ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
«ایران» از دوگانگی رفتار برخی جریانهای سیاسی در واکنش به مسائل بینالمللی گزارش میدهد
تقلید امریکایی
گروه سیاسی/ حل مشکلات از طریقی به جز «جنگ»، موضوعی است که این روزها در میانه درگیری روسیه و اوکراین یک بار دیگر محور اصلی موضعگیریهای مقامات رسمی و نیز طیف گستردهای از فعالان سیاسی و اجتماعی ایران نیز قرار گرفته است. چنان که موضع رسمی جمهوری اسلامی ایران چه در بیان مقامات عالی دیپلماتیک و چه صاحبان تریبونهای مختلف تأکید بر ضرورت توقف درگیریها و مذاکره فوری برای راه حل سیاسی حل و فصل بحران بوده است. رویکرد استانداردی که در ادوار مختلف از سوی مقامات کشورمان پیگیری شده و در بسیاری از منازعات منطقهای به تلاش ایران برای ارائه راه حلهای سیاسی منتهی شده است.
استانداردهای دوگانه برخی جریانها
با این حال شعار «نه به جنگ» در نگاه مقایسهای به رویکردی که برخی جریانهای سیاسی طی سالهای دور و نزدیک در قبال آن داشتهاند، شعاری با استاندارد دوگانه به نظر میرسد. به طور مشخص مقایسه مواضع کلی اصلاحطلبان در قبال آنچه در سالهای گذشته در عراق، افغانستان و حالا در یمن رخ میدهد با آنچه آنها این روزها در قبال عملیات نظامی روسیه در اوکراین بیان میکنند از تفاوتی چشمگیر حکایت دارد. تفاوتی که بیش از هر چیز ناشی از آن است که این طیف از فعالان سیاسی اجتماعی به جای برخورداری از نگاه مستقل و مبتنی بر منافع ملی از زاویه نگاه رسانههای غربی و جریان غالبی که آنها در شبکههای اجتماعی رواج میدهند، پیروی میکنند.
حاصل همین رویه بود که سبب شد کشورگشاییهای امریکا در عراق و افغانستان که به قیمت کشته و آواره شدن میلیونها نفر از شهروندان این کشورها تمام شد از سوی این طیف سیاسی نه فقط با سکوت که حتی گاه با تحلیلهایی مبتنی بر ایجاد توسعه سیاسی در این کشورها و ذیل پروژه دموکراسیسازی امریکا در خاورمیانه مورد تأیید ضمنی قراربگیرد.
تفاوت تصویری را که در همین چند روز از تبعات جنگ در شبکههای اجتماعی از سوی فعالان منتسب به این جریان سیاسی نسبت به جنگ روسیه و اوکراین ایجاد شده است میتوان با مجموع آنچه طی نزدیک به هفت سال در جریان حمله ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان علیه مردم بی دفاع یمن رخ داده است، مقایسه کرد.
از روی دست امریکا
چرایی این شکاف عظیم در استانداردهای مواجهه اصلاحطلبانه با رویدادهای واقعی جهان پیرامون را شاید به طور خلاصه بتوان در این چند جمله از گزارش خبرنگار شبکه امریکایی سی ان ان از جنگ در اوکراین خلاصه کرد، آنجا که گفت: «با احترام باید بگویم که اینجا عراق یا افغانستان نیست که چند دهه جنگ جریان داشته است، اینجا «نسبتاً متمدن» هستند، نسبتاً «اروپایی»؛ البته من باید کلماتم را هم با احتیاط انتخاب کنم. در این شهر انتظار چنین چیزی (جنگ) نمیرفت؛ ولی آنها از واقعیت هم فرار نمیکنند.» این نگاه خبرنگار امریکایی با بنمایه نگاه رسانههای غربی به مردم خاورمیانه اما آنجا دردناکتر میشود که در نحوه موضعگیری طیفی از سیاست ورزان و فعالان رسانهای ایرانی بازتولید میشود.
قلب واقعیت موضع رسمی ایران
وجه دیگر انتقاد برانگیز نوع مواضع اغلب اصلاح طلبان در قبال حضور نظامی روسیه در اوکراین طی سه روز گذشته، قلب واقعیت موضع رسمی ایران در قبال این منازعه است. آنها در حالی دولت جمهوری اسلامی ایران را متهم به حمایت از اقدام مسکو میکنند که موضع رسمی و اعلامی کشورمان منطبق بر چهارچوبهای کلی حاکم بر سیاست خارجی کشورمان، اعلام بی طرفی و در عین حال تأکید بر پایبندی به حقوق بینالملل و دیپلماسی برای توقف درگیریها بوده است. موضعی که جمهوری اسلامی ایران آن را مستقل از روابط راهبردی میان تهران- مسکو و با آگاهی از همراهی غیر قابل انکار کییف با سیاستهای غرب علیه ایران اتخاذ کرد. علی رغم این واقعیات، وزیر امور خارجه موضع جمهوری اسلامی ایران درخصوص جنگ را به صراحت اعلام کرد و گفت: «ما توسل به جنگ را راه حل نمیدانیم. برقراری آتشبس و تمرکز بر راه حل سیاسی و دموکراتیک یک ضرورت است.»
با این حال آنجا که تأکید ائمه جمعه در ایران بر این موضع بود که «همه کشورهای درگیر را به گفتوگو و خویشتنداری دعوت کنیم» و «نگرانی ما کشته شدن بیگناهان است وهیچ کاری به دین آنها نداریم»، برخی رسانههای ضدانقلاب تیتر زدند: «حمایت هماهنگ امامان جمعه در ایران از حمله روسیه به اوکراین»؛ گویا باید بر اساس آنچه پیشتر اشاره شد انتظار داشته باشیم که اذهان نامستقل با پیروی از همین خطوط رسانهای، جمهوری اسلامی و کشور خود را متهم کنند.
جای خالی منافع ملی
با همه آنچه گفته شد هنوز یک حقیقت بر ناگواری مواجهه با موضعگیریهای این طیف سیاسی میافزاید؛ جای خالی منافع ملی و درک واقعی از سیاست در عرصه بینالملل. همراهی با جریان غالب رسانههای غربی در قبال حضور نظامی روسیه در اوکراین که سعی دارد ریشه و سهم اصلی تحریکات امنیتی ناتو در به وجود آمدن این بحران را انکار کند، سبب بازتولید همین نگاه در نظرات اصلاحطلبانه شده است.در حالی که گسترش ناتو به سوی شرق و پیوستن 14 کشور به این پیمان امنیتی دفاعی طی دو دهه اخیر به عنوان یکی از دلایل اصلی ایجاد نگرانی در مسکو که بیم آن دارد با پیوستن اوکراین به ناتو به محاصره اعضای این پیمان و تحت مخاطره قرار گیرد؛ عامل اصلی بروز بحران جاری بود. چنان که نمیتوان حضور مخرب و خونبار ناتو در خاورمیانه به بهانههای مختلف را انکار کرد. سابقهای که دغدغه امنیتی روسیه نسبت به گسترش ناتو را به امری قابل درک و مشترک برای ایران تبدیل میکند.این تهدید حتی از سوی مقامات ترکیه به عنوان عضو ناتو، به رسمیت شناخته شده است. تا جایی که سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در گفتوگو با هفته نامه دی ولت آلمان با تأکید بر درک احساس تهدیدی که در مسکو وجود دارد گفت: ما امروز به قوانین و مقررات جدید برای روسیه و غرب نیاز داریم تا احساس امنیت کنیم.این آن درک واقعی از ژئوپلیتیک پیرامونی است که در پیروی از زاویه دید رسانههای غربی در تحلیل برخی فعالان سیاسی رنگ میبازد و «نه به جنگ» را به دستاویزی انتزاعی تبدیل میکند که در اوکراین وجاهت دارد اما در مقابل واقعیت بحرانی ساختن بیش از پیش وضعیت کشورهای منطقه و در مخاطره قرار گرفتن شهروندان این کشورها به فراموشی سپرده میشود.
