گزارش ایران‌جمعه درباره حمید نوری که به بهانه‌های واهی منافقین در سوئد به حبس ابد محکوم شده است

حباب حقوق بشر

نفیسه زارعی
نویسنده
شاید هرگز کسی باور نمی‌کرد سوئد به عنوان کشوری که حافظ صلح در جهان معرفی شده است روز شنبه 9 نوامبر 2019 یکی از مسافران فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) تهران که در فرودگاه استکهلم-آرلاندا پروازش به زمین نشست را بازداشت موقت کند. این بازداشت چندان هم موقت نبود؛ زیرا بارها جلسات متعددی با اتهامات مختلف برای این مسافر در سوئد برگزار شد؛ مسافری که حالا اسمش در جست‌و‌جوی گوگل به فارسی و زبان‌های مختلف در رتبه یک قرار دارد.

مسافر پرواز تهران-استکهلم
حمید نوری مسافر پروازی بود که به ادعای دادگاه سوئد به اتهام مشارکت در جنگ و قتل باید زندانی ‌می‌شد. سوئدی‌ها در دادگاه تجدیدنظر نوری ادعا کردند علت دستگیری او، مشارکت در کشتار زندانیان دهه 60 است. اینکه نوری 62 ساله در دهه شصت علیه منافقین یا همان مجاهدین خلق که خون مردم ایران را در شیشه کرده بودند و البته هنوز هم در حالت آوارگی در دنیا در حال خدمت به سرویس‌های امنیتی غربی و عبری هستند، فعالیت ‌می‌کرده تا امنیت کشور را تأمین کند خلاف جهت تروریست‌پروری غربی‌هاست. او در دهه پرالتهاب 60 با نام حمید عباسی در قوه قضائیه فعالیت داشت و در رسانه‌ها اینطور آمده که او از دستیاران قاضی مقیسه ولده است.
 
خودشان هم نمی‌دانند
اینکه چرا حمید نوری توسط دولت سوئد دستگیر شد هنوز در‌ هاله‌ای از ابهام است. نوری آنقدر برای دولت سوئد مهم است که در بیانیه خانواده او اینطور آمده است: «به عنوان خانواده تا مدت‌ها هیچ اطلاعی از عنوان اتها‌می ‌و وضعیت وی نداشتیم. حتی با پیگیری‌هایی که داشتیم تا مدت‌ها نتوانستیم خبری از وضعیت ایشان بگیریم. این اقدام دولت سوئد در بازداشت این تبعه ایرانی تا زمانی که به خانواده‌اش اطلاع داده شد، می‌تواند مصداق ناپدیدشدگی اجباری باشد.» هنوز هم بعد از چندین دادگاه سوئدی‌ها خودشان هم نمی‌دانند چرا او را دستگیر کرده‌اند.
 
یک پرونده پیچیده
نزدیک به ۲۱ ماه بعد از دستگیری حمید نوری، دستگاه قضایی سوئد در نوزدهمین روز از مرداد ماه ۱۴۰۰ اولین دادگاه او را برگزار کرد. با این توضیح که روند این دادگاه بی‌سابقه بود و بعد از آن هم تا پایان سال ۱۴۰۰ بیش از ۷۰ بار نوری را به پای میز محاکمه دادگاه بردند تا رکوردی کم‌سابقه از حضور یک متهم در دادگاه به ثبت برسد. او از سوی دادستان به مشارکت در جرائم جنگی و قتل عمد متهم شده اما یکی از وکلایش این اتهام را رد کرده و گفته بود: حمید نوری بی‌گناه است. به هرحال پرونده نوری یکی از پیچیده‌ترین پرونده‌های محاکم قضایی خارجی است که عدالت در آن معنا ندارد.
 
جیغ و هورای اپوزیسیون
بازداشت حمید نوری سر و صدای اپوزیسیون خارج‌نشین را درآورد؛ طیفی با حضور در مقابل ساختمان دادگاه از بازداشت او استقبال کردند. آنها خودشان به این باور رسیده‌اند که دستگیری نوری برای اتهام‌زنی واهی به جمهوری اسلا‌می ‌ایران است. این در حالی است که دست بسیاری از اپوزیسیون در دست سازمان مجاهدین خلقی است که حالا نوری به بهانه اعدام آنها دستگیر شده و طولانی‌ترین دوره زندان انفرادی را متحمل شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی