ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اجلاس وزرای اطلاع رسانی سازمان کشورهای اسلامی عنوان کرد
سیاست دولت سیزدهم تعمیق ارتباطات همسایگی است
گروه فرهنگی/ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای شرکت در دوازدهمین اجلاس وزرای اطلاعرسانی سازمان کشورهای اسلامی با موضوع اصلی «محکوم کردن اطلاعرسانی نادرست و اسلامهراسی» به ترکیه رفت.او طی دیداری با رئیس این اجلاس بر عزم جمهوری اسلامی برای توسعه روابط دو کشور تأکید کرد. همچنین در گفتوگویی با رئیس مجمع جوانان سازمان همکاری اسلامی، از آمادگی ایران برای میزبانی اصفهان بهعنوان پایتخت جوانان کشورهای اسلامی خبر داد.
آمادگی «اصفهان» برای میزبانی از پایتخت جوانان کشورهای اسلامی
آنطور که روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشته، محمدمهدی اسماعیلی که برای حضور در دوازدهمین اجلاس وزرای اطلاعرسانی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی به ترکیه سفر کرده، عصر جمعه گذشته در دیداری با طاها ایهان، رئیس مجمع جوانان سازمان همکاری اسلامی (ICYF) با اشاره به ظرفیتهای فرهنگی، هنری و علمی کشورمان، از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه و گسترش روابط با مجمع جوانان سازمان همکاری اسلامی خبر داد و گفت: «شایسته است این همکاریها در زمینههای علمی، فرهنگی و هنری گسترش یابد.»
اسماعیلی همچنین در ادامه سخنان خود به جایگاه تاریخی اصفهان اشاره و درخواست کاندیداتوری این شهر را بهعنوان پایتخت جوانان کشورهای اسلامی ۲۰۲۳ که پیش از این طی مکاتبه رسمی وزیر ورزش و جوانان کشورمان مطرح شده بود مورد تأکید قرار داد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنانش درباره تأسیس دبیرخانه سفیران جوان کشورهای اسلامی در ایران اعلام آمادگی کرد.طاها ایهان نیز در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از فعالیت این مجمع گفت: «از برگزاری جشنواره جوانان کشورهای اسلامی در ایران استقبال میکنیم.»
بنابر خبر دیگری، اسماعیلی در ادامه سفر خود به ترکیه طی دیداری با فخرالدین آلتین، سخنگوی دولت ترکیه و رئیس دوازدهمین اجلاس وزرای اطلاعرسانی کشورهای اسلامی گفت: «سیاست دولت سیزدهم توسعه و گسترش روابط با همسایگان بویژه ترکیه است و نقاط مشترک فرهنگی دو کشورما را به هم نزدیکتر میکند.»
تلاش رسانههای معاند برای ارائه تصویری خشونتآمیز از اسلام
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دیدار بر عزم جمهوری اسلامی برای توسعه روابط دو کشور تأکید کرد و افزود: «با توجه به مشترکات فرهنگی دو کشور، ضرورت دارد برای همگرایی در جهان اسلام در کنار هم باشیم و موفقیت هر یک، موفقیت دو کشور دوست و همسایه در منطقه قلمداد میشود. ترکیه و ایران دشمنان مشترک دارند که تلاش میکنند کشورهای جهان اسلام کنار یکدیگر نباشند و ارتباط آنها توسعه نیابد. سیاست دولت سیزدهم تعمیق ارتباطات همسایگی است.»وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فضای مجازی و تلاش رسانههای غربی را مخدوش ساختن چهره جهان اسلام نزد افکار عمومی دانست و خاطرنشان کرد: «رسانههای معاند سعی دارند چهره خشونتآمیز از اسلام نشان دهند. ایران و ترکیه میتوانند با همکاری مشترک در این عرصه نقشه دشمنان را خنثی کنند.»
اسلامهراسی معلول قرائتهای افراطی است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه اسلام هراسی، معلول روایتهای جعلی ارباب قدرت رسانهای است، گفت: قرائتهای افراطی از اسلام با تکیه بر مقاصد سیاستمداران خلق شده است؛ وگرنه چگونه ممکن است گروههای افراطی چون داعش در فرصت زمانی اندک پدید آیند.به گزارش ایرنا، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوازدهمین اجلاس وزرای اطلاعرسانی کشورهای اسلامی با بیان اینکه از سالها پیش، قدرت هر کشوری در جهان با توجه به تواناییهای نظامی، اقتصادی و امنیتی آن کشور طبقهبندی میشد، گفت: قدرت فرهنگ و معنا همواره نادیده گرفته شده است. از سویی در جهان در حال تغییر کنونی، مفهوم قدرت متحول شده و قدرت معنا در برابر قدرت مادی افزایش یافته است.وی با اشاره به اینکه امروز این روایتها هستند که افکار عمومی را تحت تأثیر قرار میدهند، خاطرنشان کرد: روایتها در رویارویی با یکدیگر قرار گرفتهاند و دوران جنگ روایتها آغاز شده است، همچنین اقناع افکار عمومی در جهان با روایتهای تحریف شده و جعلی، دچار بیاخلاقی مفرط شده است و از مسیرهای غیر اخلاقی و روایتهای ناصحیح میکوشند تا اسلام هراسی را در افکار عمومی، به باور تبدیل کنند.
اسماعیلی افزود: امروز گفتوگو نیاز مبرم جامعه مسلمانان است، همچنین پیامبر عزیز اسلام(ص) فرموده است: «انالدین النصیحه» دین همانا خیرخواهی است. خیرخواهی برای مخلوقات الهی، یکی دیگر از بخشهای کانونی دین است. از سویی حس فطری تشخیص خیرخواهی از بدخواهی از حسهای ناشناخته و پنهانی درون بشر است. خیرخواهی حسی را با خود حمل میکند که راه نفوذ به قلبها را در پی دارد. مولانا میگوید: میرود از سینهها در سینهها، از ره پنهان صلاح وکینه ها.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: اینکه جهان غرب این اندیشه زلال را چگونه روایت کرده است که از درون آن اسلام هراسی پدیدار شده، قابل تأمل است و این پرسش پیش میآید اکنون برای جلوگیری از اسلام هراسی که موضوع اصلی این اجلاس است چه باید کرد؟به نظر میرسد ابتدا باید هم نظری در روایتها را بیش از آنچه که هست ترویج کنیم و قدرت معنا را جدی بگیریم. از همین رو پیشنهاد میکنم موضوع اجلاس بعدی را راهکارهای کشورهای اسلامی در روایت صحیح از اسلام قرار دهیم و از هماکنون بکوشیم تا راهکارهای خود را تا اجلاس بعدی ارائه نماییم.
آمادگی «اصفهان» برای میزبانی از پایتخت جوانان کشورهای اسلامی
آنطور که روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشته، محمدمهدی اسماعیلی که برای حضور در دوازدهمین اجلاس وزرای اطلاعرسانی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی به ترکیه سفر کرده، عصر جمعه گذشته در دیداری با طاها ایهان، رئیس مجمع جوانان سازمان همکاری اسلامی (ICYF) با اشاره به ظرفیتهای فرهنگی، هنری و علمی کشورمان، از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه و گسترش روابط با مجمع جوانان سازمان همکاری اسلامی خبر داد و گفت: «شایسته است این همکاریها در زمینههای علمی، فرهنگی و هنری گسترش یابد.»
