زندگینامۀ خطرناک‌ترین دشمن رژیم صهیونیستی

علمدار جهاد اسلامی

بهاء ابوالعطاء در ۲۵ نوامبر ۱۹۷۷ میلادی، در محلۀ الشجاعیه در شهر غزه به دنیا آمد و در آنجا بزرگ شد. او در همان‌جا تحصیلات ابتدایی و متوسطۀ خود را در مدارس و مؤسسات محلی در این شهر تمام کرد و پس از دانش‌آموختگی در رشتۀ جامعه‌شناسی، تحصیلات دانشگاهی خود را به پایان رساند. شهید بهاء، بعدها ازدواج کرد و صاحب پنج فرزند شد؛ سپس از ابتدای سال۱990 میلادی به صفوف جنبش جهاد اسلامی پیوست و در آنجا با کارهای تشکیلاتی ترقی کرد تا اینکه به فرماندهی منطقۀ شمال گردان‌های القدس رسید.

شخصیتی خطرناک برای صهیونیست‌ها
اطلاعات زیادی دربارۀ بهاء ‌ابوالعطا در دست نیست؛ زیرا او یکی از اعضای جنبش مقاومت مسلحانه است که تقریباً در همۀ عملیات‌های خود به رازداری تکیه کرده و همچنین سعی می‌کرد اعضا و رهبران خود را از چشم اطلاعات اسرائیل دور نگه دارد. ابوالعطاء اما شخصیت معروفی در منابع صهیونیستی است. روزنامۀ جروزالم‌پست چند سال قبل، گزارش مفصلی تحت‌عنوان «خطرناک‌ترین چهره‌ها برای اسرائیل» نوشت و بهاء‌ ابوالعطا را در کنار سیدحسن نصرالله و شهید قاسم سلیمانی، فرمانده سپاس قدس ایران، «سه شخصیت خطرناک برای اسرائیل» خواند. اسرائیل ابوالعطاء را عنصری «مشکل‌ساز» توصیف کرد که تسلیم کسی نمی‌شود و «بسیار فعال است.» همچنین او مستقیماً با دبیرکل جنبش جهاد اسلامی در تماس است. شهید ابوالعطاء توسط رژیم صهیونیستی به‌عنوان یکی از افراد تحت‌تعقیب اخیر در سطح کل منطقه و نه در سطح نوار غزه طبقه‌بندی شده بود.

رهبری ابوالعطاء
ابوالعطاء یکی از شخصیت‌های تأثیرگذار در گردان‌های القدس، بازوی نظامی جنبش جهاد اسلامی، به‌شمار می‌رفت و مسئولیت بسیاری از عملیات‌های تهاجمی علیه رژیم اشغالگر اسرائیل به‌ویژه پرتاب راکت را برعهده داشت. او رهبری دوران تشدید تنش‌ها و جنگ‌های مختلف در نوار غزه را بر عهده داشت و بهترین رهبر میدانی و بهترین راهنمای سربازان بود که سه بار هدف سوءقصد قرار گرفت که آخرین آن در سال2014 در جریان تجاوز صهیونیست‌ها به غزه بود.

ترور و شهادت
فرمانده گردان‌های القدس و همسرش، سحرگاه روز سه‌شنبه 12نوامبر2019 بر اثر بمباران رژیم صهیونیستی که خانۀ آن‌ها را در محلۀ شجاعیه در شرق شهر غزه هدف قرار داد، به شهادت رسیدند. این حمله موجب مجروحیت شدید دو فرزندش شد که به مجتمع پزشکی الشفاء منتقل شدند.
به گفتۀ وزارت بهداشت نوار غزه، در اثر این بمباران جنگنده‌های رژیم صهیونیستی، دست‌کم سه شهروند فلسطینی دیگر هم مجروح شدند. رژیم صهیونیستی اعلام کرد ترور ابوالعطاء پس از موافقت کابینه و شخص «بنیامین نتانیاهو» انجام شد. این رژیم در توجیه این حمله تروریستی گفت: «این فرمانده فلسطینی، شبیه یک بمب ساعتی بود.»

بازتاب‌های ترور
شهادت فرمانده بهاء، اولین ترور مستقیمی بود که توسط نیروهای اشغالگر از زمان جنگ 2014 انجام شد؛ زیرا اشغالگران، ابوالعطاء را مسئول حملات موشکی به اسرائیل در ماه‌های اخیر می‌دانستند. گردان‌های القدس در بیانیه‌ای به شخصیت ابوالعطاء پرداختند: «در ادامه مسیر پربرکت جهاد و مقاومت، گردان‌های القدس، مجموعه‌ای از فرزندان خود را به‌عنوان شهدا به مردم و ملت ما تقدیم می‌کنند. در همین مسیر با سربلندی و عزت بیشتر به سوی قله‌ها خون می‌دهیم، قیام شهید مقاومت دربرابر استکبار. رهبر مجاهد ما بهاء‌ ابوالعطاء، فرمانده منطقه شمال. بهاء ‌ابوالعطاء در حین انجام کار جهادی، قهرمانانه برای شکست توطئه‌ها و دفاع از خاک و ناموس به دست خیانت، پیروزمندانه به شهادت رسید تا خون شریف و پاکش خاک وطن را سیراب کند.»

تهدیدهای گردان القدس و مقاومت
گردان‌های القدس در مراسم ترحیم ابوالعطاء 42ساله و همسرش، قول مقابله با این جنایت را داده و از آمادگی و بسیج عمومی در صفوف رزمندگان و یگان‌های خود خبر دادند. در بیانیۀ گردان‌های القدس آمده بود: «پاسخ به این جنایت حد و مرزی نخواهد داشت و اشغالگران، عواقب این تجاوز را خواهند چشید.»
 مسئول دفتر رسانه‌ای جنبش جهاد اسلامی هم گفت: «آنچه امروز رخ داد، به‌منزلۀ اعلان جنگ از سوی اشغالگران علیه فلسطینی‌هاست و تصمیم مقاومت فلسطین، تشدید پاسخ به تجاوزات اسرائیل است.»
 پس از ترور ناجوانمردانه ابوالعطاء، یگان‌های مقاومت فلسطین به‌سمت شهرک‌های اسرائیلی در مجاورت نوار غزه موشک شلیک کردند. صدها فلسطینی هم بعد‌ازظهر سه‌شنبه همان هفته، پس از اقامۀ نماز بر پیکر شهید در مسجد العمری در مرکز شهر غزه، در تشییع جنازۀ شهید بهاء‌ ابوالعطا شرکت کردند. جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس» هم در سوگ فرمانده ابوالعطاء (ابو سلیم) تأکید کرد که این جنایت بدون مجازات نخواهد ماند. حماس از طریق «فوزی برهوم» سخنگوی خود، ترور ابوالعطاء را «عملی بزدلانه» خواند و اشغالگری را مسئول آنچه اتفاق خواهد افتاد، دانست. همچنین چند مسجد غزه با اعلام خبر شهادت فرمانده در بلندگوهای‌شان به عزاداری برای «فرمانده بزرگ، بهاء ‌ابوالعطاء» پرداختند.

منابع:
• سما الاخباریه، إغتیال القیادی فی سرایا القدس «بهاء‌ابوالعطا» وزوجته فی غزة والاحتلال یعترف، سه‌شنبه ۱۲ نوامبر ۲۰۱۹.م
• المنار، إغتیال قائد سرایا القدس بهاء‌ ابو‌العطا وزوجته فی قصف إسرائیلی واصابة طفلیه بجراح خطیرة، ۱۲ نوامبر ۲۰۱۹.م
• اسأل اکثر، من هو ابو‌العطاء الذی اغتالته إسرائیل فجر الیوم، ۱۲ نوامبر ۲۰۱۹.م
• مصراوی، اغتیال قائد الجناح العسكری فی حركة الجهاد الإسلامی «بهاء ‌ابوالعطا»، ۱۲ نوامبر ۲۰۱۹.م
• رائد موسی، الجزیره، من هو الشهید بهاء ‌ابوالعطاء الذی اغتالته إسرائیل، ۱۲ نوامبر ۲۰۱۹.م
• مهدی نوری، بصیرت، راز ترور ابوالعطاء، ۲۵ آبان 1398
• ضیاء خلیل، العربی‌الجدید، سنوات على اغتیال الاحتلال الإسرائیلی بهاء ابو‌العطاء.. «الجهاد» تتعهّد باستمرار المقاومة، ۱۲ نوامبر ۲۰۲۲.م

جستجو
آرشیو تاریخی