توقف سال‌های خاموشی


افزایش ظرفیت تولید برق کشور در 8 سال دولت گذشته فقط 23 درصد بود در حالی که در دولت‏های نهم و دهم 85 درصد بود و این کم‏کاری دولت گذشته در تولید برق موجب بازگشت خاموشی‏ها در دو سال پایانی دولت دوازدهم شد.
خاموشی برق یکی از معضلاتی بود که در دولت دوازدهم پس از دو دهه دوباره مهمان ناخوانده مردم ایران شده بود. دلیل خاموشی‏ها هم عدم توسعه صنعت برق در هشت سال گذشته بود.
پرواضح است که اگر توسعه ظرفیت‏های شبکه برق متناسب با نیازهای کشور نباشد، قطعی برق اجتناب‏ناپذیر خواهد بود. در این خصوص برنامه ششم توسعه در مواد مختلف به موضوع توسعه ظرفیت‏های شبکه برق کشور اشاره می‏کند.
اما بررسی آمارها نشان می‏دهد در حالی برنامه ششم توسعه دولت را مکلف کرده طی سال‏های 1396 تا 1400 ظرفیت شبکه برق کشور را 25 هزار مگاوات افزایش دهد، اما ظرفیت شبکه برق کشور در این مدت 11 هزار مگاوات افزایش یافت. این عقب‏ماندگی بسیار قابل توجه و چشمگیر از تکالیف برنامه موضوعی است که قطعاً در خاموشی‏های دولت دوازدهم نقش داشت.
مقایسه مجموع ظرفیت نصب‏شده شبکه نیروگاهی کشور در دولت‏های مختلف نیز نشان می‏دهد طی سال‏های 1368 تا 1399 دولت احمدی‏نژاد طی دوره 8 ساله خود با توسعه 68 درصدی ظرفیت شبکه نیروگاهی کشور رتبه اول را در بین دولت‏های مختلف دارد. پس از آن، دولت خاتمی با توسعه 60٫4 درصدی ظرفیت نیروگاهی کشور در رتبه دوم و دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی نیز با توسعه 55٫2 درصدی ظرفیت نیروگاهی ایران، رتبه سوم را دارد؛ اما طی دوره 8 ساله دولت روحانی ظرفیت شبکه نیروگاهی کشور تنها 23 درصد توسعه پیدا کرد.
طبق آمارها، در سال اول دولت هاشمی رفسنجانی ظرفیت شبکه نیروگاهی کشور 14 هزار و 442 مگاوات بوده که این میزان بعد از 8 سال و در زمان تحویل به دولت خاتمی به 22 هزار و 420 مگاوات رسید. در پایان دولت خاتمی این ظرفیت به 37 هزار و 300 مگاوات رسید و در دولت احمدی‏نژاد به 68 هزار و 941 مگاوات افزایش یافت اما دولت روحانی با رشد اندک، ظرفیت تولید برق را در هشت سال به 85 هزار مگاوات رساند.
با بروز خاموشی‏های گسترده در سال‏های اخیر، مسئولان دولت دوازدهم تلاش داشتند مواردی همچون گرمای هوا یا استخراج رمزارز را عامل کمبود برق معرفی کنند، اما واقعیت آن است که کم‏کاری دولت در سال‏های 1392 تا 1400، دلیل اصلی خاموشی‏ها است.
بر اساس آمار وزارت نیرو، دولت گذشته در بین دولت‏های پس از انقلاب، کمترین میزان توسعه ظرفیت تولید برق کشور را انجام داده است.
از ابتدای سال 1392 تا پایان سال 1399 ظرفیت اسمی تولید برق کشور فقط 23 درصد افزایش یافت که در بین دولت‏های پس از انقلاب، با فاصله بسیار، بدترین عملکرد محسوب می‏شود.
موفق‏ترین دولت در افزایش ظرفیت اسمی تولید برق کشور، دولت احمدی‏نژاد بود که در هشت سال عملکرد خود ظرفیت تولید برق را 85 درصد افزایش داد که رکورد این دولت را دولت رئیسی در سال اول خود شکست.
دولت خاتمی هم ظرفیت تولید برق کشور را 66 درصد، دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی 65 درصد و دولت میرحسین موسوی 42 درصد افزایش داده بودند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی