کاهش واردات گندم با رشد تولید

گندم یکی از کالاهای اساسی کشاورزی محسوب می‏شود که سهم زیادی در امنیت غذایی کشور دارد. از این رو تأمین این محصول از طریق افزایش تولید و رسیدن به خودکفایی از اهمیت بسزایی برخوردار است.
از همین رو وزارت جهاد کشاورزی طی دو سال اخیر اقدامات متعددی را برای رسیدن به این مهم در پیش‏گرفته است، به طوری که با کاهش 50 درصدی یارانه نهاده‏های کشاورزی(کود و سم) و افزایش 200 درصدی خرید تضمینی در دو سال اخیر نسبت به سال 1400 سعی کرده به این سمت حرکت کند.
اصلاح الگوی کشت یکی دیگر از برنامه‏های وزارت جهادکشاورزی برای خودکفایی گندم است که پس از 5 دهه، سال گذشته برای خودکفایی در تولید محصولات اساسی کشاورزی انجام شد، به طوری که در این طرح میزان تولید گندم با افزایش قابل توجهی روبه‏رو می‏شود.
با افزایش تولید، واردات گندم به شدت کاهشی شده است. واردات گندم در یک‏سال اخیر به لحاظ ارزش وزنی با کاهش 52 درصدی و به لحاظ ارزش دلاری با کاهش 44 درصدی روبه‏رو بوده است.
در سال 1400 به علت قیمت پایینی که دولت دوازدهم برای خرید تضمینی گندم قرار داد، میزان تولید به شدت کاهش یافت و کشور مجبور به واردات بیش از 7 میلیون تن گندم شد.
جستجو
آرشیو تاریخی