ابرمردی که صهیونیست‌ها را لال کرد

محمود الخَواجه؛ ستارۀ اشدود

عملیات‌های نظامی و جهادی که ژنرال شهید محمود‌ الخَواجه طراحی و در آن شرکت داشت، بسیار شاخص هستند؛ تا آنجا که در مواردی فرماندهان ارتش و دستگاه اطلاعاتی رژیم، زبان در کام می‌گرفتند و از شدت درد، لال می‌شدند. فرمانده محمود توانست برای مدت‌های مدیدی، موساد را دچار سرگیجه کند. او در این زمینه، شبیه یحیی عیاش بود. زیرکی و سرعت وی در سازماندهی عملیات‌ها شخصیت وی را مثال‌زدنی کرده است.

عملیات قهرمانانه اشدود
عملیات تاریخی «اشدود» در تاریخ ۱۹۹۴ توسط شهید «علی العماوی» از اردوگاه الشاطئ در ایستگاه و حین تجمع سربازان صهیونیست در منطقۀ اشدود در فلسطین اشغالی و با مسلسل انجام شد. محمود در این رویداد دو افسر تروریست اسرائیلی، از جمله یک مقام امنیتی شهرک‌سازی در نوار غزه را به هلاکت رساند و دست‌کم 10 صهیونیست دیگر را زخمی کرد. فرمانده شهید محمود الخواجه مستقیماً بر آموزش شهید علی‌العماوی در تمرینات تیراندازی و هنر رویارویی نظارت می‌کرد. شهید محمود به‌دلیل علاقۀ شدید به شهید علی، فرزند شیرخوار خود را به نام شهید مجاهد، علی نام‌گذاری کرد. بعدها نیروهای جهادی از فرمانده محمود با نام «ستاره اشدود» یاد کردند چون بهترینِ نیروهایش را به‌مصاف سیاه‌دل‌ترین انسان‌های روی زمین فرستاد و در آسمان مقاومت درخشید.

دوچرخه‌‌ای که بلای جان اشغالگران شد 
 این عملیات توسط شهید مجاهد «هشام حمد» از محلۀ «شیخ رضوان» در تجمع نظامی اشغالکران در نزدیکی تقاطع پلیس نظامی در مرکز نوار غزه در نزدیکی شهرک «نتزاریم» با استفاده از دوچرخه‌ای پر از مواد منفجره انجام شد. این عملیات استشهادی منجر به مرگ سه نظامی صهیونیست و مجروح‌شدن شش تن دیگر از شهرک‌نشینان غاصب شد. 
 این عملیات استشهادی که در تاریخ ۱۹۹۴ میلادی رخ داد، در پاسخ به ترور شهید مجاهد «هانی عابد» انجام شد که در روزهای اولیۀ همان ماه به دست تروریست‌های موساد ترور شد و به شهادت رسید.

حماسۀ «بیت‌لید» 
عملیات بیت‌لید کابوسی بود که سران رژیم صهیونیستی و سربازان اشغالگر را گرفتار کرد. درواقع بیت‌لید به کابوس همیشگی سربازان ارتش موسوم به شکست‌ناپذیر تبدیل شده است. شهید «انور سکار» به‌همراه هم‌رزمش شهید «صلاح شاکر» در تاریخ 1995 میلادی عازم عملیات شدند تا بمب همراه‌شان را در میان بزرگ‌ترین تجمع نظامیان صهیونیست منفجر کنند.
 آن‌ها به میدان رفتند و کاری کردند که صهیونیست‌ها از اعلام آمار کشته‌شدگان خود بهراسند. صهیونیست‌ها نگران این بودند که مهاجران غیرقانونی به سرزمین‌های اشغالی، از هول از دست‌دادن جان‌شان به خارج از اراضی اشغالی کوچ کنند. نهایتاً دشمن از کشته‌شدن بیش از 22 نظامی صهیونیست و مجروحیت شدید بیش از 60 نفر در این عملیات خبر داد. این آمارها البته غیررسمی بود و برخی معتقد بودند که تعداد کشته‌شدگان فراتر از این اعداد بوده است.
 
عملیات جهادی «کفرداروم»
این عملیات توسط شهید «خالد ‌الخطیب» در تاریخ ۱۹۹۵ انجام شد که خودرو وی، اتوبوس حامل نظامیان صهیونیست را منهدم کرد و منجر به کشته‌شدن هشت سرباز و مجروح‌شدن 40 نظامی اشغالگر شد.
 

جستجو
آرشیو تاریخی