ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
سخن روز
امام علی(ع):
نماز، قلعه خدای بسیار مهربان و وسیلهای برای دورکردن شیطان است.
غررالحکم، ج 2، ص 166
نماز، قلعه خدای بسیار مهربان و وسیلهای برای دورکردن شیطان است.
غررالحکم، ج 2، ص 166
از جوانترها توقع دارم به شنیدن کتاب صوتی بپردازند
مسعود فروتن: شاید خیلیها آدمهای کتابخوانی نباشند، ولی بهواسطه کتاب صوتی توانستهاند با دنیای کتاب ارتباط بگیرند و بیشتر با آن آشنا بشوند. باید هدف داشته باشیم که کتاب را مطرح کنیم. این روزها کتابخوانی کمتر شده است و جوانها زمان خواندن ندارند، ولی میبینیم که هندزفری به گوش، به موسیقی گوش میدهند؛ ما باید به این مسأله بپردازیم که آنها نه همیشه، بلکه گاهی بهجای موسیقی به کتاب صوتی گوش دهند. تهیهکننده با انتخاب قصه، گوینده مناسب و استفاده موسیقی میان کتاب صوتی باید چنین چیزی را رقم بزند. صدای خواننده داستان باید با قصه هماهنگ باشد. گوینده خواندن بلد باشد نه اینکه فقط صدای زیبا داشته باشد و علاوه بر آن باید بتواند با شخصیتی که در داستان معرفی میشود، حس و حال صدای خود را هماهنگ کند. کتاب شنیدن در بین جوانها امروز بیشتر باب شده است. از جوانترها توقع دارم به شنیدن کتاب صوتی بپردازند حتی اگر زمان کمی دارند. هنگام راه رفتن، رانندگی و... میتوانند این کار را انجام دهند.»
بخشی از صحبتهای این نویسنده، مجری و کارگردان سینما و تلویزیون و رادیو درباره ضرورت شنیدن کتاب صوتی با خبر آنلاین
بخشی از صحبتهای این نویسنده، مجری و کارگردان سینما و تلویزیون و رادیو درباره ضرورت شنیدن کتاب صوتی با خبر آنلاین
هنرمندان در فضای مجازی
اطلاعاتی در باره تازههای فرهنگ و هنر در کنار واکنش برخی چهرهها به رکود بازار فرهنگ در پی ناآرامیها از جمله اخباری است که در رصد فضای مجازی و رسانهای کشور میتوان به آن اشاره کرد. بخشهایی برگزیده از این اطلاعات را در ادامه میخوانید.
یاد
اول آبانماه مصادف با روز ملی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی ملقب به پدر نثر فارسی است. او که در عصر غزنویان میزیسته از خود کتابی با عنوان تاریخ بیهقی به جای گذاشته که مشهورترین اثر اوست و اکنون تنها بخشی از این کتاب بهعنوان یکی از منابع مهم تاریخی از عصر غزنویان به جای مانده است. بیهقی تاریخ کامل سلسله غزنویان را نوشته بوده که اولین جلد آن با نام «تاریخ ناصری» پایهگذار سلسله غزنوی نام داشته است. محمد عوفی هم در کتابش با عنوان «جوامع الحکایات و لوامعالروایات» درباره تاریخ بیهقی به تفصیل نوشته است. بعد ازنگارش اولین جلد کتاب بیهقی، او تاریخ یمینی یا مقامات محمودی را نوشته و اکنون کتاب تاریخ بیهقی بخشی از این تاریخ عظیم است که درباره سلطنت سلطان مسعود غزنوی است و او با قلمی روان و با زبانی شیوا تمام وقایع را بسیار دقیق توصیف و به رشته تحریر درآورده است.
سینما و تئاتر
فصل اول نمایش بزرگ میدانی «جهان بانو» به تهیهکنندگی علی اسماعیلی و کارگردانی حسن بزرا از روز یکشنبه ۱ آبان ماه در بوستان ولایت اجرای خود را آغاز میکند.
به گزارش ایسنا «جهان بانو» نمایشی است با محوریت بانوان که در خلاصه داستانش آمده است: «جهان بانو، جهان بانوان است، بانوان آسمانی، از ازل تا حال. جهان بانو داستانی است نهتنها برای زنان، که درباره زنان برای شناخت ایشان...» این نمایش میدانی در ادامه نمایشهای «روشنای شب تار» و «تنهاتر از مسیح» است که به مدت ۲۵ شب، هر شب ساعت ۱۸ میزبان مخاطبین است. همچنین روزهای زوج این نمایش ویژه بانوان است. این نمایش تازهترین اثر سازمان هنری رسانهای اوج است که به همت مؤسسه سیمای ققنوس روی صحنه خواهد رفت.
گلاب آدینه در جدیدترین تجربه کارگردانی خود «پرده خانه» نوشته بهرام بیضایی را در پردیس تئاتر شهرزاد به صحنه خواهد برد. به گزارش ایسنا، نمایش «پرده خانه» نوشته بهرام بیضایی از ۱۵ آبان ماه به کارگردانی گلاب آدینه و تهیهکنندگی سعیده اسماعیلنیا، در سالن شماره یک این پردیس اجرا خواهد شد. آدینه طی یادداشتی بیان کرده است، تا توان دارم هرگز سالن تئاتر را رها نخواهم کرد. از سالهای دور تا به امروز، تعطیلی تئاتر و موسیقی خواسته قلبی دشمنان هنر بوده است؛ فرصت این شادی از سوی من، برای ایشان محقق نخواهد شد.
داریوش خنجی برای فیلم «باردو» ساخته «الخاندرو گونزالس ایناریتو» نامزد جایزه جشنواره بینالمللی کمراایمیج ویژه هنر فیلمبرداری شد. به گزارش ایسنا، فهرست نامزدهای بخش مسابقه اصلی سیامین جشنواره فیلم کمراایمیج لهستان اعلام شد که شاهد رقابت ۱۲ فیلم برای کسب جایزه قورباغه طلایی خواهد بود، فیلمهایی که در آن تصویر، به طرز چشمگیری در نحوه روایت داستان نقش داشته باشد و به سهم بزرگ فیلمبردار در ساخت و پرداخت فیلم اشاره دارد.
داریوش خنجی فیلمبردار ایرانی-فرانسوی نامزد جایزه اسکار که سابقه کار با فیلمسازان بزرگی چون «دیوید فینچر»، «وودی آلن»، «وونگ کاروای»، «سیدنی پولاک» و «میشائیل هانکه» را در کارنامه دارد، برای نخستین همکاری با «ایناریتو» در فیلم «باردو»، یکی از نامزدهای جایزه قورباغه طلایی جشنواره فیلم کمراایمیج لهستان است.
تجسمی و موسیقی
جشنواره نقاشی «رنگ، لبخند و سرزمین من» نگاهی هنری به مفهوم وطن دارد و با معرفی ۲۱۰ اثر برگزیده از ۵ کشور جهان، در فرهنگسرای اندیشه تا 4 آبان ماه، کار خود را ادامه میدهد. به گزارش مهر، سومین دوره از جشنواره نقاشی «رنگ، لبخند و سرزمین من» به همت فرهنگسرای اندیشه و با همکاری انجمن بینالمللی آبرنگ ایران برگزار میشود.این جشنواره طی فراخوانی از هنرمندان و علاقهمندان به هنرهای تجسمی دعوت کرد تا نقاشیهای خود را با موضوع «سرزمین مادری» و با محوریت جاذبههای هنری و طبیعی آن به دبیرخانه فرهنگسرای اندیشه ارسال کنند.
پروژه موسیقایی «صدای شاعر» توسط دفتر موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با تولید یک اثر جدید آغاز شد.به گزارش مهر، «صدای شاعر» مجموعهای شاعرانه و موسیقایی، شامل خوانش اشعار یک شاعر معاصر است با آهنگسازی هنرمندان شناخته شده کشورمان که در هر پروژه یک خواننده به اجرای اشعار آهنگسازی شده میپردازد. یکی از این مجموعهها با شعر و صدای محمدمهدی سیار، آهنگسازی محمدرضا عقیلی و خوانندگی هادی حسنبیگی در دست تولید قرار گرفته است. همچنین سه مجموعه دیگر با اشعار و صدای سعید بیابانکی، مصطفی محدثیخراسانی و علیرضا قزوه در دست انتشار است.
نشر
کتاب «خروج از سایه» نوشته زینب مرادیپور و سعید زاهدی به بررسی تاریخی گروهک کومله «۱۳۵۸- ۱۳۵۷» با استفاده از شواهد مکتوب و شفاهی میپردازد. به گزارش ایرنا این کتاب سعی دارد با نگاهی روایی، روند شکلگیری کومله و کشیدهشدن آن را به عملیات مسلحانه چریکی روایت کند. در این راه، سعی بر این بوده تا روایت ارائه شده، لحن موضعگیرانه نداشته باشد.
یاد
اول آبانماه مصادف با روز ملی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی ملقب به پدر نثر فارسی است. او که در عصر غزنویان میزیسته از خود کتابی با عنوان تاریخ بیهقی به جای گذاشته که مشهورترین اثر اوست و اکنون تنها بخشی از این کتاب بهعنوان یکی از منابع مهم تاریخی از عصر غزنویان به جای مانده است. بیهقی تاریخ کامل سلسله غزنویان را نوشته بوده که اولین جلد آن با نام «تاریخ ناصری» پایهگذار سلسله غزنوی نام داشته است. محمد عوفی هم در کتابش با عنوان «جوامع الحکایات و لوامعالروایات» درباره تاریخ بیهقی به تفصیل نوشته است. بعد ازنگارش اولین جلد کتاب بیهقی، او تاریخ یمینی یا مقامات محمودی را نوشته و اکنون کتاب تاریخ بیهقی بخشی از این تاریخ عظیم است که درباره سلطنت سلطان مسعود غزنوی است و او با قلمی روان و با زبانی شیوا تمام وقایع را بسیار دقیق توصیف و به رشته تحریر درآورده است.
سینما و تئاتر
فصل اول نمایش بزرگ میدانی «جهان بانو» به تهیهکنندگی علی اسماعیلی و کارگردانی حسن بزرا از روز یکشنبه ۱ آبان ماه در بوستان ولایت اجرای خود را آغاز میکند.
به گزارش ایسنا «جهان بانو» نمایشی است با محوریت بانوان که در خلاصه داستانش آمده است: «جهان بانو، جهان بانوان است، بانوان آسمانی، از ازل تا حال. جهان بانو داستانی است نهتنها برای زنان، که درباره زنان برای شناخت ایشان...» این نمایش میدانی در ادامه نمایشهای «روشنای شب تار» و «تنهاتر از مسیح» است که به مدت ۲۵ شب، هر شب ساعت ۱۸ میزبان مخاطبین است. همچنین روزهای زوج این نمایش ویژه بانوان است. این نمایش تازهترین اثر سازمان هنری رسانهای اوج است که به همت مؤسسه سیمای ققنوس روی صحنه خواهد رفت.
گلاب آدینه در جدیدترین تجربه کارگردانی خود «پرده خانه» نوشته بهرام بیضایی را در پردیس تئاتر شهرزاد به صحنه خواهد برد. به گزارش ایسنا، نمایش «پرده خانه» نوشته بهرام بیضایی از ۱۵ آبان ماه به کارگردانی گلاب آدینه و تهیهکنندگی سعیده اسماعیلنیا، در سالن شماره یک این پردیس اجرا خواهد شد. آدینه طی یادداشتی بیان کرده است، تا توان دارم هرگز سالن تئاتر را رها نخواهم کرد. از سالهای دور تا به امروز، تعطیلی تئاتر و موسیقی خواسته قلبی دشمنان هنر بوده است؛ فرصت این شادی از سوی من، برای ایشان محقق نخواهد شد.
داریوش خنجی برای فیلم «باردو» ساخته «الخاندرو گونزالس ایناریتو» نامزد جایزه جشنواره بینالمللی کمراایمیج ویژه هنر فیلمبرداری شد. به گزارش ایسنا، فهرست نامزدهای بخش مسابقه اصلی سیامین جشنواره فیلم کمراایمیج لهستان اعلام شد که شاهد رقابت ۱۲ فیلم برای کسب جایزه قورباغه طلایی خواهد بود، فیلمهایی که در آن تصویر، به طرز چشمگیری در نحوه روایت داستان نقش داشته باشد و به سهم بزرگ فیلمبردار در ساخت و پرداخت فیلم اشاره دارد.
داریوش خنجی فیلمبردار ایرانی-فرانسوی نامزد جایزه اسکار که سابقه کار با فیلمسازان بزرگی چون «دیوید فینچر»، «وودی آلن»، «وونگ کاروای»، «سیدنی پولاک» و «میشائیل هانکه» را در کارنامه دارد، برای نخستین همکاری با «ایناریتو» در فیلم «باردو»، یکی از نامزدهای جایزه قورباغه طلایی جشنواره فیلم کمراایمیج لهستان است.
تجسمی و موسیقی
جشنواره نقاشی «رنگ، لبخند و سرزمین من» نگاهی هنری به مفهوم وطن دارد و با معرفی ۲۱۰ اثر برگزیده از ۵ کشور جهان، در فرهنگسرای اندیشه تا 4 آبان ماه، کار خود را ادامه میدهد. به گزارش مهر، سومین دوره از جشنواره نقاشی «رنگ، لبخند و سرزمین من» به همت فرهنگسرای اندیشه و با همکاری انجمن بینالمللی آبرنگ ایران برگزار میشود.این جشنواره طی فراخوانی از هنرمندان و علاقهمندان به هنرهای تجسمی دعوت کرد تا نقاشیهای خود را با موضوع «سرزمین مادری» و با محوریت جاذبههای هنری و طبیعی آن به دبیرخانه فرهنگسرای اندیشه ارسال کنند.
پروژه موسیقایی «صدای شاعر» توسط دفتر موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با تولید یک اثر جدید آغاز شد.به گزارش مهر، «صدای شاعر» مجموعهای شاعرانه و موسیقایی، شامل خوانش اشعار یک شاعر معاصر است با آهنگسازی هنرمندان شناخته شده کشورمان که در هر پروژه یک خواننده به اجرای اشعار آهنگسازی شده میپردازد. یکی از این مجموعهها با شعر و صدای محمدمهدی سیار، آهنگسازی محمدرضا عقیلی و خوانندگی هادی حسنبیگی در دست تولید قرار گرفته است. همچنین سه مجموعه دیگر با اشعار و صدای سعید بیابانکی، مصطفی محدثیخراسانی و علیرضا قزوه در دست انتشار است.
نشر
کتاب «خروج از سایه» نوشته زینب مرادیپور و سعید زاهدی به بررسی تاریخی گروهک کومله «۱۳۵۸- ۱۳۵۷» با استفاده از شواهد مکتوب و شفاهی میپردازد. به گزارش ایرنا این کتاب سعی دارد با نگاهی روایی، روند شکلگیری کومله و کشیدهشدن آن را به عملیات مسلحانه چریکی روایت کند. در این راه، سعی بر این بوده تا روایت ارائه شده، لحن موضعگیرانه نداشته باشد.
موقعیت پیچیده جشنواره فیلم فجر
محدثه واعظیپور
روزنامهنگار
نیمه دوم سال، برای دوستداران سینما، به دلیل برگزاری سه جشنواره مهم و پرمخاطب، اهمیت مضاعف دارد. جشنواره فیلم کوتاه تهران، جشنواره «سینماحقیقت» و جشنواره فیلم فجر که مهمترین رویداد سینمایی ایران محسوب میشود و بر سینمای ایران، وضعیت تولید و اکران موثر است، در نیمه دوم سال برگزار شده و معمولاً محل بحث و خبرسازی هستند. جشنواره «سینماحقیقت» و «فیلم کوتاه تهران» به دلیل ماهیت، مخاطبانی خاص دارند، این خاص بودن به معنای اندک بودن نیست، اما اغلب مردم کمتر ارتباطی با فیلم کوتاه و مستند دارند، اما جشنواره فیلم فجر، در سردترین و کم رونقترین ادوار خود هم دست کم، بخشی از مخاطب عام را به سالنهای سینما میکشد و برایشان فیلم دیدن در جشنواره را به یک فرایند لذت بخش تبدیل میکند.
آنچه از اخبار سینمایی و شرایط برمیآید، چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر، یکی از دورههای پرچالش خود را پیش رو دارد. وضعیت تولید، اخبار رسیده از پروژهها و فیلمها، تا امروز کمتر نشان از رونق یا تولید پدیده و فیلمهای جذاب دارد. اگرچه هنوز برای ارزیابی فیلمهای رسیده به دبیرخانه زود است، اما هزینههای سرسام آور تولید، زمینگیر شدن بخش خصوصی و رکود حاکم بر سینما که از زمان کرونا شروع شده، چشم اندازی غبارآلود برای این دوره ترسیم کرده است. در فراخوان چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر دو نکته ذکر شده که میتواند امتیاز این دوره باشد، نخست آنکه سال ساخت آثار به عنوان یک شرط تغییر کرده و فیلمهایی که قبلاً ساخته شدهاند هم میتوانند متقاضی حضور در جشنواره باشند. با توجه به این شرط و با در نظر گرفتن فضایی که در دو دوره گذشته بر سینمای ایران و جشنواره فجر حاکم بوده، این بند، سینماگرانی را که فیلمهایشان به هر دلیلی نتوانسته در ادوار قبلی شرکت کند برای حضور در چهل و یکمین دوره ترغیب میکند. آثار جذابی که به دورههای قبل نرسیدهاند، امکان نمایش در این دوره را دارند و میتوانند بازار رقابت جشنواره را گرم کنند. بند دیگر که امکان تغییر و تحول در جشنواره امسال را فراهم میکند، مربوط به تعداد آثار بخش مسابقه (سودای سیمرغ) است. قرار نیست امسال فقط 22 فیلم در بخش مسابقه شرکت کنند و این امکانی است برای پذیرفتن آثاری بیشتر که البته این بند، دو وجه متفاوت دارد. از یک سو، فرصت دیده شدن برای فیلمهای متنوع فراهم میشود و از سویی امکان دارد آثاری نازل و با کیفیت پایین فقط به بهانه رونق و شکستن آمار بیش از 22 فیلم، به بخش مسابقه راه یابند. نحوه اجرای این بند، نشان دهنده رویکرد تیم برگزاری به این شرط است که روی کاغذ میتواند به امتیاز این دوره تبدیل شود.
دبیر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر در سخنان تازهاش تأکید کرده نگاه سیاسی و ایدئولوژیک نباید به جدایی اهالی فرهنگ و هنر بینجامد. این نگاه میتواند نقطه قوت جشنوارهای باشد که میراثی بزرگ برای سینمای ایران است و به کشف استعدادهای فراوانی منجر شده، جشنوارهای که قدمت و اعتبارش نباید قربانی سلایق و دیدگاههای غیرسینمایی شود.
روزنامهنگار
نیمه دوم سال، برای دوستداران سینما، به دلیل برگزاری سه جشنواره مهم و پرمخاطب، اهمیت مضاعف دارد. جشنواره فیلم کوتاه تهران، جشنواره «سینماحقیقت» و جشنواره فیلم فجر که مهمترین رویداد سینمایی ایران محسوب میشود و بر سینمای ایران، وضعیت تولید و اکران موثر است، در نیمه دوم سال برگزار شده و معمولاً محل بحث و خبرسازی هستند. جشنواره «سینماحقیقت» و «فیلم کوتاه تهران» به دلیل ماهیت، مخاطبانی خاص دارند، این خاص بودن به معنای اندک بودن نیست، اما اغلب مردم کمتر ارتباطی با فیلم کوتاه و مستند دارند، اما جشنواره فیلم فجر، در سردترین و کم رونقترین ادوار خود هم دست کم، بخشی از مخاطب عام را به سالنهای سینما میکشد و برایشان فیلم دیدن در جشنواره را به یک فرایند لذت بخش تبدیل میکند.
آنچه از اخبار سینمایی و شرایط برمیآید، چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر، یکی از دورههای پرچالش خود را پیش رو دارد. وضعیت تولید، اخبار رسیده از پروژهها و فیلمها، تا امروز کمتر نشان از رونق یا تولید پدیده و فیلمهای جذاب دارد. اگرچه هنوز برای ارزیابی فیلمهای رسیده به دبیرخانه زود است، اما هزینههای سرسام آور تولید، زمینگیر شدن بخش خصوصی و رکود حاکم بر سینما که از زمان کرونا شروع شده، چشم اندازی غبارآلود برای این دوره ترسیم کرده است. در فراخوان چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر دو نکته ذکر شده که میتواند امتیاز این دوره باشد، نخست آنکه سال ساخت آثار به عنوان یک شرط تغییر کرده و فیلمهایی که قبلاً ساخته شدهاند هم میتوانند متقاضی حضور در جشنواره باشند. با توجه به این شرط و با در نظر گرفتن فضایی که در دو دوره گذشته بر سینمای ایران و جشنواره فجر حاکم بوده، این بند، سینماگرانی را که فیلمهایشان به هر دلیلی نتوانسته در ادوار قبلی شرکت کند برای حضور در چهل و یکمین دوره ترغیب میکند. آثار جذابی که به دورههای قبل نرسیدهاند، امکان نمایش در این دوره را دارند و میتوانند بازار رقابت جشنواره را گرم کنند. بند دیگر که امکان تغییر و تحول در جشنواره امسال را فراهم میکند، مربوط به تعداد آثار بخش مسابقه (سودای سیمرغ) است. قرار نیست امسال فقط 22 فیلم در بخش مسابقه شرکت کنند و این امکانی است برای پذیرفتن آثاری بیشتر که البته این بند، دو وجه متفاوت دارد. از یک سو، فرصت دیده شدن برای فیلمهای متنوع فراهم میشود و از سویی امکان دارد آثاری نازل و با کیفیت پایین فقط به بهانه رونق و شکستن آمار بیش از 22 فیلم، به بخش مسابقه راه یابند. نحوه اجرای این بند، نشان دهنده رویکرد تیم برگزاری به این شرط است که روی کاغذ میتواند به امتیاز این دوره تبدیل شود.
دبیر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر در سخنان تازهاش تأکید کرده نگاه سیاسی و ایدئولوژیک نباید به جدایی اهالی فرهنگ و هنر بینجامد. این نگاه میتواند نقطه قوت جشنوارهای باشد که میراثی بزرگ برای سینمای ایران است و به کشف استعدادهای فراوانی منجر شده، جشنوارهای که قدمت و اعتبارش نباید قربانی سلایق و دیدگاههای غیرسینمایی شود.
ناگفتههای مادرانه یک شهید
مریم خسرجی
محقق تاریخ شفاهی
کتاب «مرضیه؛ روایت زندگی مرضیه میررضایی؛ مادر شهید مدافع حرم محمود تقیپور» در پنج فصل، زندگی این مادر شهید را از کودکی، خانواده، فعالیتهای انقلابی، اجتماعی و... وی روایت میکند. داستانی جذاب که نشان میدهد چگونه زنی میتواند مردی چنین قهرمان را تربیت کند. دختری که پدرش پیش از انقلاب اجازه نمیداده او کار کند اما بعد از انقلاب کار کردن دخترش را تکلیف میداند. این کتاب را میتوان روایتی از مادرانههای ناگفته مردآفرینان روزگار دانست که در این کتاب جان گرفته است. شاید در نگاه اول بگوییم گذشته مادر شهید را شخم بزنیم که چه؟ اما تکتک این خاطرات، طعنهای به مدافعان مدرن حقوق زنان و حتی مورخان میزند تا هیچگاه جایگاه زنان را در گوشهگوشه نهادها و ساختارها و تثبیت ارزشهای انقلاب انکار نکنند. نقشی برجسته، سنگین، تحملطلب و دردناک!
