کسی که موشک اول سیف‌القدس را شلیک کرد

دانشمند جوان

برای نیروهای مقاومت در غزه، تعجب‌آور بود که در روز شهادت «حسام ابو حربید» تازه متوجه شوند که فرمانده معروف تیپ شمال جهاد اسلامی که نامش با دستاوردهای بزرگ همراه بود، تنها 36 سال سن داشته است. صدها هزار نفر بدون اینکه او را از نزدیک بشناسند به تشییع پیکرش رفتند. آنها به واسطه کارنامه قوی فرمانده حسام، تصویر پیرمردی عاقل و مصمم با ریش سفید را در ذهن خود ترسیم کرده بودند. یکی از یارانش در وصف او می‌گوید: «فرمانده حسام، رهبری بود که بهشت را به ما عطا کرد.» و اشاره می‌کند که تصور نمی‌کردند کسی بتواند خلأ ناشی از ترور شهید بهاء ابوالعطاء در 12 نوامبر 2019 میلادی را پر کند. «یک فرمانده مقتدر، یک پدر و همسر آرام، دلسوز و متعادل.» ام عبیده با این کلمات از شوهرش می‌گوید که در شهر بیت‌حانون در شمال غزه در سال 1979 میلادی به دنیا آمد. او می‌گوید: «ابوعبیده سخاوتمند بود. به‌رغم ساده‌بودن وضع مالی، در خانه‌اش و نسبت به آشنایان و همسایگانش، سخاوتمند بود و مایحتاج‌شان را ردیف می‌کرد.» در طول زندگی هم آرمان فلسطین و تلاش برای آزادسازی آن، همیشه در ذهنش بود.

جهاد سبک زندگی‌اش بود 
دکتر محمد، برادرزاده شهید حسام ابو حربید، عمویش را به یاد می‌آورد و از زندگی مشقت بار و سختی که از کودکی در کلاس چهارم دبستان گذرانده صحبت می‌کند اما از این مسئله که جهاد، سبک زندگی حسام معروف به ابوعبیده بود به سادگی رد نمی‌شود. نیروهای اشغالگر اسرائیل برادر بزرگترش شهید نصرالدین را دستگیر کردند. پس از نصرالدین، حسام مسؤولیت خانواده‌اش را بر عهده گرفت. محمد نقل می‌کند: «حسام ساعت 12 شب برای کار بیرون می‌رفت و روی پاهای خود در جاده‌های تاریک و پردرخت راه می‌رفت تا نوشیدنی‌های گرم به کارگرانی که نوار غزه را برای کار به خارج غزه ترک کرده و به مناطق اشغالی رفته بودند بفروشد. ساعت پنج صبح به خانه برمی‌گشت و بعد به مدرسه می‌رفت و همین‌طور تا کلاس دهم ادامه داد.»
 وی ادامه می‌دهد: «عمو حسام در سال 1381 که به گردان‌های القدس جهاد اسلامی پیوست، جوان‌ترین رزمنده مقاومت بود و تنها 18 سال داشت اما خصلت‌های فرماندهی، زودهنگام در او پدیدار شد زیرا در عرصه‌های مقاومت بسیار فعال بود. او و رفقایش اولین درگیری مسلحانه خود را در سال 2003 و برای دستگیری یکی از افسران ویژه رژیم صهیونیستی انجام دادند که البته درگیری سختی هم داشتند. در آن روز اگرچه خیلی هم خسته شده بود اما به خانه برگشت و زود هم عازم دانشگاه شد! انگار نه‌انگار که کاری کرده است!

پیروزی، نبرد مستمر می‌خواهد
ابو حربید، علاقه فراوانی به آموختن داشت. همسرش به یاد دارد که او را برای ادامه تحصیلات تکمیلی خود در حوزه تخصصی فناوری اطلاعات بسیار تلاش می‌کرد و در مورد بسیاری از جزئیات فنی مرتبط با حوزه ارتباطات و ردیابی، با او به‌طور مفصل صحبت می‌کرد. ام‌عبیده می‌گوید: «او همیشه اهل علم و متعهد به فرهنگ بود. او دانش‌آموخته دانشکده «الشریعه» بود. اگرچه کار مقاومت، همه وقت او را به خود اختصاص می‌داد اما در طول روز، همیشه برای خواندن کتاب یا جست‌وجوی اطلاعات وقت می‌گذاشت.»
 ام‌عبیده می‌گوید: «یک روز به او پیشنهاد دادم که از وقتم استفاده کنم تا بچه‌های محله و دانش‌آموزان مدرسه را برای ارائه یک دوره رایگان زبان انگلیسی جمع کنم. آن روز چشمانش از خوشحالی برق زد و به من گفت: «من خودم شاگرد اول تو خواهم شد.» وقتی برای او آزمون تعیین سطح گذاشتم، متوجه شدم که در زبان انگلیسی کاملاً مهارت دارد بنابراین به او گفتم که آنچه آموخته‌ای برای تو کافی است اما خودش اصرار کرد که برای ارتقای سطحش وقت بگذارم.

ماشین ظلم اسرائیل را به سخره گرفت 
دوستش ابوالعبد الحلبی می‌گوید: «ابوعبیده، ماشین ظلم اسرائیل را به سخره می‌گرفت و فرهنگ اعتقاد مطلق به توانایی عمل مقاومت را در بین برادرانش رواج می‌داد و هیچ جلسه‌ای را بدون تکرار سخن خود که اسرائیل نابود خواهد شد ترک نمی‌کرد.»
 او می‌گفت: «امنیت، دروغ و توهمات است که از صهیونیست‌ها محافظت می‌کند؛ بگذار دروغ‌های‌شان از آنها در برابر موشک محافظت کند. قطعاً خدا مکرشان را شکست خواهد داد.» 

مقاومت مستمر به جای کار فصلی
از نظر ابوعبیده، اندیشه مقاومت، در گرو کار مستمر بود نه کار فصلی. او این عقاید خود را که در تمام عمرش حفظ کرد، اجرا می‌کرد و در مسیر جهادی که شهید ابوالعطاء آغاز کرد، اثرگذار بود و راه آن شهید را ادامه داد. 
 الحلبی می‌افزاید: «حسام معتقد بود که شکل مقاومت را باید از «معادله جنگ» به «درگیری‌های مستمر» ارتقاء داد.»

یک موشک کافی است
ابو مجاهد از همرزمان شهید در مقاومت، می‌گوید که ابوعبیده معتقد بود پرتاب یک موشک در هفته، وضعیت بیگانگی را حفظ می‌کند و دائماً به ساکنان اسرائیلی مناطق اشغالی یادآوری می‌کند که زندگی راحت در زمین‌های دزدیده شده غیرممکن است. او کسی بود که نخستین شلیک را در نبرد سیف القدس انجام داد و با موشک کورنت، یک جیپ نظامی متعلق به بخش اطلاعات ارتش رژیم اشغالگر را هدف قرار داد.
 حسام ابو حربید، در پایان زندگی جهادی‌اش در 18 مه در عملیات تروریستی حمله به خانه‌اش در محله تل‌الزعتر در شمال نوار غزه، به شهادت رسید.

منبع: 
الاخبار، یوسف فارس، 26 ژوئن 2021
الخنادق، الشهید حسام أبو حربید: مَن أعلن انطلاق "سیف القدس"، 19 آوریل , 2022.م
 

جستجو
آرشیو تاریخی