استانداردهای دوگانه برخی جریانها
با این حال شعار «نه به جنگ» در نگاه مقایسهای به رویکردی که برخی جریانهای سیاسی طی سالهای دور و نزدیک در قبال آن داشتهاند، شعاری با استاندارد دوگانه به نظر میرسد. به طور مشخص مقایسه مواضع کلی اصلاحطلبان در قبال آنچه در سالهای گذشته در عراق، افغانستان و حالا در یمن رخ میدهد با آنچه آنها این روزها در قبال عملیات نظامی روسیه در اوکراین بیان میکنند از تفاوتی چشمگیر حکایت دارد. تفاوتی که بیش از هر چیز ناشی از آن است که این طیف از فعالان سیاسی اجتماعی به جای برخورداری از نگاه مستقل و مبتنی بر منافع ملی از زاویه نگاه رسانههای غربی و جریان غالبی که آنها در شبکههای اجتماعی رواج میدهند، پیروی میکنند.
حاصل همین رویه بود که سبب شد کشورگشاییهای امریکا در عراق و افغانستان که به قیمت کشته و آواره شدن میلیونها نفر از شهروندان این کشورها تمام شد از سوی این طیف سیاسی نه فقط با سکوت که حتی گاه با تحلیلهایی مبتنی بر ایجاد توسعه سیاسی در این کشورها و ذیل پروژه دموکراسیسازی امریکا در خاورمیانه مورد تأیید ضمنی قراربگیرد.
تفاوت تصویری را که در همین چند روز از تبعات جنگ در شبکههای اجتماعی از سوی فعالان منتسب به این جریان سیاسی نسبت به جنگ روسیه و اوکراین ایجاد شده است میتوان با مجموع آنچه طی نزدیک به هفت سال در جریان حمله ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان علیه مردم بی دفاع یمن رخ داده است، مقایسه کرد.
از روی دست امریکا
چرایی این شکاف عظیم در استانداردهای مواجهه اصلاحطلبانه با رویدادهای واقعی جهان پیرامون را شاید به طور خلاصه بتوان در این چند جمله از گزارش خبرنگار شبکه امریکایی سی ان ان از جنگ در اوکراین خلاصه کرد، آنجا که گفت: «با احترام باید بگویم که اینجا عراق یا افغانستان نیست که چند دهه جنگ جریان داشته است، اینجا «نسبتاً متمدن» هستند، نسبتاً «اروپایی»؛ البته من باید کلماتم را هم با احتیاط انتخاب کنم. در این شهر انتظار چنین چیزی (جنگ) نمیرفت؛ ولی آنها از واقعیت هم فرار نمیکنند.» این نگاه خبرنگار امریکایی با بنمایه نگاه رسانههای غربی به مردم خاورمیانه اما آنجا دردناکتر میشود که در نحوه موضعگیری طیفی از سیاست ورزان و فعالان رسانهای ایرانی بازتولید میشود.
قلب واقعیت موضع رسمی ایران
وجه دیگر انتقاد برانگیز نوع مواضع اغلب اصلاح طلبان در قبال حضور نظامی روسیه در اوکراین طی سه روز گذشته، قلب واقعیت موضع رسمی ایران در قبال این منازعه است. آنها در حالی دولت جمهوری اسلامی ایران را متهم به حمایت از اقدام مسکو میکنند که موضع رسمی و اعلامی کشورمان منطبق بر چهارچوبهای کلی حاکم بر سیاست خارجی کشورمان، اعلام بی طرفی و در عین حال تأکید بر پایبندی به حقوق بینالملل و دیپلماسی برای توقف درگیریها بوده است. موضعی که جمهوری اسلامی ایران آن را مستقل از روابط راهبردی میان تهران- مسکو و با آگاهی از همراهی غیر قابل انکار کییف با سیاستهای غرب علیه ایران اتخاذ کرد. علی رغم این واقعیات، وزیر امور خارجه موضع جمهوری اسلامی ایران درخصوص جنگ را به صراحت اعلام کرد و گفت: «ما توسل به جنگ را راه حل نمیدانیم. برقراری آتشبس و تمرکز بر راه حل سیاسی و دموکراتیک یک ضرورت است.»
با این حال آنجا که تأکید ائمه جمعه در ایران بر این موضع بود که «همه کشورهای درگیر را به گفتوگو و خویشتنداری دعوت کنیم» و «نگرانی ما کشته شدن بیگناهان است وهیچ کاری به دین آنها نداریم»، برخی رسانههای ضدانقلاب تیتر زدند: «حمایت هماهنگ امامان جمعه در ایران از حمله روسیه به اوکراین»؛ گویا باید بر اساس آنچه پیشتر اشاره شد انتظار داشته باشیم که اذهان نامستقل با پیروی از همین خطوط رسانهای، جمهوری اسلامی و کشور خود را متهم کنند.
جای خالی منافع ملی
با همه آنچه گفته شد هنوز یک حقیقت بر ناگواری مواجهه با موضعگیریهای این طیف سیاسی میافزاید؛ جای خالی منافع ملی و درک واقعی از سیاست در عرصه بینالملل. همراهی با جریان غالب رسانههای غربی در قبال حضور نظامی روسیه در اوکراین که سعی دارد ریشه و سهم اصلی تحریکات امنیتی ناتو در به وجود آمدن این بحران را انکار کند، سبب بازتولید همین نگاه در نظرات اصلاحطلبانه شده است.در حالی که گسترش ناتو به سوی شرق و پیوستن 14 کشور به این پیمان امنیتی دفاعی طی دو دهه اخیر به عنوان یکی از دلایل اصلی ایجاد نگرانی در مسکو که بیم آن دارد با پیوستن اوکراین به ناتو به محاصره اعضای این پیمان و تحت مخاطره قرار گیرد؛ عامل اصلی بروز بحران جاری بود. چنان که نمیتوان حضور مخرب و خونبار ناتو در خاورمیانه به بهانههای مختلف را انکار کرد. سابقهای که دغدغه امنیتی روسیه نسبت به گسترش ناتو را به امری قابل درک و مشترک برای ایران تبدیل میکند.این تهدید حتی از سوی مقامات ترکیه به عنوان عضو ناتو، به رسمیت شناخته شده است. تا جایی که سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در گفتوگو با هفته نامه دی ولت آلمان با تأکید بر درک احساس تهدیدی که در مسکو وجود دارد گفت: ما امروز به قوانین و مقررات جدید برای روسیه و غرب نیاز داریم تا احساس امنیت کنیم.این آن درک واقعی از ژئوپلیتیک پیرامونی است که در پیروی از زاویه دید رسانههای غربی در تحلیل برخی فعالان سیاسی رنگ میبازد و «نه به جنگ» را به دستاویزی انتزاعی تبدیل میکند که در اوکراین وجاهت دارد اما در مقابل واقعیت بحرانی ساختن بیش از پیش وضعیت کشورهای منطقه و در مخاطره قرار گرفتن شهروندان این کشورها به فراموشی سپرده میشود.
از سوی معاون اول رئیسجمهور ابلاغ شد
دو بخشنامه مهم برای وحدت رویه نمایندگان دولت در مجلس
گروه سیاسی/ لابیهای متفرق و ارتباطات فراتر از چارچوبهای ترسیم شده بخشهای دولت با مجلس و نمایندگان در دولت سیزدهم باید به خط پایان برسد. زین پس نهادها و قوای بیرون از نهاد دولت، تصویری یکپارچه و منسجم از دولت را پیش روی خود خواهند داشت.محمد مخبر، معاون اول رئیسجمهور به تازگی بخشنامهای صادر کرد که طی آن، هم معاونان پارلمانی وزارتخانه و هم دفاع نمایندگان دولت از لوایح، باید منطبق بر یک وحدت رویه و در چارچوبی باشد که در صحن دولت و از سوی هیأت وزیران تصویب و تعیین میشود. این بخشنامه 4 بهمن ماه صادر شد؛ یعنی اندکی پیش از آغاز بررسی لایحه بودجه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی. هم محتوای بخشنامه و هم زمانبندی صدور آن، اهمیت آن را روشن میسازد زیرا آغاز فرایند بررسی لوایح در مجلس، یکی از بزنگاههایی است که در دولتهای گذشته، فرایند وحدت رویه و انسجام دولت، از سوی برخی دستگاهها زیر سؤال میرفت.
تجربه از رفتار دولتهای قبل
دراین رویه ناصواب، برخی از دستگاهها و وزارتخانهها، از طریق ارتباط گرفتنهای مستقل با برخی نمایندگان و خارج از آن روند کلی که مدنظر دولت بوده است، تلاش میکردند منویات خود درباره بودجه و بندهای آن را به تصویب مجلس برسانند. این امر بیشتر به این دلیل بود که این دستگاهها، عمدتاً نمیتوانستند به خواستههای حداکثری خود درباره منابع و مصارف در صحن دولت دست یابند زیرا در آنجا با مانعی به عنوان واقعیتهای بودجهای کشور و ضرورت متوازنسازی منابع و اعتبارات همه دستگاهها مواجه بودند. از این رو تلاش میکردند ناکامی خود در دستیابی حداکثری به خواستهها را، آن هم بهرغم تصویب بودجه یا لوایح دیگر، در راهروهای مجلس جبران کنند تا شاید در آنجا بتوانند با لابی و ارتباط با نمایندگان، اهدافی را که در دولت موفق به کسب آن نشده بودند، محقق سازند.
اقدام برای کارآمدی و انسجام
اما این امر پیامدهایی برای دولتها و نیز برای لوایح داشت که پس از طی مراحل کارشناسی در کمیسیونهای مختلف و با اجماع و رأیگیری در دولت تصویب شده بود. در کنار این، چنین رفتارهایی میتوانست بیانگر تشتت آرا و نظرات درون دولت و میان دستگاهها و وزارتخانهها باشد، امری که در نهایت، انسجام لوایح تقدیمی دولت به مجلس را از میان برده و اجرای قوانین و پیگیری اهداف تعیین شده در دولت را با مشکل مواجه میکرد. این واقعیت، در کنار پیشنهادهایی که در صحن مجلس و به صورت مستقل ازسوی برخی نمایندگان برای افزودن یا تغییر لوایح ارائه میشد، نشان میدهد که آنچه در دولت تصویب شده بود، در نهایت با کدام شکل نهایی برای اجرا آماده میشد.بخشنامههای محمد مخبر، تلاشی برای حفظ کلیت تصمیمات دولت و حفظ انسجام درونی و بیرونی آن است.
جزئیات بخشنامه معاون اول
بخشنامه محمد مخبر، معاون اول رئیسجمهور، 2هدف را دنبال میکند؛ یکی شایستهگزینی در انتصابات معاونتهای پارلمانی دستگاهها و دیگری، ایجاد وحدت رویه میان معاونین پارلمانی وزارتخانهها و دستگاهها و همچنین نحوه دفاع نمایندگان دولت از لوایح و تأمین نظر دولت در صحن و کمیسیونهای تخصصی مجلس.به گزارش اختصاصی ایرنا، وی در یکی از بخشنامهها، به وزارتخانهها، سازمانها، شرکتهای دولتی و دستگاههای اجرایی دولتی ابلاغ کرد: «با توجه به لزوم وحدت عملی همه وزارتخانهها و دستگاههای اجرایی و با رعایت اصل انسجام و تقویت مدیریت کارآمد در حوزه امور مجلس و نظر به ضرورت ارزیابی مؤثر و مستمر عملکرد معاونین و مدیران کل پارلمانی دستگاهها در بخشهای تقنینی و نظارتی و در اجرای ابلاغیهها و مصوبات لازمالاجرا و ماده ۳۰ دستورالعمل روابط دولت و مجلس، انتصاب معاون و مدیرکل امور مجلس هر یک از دستگاههای دولتی پس از تأیید صلاحیت تخصصی و تأیید معاونت امور مجلس ریاستجمهوری انجام گیرد.»معاون اول رئیسجمهور در بخشنامه دیگری، ضمن اشاره به محوریت معاونت پارلمانی ریاستجمهوری در تنظیم روابط دولت و مجلس و ارائه نظرات دولت در صحن علنی و کمیسیونهای مجلس و لزوم انسجام وزارتخانهها و دستگاهها با معاونت امور مجلس ریاستجمهوری درباره لوایح و طرحها، از وزارتخانهها و دستگاههای اجرایی خواست که برنامهها و اقدامات خود برای دفاع از لوایح و تأمین نظر دولت در طرحها را با هماهنگی معاونت امور مجلس ریاستجمهوری پیگیری کرده و اهتمام لازم بر اجرای راهکارها و برنامههای اعلامی این معاونت داشته باشند.
