چگونه نقاشی‌های کودکمان را از دیوار پاک کنیم؟

یادگاری‌های دوست‌نداشتنی!

شاید اولین باری که فرزندمان روی دیوار نقاشی کشید، چیزی نمانده بود که سرمان را به همان دیوار بکوبیم. اما هر والدی می‌داند که در مسیر رشد کودک بعضی چیزها اجتناب‌ناپذیر است. نقاشی کشیدن کودک روی دیوار هم یکی از آن موارد است که تکرار آن باعث می‌شود کم‌کم ضدضربه شویم! درست است که بچه‌ها خیلی زود بزرگ می‌شوند و دلمان برای روزهای کودکی و حتی شیطنت‌ها و خرابکاری‌هایشان تنگ می‌شود، اما منطقی است اگر دلمان نخواهد که روی دیوار سالن پذیرایی در ارتفاع نیم متری از زمین هنر نقاشی فرزندمان نمایش داده شود. هنگام فروش یا تحویل خانه نیز لازم است دیوارها از هنرهای رنگارنگ پاک شوند.

فاطمه زارع‌جعفری
نویسنده

پاک کردن نقاشی‌های کودک از روی دیوار ترفندهایی دارد که به نوع وسیله نقاشی و جنس دیوار بستگی دارد. در این مقاله تعدادی از این ترفندها را به‌طور خلاصه بیان می‌کنیم و امیدواریم که برای تمیز کردن دیوارهای منزلتان به کارتان بیایند.
ما استفاده از وسایل و مواد دم‌دستی را بیشتر از استفاده از مواد شیمیایی توصیه می‌کنیم. اما گاهی ممکن است مواد خانگی به اندازه مواد شیمیایی مؤثر عمل نکنند. در این مواقع می‌توان از مواد شیمیایی استفاده کرد.

مدادرنگی
متداول‌ترین وسیله نقاشی در دسترس کودکان مدادرنگی است. استفاده از پاک‌کن شاید اولین راهی باشد که به ذهنتان می‌رسد، اما گاهی این روش به‌خوبی عمل نمی‌کند. روش‌های مختلفی برای پاک کردن رد مدادرنگی از دیوار وجود دارد که مؤثرتر از پاک‌کن معمولی هستند.
۱- استفاده از پاک‌کن صابونی: پاک‌کن صابونی را شاید همه از نزدیک نشناسند، اما فروشنده‌های لوازم‌التحریر آنها را از پاک‌کن‌های معمولی به‌راحتی تشخیص می‌دهند. پاک‌کن‌های صابونی بسیار نرم‌تر از پاک‌کن‌های معمولی هستند و برای دیوارهایی که ظریف و حساس هستند، مثلاً با کاغذدیواری‌های غیرقابل‌شست‌و‌شو پوشیده شده‌اند، بسیار مناسبند. پاک کردن دیوار با پاک‌کن صابونی را با نظم و بدون آشفتگی از سر یک خط شروع کنید و ادامه دهید تا باعث بدتر شدن لکه‌های دیوار نشوید.
۲- استفاده از جوش‌شیرین: جوش‌شیرین یک ساینده خفیف است که پاک‌کننده بسیاری از لکه‌ها، از جمله لکه‌های دیوار است. کافی است مقداری جوش‌شیرین را با آب مخلوط کنید و با استفاده از یک پارچه تمیز روی خطوط مدادرنگی دیوار بمالید. با این کار خطوط و لکه‌ها به‌طور کامل پاک می‌شوند.
۳- استفاده از خمیردندان: با استفاده از یک مسواک کهنه و خمیردندان می‌توان رد مدادرنگی را براحتی از روی دیوار پاک کرد. اما باید دقت کنید که خمیردندان نباید ژله‌ای باشد. خمیردندان را با مسواک روی خطوط بکشید و 10 دقیقه بعد با دستمالی تمیز پاک کنید.
۴- استفاده از سیب‌زمینی: سیب‌زمینی هم می‌تواند در پاک کردن لکه‌ها و خطور مدادرنگی مؤثر باشد. سیب‌زمینی را نصف کنید و چند بار روی لکه‌ها و خطوط روی دیوار بکشید. سپس با دستمال تمیزی لکه‌ها را تمیز کنید.
۵- استفاده از سس مایونز: سس مایونز، کرم اصلاح و لوسیون نیز از موادی هستند که می‌توان با استفاده از آنها رد مدادرنگی را از دیوار پاک کرد. کمی سس را روی خطوط بمالید و چند دقیقه منتظر بمانید. سپس با دستمالی تمیز خطوط را پاک کنید.
۶- استفاده از سرکه: سرکه سفید از بهترین پاک‌کننده‌های خطوط مدادرنگی است. استیک اسید موجود در سرکه رنگدانه‌ها و ماده موم‌مانند مدادرنگی را تجزیه می‌کند و از بین می‌برد. شما می‌توانید با مسواک آغشته به سرکه خطوط روی دیوار را پاک کنید و سپس با دستمالی مرطوب روی آن بکشید. اگر نگران بوی سرکه هستید می‌توانید مطمئن باشید که بعد از خشک شدن این بو از بین می‌رود. اما یادتان باشد که اول سرکه را روی قسمت کوچکی از دیوار امتحان کنید تا از واکنش ندادن رنگ دیوار با سرکه اطمینان داشته باشید.
 