اسماعیلی همچنین در ادامه سخنان خود به جایگاه تاریخی اصفهان اشاره و درخواست کاندیداتوری این شهر را بهعنوان پایتخت جوانان کشورهای اسلامی ۲۰۲۳ که پیش از این طی مکاتبه رسمی وزیر ورزش و جوانان کشورمان مطرح شده بود مورد تأکید قرار داد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنانش درباره تأسیس دبیرخانه سفیران جوان کشورهای اسلامی در ایران اعلام آمادگی کرد.طاها ایهان نیز در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از فعالیت این مجمع گفت: «از برگزاری جشنواره جوانان کشورهای اسلامی در ایران استقبال میکنیم.»
بنابر خبر دیگری، اسماعیلی در ادامه سفر خود به ترکیه طی دیداری با فخرالدین آلتین، سخنگوی دولت ترکیه و رئیس دوازدهمین اجلاس وزرای اطلاعرسانی کشورهای اسلامی گفت: «سیاست دولت سیزدهم توسعه و گسترش روابط با همسایگان بویژه ترکیه است و نقاط مشترک فرهنگی دو کشورما را به هم نزدیکتر میکند.»
تلاش رسانههای معاند برای ارائه تصویری خشونتآمیز از اسلام
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دیدار بر عزم جمهوری اسلامی برای توسعه روابط دو کشور تأکید کرد و افزود: «با توجه به مشترکات فرهنگی دو کشور، ضرورت دارد برای همگرایی در جهان اسلام در کنار هم باشیم و موفقیت هر یک، موفقیت دو کشور دوست و همسایه در منطقه قلمداد میشود. ترکیه و ایران دشمنان مشترک دارند که تلاش میکنند کشورهای جهان اسلام کنار یکدیگر نباشند و ارتباط آنها توسعه نیابد. سیاست دولت سیزدهم تعمیق ارتباطات همسایگی است.»وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فضای مجازی و تلاش رسانههای غربی را مخدوش ساختن چهره جهان اسلام نزد افکار عمومی دانست و خاطرنشان کرد: «رسانههای معاند سعی دارند چهره خشونتآمیز از اسلام نشان دهند. ایران و ترکیه میتوانند با همکاری مشترک در این عرصه نقشه دشمنان را خنثی کنند.»
اسلامهراسی معلول قرائتهای افراطی است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه اسلام هراسی، معلول روایتهای جعلی ارباب قدرت رسانهای است، گفت: قرائتهای افراطی از اسلام با تکیه بر مقاصد سیاستمداران خلق شده است؛ وگرنه چگونه ممکن است گروههای افراطی چون داعش در فرصت زمانی اندک پدید آیند.به گزارش ایرنا، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوازدهمین اجلاس وزرای اطلاعرسانی کشورهای اسلامی با بیان اینکه از سالها پیش، قدرت هر کشوری در جهان با توجه به تواناییهای نظامی، اقتصادی و امنیتی آن کشور طبقهبندی میشد، گفت: قدرت فرهنگ و معنا همواره نادیده گرفته شده است. از سویی در جهان در حال تغییر کنونی، مفهوم قدرت متحول شده و قدرت معنا در برابر قدرت مادی افزایش یافته است.وی با اشاره به اینکه امروز این روایتها هستند که افکار عمومی را تحت تأثیر قرار میدهند، خاطرنشان کرد: روایتها در رویارویی با یکدیگر قرار گرفتهاند و دوران جنگ روایتها آغاز شده است، همچنین اقناع افکار عمومی در جهان با روایتهای تحریف شده و جعلی، دچار بیاخلاقی مفرط شده است و از مسیرهای غیر اخلاقی و روایتهای ناصحیح میکوشند تا اسلام هراسی را در افکار عمومی، به باور تبدیل کنند.
اسماعیلی افزود: امروز گفتوگو نیاز مبرم جامعه مسلمانان است، همچنین پیامبر عزیز اسلام(ص) فرموده است: «انالدین النصیحه» دین همانا خیرخواهی است. خیرخواهی برای مخلوقات الهی، یکی دیگر از بخشهای کانونی دین است. از سویی حس فطری تشخیص خیرخواهی از بدخواهی از حسهای ناشناخته و پنهانی درون بشر است. خیرخواهی حسی را با خود حمل میکند که راه نفوذ به قلبها را در پی دارد. مولانا میگوید: میرود از سینهها در سینهها، از ره پنهان صلاح وکینه ها.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: اینکه جهان غرب این اندیشه زلال را چگونه روایت کرده است که از درون آن اسلام هراسی پدیدار شده، قابل تأمل است و این پرسش پیش میآید اکنون برای جلوگیری از اسلام هراسی که موضوع اصلی این اجلاس است چه باید کرد؟به نظر میرسد ابتدا باید هم نظری در روایتها را بیش از آنچه که هست ترویج کنیم و قدرت معنا را جدی بگیریم. از همین رو پیشنهاد میکنم موضوع اجلاس بعدی را راهکارهای کشورهای اسلامی در روایت صحیح از اسلام قرار دهیم و از هماکنون بکوشیم تا راهکارهای خود را تا اجلاس بعدی ارائه نماییم.
«ایران» در گفتوگو با 3 فیلمساز شهرستانی حاضر در سیونهمین جشنواره فیلم کوتاه از موانع ساخت فیلم کوتاه گزارش می دهد
وقتی کنار هم قرار میگیریم
نیلوفر ساسانی/ میگویند همین فرصت چند روزه فیلم دیدن- برای فیلم کوتاه که عرصهای برای عرضه ندارد- مزیت مهم حضور در جشنواره است. حضوری که حتی به فیلمساز جوان انگیزه میدهد جا نزند و فیلم بعدیاش را بسازد. ساختن فیلم کوتاه برای فیلمسازان تازهنفس اما کم دستانداز ندارد. موانع و مشکلات در شهرستانها گاهی سد میشوند. محمدرضا مرادی، امیر پذیرفته و صمد قربانزاده که در سیونهمین جشنواره فیلم کوتاه حضور دارند از دستوپنجه نرم کردن با این مشکلات به «ایران» گفتهاند.
سرمایهگذار پایش را به سالن نمایش نمیگذارد
محمدرضا مرادی با کارگردانی فیلم کوتاه «رنگارنگ» از اراک در بخش داستانی سیونهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد. فیلم او از آثار اقتباسی جشنواره و برداشتی آزاد از علاءالدین و غول چراغ جادو است. این کارگردان معضل تأمین بودجه را بزرگترین مانع در ساخت فیلم کوتاه میداند و بر این باور است برگزیده شدن در جشنوارهها تا حدودی به فراهم کردن شرایطی برای دریافت بودجه با مشکلات کمتر کمک میکند.