حکایت زندگی مادری که با روح لطیف زنانه و صبر زینبگونه خود، جگرگوشهاش را طی سالها بهگونهای تربیت کرد و پرورش داد تا به همگان بگوید هنوز دفاعمان تمام نشده، تا انقلاب زینبیمان را بار دیگر مدیون این شیرزنان بدانیم. اوج روایتهای کتاب آنجایی است که از عاشقانههای مادر و شهیدش میخوانیم. فرزند، مهر مادری را بین سربازان اسلام فضل و بخشش میکند و در آخر مادر هم جگرگوشهاش را برای اسلام. امروزه برخی از زنان به جای اینکه زن باشند و نقش زنانگی و همسری خود را بهخوبی ایفا کنند، دچار خطا میشوند و نسبت به شأن و جایگاه خود آگاهی کافی ندارند چون در هیچ آموزشگاهی، دبیرستان و دانشگاه این جایگاه بهخوبی و به درستی برای آنها توضیح داده و تشریح نمیشود. با توجه به خلأ موجود، کاش در این کتاب، نکات و راهکارهای لازم از زبان این بانوی نمونه و موفق، برای آگاهیبخشی به دختران و زنان جامعه بیان و ارائه میشد.
کتاب به درونیات و دلتنگیها و مادرانههای این مادر شهید هم نپرداخته و درباره خود شهید هم خاطرات کمی گفته شده است. با وجود این کتاب «مرضیه» را یک نفس از آغاز خواندم و در پایان نمیشود شهدا را شناخت و دریا دریا اشک نریخت. درود و سلام بر نفوس پاک و مطمئنه تمام رهیافتگان کوی دوست. انجام تحقیقات این کتاب به عهده زهرا عاشوری بود و تدوین آن را هم لطیفه نجاتی انجام داده؛ نوشتهای خواندنی که به همت انتشار «راه یار» در اختیار علاقهمندان قرار گرفته است.
مرضیه
تحقیق: زهرا عاشوری
تدوین: لطیفه نجاتی
انتشارات: راه یار
محقق تاریخ شفاهی
کتاب «مرضیه؛ روایت زندگی مرضیه میررضایی؛ مادر شهید مدافع حرم محمود تقیپور» در پنج فصل، زندگی این مادر شهید را از کودکی، خانواده، فعالیتهای انقلابی، اجتماعی و... وی روایت میکند. داستانی جذاب که نشان میدهد چگونه زنی میتواند مردی چنین قهرمان را تربیت کند. دختری که پدرش پیش از انقلاب اجازه نمیداده او کار کند اما بعد از انقلاب کار کردن دخترش را تکلیف میداند. این کتاب را میتوان روایتی از مادرانههای ناگفته مردآفرینان روزگار دانست که در این کتاب جان گرفته است. شاید در نگاه اول بگوییم گذشته مادر شهید را شخم بزنیم که چه؟ اما تکتک این خاطرات، طعنهای به مدافعان مدرن حقوق زنان و حتی مورخان میزند تا هیچگاه جایگاه زنان را در گوشهگوشه نهادها و ساختارها و تثبیت ارزشهای انقلاب انکار نکنند. نقشی برجسته، سنگین، تحملطلب و دردناک!
حکایت زندگی مادری که با روح لطیف زنانه و صبر زینبگونه خود، جگرگوشهاش را طی سالها بهگونهای تربیت کرد و پرورش داد تا به همگان بگوید هنوز دفاعمان تمام نشده، تا انقلاب زینبیمان را بار دیگر مدیون این شیرزنان بدانیم. اوج روایتهای کتاب آنجایی است که از عاشقانههای مادر و شهیدش میخوانیم. فرزند، مهر مادری را بین سربازان اسلام فضل و بخشش میکند و در آخر مادر هم جگرگوشهاش را برای اسلام. امروزه برخی از زنان به جای اینکه زن باشند و نقش زنانگی و همسری خود را بهخوبی ایفا کنند، دچار خطا میشوند و نسبت به شأن و جایگاه خود آگاهی کافی ندارند چون در هیچ آموزشگاهی، دبیرستان و دانشگاه این جایگاه بهخوبی و به درستی برای آنها توضیح داده و تشریح نمیشود. با توجه به خلأ موجود، کاش در این کتاب، نکات و راهکارهای لازم از زبان این بانوی نمونه و موفق، برای آگاهیبخشی به دختران و زنان جامعه بیان و ارائه میشد.
کتاب به درونیات و دلتنگیها و مادرانههای این مادر شهید هم نپرداخته و درباره خود شهید هم خاطرات کمی گفته شده است. با وجود این کتاب «مرضیه» را یک نفس از آغاز خواندم و در پایان نمیشود شهدا را شناخت و دریا دریا اشک نریخت. درود و سلام بر نفوس پاک و مطمئنه تمام رهیافتگان کوی دوست. انجام تحقیقات این کتاب به عهده زهرا عاشوری بود و تدوین آن را هم لطیفه نجاتی انجام داده؛ نوشتهای خواندنی که به همت انتشار «راه یار» در اختیار علاقهمندان قرار گرفته است.
مرضیه
تحقیق: زهرا عاشوری
تدوین: لطیفه نجاتی
انتشارات: راه یار
شکستن فضای تکراری
یاسر فریادرس
عضو هیأت انتخاب و داوری بخش مستند
برای اولینبار و در سیونهمین دوره جشنواره فیلم کوتاه تهران ترکیبی 5 نفره از فعالان حوزه مستند علاوه بر انتخاب، وظیفه داوری آثار را هم بر عهده داشتند. بر همین اساس تعداد اعضای این گروه به 5 نفر رسید تا دقت لازم اعمال شود. از بین 180 فیلمی که به دبیرخانه جشنواره تحویل شد، 14 مستند به لیست نهایی هیأت انتخاب و داوری راه پیدا کرد. در انتخاب آثار اولین معیار برای هیأت انتخاب، تنوع و تعدد ژانر بود تا نظر سلایق مختلف را جلب و به تکثر مخاطب کمک کند. البته این مؤلفه تنها ملاک انتخاب نبود و مستندهایی برگزیده شدند که به لحاظ فرمی شایستگی حضور در جشنواره فیلم کوتاه تهران را داشتند. تلاشمان این بود تا حدودی فضای تکراری را که در برخی از جشنوارهها وجود دارد بشکنیم و گوناگونی را برای احترام گذاشتن به سلیقه مخاطب رعایت کنیم. بر این اساس میتوان وعده داد که 14 مستند به نمایش درآمده در سیونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران، شبیه به هم نیستند. طبیعی است در هر دوره از جشنواره شاهد اعتراض صاحبان آثار جا مانده از لیست هیأت انتخاب باشیم و اتفاقاً موضوع مورد اعتراض این دوره غالباً همین نکته بود که چطور هیأت انتخاب اثری را که برای جشنوارههای خارجی یا دیگر جشنوارههای بینالمللی انتخاب شده کنار گذاشته است؟ ما هر فیلمی را مستقل دیدیم و به هیچوجه این فاکتور را مدنظر نداشتیم که این فیلم ممکن است در جشنوارهای حائز رتبه شده باشد. نکته مهم این بود که ما اعضای هیأت داوری و انتخاب چه دریافتی از آثار داریم و اینکه این فیلمها چقدرمستند هستند. ۱۴ فیلم انتخاب شده حاصل تصمیم و درک ما از آثار است و برای انتخاب هر اثر دفاعیه هم داریم. با اطمینان میگوییم امسال مخاطبان جشنواره شاهد یکی از با کیفیتترین دورهها در حوزه مستند خواهند بود. مهمترین ویژگی امیدوارکننده مستندهای متقاضی حضور در جشنواره امسال، تنوع آثار بود. در اکثر مواقع فیلمها آنقدر شبیه به هم هستند که دست هیأت انتخاب در گزینش فیلمهای درجه یک با تنوع ژانر بسته است اما در این دوره فیلمهای درجه یکی در حوزههای مختلف دیدیم و دستمان برای انتخاب فیلمها در موضوعات و ژانرهای مختلف باز بود و این یکی از مزیتهای بزرگ آثار این دوره است؛ اما موضوع نگرانکننده و آسیب جدی آثار متقاضی حضور در جشنواره همچنان حل شدن در فضای تکرار است؛ معضلی که تعبیر من از آن فیلمسازی شابلونی است؛ فیلمسازانی که به جای اتکا به زاویه نگاه خود و خلاقیت فردیشان سراغ الگوبرداری از نمونههای موفقی میروند که شاید تنها همان الگو و نمونه اولیه درست و بجا است و در آثار تقلیدی آنقدر به تکرار افتاده که نه تنها برای مخاطب جدی مستند بلکه برای مخاطب عام هم قابل تحمل نیست. این اتفاق برای مستندسازهایی که به شکل حرفهای کار میکنند زنگ خطری جدی است. به امید اینکه با این تنوع ژانر و جشنوارههای مختلفی که برگزار میشود، تلاش مستندسازان معطوف به این امر مهم باشد که این فضای تکرار را بشکنند.
عضو هیأت انتخاب و داوری بخش مستند
برای اولینبار و در سیونهمین دوره جشنواره فیلم کوتاه تهران ترکیبی 5 نفره از فعالان حوزه مستند علاوه بر انتخاب، وظیفه داوری آثار را هم بر عهده داشتند. بر همین اساس تعداد اعضای این گروه به 5 نفر رسید تا دقت لازم اعمال شود. از بین 180 فیلمی که به دبیرخانه جشنواره تحویل شد، 14 مستند به لیست نهایی هیأت انتخاب و داوری راه پیدا کرد. در انتخاب آثار اولین معیار برای هیأت انتخاب، تنوع و تعدد ژانر بود تا نظر سلایق مختلف را جلب و به تکثر مخاطب کمک کند. البته این مؤلفه تنها ملاک انتخاب نبود و مستندهایی برگزیده شدند که به لحاظ فرمی شایستگی حضور در جشنواره فیلم کوتاه تهران را داشتند. تلاشمان این بود تا حدودی فضای تکراری را که در برخی از جشنوارهها وجود دارد بشکنیم و گوناگونی را برای احترام گذاشتن به سلیقه مخاطب رعایت کنیم. بر این اساس میتوان وعده داد که 14 مستند به نمایش درآمده در سیونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران، شبیه به هم نیستند. طبیعی است در هر دوره از جشنواره شاهد اعتراض صاحبان آثار جا مانده از لیست هیأت انتخاب باشیم و اتفاقاً موضوع مورد اعتراض این دوره غالباً همین نکته بود که چطور هیأت انتخاب اثری را که برای جشنوارههای خارجی یا دیگر جشنوارههای بینالمللی انتخاب شده کنار گذاشته است؟ ما هر فیلمی را مستقل دیدیم و به هیچوجه این فاکتور را مدنظر نداشتیم که این فیلم ممکن است در جشنوارهای حائز رتبه شده باشد. نکته مهم این بود که ما اعضای هیأت داوری و انتخاب چه دریافتی از آثار داریم و اینکه این فیلمها چقدرمستند هستند. ۱۴ فیلم انتخاب شده حاصل تصمیم و درک ما از آثار است و برای انتخاب هر اثر دفاعیه هم داریم. با اطمینان میگوییم امسال مخاطبان جشنواره شاهد یکی از با کیفیتترین دورهها در حوزه مستند خواهند بود. مهمترین ویژگی امیدوارکننده مستندهای متقاضی حضور در جشنواره امسال، تنوع آثار بود. در اکثر مواقع فیلمها آنقدر شبیه به هم هستند که دست هیأت انتخاب در گزینش فیلمهای درجه یک با تنوع ژانر بسته است اما در این دوره فیلمهای درجه یکی در حوزههای مختلف دیدیم و دستمان برای انتخاب فیلمها در موضوعات و ژانرهای مختلف باز بود و این یکی از مزیتهای بزرگ آثار این دوره است؛ اما موضوع نگرانکننده و آسیب جدی آثار متقاضی حضور در جشنواره همچنان حل شدن در فضای تکرار است؛ معضلی که تعبیر من از آن فیلمسازی شابلونی است؛ فیلمسازانی که به جای اتکا به زاویه نگاه خود و خلاقیت فردیشان سراغ الگوبرداری از نمونههای موفقی میروند که شاید تنها همان الگو و نمونه اولیه درست و بجا است و در آثار تقلیدی آنقدر به تکرار افتاده که نه تنها برای مخاطب جدی مستند بلکه برای مخاطب عام هم قابل تحمل نیست. این اتفاق برای مستندسازهایی که به شکل حرفهای کار میکنند زنگ خطری جدی است. به امید اینکه با این تنوع ژانر و جشنوارههای مختلفی که برگزار میشود، تلاش مستندسازان معطوف به این امر مهم باشد که این فضای تکرار را بشکنند.
چالشهای دیجیتالیشدن کتابخانهها
علی شهریارپور
پژوهشگر
چیزی که مانع ایجاد کتابخانههای دیجیتال میشود ریشه در دشواری در ایجاد خود متون دیجیتال دارد. در طولانیمدت، مشکلاتی که در هنگام ایجاد یک متن الکترونیک ممکن است شکل بگیرند برطرف شده و از میان خواهند رفت. با این حال، مشکلات دیگر کماکان به قوت خود باقیاند. کتابخانهای جهانی که همگان بتوانند به آن دسترسی داشته باشند آرمانشهر انقلاب دیجیتال است. در هر صورت، چنانچه این پروژه جاهطلبانه بتواند دو شرط را تحقق بخشد، میتوان آن را بهصورت آنلاین تحقق بخشید. نخست آنکه تمام خانهها باید مجهز به تجهیزات کامپیوتری متصل به شبکه ارتباطات دوربرد شوند. دوم آنکه مدارکی که در حال حاضر تنها بهصورت دستی یا پرینتشده وجود دارند باید به قالب الکترونیک دربیایند. پس این پروژه نیازمند برنامهای است که آنقدر بزرگ باشد که بتواند این حجم از داده را بهصورت دیجیتال دربیاورد. گالیکا، بزرگترین کتابخانه دیجیتال در فرانسه که کتابخانه ملی این کشور متولی آن است، از سال 1992 آغاز به کار کرده است. در این کتابخانه دیجیتال چیزی حدود 70 هزار کتاب و مدارک گوناگون وجود دارد که تنها هزار و 250 تا از آنها متون دستنویساند. کتابخانههای دیجیتال هنوز بسیار نادرند. این امر تا حدودی به سبب محدودیتهای اقتصادی است و بخشی هم به خاطر اینکه کتابخانههای دیجیتال چندان بر رسانههای برآمده از فناوری متمرکز نیستند. چالش دیجیتال شدن کتابخانهها چیزی نیست جز تبدیل کردن مدارک چاپی به فناوریای که آن را بازنمایی کند. پرسش اساسی این نیست که استفاده از پیشرفتهای فنی چطور میتواند به اتحاد کتابخانهها و رسانههای جدید بینجامد، بلکه مسأله اساسی این است که چطور پروژهای فرهنگی از انقلاب فناوری فعلی تأثیر میگیرد. بنابراین باید روح دیجیتال زمانه خویش را مورد بازبینی قرار دهیم. متون چاپی شکلی یکتا و یگانه از مواجهه با یک متن را موجب میشوند: آنان را باید به شکل خطی مطالعه کرد، یعنی که چشم روی نخستین کلمه ثابت میماند و تا آخرین کلمه متن همینطور بهپیش میرود. بنابراین خواننده هنگام خواندن یک متن چاپی رویکردی نسبتاً منفعلانه دارد. فرایند خواندن یک کتاب همواره گفتمانی مشخص را شکل میبخشد که از نخستین صفحه کتاب شروع شده و با ورق زدن مداوم تا صفحه آخر پیش میرود. آیا این تصور درست است یا صرفاً تقلیل دادن فرایند خواندن به عملی ساده و یکنواخت است؟ آیا این نگرش صرفاً در مورد کسانی مصداق ندارد که با کتاب و کتابخوانی آشنایی کمتری دارند؟ در واقعیت، شیوههای گوناگونی از مطالعه متون چاپی وجود دارد و تمام آنها بر اساس بازنمایی فیزیکی کتب استوارند. اگر متون چاپی چنین ساختار پیچیده و منسجمی دارند، دیجیتالی کردن متون چه امکانات نوینی را برای خواننده میگشاید؟ یکی از ویژگیهای متون دیجیتال این است که خواننده نیازی ندارد که به قالب فیزیکی کتاب و کلمات محدود باشد. در کتب دیجیتال، راههای بیشماری برای خواندن و استفاده از متن وجود دارد. تأمل بر دلالتهای معنایی، سبکی و نحوی یک متن در دوران کتب چاپی زمان زیادی میبرد. اما با این فناوری چنین کاری نهتنها آسانتر میشود بلکه ابعاد تازهای نیز به خود میگیرد. گسترش و رشد فناوریهای اطلاعات امکانات جدیدی را برای محققان به وجود میآورد که پیشتر در حوزههای گوناگون ممکن نبود. از این گذشته، دیجیتالی کردن این امکان را فراهم میآورد تا بتوان متون را تغییر داد. متون دیجیتال را نهتنها میتوان خواند بلکه میتوان جرح و تعدیلهای گوناگونی در آن ایجاد کرد: میتوان بخشهایی از آن را با نرمافزار کپی کرده و به جایی دیگر انتقال داد، میتوان آن را براحتی در فضای مجازی تحلیل کرد و به دلخواه خود با متون دیگر ترکیب نمود. خوانندگان میتوانند متون خود را با متون دیگر نویسندگان بیامیزند و یا برعکس. با فناوریهای نوین، خواندن و نوشتن هر روز به شکلی فزاینده به یکدیگر پیوند میخورند و در نهایت یکی میشوند. امری که به این معناست که خوانندگان در نهایت درمییابند که جایگاهشان بالاتر رفته و در حقیقت در زمره نویسندگان قرار گرفتهاند.
پژوهشگر
چیزی که مانع ایجاد کتابخانههای دیجیتال میشود ریشه در دشواری در ایجاد خود متون دیجیتال دارد. در طولانیمدت، مشکلاتی که در هنگام ایجاد یک متن الکترونیک ممکن است شکل بگیرند برطرف شده و از میان خواهند رفت. با این حال، مشکلات دیگر کماکان به قوت خود باقیاند. کتابخانهای جهانی که همگان بتوانند به آن دسترسی داشته باشند آرمانشهر انقلاب دیجیتال است. در هر صورت، چنانچه این پروژه جاهطلبانه بتواند دو شرط را تحقق بخشد، میتوان آن را بهصورت آنلاین تحقق بخشید. نخست آنکه تمام خانهها باید مجهز به تجهیزات کامپیوتری متصل به شبکه ارتباطات دوربرد شوند. دوم آنکه مدارکی که در حال حاضر تنها بهصورت دستی یا پرینتشده وجود دارند باید به قالب الکترونیک دربیایند. پس این پروژه نیازمند برنامهای است که آنقدر بزرگ باشد که بتواند این حجم از داده را بهصورت دیجیتال دربیاورد. گالیکا، بزرگترین کتابخانه دیجیتال در فرانسه که کتابخانه ملی این کشور متولی آن است، از سال 1992 آغاز به کار کرده است. در این کتابخانه دیجیتال چیزی حدود 70 هزار کتاب و مدارک گوناگون وجود دارد که تنها هزار و 250 تا از آنها متون دستنویساند. کتابخانههای دیجیتال هنوز بسیار نادرند. این امر تا حدودی به سبب محدودیتهای اقتصادی است و بخشی هم به خاطر اینکه کتابخانههای دیجیتال چندان بر رسانههای برآمده از فناوری متمرکز نیستند. چالش دیجیتال شدن کتابخانهها چیزی نیست جز تبدیل کردن مدارک چاپی به فناوریای که آن را بازنمایی کند. پرسش اساسی این نیست که استفاده از پیشرفتهای فنی چطور میتواند به اتحاد کتابخانهها و رسانههای جدید بینجامد، بلکه مسأله اساسی این است که چطور پروژهای فرهنگی از انقلاب فناوری فعلی تأثیر میگیرد. بنابراین باید روح دیجیتال زمانه خویش را مورد بازبینی قرار دهیم. متون چاپی شکلی یکتا و یگانه از مواجهه با یک متن را موجب میشوند: آنان را باید به شکل خطی مطالعه کرد، یعنی که چشم روی نخستین کلمه ثابت میماند و تا آخرین کلمه متن همینطور بهپیش میرود. بنابراین خواننده هنگام خواندن یک متن چاپی رویکردی نسبتاً منفعلانه دارد. فرایند خواندن یک کتاب همواره گفتمانی مشخص را شکل میبخشد که از نخستین صفحه کتاب شروع شده و با ورق زدن مداوم تا صفحه آخر پیش میرود. آیا این تصور درست است یا صرفاً تقلیل دادن فرایند خواندن به عملی ساده و یکنواخت است؟ آیا این نگرش صرفاً در مورد کسانی مصداق ندارد که با کتاب و کتابخوانی آشنایی کمتری دارند؟ در واقعیت، شیوههای گوناگونی از مطالعه متون چاپی وجود دارد و تمام آنها بر اساس بازنمایی فیزیکی کتب استوارند. اگر متون چاپی چنین ساختار پیچیده و منسجمی دارند، دیجیتالی کردن متون چه امکانات نوینی را برای خواننده میگشاید؟ یکی از ویژگیهای متون دیجیتال این است که خواننده نیازی ندارد که به قالب فیزیکی کتاب و کلمات محدود باشد. در کتب دیجیتال، راههای بیشماری برای خواندن و استفاده از متن وجود دارد. تأمل بر دلالتهای معنایی، سبکی و نحوی یک متن در دوران کتب چاپی زمان زیادی میبرد. اما با این فناوری چنین کاری نهتنها آسانتر میشود بلکه ابعاد تازهای نیز به خود میگیرد. گسترش و رشد فناوریهای اطلاعات امکانات جدیدی را برای محققان به وجود میآورد که پیشتر در حوزههای گوناگون ممکن نبود. از این گذشته، دیجیتالی کردن این امکان را فراهم میآورد تا بتوان متون را تغییر داد. متون دیجیتال را نهتنها میتوان خواند بلکه میتوان جرح و تعدیلهای گوناگونی در آن ایجاد کرد: میتوان بخشهایی از آن را با نرمافزار کپی کرده و به جایی دیگر انتقال داد، میتوان آن را براحتی در فضای مجازی تحلیل کرد و به دلخواه خود با متون دیگر ترکیب نمود. خوانندگان میتوانند متون خود را با متون دیگر نویسندگان بیامیزند و یا برعکس. با فناوریهای نوین، خواندن و نوشتن هر روز به شکلی فزاینده به یکدیگر پیوند میخورند و در نهایت یکی میشوند. امری که به این معناست که خوانندگان در نهایت درمییابند که جایگاهشان بالاتر رفته و در حقیقت در زمره نویسندگان قرار گرفتهاند.
عکس نوشت
پخش دوباره سریال «گاهی به پشت سر نگاه کن» با بازی زندهیاد امین تارخ برای گرامیداشت یاد این هنرمند کشورمان از روز گذشته آغاز شده است. علاقهمندان میتوانند هر روز ساعت 18 از شبکه آی فیلم به تماشای این مجموعه تلویزیونی خانوادگی بنشینند. «گاهی به پشت سر نگاه کن» به کارگردانی مازیار میری و با محوریت موضوع حمایت از تولیدات داخلی و توجه به سبک زندگی ایرانی است که اولین بار ماه رمضان سال ۹۴ پخش شد. /ایرنا
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
سخن روز
-
از جوانترها توقع دارم به شنیدن کتاب صوتی بپردازند
-
هنرمندان در فضای مجازی
-
موقعیت پیچیده جشنواره فیلم فجر
-
ناگفتههای مادرانه یک شهید
-
شکستن فضای تکراری
-
چالشهای دیجیتالیشدن کتابخانهها
-
عکس نوشت
اخبارایران آنلاین