مداد شمعی
مدادشمعی به‌دلیل روان بودن و کارکرد آسان، انتخاب بسیاری از والدین برای فراهم کردن وسایل نقاشی کودک است. اما زمانی که کودک تصمیم بگیرد از دیوار به‌عنوان دفتر نقاشی استفاده کند ماجرا فرق می‌کند و همین روان بودن و چرب بودن باعث دردسر می‌شود. اما نگران نباشید. حتی رد مدادشمعی را نیز می‌توان از دیوار پاک کرد.
۱- استفاده از جوش‌شیرین: برای استفاده از جوش‌شیرین اول باید مدادشمعی را از روی دیوار بتراشید. سپس جوش‌شیرین را با کمی آب مخلوط کنید و با پارچه مرطوب روی رد مدادشمعی بکشید. در پایان دیوار را با دستمال خیس تمیز کنید.
۲- استفاده از اتوی داغ و پارچه نخی: این شاید بهترین راه پاک کردن اثر مدادشمعی از دیوار باشد. اتو را در درجه متوسط گرم کنید. پارچه نخی را روی محل لکه‌ها قرار دهید و اتو را روی آن بکشید. حرارت مستقیم مدادشمعی‌ها را آب می‌کند و آنها را به بافت پارچه می‌چسباند. دقت کنید که برای تمیز کردن هر نقطه از دیوار قسمت تمیزی از پارچه را روی لکه قرار دهید.
۳- استفاده از سشوار: سشوار نیز مانند اتو با حرارت مستقیم مدادشمعی را آب می‌کند. پس اگر روش اتو برای دیوار شما جواب نداد، با سشوار رد مدادشمعی روی دیوار را گرم کنید و با یک دستمال تمیز آن را پاک کنید. دقت کنید که دستمال را روی مدادشمعی فشار ندهید تا رنگ مدادشمعی بیشتر در دیوار نفوذ نکند.
۴- استفاده از نشاسته و آب: روش دیگر تمیز کردن رد مدادشمعی از دیوار استفاده از نشاسته و آب است. نشاسته را با آب مخلوط کنید و محلولی غلیظ به‌دست آورید. سپس با یک پارچه تمیز آن را روی رد مدادشمعی بکشید و با دستمالی مرطوب تمیز کنید.
 