این فیلمساز جوان درباره موانع و مشکلات ساخت فیلم کوتاه به «ایران» میگوید: «تهران و شهرستان فرقی ندارد. برای شروع باید در شورای پیچینگ که چند سالی است توسط انجمن سینمای جوان برگزار میشود شرکت کنید و طرحتان را ارائه بدهید، اگر رأی بیاورید مسیر ساخت فیلم تا حدودی هموار میشود و این هم منوط به کارنامه فیلمهای قبلی است، اینکه فستیوالی رفته باشی و بتوانی درجه حرفهای بگیری؛ البته با این هم نمیتوانی فیلمت را بسازی، چون الان میانگین ساخت فیلم کوتاه چیزی بین 250 الی 300 میلیون تومان است و بودجهای که انجمن میدهد در بهترین حالت 100 میلیون تومان است. بنابراین فیلمساز باید 200 میلیون دیگر از جیب خودش هزینه کند یا اسپانسر دیگری پیدا کند. فیلمسازانی که تازه میخواهند کارشان را شروع کنند شاید به 300 میلیون تومن نیاز نداشته باشند و با 100 میلیون تومان هم بتوانند فیلمشان را بسازند اما آنها هم به همین تناسب مشکل دارند چون بودجهای که انجمن به آنها میدهد در نهایت 25 میلیون تومان است یعنی همچنان جور کردن سرمایه، معضل اصلی و اساسی فیلم کوتاه است بویژه که بازگشت سرمایهای هم وجود ندارد.»
او در پاسخ به این سؤال که حضور در جشنواره فیلم کوتاه و کسب موفقیت تا چه اندازه در جلب اعتماد سرمایهگذار مؤثر است، پاسخ میدهد: «جشنواره فیلم کوتاه تهران بیاغراق معتبرترین جشنواره خاورمیانه در حوزه فیلم کوتاه است و در ایران تنها جایی است که فیلمسازها میتوانند آثارشان را نمایش بدهند و از طرفی خود فیلم خود را هم تبلیغ کنند، اما این اتفاق هم دلیل بر جذب سرمایه نمیشود،چراکه سرمایهگذار پایش را به سالن نمیگذارد و فیلم کوتاه نمیبیند!»
مرادی درعین حال درباره دستاورد حضور در جشنواره برای فیلمسازان جوان توضیح میدهد: «در سال حدود 3 هزار فیلم در ایران ساخته میشود که از این تعداد فقط 40 فیلم مجوز نمایش در جشنواره فیلم کوتاه تهران را مییابند. بزرگترین امتیاز حضور در جشنواره همین نکته است که فیلمت را با دوستان دیگر و در بهترین حالت ممکن دیدهای. هر فیلمسازی دوست دارد فیلمش را حداقل 300 تا 400 نفر ببینند. ضمن اینکه فستیوالها محلی هستند برای اینکه فیلمسازها با هم معاشرت کنند، ساختههای هم را ببینند و گپ و گفت داشته باشند. در ایام جشنواره با عوامل تولید، فیلمبردار، تدوینگر و... آشنا میشوی، کم کم بچهها را پیدا میکنی و تیم خودت را تشکیل میدهی. مهمتریناش همین اتفاقهاست.»
من هم قسمتی از این پازل هستم؟
صمد قربانزاده با اولین تجربه کارگردانیاش «سریشوک» به تهیهکنندگی اکرم خوشوقت پیر و با مشارکت انجمن سینمای جوان ارومیه به جشنواره فیلم کوتاه تهران آمده است. داستان این فیلم درباره تلاش انسان برای رسیدن به نامیرایی برگرفته از اسطورههای ایرانی بویژه «هدیوش» است. او در ابتدای مسیر فیلمسازی و در اولین تجربه حضور خود در جشنواره، نقش کمبود امکانات در شهرستانها را در مقایسه با تهران در خروجی آثار مشهود میداند.
این فیلمساز جوان در پاسخ به سؤالی درباره کمیت حضور فیلمسازان شهرستانی به «ایران» میگوید: «این اتفاق زمانی جامع و کامل است که از حد اعداد و آمار فراتر رود. در بخش داستانی حدود 50 فیلم انتخاب شده که نصفش از تهران است. درست است همه یک جا جمع شدیم اما من به عنوان فیلمساز شهرستانی احساس میکنم یک جاهایی کم میآورم. امکانات فیلمسازان تهرانی و بودجههایی که صرف کردهاند برای من در دسترس نیست. درست است میتوانم کنار فیلمسازان پایتختنشین، فیلمهایی هم ببینیم و فکر کنیم همه با هم هستیم ،ولی در نهایت هنوز فاصله زیاد است تا مثل دو کفه ترازو کنار هم قرار بگیریم. ما که در شهرستان با بودجه اندک و عوامل و امکانات محدود فیلم میسازیم نمیتوانیم آنطور که شایسته است رقابت کنیم و خودمان را محک بزنیم. فعلاً به لحاظ امکانات توزان برقرار نشده ،ولی امیدوارم در آینده شرایط به گونهای باشد که حس کنیم همه جوره این توازن ایجاد شده است.»
او با تأکید بر اینکه لازم است حمایت در بخش تولید ایجاد شود، ادامه میدهد: «فیلمهایی در تهران دیدم که انگار برشی از یک فیلم سینمایی است .این اتفاق برای من فیلمساز شهرستانی اصلاً امکانپذیر نیست. این امکان برای من وجود ندارد که با این کست(ترکیب بازیگران) و امکانات و عوامل قوی فیلم بسازم. طبیعتاً با حضور در جشنواره من باید احساس کنم قسمتی از این پازل هستم ،اما الان این حس برای من به وجود نیامده است.»
این فیلمساز البته در ادامه با اشاره به امتیازهای حضور در جشنواره میافزاید: «من یک فیلم اولی هستم و اولین تجربهام برای این فستیوال معتبر انتخاب شده است. همین که در این دورهمی هستیم و با فعالان و افراد صاحب تجربه گفتوگو میکنیم از مزیتهای جشنواره و برایم دلگرم کننده است. مطمئناً همین دیده شدن فیلم برایم مهم است، اما امیدوارم این مسیر ادامه پیدا کند و شرایطی پیش بیاید که بتوانم فیلمسازی را ادامه بدهم. من که نمیخواهم کارم به همین فیلم اول ختم شود، میخواهم ادامه بدهم.»
یک روز فیلمبرداری، هزینه سه روز تجهیزات
امیر پذیرفته را مخاطبان جدی این عرصه با «کپسول» به خاطر میآورند؛ فیلمسازی که با همین فیلم سال گذشته جایزه بزرگ بخش بینالملل سی و هشتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران را از آنِ خود کرد و راهی اسکار 2022 شد. این کارگردان رفسنجانی امسال با فیلم «اندروا» به دوره سیونهم جشنواره آمده است. آن طور که خودش میگوید خلاصه تم اصلی این فیلم هم همین نکته است که هر سنگی پرتاب کنی، سرانجام به سمت خودت برمیگردد.
