دست برتر فرمانده «الحسنی» مقابل جاسوسان کریا

کابوس شین‌بت

برخی رسانه‌های صهیونیست پس از ترور ایاد الحسنی، فرمانده شناخته‌شدۀ حرکت جهاد‌اسلامی، وی را یکی از چهره‌های مهم این جنبش از زمان تأسیس تا امروز معرفی کردند. برخی از آن‌ها در تشریح توانمندی‌های وی، از او با عنوان چریک حرفه‌ای یاد کردند. صهیونیست‌ها در رسانه‌های‌شان این مسئله را به‌درستی عنوان کردند که «ابو انس» از بنیان‌گذاران جهاد‌اسلامی مدرن به حساب می‌آید که توانسته راهبرد «موشک جواب موشک» را به‌درستی و در تقابل با سیاست توسعه‌طلبانۀ رژیم غاصب صهیونیستی به مرحلۀ اجرا برساند؛ اما کارنامۀ عملیاتی این شهید بزرگوار را نباید فراموش کرد که بسیار مهم است. اغلب به‌دنبال پاسخ به این سؤال هستند که یک نخبۀ نظامی مانند فرمانده «ایاد» چگونه و از کجا شروع کرده که توانسته است در 54سالگی به کابوسی تلخ برای سازمان ترور رژیم صهیونیستی یعنی «شین‌بت» تبدیل شود.

همیشه در میدان 
ایاد الحسنی در جوانی و در جریان انتفاضۀ اول، تحت آزار و اذیت اشغالگران قرار گرفت و در جریان این رخدادها، مجروح و برای مدت کوتاهی نیز دستگیر شد. «ابو انس» به‌همراه هم‌رزمش، مؤسس این نیروها، شهید محمود ‌الخواجه، در تشکیل برخی گروه‌های نظامی در جهاد ‌اسلامی نقش بسزایی داشت. او معروف بود که همیشه پای کار است و میدان را رها نمی‌‌کند.
 
کارنامۀ عملیاتی 
اگر بخواهیم بخشی از کارنامۀ عملیاتی وی در سال‌های آغازین فعالیتش را بررسی کنیم، موارد زیر بسیار برجسته می‌نماید:
1. تجهیز و آماده‌سازی شهید (العماوی) 1994 برای اجرای عملیات ویژه در اشدود و حذف دو عنصر صهیونیست.
2. نقش‌آفرینی برجسته در عملیات بزرگ بیت‌لید در سال 1995 میلادی که در آن دست‌کم 25 صهیونیست کشته شدند.
3. وی در سال 1996 میلادی مستقیماً در آماده‌سازی شهید «رامز عبید» عامل حمله دیزنگوف که در آن زمان منجر به کشته‌شدن 13 اسرائیلی شد، شرکت کرد.
4. نقش‌آفرینی فعال برای شکل‌دهی به گردان‌های مسلح قدس در سال2000 و انتفاضۀ فلسطین. 
بااین‌اوصاف صهیونیست‌ها همواره از «ابو انس» به عنوان مرد روزهای سخت یاد می‌کردند و از این‌که نمی‌توانستند او را شکار کنند، به‌شدت ابراز ناراحتی می‌کردند. او یکی از افرادی بود که همواره سرویس‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی به‌دنبال حذف و ترورش بود؛ اما رژیم صهیونیستی نمی‌توانست این امر را محقق کند و چندمرتبه شکست خورد. 

ترورهای ناکام 
شهید «الحسنی» در طول دوران مبارزاتی‌اش دو بار توسط رژیم اشغالگر اسرائیل هدف سوء‌قصد قرار گرفت و جان سالم به‌در برد. این مسئله پس از شهادت برادرزاده و دستیار وی در سال 2011 میلادی برای اولین بار افشا شد که فرمانده ایاد، دو مرتبه از گزند صهیونیست‌ها گریخته و مأموران موساد را شکست داده است. در جریان ترور ناکام ابو انس، یک انفجار مرموز در ماشینی که برادرزاده و دستیار شهید در وسط نوار غزه در اختیار داشتند، به وقوع پیوست که البته فرمانده ایاد در آن نبود. محمد الحسنی، برادر فرمانده ایاد، نیز 24 سال در زندان‌های رژیم اشغالگر قدس زندانی بود که در جریان مبادلۀ سرباز «گیلعاد شالیط» و با ابتکارعمل شهید «احمد ‌الجعبری» آزاد شد و در سال2011 میلادی به خانه برگشت.
 

جستجو
آرشیو تاریخی