گالری گردی در پایتخت به وقت زمستان

سمیه دهقان زاده
روزنامه‌نگار

 زمستان هم بالاخره از راه رسید و جای جای ایران به مبارکی قدومش، برفی و بارانی شده و البته خیرش به تهران هم رسیده. حال می‌دانید در این فصل سرد و دلبر توأمان، برای هنردوستان پایتخت چه چیز، عمر روزها را پربارتر می‌کند؟ گزینه‌ها زیاد است اما بیایید قبول کنیم گالری‌گردی، لطفی دارد که نه تنها تکراری نمی‌شود که عجیب بر دل می‌نشیند، بویژه که این روزها، تنوع گالری‌ها و نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی آدمی را به وجد می‌آورد، پس بی‌حرف پیش، این شما و این گزیده‌ای از دور دور تماشای هنر خط و نقش در تهران.

نگارخانه هدی
نمایشگاه خوشنویسی «کوکب درخشان» شامل ۲۸ اثر مزین به خطبه حضرت زهرا(س) و اسماء مقدس از آثار الهام‌ غفاری یقین است که همزمان با ایام شهادت حضرت زهرا(س) افتتاح شد و تا دهم دی ماه همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۶ در نگارخانه هدی فرهنگسرای قرآن به نشانی خیابان قزوین، نرسیده به میدان شمشیری، نبش خیابان شهید کاظمی برای علاقه‌مندان به این هنر، برپاست.

خانه هنرمندان
«از آن روز که رفتی» نام نمایشگاه دیگری است که به مناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) تا ۴ دی ماه در گالری محیطی خانه هنرمندان ایران به آدرس خیابان طا‌لقانی، خیابان موسوی شمالی (فرصت)، ضلع جنوبی باغ، برقرار است. این نمایشگاه شامل ۲۰ اثر از آثار حمزه اولیازاده استاد دانشگاه و عکاس سینما، تئاتر و رسانه است.

 نگارخانه لاله و یک نمایشگاه ۹ ساله
نهمین نمایشگاه و فروش سالانه «تبادل چاپ دستی» با بیش از ۳۰۰ اثر از هنرمندان ایرانی و بین‌المللی تا ۱۸ دی ماه شنبه تا چهارشنبه ساعت ۹ تا ۱۷ و پنجشنبه ساعت ۹ تا ۱۲ در نگارخانه لاله، واقع در خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی بوستان لاله، روبه‌روی پارکینگ طبقاتی لاله دایر است. این رویداد هنری برای نخستین بار میزبان آثاری از ۳۵ هنرمند بین‌المللی از جمله پیکاسو، کلود مونه، وینسنت ونگوگ، یاکوف چرنیکوف، رامبراند، هاکو ماکی، ماکس ارنست، کته کلویتس، واسیلی کاندینسکی، سالوادور دالی و رنه ماگریت است.
نهمین سالانه تبادل چاپ دستی با هدف معرفی و گسترش فعالیت هنرمندان در حیطه چاپ دستی و به اشتراک‌گذاری تجربیات ارزشمند این حوزه برپا شده، که آثار ۲۰۰ هنرمند از گستره پهناور ایران زمین، به نمایش گذاشته شده است.
2 نمایشگاه در یک فرهنگسرا
نمایشگاه نقاشی «بوی خاک و کاهگل» با نمایش آثاری از وحید پریور هنرمند و مدرس نقاشی تا ۵ دی ماه هر روز از ساعت ۱۰ تا ۱۷ در نگارخانه هنر فرهنگسرای ارسباران واقع در خیابان شریعتی، بالاتر از سیدخندان، خیابان جلفا، کوچه عقاب میزبان علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی است.
در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «کوچه‌باغ‌های تو در توی گذشته، عطر خوش کاهگل‌های به رنگ آغشته، پنجره رو به حیاط ذهنم را می‌گشایم تا وجودم پر شود از نهایت رنگ و طرح و نقش و سرمستی زندگی را تجسم می‌کنم، من به اعجاز معتقدم، به این شروع دوباره آشتی با طبیعت.»  نمایشگاه خوشنویسی «حال خوش نستعلیق ۱» نیز، با نمایش آثار قاسم ثابتی تا ۴ دی ماه در نگارخانه ۲ این فرهنگسرا برپاست.
در بخشی از بیانیه این نمایشگاه که به نمایش و فروش تابلوهای سیاه‌مشق رومیزی اختصاص دارد، آمده است: «ما می‌خواهیم به زندگی‌تان روح دوباره بدمیم و حسرت زیبایی را دور کنیم. می‌خواهیم دوباره زیبایی چشمانتان باشیم نه دیوارآویز موزه‌های فراموشی، نهانخانه‌های بی‌تماشا و رخ‌نمای تالارهای پرتکلف. به دیدن ما بیایید خواهید دید می‌توانید دوباره به خانه خودتان و چشمان هر کسی که دوستش دارید زیبایی ببخشید با حال خوش نستعلیق.»

 گالری ایکس هما
نمایشگاه گروهی «طهران، ارتفاع عاطفی» نیز با آثار شیرین آزادی، بهرو باقری، طاهر پورحیدری، مهدی چیت سازها، اشلینگ ساره حق‌شناس، ابراهیم گنجان، وحید محمدی، فاتک موسوی، مرجان نعمتی، کیا وطن و سمانه وفایی تا شنبه ۵ دی ماه در گالری ایکس هما به آدرس خیابان کریمخان زند، خیابان سنایی، کوچه سیزدهم، پلاک۵ برقرار است.

 گالری پردیس ملت
نخستین نمایشگاه گروهی نقاشی در پاسداشت زنده یاد جلیل ضیاءپور نقاش، پژوهشگر، مؤلف و استاد دانشگاه با عنوان «یادواره» تا هشتم دی ماه همه روزه در گالری پردیس ملت به نشانی خیابان ولی‌عصر(عج)، ابتدای بزرگراه هاشمی رفسنجانی (نیایش)، روبه روی بزرگراه کردستان، طبقه منفی ۲ میزبان علاقه‌مندان
 است.
در بیانیه آن آمده: «جمعی از هنرآموختگان دانشگاه هنر که گام‌های نخستین آموزش‌های آکادمیک را در نیمه اول دهه ۶۰، تحت آموزه‌های استادان پیشگام در هنر مدرن ایران (نسل اول و دوم) برداشته‌اند، پس از گذشت چهار دهه فعالیت پی در پی یا متناوب، بر این باور هستند که رشد و شکوفایی­شان در هنرهای تجسمی، مرهون آموزه‌های «هنری، آموزشی و پژوهشی» پیشکسوتان نوگرای ایران بوده است.»

جستجو
آرشیو تاریخی