او که از تحسینشدههای این جشنواره است، میگوید نبود امکانات و تجهیزات در شهرستان هزینه فیلمسازی را برای فیلمسازانی که ساکن تهران نیستند بالا میبرد.پذیرفته با اشاره به فرصت حضور در جشنواره و تجربه فضای گفتوگو و تبادل اطلاعات در این دورهمی میافزاید: «جد از اینکه فیلمسازها دور هم جمع میشوند، فیلم های همدیگر را میبینند و انتقال تجربه صورت میگیرد، نکته مهم دیگر ایجاد انگیزه است. متأسفانه فرصت عرضه و نمایش برای فیلم کوتاه خیلی محدود است. هر جایی نمیتوانیم فیلم کوتاه ببینیم. میآییم جشنواره که فیلم یکسری از دوستان را ببینیم. این خودش حائز اهمیت است.»
او در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه جوایز و تحسینهای جشنواره میتواند مسیر ساخت فیلم بعدی فیلمساز را هموار کند، توضیح میدهد: «اساساً فکر میکنم خود ِماهیت جایزه، صددرصد انگیزه میدهد. اگر اشتباه نکنم من تنها فیلمسازی هستم که پارسال در بخش داستانی فیلم داشت و امسال هم به جشنواره آمده است. قطعاً این جایزه تأثیرگذار بوده. ما به همین زندهایم. درس خواندیم و تلاش کردیم که فیلم بسازیم. امیدی که ما را زنده میدارد همین پویایی در ساخت فیلم است، ولی متأسفانه بجز انجمن که همیشه همراه بوده و تمام فیلمهایم را با حمایت این نهاد ساختهام دغدغه مالی باعث میشود که قدرت ریسک فیلمساز پایین بیاید. خیلی از دوستان خودم از نیروهای مستعد این حوزه هستند، اما برآورد مالی برایشان آزاردهنده است.»این فیلمساز با تأکید بر این نکته که موانع و مشکلات فقط به بودجه محدود نمیشود، میافزاید: «تجهیزات متمرکز در مرکز است. اگر یک فیلمساز تهرانی به عنوان مثال بخواهد تجهیزات فیلمبرداری را اجاره کند، روز فیلمبرداری اجاره میکند و کارش را میسازد، اما ما باید دو روز جلوتر هزینه تجهیزات را بدهیم تا به دستمان برسد و یک روز هم برای برگشت هزینه کنیم؛ یعنی سه روز پول تجهیزات را اضافه پرداخت کنیم. از طرف دیگر دفاتر همه شهرستانها نیز نمیتوانند همه تجهیزات را داشته باشند ؛مگر طی سال چند فیلم ساخته میشود که بخواهند این همه برای خرید تجهیزات هزینه کنند.»
پیامد نبود امکانات در شهرستان اما تنها حذف استعدادهای درخشان این حوزه نیست و دست سینمای ایران را سوژههای بکر این مناطق خالی میگذارد.
امیر پذیرفته میگوید: «من سه فیلمم را در رفسنجان ساختم. چهارمی را هم دارم در همین شهرستان میسازم، تا مادامی که فیلم بسازم در رفسنجان فیلم میسازم. ایده و سوژه و اتفاقهای نابی دارد که من با آنها زیست کرده ام. من این آدمها و دردهایشان را دیدهام. لابد فیلمی که در اینجا میسازم تأثیرش خیلی بیشتر از فیلمی است که در تهران بسازم.»
سرمایهگذار پایش را به سالن نمایش نمیگذارد
محمدرضا مرادی با کارگردانی فیلم کوتاه «رنگارنگ» از اراک در بخش داستانی سیونهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد. فیلم او از آثار اقتباسی جشنواره و برداشتی آزاد از علاءالدین و غول چراغ جادو است. این کارگردان معضل تأمین بودجه را بزرگترین مانع در ساخت فیلم کوتاه میداند و بر این باور است برگزیده شدن در جشنوارهها تا حدودی به فراهم کردن شرایطی برای دریافت بودجه با مشکلات کمتر کمک میکند.
این فیلمساز جوان درباره موانع و مشکلات ساخت فیلم کوتاه به «ایران» میگوید: «تهران و شهرستان فرقی ندارد. برای شروع باید در شورای پیچینگ که چند سالی است توسط انجمن سینمای جوان برگزار میشود شرکت کنید و طرحتان را ارائه بدهید، اگر رأی بیاورید مسیر ساخت فیلم تا حدودی هموار میشود و این هم منوط به کارنامه فیلمهای قبلی است، اینکه فستیوالی رفته باشی و بتوانی درجه حرفهای بگیری؛ البته با این هم نمیتوانی فیلمت را بسازی، چون الان میانگین ساخت فیلم کوتاه چیزی بین 250 الی 300 میلیون تومان است و بودجهای که انجمن میدهد در بهترین حالت 100 میلیون تومان است. بنابراین فیلمساز باید 200 میلیون دیگر از جیب خودش هزینه کند یا اسپانسر دیگری پیدا کند. فیلمسازانی که تازه میخواهند کارشان را شروع کنند شاید به 300 میلیون تومن نیاز نداشته باشند و با 100 میلیون تومان هم بتوانند فیلمشان را بسازند اما آنها هم به همین تناسب مشکل دارند چون بودجهای که انجمن به آنها میدهد در نهایت 25 میلیون تومان است یعنی همچنان جور کردن سرمایه، معضل اصلی و اساسی فیلم کوتاه است بویژه که بازگشت سرمایهای هم وجود ندارد.»
او در پاسخ به این سؤال که حضور در جشنواره فیلم کوتاه و کسب موفقیت تا چه اندازه در جلب اعتماد سرمایهگذار مؤثر است، پاسخ میدهد: «جشنواره فیلم کوتاه تهران بیاغراق معتبرترین جشنواره خاورمیانه در حوزه فیلم کوتاه است و در ایران تنها جایی است که فیلمسازها میتوانند آثارشان را نمایش بدهند و از طرفی خود فیلم خود را هم تبلیغ کنند، اما این اتفاق هم دلیل بر جذب سرمایه نمیشود،چراکه سرمایهگذار پایش را به سالن نمیگذارد و فیلم کوتاه نمیبیند!»
مرادی درعین حال درباره دستاورد حضور در جشنواره برای فیلمسازان جوان توضیح میدهد: «در سال حدود 3 هزار فیلم در ایران ساخته میشود که از این تعداد فقط 40 فیلم مجوز نمایش در جشنواره فیلم کوتاه تهران را مییابند. بزرگترین امتیاز حضور در جشنواره همین نکته است که فیلمت را با دوستان دیگر و در بهترین حالت ممکن دیدهای. هر فیلمسازی دوست دارد فیلمش را حداقل 300 تا 400 نفر ببینند. ضمن اینکه فستیوالها محلی هستند برای اینکه فیلمسازها با هم معاشرت کنند، ساختههای هم را ببینند و گپ و گفت داشته باشند. در ایام جشنواره با عوامل تولید، فیلمبردار، تدوینگر و... آشنا میشوی، کم کم بچهها را پیدا میکنی و تیم خودت را تشکیل میدهی. مهمتریناش همین اتفاقهاست.»
من هم قسمتی از این پازل هستم؟
صمد قربانزاده با اولین تجربه کارگردانیاش «سریشوک» به تهیهکنندگی اکرم خوشوقت پیر و با مشارکت انجمن سینمای جوان ارومیه به جشنواره فیلم کوتاه تهران آمده است. داستان این فیلم درباره تلاش انسان برای رسیدن به نامیرایی برگرفته از اسطورههای ایرانی بویژه «هدیوش» است. او در ابتدای مسیر فیلمسازی و در اولین تجربه حضور خود در جشنواره، نقش کمبود امکانات در شهرستانها را در مقایسه با تهران در خروجی آثار مشهود میداند.
این فیلمساز جوان در پاسخ به سؤالی درباره کمیت حضور فیلمسازان شهرستانی به «ایران» میگوید: «این اتفاق زمانی جامع و کامل است که از حد اعداد و آمار فراتر رود. در بخش داستانی حدود 50 فیلم انتخاب شده که نصفش از تهران است. درست است همه یک جا جمع شدیم اما من به عنوان فیلمساز شهرستانی احساس میکنم یک جاهایی کم میآورم. امکانات فیلمسازان تهرانی و بودجههایی که صرف کردهاند برای من در دسترس نیست. درست است میتوانم کنار فیلمسازان پایتختنشین، فیلمهایی هم ببینیم و فکر کنیم همه با هم هستیم ،ولی در نهایت هنوز فاصله زیاد است تا مثل دو کفه ترازو کنار هم قرار بگیریم. ما که در شهرستان با بودجه اندک و عوامل و امکانات محدود فیلم میسازیم نمیتوانیم آنطور که شایسته است رقابت کنیم و خودمان را محک بزنیم. فعلاً به لحاظ امکانات توزان برقرار نشده ،ولی امیدوارم در آینده شرایط به گونهای باشد که حس کنیم همه جوره این توازن ایجاد شده است.»
او با تأکید بر اینکه لازم است حمایت در بخش تولید ایجاد شود، ادامه میدهد: «فیلمهایی در تهران دیدم که انگار برشی از یک فیلم سینمایی است .این اتفاق برای من فیلمساز شهرستانی اصلاً امکانپذیر نیست. این امکان برای من وجود ندارد که با این کست(ترکیب بازیگران) و امکانات و عوامل قوی فیلم بسازم. طبیعتاً با حضور در جشنواره من باید احساس کنم قسمتی از این پازل هستم ،اما الان این حس برای من به وجود نیامده است.»
این فیلمساز البته در ادامه با اشاره به امتیازهای حضور در جشنواره میافزاید: «من یک فیلم اولی هستم و اولین تجربهام برای این فستیوال معتبر انتخاب شده است. همین که در این دورهمی هستیم و با فعالان و افراد صاحب تجربه گفتوگو میکنیم از مزیتهای جشنواره و برایم دلگرم کننده است. مطمئناً همین دیده شدن فیلم برایم مهم است، اما امیدوارم این مسیر ادامه پیدا کند و شرایطی پیش بیاید که بتوانم فیلمسازی را ادامه بدهم. من که نمیخواهم کارم به همین فیلم اول ختم شود، میخواهم ادامه بدهم.»
یک روز فیلمبرداری، هزینه سه روز تجهیزات
امیر پذیرفته را مخاطبان جدی این عرصه با «کپسول» به خاطر میآورند؛ فیلمسازی که با همین فیلم سال گذشته جایزه بزرگ بخش بینالملل سی و هشتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران را از آنِ خود کرد و راهی اسکار 2022 شد. این کارگردان رفسنجانی امسال با فیلم «اندروا» به دوره سیونهم جشنواره آمده است. آن طور که خودش میگوید خلاصه تم اصلی این فیلم هم همین نکته است که هر سنگی پرتاب کنی، سرانجام به سمت خودت برمیگردد.
او که از تحسینشدههای این جشنواره است، میگوید نبود امکانات و تجهیزات در شهرستان هزینه فیلمسازی را برای فیلمسازانی که ساکن تهران نیستند بالا میبرد.پذیرفته با اشاره به فرصت حضور در جشنواره و تجربه فضای گفتوگو و تبادل اطلاعات در این دورهمی میافزاید: «جد از اینکه فیلمسازها دور هم جمع میشوند، فیلم های همدیگر را میبینند و انتقال تجربه صورت میگیرد، نکته مهم دیگر ایجاد انگیزه است. متأسفانه فرصت عرضه و نمایش برای فیلم کوتاه خیلی محدود است. هر جایی نمیتوانیم فیلم کوتاه ببینیم. میآییم جشنواره که فیلم یکسری از دوستان را ببینیم. این خودش حائز اهمیت است.»
او در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه جوایز و تحسینهای جشنواره میتواند مسیر ساخت فیلم بعدی فیلمساز را هموار کند، توضیح میدهد: «اساساً فکر میکنم خود ِماهیت جایزه، صددرصد انگیزه میدهد. اگر اشتباه نکنم من تنها فیلمسازی هستم که پارسال در بخش داستانی فیلم داشت و امسال هم به جشنواره آمده است. قطعاً این جایزه تأثیرگذار بوده. ما به همین زندهایم. درس خواندیم و تلاش کردیم که فیلم بسازیم. امیدی که ما را زنده میدارد همین پویایی در ساخت فیلم است، ولی متأسفانه بجز انجمن که همیشه همراه بوده و تمام فیلمهایم را با حمایت این نهاد ساختهام دغدغه مالی باعث میشود که قدرت ریسک فیلمساز پایین بیاید. خیلی از دوستان خودم از نیروهای مستعد این حوزه هستند، اما برآورد مالی برایشان آزاردهنده است.»این فیلمساز با تأکید بر این نکته که موانع و مشکلات فقط به بودجه محدود نمیشود، میافزاید: «تجهیزات متمرکز در مرکز است. اگر یک فیلمساز تهرانی به عنوان مثال بخواهد تجهیزات فیلمبرداری را اجاره کند، روز فیلمبرداری اجاره میکند و کارش را میسازد، اما ما باید دو روز جلوتر هزینه تجهیزات را بدهیم تا به دستمان برسد و یک روز هم برای برگشت هزینه کنیم؛ یعنی سه روز پول تجهیزات را اضافه پرداخت کنیم. از طرف دیگر دفاتر همه شهرستانها نیز نمیتوانند همه تجهیزات را داشته باشند ؛مگر طی سال چند فیلم ساخته میشود که بخواهند این همه برای خرید تجهیزات هزینه کنند.»
پیامد نبود امکانات در شهرستان اما تنها حذف استعدادهای درخشان این حوزه نیست و دست سینمای ایران را سوژههای بکر این مناطق خالی میگذارد.
امیر پذیرفته میگوید: «من سه فیلمم را در رفسنجان ساختم. چهارمی را هم دارم در همین شهرستان میسازم، تا مادامی که فیلم بسازم در رفسنجان فیلم میسازم. ایده و سوژه و اتفاقهای نابی دارد که من با آنها زیست کرده ام. من این آدمها و دردهایشان را دیدهام. لابد فیلمی که در اینجا میسازم تأثیرش خیلی بیشتر از فیلمی است که در تهران بسازم.»
تقدیر از سه چهره ماندگار سینمای حوزه هنری
فرهنگی/ دومین محفل سالانه خانواده سینماگران حوزه هنری به بهانه آغاز دهه پنجم حیات سینمایی سوره و با محوریت پاسداشت بزرگان و چهرههای ماندگار سینمای انقلاب اسلامی همراه با رونمایی از هویت برند جدید سازمان سینمایی سوره شامگاه جمعه ۲۹ مهرماه در محوطه حوزه هنری برگزار شد. در این مراسم که با حضور هنرمندان و پیشکسوتان سینمای حوزه هنری برگزار شد، از محمد کاسبی، منوچهر محمدی و امرالله احمدجو به بهانه سالها فعالیت در عرصه سینمای انقلاب اسلامی تجلیل شد.
در ابتدای این مراسم حمیدرضا جعفریان، رئیس سازمان سینمایی سوره از تمرکز برای شکلگیری جریان تولید در حوزههای مختلف سینمایی، سریال، انیمیشن و مستند گفت و اظهار امیدواری کرد این سازمان در سال آینده و بهصورت مستمر هم در حوزه سریالهای انیمیشن و هم آثار رئال تولیداتی داشته باشد.او با اشاره به اینکه خط دیگری که در این دو سال دنبال شده است، توجه به جریان انسانی بود، تصریح کرد: «اتفاقی که در این چهل سال در حوزه هنری شکل گرفته، نشان داده است که حوزه همیشه خانه هنرمندان و محلی برای افراد دغدغهمند بوده است تا بتوانند با آثار خود حرفشان را بزنند. شکلگیری باشگاه فیلم سوره در ۸ سال اخیر احیای این جریان بوده است. همچنین با تمرکز بر استانها و بهره بردن از مراکز استانی حوزه هنری تلاش کردیم فیلمسازان جوان را پیدا کنیم و جریان معرفی آنها را شکل دهیم.» جعفریان در بخش دیگری از صحبتهای خود بر پیگیری خط سینمای امیدآفرین، قصهگو و قهرمانمحور تأکید کرد.
پس از رونمایی از لوگو و هویت برند جدید این سازمان، جعفر دهقان، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در سخنانی کوتاه گفت: «من حدود ۲۰ سال پیش با حوزه هنری کار کردم و امشب که اینجا آمدم، خاطرات بسیاری برایم زنده شد. خوشحالم که این مرکز توسط کسانی اداره میشود که راه عزیزانی را که در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی حوزه هنری را اداره میکردند، ادامه میدهند.»آیین پاسداشت بزرگان سینمای حوزه هنری بخش انتهایی این محفل بود. پس از پخش تیزر تجلیل از اولین پیشکسوت، با حضور جعفر دهقان، مهدی فرجی و حسن خجسته از محمد کاسبی بازیگر سینما و تلویزیون تجلیل شد. دختر این بازیگر به نمایندگی از پدر خود در این مراسم حضور داشت و محمد کاسبی در پیام ویدیویی خود گفت: «مهمترین دلیل جهش حوزه و حرف اول آن در تمام ابعاد هنری در ایران، عشق به انقلاب اسلامی بود. همین موضوع باعث شد بسیاری از سینماگران آرزوی همکاری با حوزه هنری را داشته باشند.»
دید مهربانانه به ذخیره عظیم فرهنگی
در ادامه مراسم و پس از پخش تیزر مرتبط با دومین چهره، از منوچهر محمدی تهیهکننده سینما با حضور امیررضا مافی مدیر مرکز انیمیشن سوره، منوچهر شاهسواری، محمد احسانی و محمدرضا شفیعی تجلیل شد.
طبق اعلام روابط عمومی سازمان سینمایی سوره، منوچهر محمدی در سخنانی مطرح کرد: «آنچه که تاکنون انجام دادهام، طبعاً دغدغه فکری، روحی و ذهنی من در این سالها بوده است. ما که به میانه دهه ششم و هفتم خود رسیدهایم اما امیدوارم نسل جوان بتواند آن چیزی که با انقلاب رخ داد و ما صاحب سینمایی شدیم که هویت، فرهنگ و بنمایه اصلی کشور است، با سعه صدر بدان نگاه کند و قدرش را بداند.»
او خاطرنشان کرد: «دوستانی که با سینمای پیش از انقلاب آشنا هستند، میدانند معدود آثار شاخص و چشمگیری داشتیم اما اینکه در شرایط جنگی، مشکلات عدیده اقتصادی، تحریمها و... نسلی دغدغهمند توانسته پرچم سینما را برافراشته نگه دارد، شایسته تجلیل است. آرزو دارم مدیران فرهنگی کشور به ذخیره عظیم فرهنگی با دید مهربانانه نگاه کنند چراکه قطعاً میتواند اتفاقات بسیار بزرگتری به وجود بیاید.»
بدون نیروهای میانجی، استخوان به استخوان خواهد خورد
منوچهر شاهسواری تهیهکننده سینما نیز عنوان کرد: «یکی از ویژگیهای منوچهر محمدی که خوب است در این ایام و روزها به آن توجه بیشتری شود این است که طوفان تغییرات در همه فضاها و فرایندهای اجتماعی ایران خواه یا ناخواه شکل میگیرد. اما آنچه که میتواند این تغییرات را آرام، متین و با آرامش پیش ببرد، حضور نیروهای میانجی است؛ آنهایی که میتوانند سخن بگویند و مهمتر از آن میتوانند بشنوند. عبور از نظم قدیم به هر نظم جدیدی نیازمند نیروهای میانجی و سالهای متمادی است که من این روحیه را در منوچهر محمدی دیدهام و شاهد تلاشها و اشک و خون دلخوردنهایش بودهام تا بتواند از دستاوردی به نام سینمای ایران مراقبت کند که مهمترین محصول ۴۰ ساله اخیر حوزه فرهنگ کشور است.»این تهیهکننده سینما خاطرنشان کرد: «به یاد داشته باشیم بدون نیروهای میانجی، استخوان به استخوان خواهد خورد و حق این جامعه و سرزمین و حق تمدنی که ما به پشتوانهاش اینجا ایستادهایم، این نیست که استخوانها به استخوان بخورد. فرهنگ و هنر و البته رسانه میتواند نقش مهمی در این عرصه بازی کند و شاید اساساً مأموریت تاریخی و فطریاش همین باشد.»
نسل به نسل از سلمان فارسی بهره میبرند
در ادامه مراسم و پخش تیزر تجلیل از چهره سوم، با حضور وحید پناهلو مدیر مرکز سریال سوره، حبیب والینژاد، مجتبی فرآورده، عبدالحمید قدیریان و هادی مقدمدوست از امرالله احمدجو تجلیل شد.
احمدجو در بخشی از سخنانش درباره آخرین وضعیت سریال «سلمان فارسی» توضیح داد: «به شما این مژده را میدهم که «سلمان فارسی» کار ویژهای است که نسل به نسل میتوانند از آن بهره ببرند. کارگردان اثر جانش را پای این سریال که تاکنون چیزی حدود ۴۰ درصد آن ساخته شده، گذاشته است و امیدوارم کار با این روال و کیفیت ادامه پیدا کند.»
مجتبی فرآورده، تهیهکننده نیز در سخنانی کوتاه بیان کرد: «امرالله احمدجو یکی از زبردستترین نویسندگان در حوزه سینما و تلویزیون است. ایشان سالهای سال است که کار نکرده، در حالی که فیلمنامه بسیار زیبایی درباره پیامبر(ص) دارد که فکر کنم مربوط به ۲۰ سال پیش است و همچنان خاک میخورد. باید قدر نویسندگانمان را تا دیر نشده است، بدانیم.»
در ابتدای این مراسم حمیدرضا جعفریان، رئیس سازمان سینمایی سوره از تمرکز برای شکلگیری جریان تولید در حوزههای مختلف سینمایی، سریال، انیمیشن و مستند گفت و اظهار امیدواری کرد این سازمان در سال آینده و بهصورت مستمر هم در حوزه سریالهای انیمیشن و هم آثار رئال تولیداتی داشته باشد.او با اشاره به اینکه خط دیگری که در این دو سال دنبال شده است، توجه به جریان انسانی بود، تصریح کرد: «اتفاقی که در این چهل سال در حوزه هنری شکل گرفته، نشان داده است که حوزه همیشه خانه هنرمندان و محلی برای افراد دغدغهمند بوده است تا بتوانند با آثار خود حرفشان را بزنند. شکلگیری باشگاه فیلم سوره در ۸ سال اخیر احیای این جریان بوده است. همچنین با تمرکز بر استانها و بهره بردن از مراکز استانی حوزه هنری تلاش کردیم فیلمسازان جوان را پیدا کنیم و جریان معرفی آنها را شکل دهیم.» جعفریان در بخش دیگری از صحبتهای خود بر پیگیری خط سینمای امیدآفرین، قصهگو و قهرمانمحور تأکید کرد.
پس از رونمایی از لوگو و هویت برند جدید این سازمان، جعفر دهقان، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در سخنانی کوتاه گفت: «من حدود ۲۰ سال پیش با حوزه هنری کار کردم و امشب که اینجا آمدم، خاطرات بسیاری برایم زنده شد. خوشحالم که این مرکز توسط کسانی اداره میشود که راه عزیزانی را که در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی حوزه هنری را اداره میکردند، ادامه میدهند.»آیین پاسداشت بزرگان سینمای حوزه هنری بخش انتهایی این محفل بود. پس از پخش تیزر تجلیل از اولین پیشکسوت، با حضور جعفر دهقان، مهدی فرجی و حسن خجسته از محمد کاسبی بازیگر سینما و تلویزیون تجلیل شد. دختر این بازیگر به نمایندگی از پدر خود در این مراسم حضور داشت و محمد کاسبی در پیام ویدیویی خود گفت: «مهمترین دلیل جهش حوزه و حرف اول آن در تمام ابعاد هنری در ایران، عشق به انقلاب اسلامی بود. همین موضوع باعث شد بسیاری از سینماگران آرزوی همکاری با حوزه هنری را داشته باشند.»
دید مهربانانه به ذخیره عظیم فرهنگی
در ادامه مراسم و پس از پخش تیزر مرتبط با دومین چهره، از منوچهر محمدی تهیهکننده سینما با حضور امیررضا مافی مدیر مرکز انیمیشن سوره، منوچهر شاهسواری، محمد احسانی و محمدرضا شفیعی تجلیل شد.
طبق اعلام روابط عمومی سازمان سینمایی سوره، منوچهر محمدی در سخنانی مطرح کرد: «آنچه که تاکنون انجام دادهام، طبعاً دغدغه فکری، روحی و ذهنی من در این سالها بوده است. ما که به میانه دهه ششم و هفتم خود رسیدهایم اما امیدوارم نسل جوان بتواند آن چیزی که با انقلاب رخ داد و ما صاحب سینمایی شدیم که هویت، فرهنگ و بنمایه اصلی کشور است، با سعه صدر بدان نگاه کند و قدرش را بداند.»
او خاطرنشان کرد: «دوستانی که با سینمای پیش از انقلاب آشنا هستند، میدانند معدود آثار شاخص و چشمگیری داشتیم اما اینکه در شرایط جنگی، مشکلات عدیده اقتصادی، تحریمها و... نسلی دغدغهمند توانسته پرچم سینما را برافراشته نگه دارد، شایسته تجلیل است. آرزو دارم مدیران فرهنگی کشور به ذخیره عظیم فرهنگی با دید مهربانانه نگاه کنند چراکه قطعاً میتواند اتفاقات بسیار بزرگتری به وجود بیاید.»
بدون نیروهای میانجی، استخوان به استخوان خواهد خورد
منوچهر شاهسواری تهیهکننده سینما نیز عنوان کرد: «یکی از ویژگیهای منوچهر محمدی که خوب است در این ایام و روزها به آن توجه بیشتری شود این است که طوفان تغییرات در همه فضاها و فرایندهای اجتماعی ایران خواه یا ناخواه شکل میگیرد. اما آنچه که میتواند این تغییرات را آرام، متین و با آرامش پیش ببرد، حضور نیروهای میانجی است؛ آنهایی که میتوانند سخن بگویند و مهمتر از آن میتوانند بشنوند. عبور از نظم قدیم به هر نظم جدیدی نیازمند نیروهای میانجی و سالهای متمادی است که من این روحیه را در منوچهر محمدی دیدهام و شاهد تلاشها و اشک و خون دلخوردنهایش بودهام تا بتواند از دستاوردی به نام سینمای ایران مراقبت کند که مهمترین محصول ۴۰ ساله اخیر حوزه فرهنگ کشور است.»این تهیهکننده سینما خاطرنشان کرد: «به یاد داشته باشیم بدون نیروهای میانجی، استخوان به استخوان خواهد خورد و حق این جامعه و سرزمین و حق تمدنی که ما به پشتوانهاش اینجا ایستادهایم، این نیست که استخوانها به استخوان بخورد. فرهنگ و هنر و البته رسانه میتواند نقش مهمی در این عرصه بازی کند و شاید اساساً مأموریت تاریخی و فطریاش همین باشد.»
نسل به نسل از سلمان فارسی بهره میبرند
در ادامه مراسم و پخش تیزر تجلیل از چهره سوم، با حضور وحید پناهلو مدیر مرکز سریال سوره، حبیب والینژاد، مجتبی فرآورده، عبدالحمید قدیریان و هادی مقدمدوست از امرالله احمدجو تجلیل شد.
احمدجو در بخشی از سخنانش درباره آخرین وضعیت سریال «سلمان فارسی» توضیح داد: «به شما این مژده را میدهم که «سلمان فارسی» کار ویژهای است که نسل به نسل میتوانند از آن بهره ببرند. کارگردان اثر جانش را پای این سریال که تاکنون چیزی حدود ۴۰ درصد آن ساخته شده، گذاشته است و امیدوارم کار با این روال و کیفیت ادامه پیدا کند.»
مجتبی فرآورده، تهیهکننده نیز در سخنانی کوتاه بیان کرد: «امرالله احمدجو یکی از زبردستترین نویسندگان در حوزه سینما و تلویزیون است. ایشان سالهای سال است که کار نکرده، در حالی که فیلمنامه بسیار زیبایی درباره پیامبر(ص) دارد که فکر کنم مربوط به ۲۰ سال پیش است و همچنان خاک میخورد. باید قدر نویسندگانمان را تا دیر نشده است، بدانیم.»
اخبار
بزرگداشت پیشکسوت حوزه تجسمی
همایش بزرگداشت صادق بریرانی، پیشکسوت هنرهای تجسمی به همراه نمایشگاه تازهترین آثار این هنرمند با عنوان مجموعه سیمرغ، دوشنبه ۲ آبان ۱۴۰۱ در فرهنگستان هنر برگزار میشود.این بزرگداشت با دبیری هنری محمدعلی رجبی و در سه بخش «پژوهشی»، «نمایشگاهی» و «چاپ و انتشار کتاب» بوده است.
در نمایشگاهی که ویژه این مراسم در مؤسسه فرهنگیهنری صبا گشایش مییابد، علاوهبر تازهترین آثار بریرانی که مجموعه سیمرغ نام دارد و شامل 30تابلو است، دیگر آثار وی متعلق به مجموعههای شخصی و گنجینه آثار موزه هنرهای معاصر تهران نیز به نمایش در خواهد آمد. نمایشگاه آثار صادق بریرانی از ۳ تا ۱۲ آبان ۱۴۰۱ (بهجز ایام تعطیل) از ساعت ۱۰ تا ۱۸، در مؤسسه فرهنگیهنری صبا برپا خواهد بود./مهر
تأثیر ناآرامیهای اخیر بر رکود موسیقی
محمدحسین توتونچیان که تیرماه امسال کنسرت نمایش «سی صد» را با طرحی از سهراب پورناظری روی صحنه برد، درباره آخرین وضعیت این اثر گفت: طبق برنامهریزیهایی که داشتیم میخواستیم کنسرت نمایش «سی صد» را مهرماه امسال در شهر اصفهان روی صحنه ببریم، از طرفی قرار بود در هفته اول آبان ماه که با تولد کوروش مصادف است، «سی صد» را در تختجمشید هم اجرا کنیم که متأسفانه این اتفاق نیفتاد. اتفاق دیگری که برای آن برنامهریزی کرده بودیم این بود که اثر را همزمان با برگزاری جامجهانی فوتبال در جزیره کیش اجرا کنیم که متأسفانه هیچکدام از این اتفاقها میسر نشد.توتونچیان در پایان بر اینکه رفع ناآرامیها و مساعد شدن شرایط صبوری میطلبد، تأکید کرد. ناآرامیهای اخیر اوضاع بلاتکلیفی را برای موسیقی رقم زده است. ما باید صبور باشیم./ایلنا
روزهای پایانی تصویربرداری «شهباز»
سریال «شهباز» به نویسندگی مینا خدیوی در ژانر پلیسی معمایی با موضوع فضای مجازی و پلیس سایبری مدتی است که در شهر تهران در حال تصویربرداری است و این روزها در مراحل پایانی تصویربرداری قرار دارد. «شهباز» را حمیدرضا لوافی کارگردانی میکند و درباره یک گروه سایبری است که در جستوجوی یک هکر بینالمللی هستند. پلیس سایبری با اشراف به این فضا با مجرمین برخورد میکند و به داستان مردمی هم که از آنها سوءاستفاده شده و مورد نشان افراد خلافکار قرار گرفتهاند، میپردازد. آرش مجیدی، رضا داوودنژاد، علیرضا آرا، میلاد میرزایی، مهدخت مولایی، نیما نادری، سیروس همتی، فاطیما بهارمست و... بازیگران این سریال هستند.
همایش بزرگداشت صادق بریرانی، پیشکسوت هنرهای تجسمی به همراه نمایشگاه تازهترین آثار این هنرمند با عنوان مجموعه سیمرغ، دوشنبه ۲ آبان ۱۴۰۱ در فرهنگستان هنر برگزار میشود.این بزرگداشت با دبیری هنری محمدعلی رجبی و در سه بخش «پژوهشی»، «نمایشگاهی» و «چاپ و انتشار کتاب» بوده است.
در نمایشگاهی که ویژه این مراسم در مؤسسه فرهنگیهنری صبا گشایش مییابد، علاوهبر تازهترین آثار بریرانی که مجموعه سیمرغ نام دارد و شامل 30تابلو است، دیگر آثار وی متعلق به مجموعههای شخصی و گنجینه آثار موزه هنرهای معاصر تهران نیز به نمایش در خواهد آمد. نمایشگاه آثار صادق بریرانی از ۳ تا ۱۲ آبان ۱۴۰۱ (بهجز ایام تعطیل) از ساعت ۱۰ تا ۱۸، در مؤسسه فرهنگیهنری صبا برپا خواهد بود./مهر
تأثیر ناآرامیهای اخیر بر رکود موسیقی
محمدحسین توتونچیان که تیرماه امسال کنسرت نمایش «سی صد» را با طرحی از سهراب پورناظری روی صحنه برد، درباره آخرین وضعیت این اثر گفت: طبق برنامهریزیهایی که داشتیم میخواستیم کنسرت نمایش «سی صد» را مهرماه امسال در شهر اصفهان روی صحنه ببریم، از طرفی قرار بود در هفته اول آبان ماه که با تولد کوروش مصادف است، «سی صد» را در تختجمشید هم اجرا کنیم که متأسفانه این اتفاق نیفتاد. اتفاق دیگری که برای آن برنامهریزی کرده بودیم این بود که اثر را همزمان با برگزاری جامجهانی فوتبال در جزیره کیش اجرا کنیم که متأسفانه هیچکدام از این اتفاقها میسر نشد.توتونچیان در پایان بر اینکه رفع ناآرامیها و مساعد شدن شرایط صبوری میطلبد، تأکید کرد. ناآرامیهای اخیر اوضاع بلاتکلیفی را برای موسیقی رقم زده است. ما باید صبور باشیم./ایلنا
روزهای پایانی تصویربرداری «شهباز»
سریال «شهباز» به نویسندگی مینا خدیوی در ژانر پلیسی معمایی با موضوع فضای مجازی و پلیس سایبری مدتی است که در شهر تهران در حال تصویربرداری است و این روزها در مراحل پایانی تصویربرداری قرار دارد. «شهباز» را حمیدرضا لوافی کارگردانی میکند و درباره یک گروه سایبری است که در جستوجوی یک هکر بینالمللی هستند. پلیس سایبری با اشراف به این فضا با مجرمین برخورد میکند و به داستان مردمی هم که از آنها سوءاستفاده شده و مورد نشان افراد خلافکار قرار گرفتهاند، میپردازد. آرش مجیدی، رضا داوودنژاد، علیرضا آرا، میلاد میرزایی، مهدخت مولایی، نیما نادری، سیروس همتی، فاطیما بهارمست و... بازیگران این سریال هستند.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
سیاست دولت سیزدهم تعمیق ارتباطات همسایگی است
-
وقتی کنار هم قرار میگیریم
-
تقدیر از سه چهره ماندگار سینمای حوزه هنری
-
اخبار
اخبارایران آنلاین