مــــــــگه مــــــــا چِــــــمـــــونــــه؟

سیدحمیدرضا طباطبائی
 یادداشت

سیستان و بلوچستان، ظرفیت، انسجام، تنوع، بکر، جوان، پهناور و اما...
قصه این روزهای سیستان و بلوچستان شاید با همین چند سال نه‌چندان دور تفاوت پیدا کرده باشد؛ تفاوت‌هایی که شاید هنوز در ظاهر خیلی خودشان را نشان نداده باشند؛ تفاوت‌هایی از جنس تغییر نوع نگاه.
استان سیستان و بلوچستان با 178000 کیلومتر مربع وسعت دومین استان پهناور کشور است که حدود 10 درصد از خاک ایران را به خود اختصاص داده است. در این استان جمعیتی معادل دو میلیون و هفتصد هزار نفر ساکن هستند. ظرفیت‌های بکر طبیعی، معدنی، تجاری، ترانزیتی، کشاورزی، دریایی و بین‌المللی آن طی یکی دو دهه اخیر به طور ویژه مورد توجه قرار گرفته است.
این روزها حوزه هنری سیستان و بلوچستان که یکی از وظایفش هویت‌بخشی با زبان هنر به استان است، طرحی نو در انداخته تا به وسیله آن هسته‌های فرهنگی خودش در شهرستان‌های استان پهناور سیستان و بلوچستان با تنوع قومی، مذهبی و حتی فرهنگی را فعال کند. مِستاگ در بلوچی به معنای نویدبخشی و مژده دادن است و چه مژده‌ای بهتر از اینکه چهره واقعی مردم مهربان و خونگرم سیستانی و بلوچستانی و زیبایی‌های این دیار را به هم‌میهنان عزیزمان بشناسانیم؟
جاشو خالی دیدیم...
عمده فیلم‌ و سریال‌های دهه‌های اخیر سینما و تلویزیون زمانی به سیستان و بلوچستان می‌رسیدند که نقطه سیاه یا دیو چند سر ماجرا راه به آنجا می‌برد یا بگذارید واضح‌تر بگویم؛ تروریسم، مواد مخدر، قاچاق و... شناسه‌های اصلی این استان در نزد عموم بودند.(دقت کنید! «بودند!»)
ماجرای ما از اینجا شروع می‌شود که جمعی از جوانان مستعد و دغدغه‌مند این استان با برگزاری رویداد آموزش فیلمسازی مِستاگ، با رویکرد آموزش مبتنی بر تولید آن هم تولید فیلم‌هایی از جنس حقیقت آنچه در سیستان و بلوچستان ریشه دارد، گرد هم جمع شوند تا از آیین‌های سنتی و دیرینه این استان بگویند و از قهرمانان و مبارزانی چون حَمَّل هوت کلمتی تا دادشاه و یعقوب لیث صفاری و... و صدها مضمون دست‌نخورده دیگر.
این رویداد که در سه‌گام طرح‌ریزی شده است، در نخستین گام خود در تابستان سال‌جاری برگزار شد. در این مرحله 30 نفر از جوانان سراسر استان به زاهدان آمدند تا به مدت 5 روز با طراحی سناریو، شخصیت‌سازی و نگارش فیلمنامه آشنا شوند و پس از آن عملکرد آنها توسط اساتید و منتورها تحلیل و بررسی شد تا با اطلاعات و داده‌های دقیق‌تری وارد گام دوم این رویداد شویم. ناگفته نماند در این گام به 4 فیلمنامه رسیدیم.
گام دوم مِستاگ در پنج رشته تدوین، تصویربرداری، کارگردانی، تولید و صدابرداری با حضور اساتید به نام ملی ازجمله علی خانیکی(تصویربرداری)، محمد اسفندیاری(کارگردانی)، محمدحسین ابراهیمی(صدابرداری)، رضا غریبی(تدوین) و هاشم مسعودی(تهیه و تولید) در دو بخش ارائه آموزش‌های تئوری و آموزش‌های عملی از 24 تا 27 آبان‌ماه برگزار شد. در این مرحله گروه‌های فیلمسازی منسجم شکل گرفت و هر فرد متناسب با علایق و استعداد خود آموزش‌ تخصصی دید تا جایی که بچه‌ها برای فیلمسازی آماده و اصطلاحاً دست به دوربین شدند تا باز هم به تحقق آرزوهای دیرینه‌شان نزدیک‌تر شوند.
گام سوم و آخرین گام رویداد جامع آموزش فیلمسازی مستاگ تولید فیلم براساس فیلمنامه‌های تدوین شده است که اکنون این فیلم‌ها در مرحله پیش تولید هستند.
خیلی دور نیست...
راز موفقیت ما در اتحاد و همدلی خلاصه می‌شود؛ چیزی که دخالت‌گران این روزها بیشتر از هر زمانی به آن چنگ انداخته‌اند تا این طناب نگسستنی را پاره کنند؛ که زهی خیال باطل...
مِستاگی‌های این روزهای ما برایشان سیستانی یا بلوچستانی، شیعه یا سنی بودن فرقی ندارد؛ همه‌شان با عزم جدی آماده‌اند تا با دوربین‌هاشان روایت‌گر دیار مهربانی، میهمان‌نوازی، ایثار و شهادت بر پرده نقره‌‌ای سینما یا قاب تلویزیون باشند آن‌ هم با نگاهی نو و موضوعاتی جدید؛ آنچنان که غبار غم برود؛ حال خوش شود...!
راستی تهرانی‌های مخاطبِ فراتهران!
منتظر حضور شما در استان هزار و یک نقش سیستان و بلوچستان هستیم.

جستجو
آرشیو تاریخی