القدس در آنجا متمرکز شد.
سوء‌قصدهای ناکام
الجعبری نیز مانند دیگر فرماندهان مقاومت فلسطین در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ میلادی، هدف سوءقصد قرار گرفت و از اولین سوء‌قصد به‌همراه فرمانده شهید بهاء‌ ابوالعطاء در سال ۲۰۱۲ میلادی جان سالم به در برد.
 او دستیار بهاء ‌ابوالعطاء بود که در اوایل نوامبر ۲۰۱۹ میلادی توسط رژیم اسرائیل ترور شد. او در طول دوران تعلق خود به جنبش، رهبری چند پرونده را در چارچوب نهضت‌ها در اختیار داشت و عملیات‌های متعددی را فرماندهی کرد. فرمانده تیسیر علاوه بر اینکه مسؤول اتحادیۀ اسلامی (تشکل دانشجویی جنبش جهاد اسلامی) بود، از رهبران گردان‌های القدس در جریان انتفاضۀ الاقصی هم به‌شمار می‌رفت که تأثیر بسزایی در رویکرد حرکت میدانی نیروها داشت.

نگاهی به سابقۀ عملیاتی فرمانده «تیسیر»
الجعبری پروندۀ عملیات مرکزی گردان‌های قدس در نوار غزه را رهبری کرد و تأثیر آشکاری در توسعۀ آن داشت. وی در جریان نبرد سیف‌القدس، فرماندهی منطقۀ شمالی گردان‌های قدس را برعهده گرفت و نقش برجسته و مهمی در آن داشت. فرمانده تیسیر یکی از ناظران ساخت موشک‌های مقاومت بود و بر جریان عملیات‌های گردان‌های مقاومت در استفاده از سلاح «کورنت» که با آن گردان‌های قدس نبرد «سیف‌القدس» را در اردیبهشت 1390 افتتاح کردند، نظارت می‌کرد. فرمانده تیسیر، تجربۀ جنگ نامنظم را داشت و به‌خوبی می‌دانست کی و کجا باید به صهیونیست‌ها ضربه زد. شاید درک عمیق عملیاتی او به تعامل او با نیروهای حزب، تجربۀ نبردهای متعدد گردان‌های القسام و عملیات‌های موفق استشهادی گروه‌های مقاومت برمی‌گشت.

خانه‌ای که سکوی پرواز شد 
ارتش اشغالگر رژیم صهیونیستی، عملیات نظامی خود را در ۵ اوت ۲۰۲۲ میلادی در نوار غزه و با حمله به یک آپارتمان مسکونی که فرمانده در آن حضور داشت، آغاز کرد که منجر به شهادت وی شد. در پی این ترور، «زیاد ‌النخاله» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی، گفت: «ما می‌خواهیم بجنگیم.» دقیقا در ساعت 9 همان شب، گردان‌های القدس صد فروند موشک ساخت صنایع دفاع جهاد اسلامی را به‌سمت اراضی اشغالی پرتاب کردند که تمامی سرزمین‌های فلسطینی اشغالی به‌ویژه شهرک‌های اطراف نوار غزه را هدف قرار داد و تأکید کردند که این پاسخ اولیه بود. سایر گروه‌های فلسطینی نیز در محکومیت جنایت اشغالگران صهیونیست از این اقدام پیروی کردند و آن را تجاوزی دانستند که همۀ مردم فلسطین را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

دوستی دو فرمانده
دو فرمانده، شهید حاج‌خالد منصور و شهید حاج تیسیر الجعبری به‌عنوان فرماندهان منطقۀ جنوب و منطقۀ شمال ارتباط قوی و عمیقی با هم داشتند. برخی ناظران میدانی می‌گویند آن‌ها برادرانی بودند که دور از هم اما هماهنگ و صحیح جنگ را اداره می‌کردند. این دو فرمانده باتجربه با ایدۀ موفق «وحدت میدان‌ها» از بدو تأسیس گردان‌های جدید سرایا‌ القدس در همۀ رویدادهای جهادی نقش مهمی داشتند؛ همچنین در ایده‌پردازی برای توسعۀ ساختار گردان‌های القدس نقش بسزایی ایفا کردند. مناطق جنوب و شمال با فرماندهی آن‌ها شاهد دورزدن و درگیری با دشمن صهیونیستی بود که مهم‌ترین آن‌ها نبرد سیف‌القدس و بسیاری از عملیات‌های جهادی بود.

ارزش بهشت، خیلی بالاتر از این‌هاست 
تیسیر الجعبری ضمن یک سخنرانی وداع‌گونه در جمع یاران خود گفته است: «در دنیا هیچ چیزی مهم‌تر از دین و امت نیست. امروزه بخش مهمی از بار دین و رسالت بر دوش ماست. دوستان! امروز این را بدانید، اگر مقاومت در غزه شکست بخورد، مقاومت در جهان اسلام تمام می‌شود. این محاصره و این سرزمین را هیچ‌کس به‌جز جوان‌های مبارز فلسطینی با نیت‌های خالص آزاد نمی‌کند؛ جوانی که همۀ این سختی‌ها و بحران‌هایی را که با آن مواجه هستیم، تحمل کرده است. زندگی سختی را می‌گذرانیم، بعضی‌وقت‌ها جوان‌ها از سختی‌های زندگی که همه با آن درگیر هستیم، به ستوه می‌‌آیند؛ اما ارزش بهشت، خیلی بالاتر از این‌هاست.»

منابع:
الجزیره، تیسیر الجعبری. قائد شمال غزة بسرایا القدس الذی اغتالته إسرائیل، ۵ اوت ۲۰۲۲.م
المیادین، من هو الشهید تیسیر الجعبری الذی اغتاله الاحتلال فی غزة، ۶ اوت ۲۰۲۲.م
الخنادق، الشهید تیسیر الجعبری: قائد المنطقة الشمالیة فی سرایا القدس، ۶ اوت ۲۰۲۲
شهادت در سالروز ازدواج/ گفت‌وگوی تسنیم با همسر شهید «تیسیر الجعبری»، ۲۶ مرداد ۱۴۰۱

جستجو
آرشیو تاریخی