خودکار و ماژیک
خودکار و ماژیک شاید آخرین انتخاب والدین برای نقاشی فرزند کم سن‌وسالشان باشد. چرا که رد آنها کمی ماندگارتر از بقیه لوازم نقاشی است. اما باز هم جای نگرانی نیست. حتی رد ماژیک و خودکار هم از روی دیوار پاک می‌شود. هرچه سریع‌تر برای پاک کردن لکه جوهر اقدام کنید نتیجه بهتری خواهید گرفت. نکته مهم این است که هرگز دست یا انگشت خود را روی لکه جوهر نمالید، چرا که جوهر به‌راحتی پخش می‌شود و کار شما را برای تمیز کردن سخت‌تر می‌کند.
۱- استفاده از الکل سفید: بهترین ماده برای پاک کردن رد جوهر از روی دیوار، الکل سفید است. لکه جوهر چه از خودکار باشد چه از ماژیک، می‌توان با استفاده از الکل سفید بخوبی آن را پاک کرد. یک تکه پنبه را به الکل آغشته کنید، البته نه آنقدر که الکل روی دیوار چکه کند، آن را روی لکه قرار دهید و آرام بمالید. با چند بار تکرار این کار لکه به‌خوبی پاک می‌شود. در پایان با دستمال مرطوب آثار جوهر و الکل را از روی دیوار تمیز کنید.
۲- استفاده از آستون: برای پاک کردن جوهر از روی دیوار با استفاده از آستون، دقت کنید که آستون را مستقیم روی دیوار نمالید و آن را ابتدا روی پارچه بریزید تا رنگ دیوار را از بین نبرد. همچنین از کمترین مقدار آستون و کمترین فشار ممکن برای پاک کردن لکه جوهر استفاده کنید. استفاده از آستون را به‌دلیل بوی شدید و احتمال خراب کردن رنگ دیوار به‌عنوان آخرین راهکار در نظر بگیرید.
۳- استفاده از آب لیموترش: پنبه را به آب لیموترش آغشته کنید و آب اضافی آن را بگیرید. سپس چند دقیقه آن را روی لکه جوهر نگه دارید. حواستان باشد که با فشار دستتان آب لیموترش از پنبه راه نیفتد و دیوار را کثیف‌تر نکند. در پایان با دستمال دیوار را تمیز کنید. این کار را تا از بین رفتن کامل لکه تکرار کنید.
۴- استفاده از خمیردندان: ارزان‌ترین و در دسترس‌ترین پاک‌کننده جوهر از دیوار خمیردندان است. بلافاصله بعد از اینکه لکه جوهر را روی دیوار مشاهده کردید خمیردندان را روی لکه جوهر بمالید و مدتی صبر کنید. سپس با دستمالی تمیز آن را از روی دیوار پاک کنید. همچنین می‌توانید دستمال تمیزی را به خمیردندان آغشته کنید و به‌صورت دورانی روی لکه بمالید. این کار را تا تمیزی کامل دیوار ادامه دهید و سپس با دستمال تمیز دیگری دیوار را پاک کنید.
۵- استفاده از جوش‌شیرین: خمیری از جوش‌شیرین و آب می‌تواند پاک‌کننده مؤثر جوهر باشد. از آن‌جایی که جوش‌شیرین کمی ساینده است دقت کنید که به آرامی آن را روی لکه‌ها بمالید تا رنگ دیوار آسیب نبیند. در پایان با دستمالی مرطوب دیوار را تمیز کنید. ۶- استفاده از اسپری مو: اسپری مو نیز می‌تواند نقش یک پاک‌کننده را برای جوهر روی دیوار ایفا کند. اسپری مو را روی لکه جوهر اسپری کنید و قبل از اینکه خشک شود با پارچه‌ای سفید آن را تمیز کنید. ممکن است مجبور شوید چند بار این کار را تکرار کنید. دقت کنید که استفاده از پارچه رنگی می‌تواند روی دیوار ایجاد
لکه کند.
 

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی