نگاهی به پروژه در دست ساخت حسن فتحی

از «ازازیل» خبری نیست که نیست!

«ازازیل» نام اثر جدید شبکه نمایش خانگی است که پس از کش و قوس فراوان برای دریافت مجوز و خبرهای منتشر شده در مورد انتخاب کارگردان، سرانجام به حسن فتحی 64 ساله، کارگردان و فیلمنامه‌نویس رسید. در مورد محتوای «ازازیل» که در زبان گیلکی به معنای شر و شیطان است، هیچ خبر رسمی منتشر نشده است و مشخص نیست کارگردان سریال تاریخی و عاشقانه «شهرزاد» قرار است چه اثری را برای مخاطب آماده کند و در معرض نمایش قرار دهد. به نظر می‌رسد تاکنون حضور پری‌ناز ایزدیار که جزو بازیگران مطرح و پرکار سال‌های اخیر بوده است و پیش از این نیز در سریال «جیران» برای حسن فتحی بازی کرده بود، در این سریال قطعی شده است و احتمال حضور بهرام رادان و محسن تنابنده نیز وجود دارد. هرچند اطلاعات دقیقی از عوامل و بازیگران در دسترس نیست و تاکنون خبری از حضور عوامل این سریال منتشر نشده است، اما شنیده‌ها حاکی از آن است که بابک حمیدیان، پیمان معادی و مریلا زارعی در سریال جدید حسن فتحی نقش‌آفرینی می‌کنند.

بهناز شریفی
روزنامه‌نگار

حسن فتحی که ساخت سریال‌های «همسایه‌ها»، «مدار صفر درجه»، «میوه ممنوعه»، «پهلوانان نمی‌میرند»، «شب دهم» و... را در کارنامه دارد، سریال تازه‌اش را در سکوت خبری جلوی دوربین برده است و واکنش جدیدی در مورد اثر جدید «ازازیل» نداشته است.
منابع آگاه خبر داده‌اند طرح سریال که طی ماه‌های اخیر در گیر و دار مجوز بود، موفق به دریافت موافقت ساترا شده است و اکنون در مرحله پیش‌تولید قرار دارد و طبق اعلام ساترا، اخباری که درباره‌ آغاز ‌مراحل تصویربرداری این سریال مطرح شده است، مربوط به شروع پیش‌تولید همزمان با طی مراحل اداری صدور مجوز تولید است.
حسن فتحی کارگردانی اثری را به‌عهده گرفته است که ابتدا قرار بود توسط ابوالحسن داوودی و سپس توسط حمیدرضا قربانی ساخته شود اما با جدایی آنها از پروژه، حسن فتحی ساخت آن را قبول کرد تا همگان را برای تماشای یک سریال عامه‌پسند چشم به راه بگذارد.
او پیش از قبول مسئولیت ساخت سریال «ازازیل»- با وجود فضای محصور و بسته خبری برای سازندگان و عوامل آن، به یکی از آثار خبرساز در فضای مجازی تبدیل شده است- کسب رضایت کارگردان پیشین را شرط پذیرفتن کارگردانی سریال جدید ذکر کرده بود تا بر ماندگاری‌اش در شبکه نمایش خانگی نیز صحه بگذارد.
ناگفته پیداست که خبرسازی آثار حسن فتحی پیش از تولید و پس از تولید تازگی ندارد؛ او پیش از این نیز با ساخت سریال‌های «شهرزاد» و «جیران» سر و صداهایی به پا کرده بود و به سرتیتر اخبار مهم سینما و تلویزیون و سایت‌های خبری تبدیل شده بود.
با پایان سریال «شهرزاد» و محکومیت تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار آن، نام این کارگردان نیز بر سر زبان‌ها افتاد که با واکنش تند عموم و ابطال مجوز تهیه‌کنندگی محمد امامی مواجه شد؛ اما تا مدت‌ها حرف و حدیث‌هایی در مورد این سریال شنیده می‌شد.
سریال «جیران» دیگر ساخته حسن فتحی نیز در پی شکایت شاکی خصوصی به لحاظ نقض مالکیت ادبی و هنری در میانه راه متوقف شد اما در نهایت با طی روند حقوقی و کسب رضایت سازندگان سریال «آهوی من مارال»، پخش آن از سر گرفته شد.
باید منتظر ماند و دید آیا حسن فتحی که همواره علاقه وافری به فرهنگ معاصر دارد، در سریال جدیدش محتوایی شبیه «شهرزاد» و «جیران» را برای بیننده تدارک دیده است یا به سراغ اثری با شکل و شمایل جدید رفته است و باید منتظر دستپخت جدید آقای کارگردان بود؟
او که در سریال‌سازی با سبک و سیاق متفاوت ظاهر می‌شود، در سال‌های اخیر آثاری را به شبکه نمایش خانگی عرضه کرده است که بیشتر سمت و سوی عاشقانه و خانوادگی دارد و مخاطب او را تمامی رده‌های سنی از نوجوان تا بزرگسال تشکیل می‌دهد.
بی‌تردید می‌توان گفت این کارگردان پرآوازه ایرانی در این سال‌ها، به واسطه ساخت آثاری که مورد پسند عموم بوده و در آن‌ها فرهنگ بومی و تاریخی ایران مشهود است، توانسته سهم قابل توجهی از بیننده‌های تلویزیون و شبکه نمایش خانگی را با خود همراه کند و به موفقیت‌هایی نیز دست یابد.
به جرأت می‌توان ادعا کرد سوژه‌هایی که کارگردان «همسایه‌ها» و «مدار صفر درجه» به آن پرداخته است، جزو سریال‌های پرهزینه تلویزیون و سینما بوده است و بعید نیست که اثر جدید این کارگردان و فیلمنامه‌نویس سینما و تلویزیون، در عین جذاب بودن برای مخاطب، یکی از پرهزینه‌ترین آثار شبکه نمایش خانگی باشد.
حسن فتحی در پروژه «مست عشق» با سرمایه‌گذار ترک مشارکت کرده بود که در میانه راه، مشکلاتی را پیش روی کارگردان و سایر عوامل به دلیل ادعای واهی سرمایه‌گذار خارجی به وجود آورد؛ لذا با وجود پیش‌زمینه‌ای که در ذهن مردم و عوامل پروژه نسبت به سرمایه‌گذار خارجی وجود دارد، باید دید حسن فتحی در پروژه جدید خود باز هم به سراغ سرمایه‌گذار خارجی خواهد رفت یا خیر!
«ازازیل» به نویسندگی مسعود خاکباز (نویسنده سریال «دفتر یادداشت») و تهیه‌کنندگی حسن خدادادی (تهیه‌کننده سریال «مهمونی») تولید خواهد شد.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی