کنترل تورم تاریخی روحانی

طبق آمار بانک مرکزی، نرخ تورم در پایان دولت قبل به بالاترین رقم 80 سال اخیر افزایش یافت. در ماه‏های تیر، مرداد و شهریور سال گذشته نرخ تورم به ترتیب 57 درصد، 58.3 درصد و 59.3 درصد بود. این ارقام بالاترین شاخص تورم در کشور از دهه 1320 به بعد محسوب می‏شد که نتیجه کارنامه دولت حسن روحانی بود.
با شروع به کار دولت سیزدهم و توقف در سیاست‏های تورم‏زای دولت قبل همچون استقراض از بانک مرکزی، جلوی رشد خطرناک تورم گرفته شد.
دولت سیزدهم از آغاز فعالیت خود، کنترل تورم را به عنوان یکی از اولویت‏های جدی خود مطرح و مورد پیگیری قرار داده است. در این زمینه مجموعه‏ای از سیاست‏ها و اقدامات در حوزه‏های مختلف برای شناسایی و کنترل عوامل مؤثر بر تورم تدوین و مورد پیگیری و اقدام قرار گرفته است.
کنترل رشد نقدینگی تنها یکی از این اقدامات است. در حالی که مجموعه دولت سایر اقدامات لازم را در حوزه‏هایی مانند برقراری توازن بودجه دولت و کاهش کسری بودجه با مدیریت هم‏زمان هزینه‏ها و درآمدها، اصلاح نظام بانکی و کاهش ناترازی بانک‏ها، مدیریت انتظارات تورمی و تقویت بخش تولید و عرضه کالاها و خدمات در کشور دنبال نموده است.
درنتیجه اقدامات صورت گرفته، رشد نقدینگی و پایه پولی و نرخ تورم طی 2 سال اخیر از شهریور 1400 تاکنون کاهش معنی‏داری را تجربه کرده‏اند؛ هرچند کماکان در سطوح بالایی قرار دارند و لازم است با سرعت و شدت بیشتری تا رسیدن به سطح مطلوب و هدف‏گذاری شده خود طی روندی مستمر و پایدار کاهش یابند.
این در حالی است که بخشی از این تورم ناشی از اجرای طرح مردمی‏سازی و توزیع عادلانه یارانه‏ها و اصلاح سیاست ارز ترجیحی است که البته، دولت تلاش ویژه‏ای برای کاهش فشارهای تورمی و مدیریت آثار آن بر قدرت خرید و معیشت مردم انجام داد. یقیناً، اقدامات انجام‏شده در زمینه کنترل رشد نقدینگی مشتمل بر کنترل رشد پایه پولی و خلق پول بانکی، پرهیز از پولی‏سازی کسری بودجه از طریق هماهنگی میان بانک مرکزی و ارکان اقتصادی دولت در خصوص کنترل بدهی دولت به بانک مرکزی و محدود شدن تکالیف تحمیلی به نظام بانکی، پیگیری برنامه اصلاح نظام بانکی و کنترل بدهی بانک‏ها به بانک مرکزی، ثبات بخشی به بازار ارز، مدیریت انتظارات تورمی، رصد و نظارت بر تغییرات قیمت کالاها و خدمات و تأمین مناسب کالاهای اساسی و مواد اولیه و واسطه‏ای لازم برای بخش تولید در کاهش نرخ تورم و استمرار آن در آینده نقش موثری دارند.
جستجو
آرشیو تاریخی