پایان رویههای مرسوم و اشتباه
حالا با این 2بخشنامه، میتوان امیدوار بود که در دولت سیزدهم، این فرایند که بهرغم غیررسمی بودن، به یک رویه مرسوم تبدیل و از سوی دولتها یا مجالس مختلف پذیرفته شده بود، پایان یابد. هرچند بخشنامه معاون اول رئیسجمهور اقدامی برای پایان دادن به این رویه دولتگریز است، اما متوقف شدن این امر، نیازمند اجرای دقیق این بخشنامه است. در اینجا نقش معاونت پارلمانی رئیسجمهور، به عنوان هماهنگکننده معاونتهای پارلمانی وزارتخانهها و نیز مسئول تنظیم روابط دولت و مجلس تعیینکننده است.
تجربه از رفتار دولتهای قبل
دراین رویه ناصواب، برخی از دستگاهها و وزارتخانهها، از طریق ارتباط گرفتنهای مستقل با برخی نمایندگان و خارج از آن روند کلی که مدنظر دولت بوده است، تلاش میکردند منویات خود درباره بودجه و بندهای آن را به تصویب مجلس برسانند. این امر بیشتر به این دلیل بود که این دستگاهها، عمدتاً نمیتوانستند به خواستههای حداکثری خود درباره منابع و مصارف در صحن دولت دست یابند زیرا در آنجا با مانعی به عنوان واقعیتهای بودجهای کشور و ضرورت متوازنسازی منابع و اعتبارات همه دستگاهها مواجه بودند. از این رو تلاش میکردند ناکامی خود در دستیابی حداکثری به خواستهها را، آن هم بهرغم تصویب بودجه یا لوایح دیگر، در راهروهای مجلس جبران کنند تا شاید در آنجا بتوانند با لابی و ارتباط با نمایندگان، اهدافی را که در دولت موفق به کسب آن نشده بودند، محقق سازند.
اقدام برای کارآمدی و انسجام
اما این امر پیامدهایی برای دولتها و نیز برای لوایح داشت که پس از طی مراحل کارشناسی در کمیسیونهای مختلف و با اجماع و رأیگیری در دولت تصویب شده بود. در کنار این، چنین رفتارهایی میتوانست بیانگر تشتت آرا و نظرات درون دولت و میان دستگاهها و وزارتخانهها باشد، امری که در نهایت، انسجام لوایح تقدیمی دولت به مجلس را از میان برده و اجرای قوانین و پیگیری اهداف تعیین شده در دولت را با مشکل مواجه میکرد. این واقعیت، در کنار پیشنهادهایی که در صحن مجلس و به صورت مستقل ازسوی برخی نمایندگان برای افزودن یا تغییر لوایح ارائه میشد، نشان میدهد که آنچه در دولت تصویب شده بود، در نهایت با کدام شکل نهایی برای اجرا آماده میشد.بخشنامههای محمد مخبر، تلاشی برای حفظ کلیت تصمیمات دولت و حفظ انسجام درونی و بیرونی آن است.
جزئیات بخشنامه معاون اول
بخشنامه محمد مخبر، معاون اول رئیسجمهور، 2هدف را دنبال میکند؛ یکی شایستهگزینی در انتصابات معاونتهای پارلمانی دستگاهها و دیگری، ایجاد وحدت رویه میان معاونین پارلمانی وزارتخانهها و دستگاهها و همچنین نحوه دفاع نمایندگان دولت از لوایح و تأمین نظر دولت در صحن و کمیسیونهای تخصصی مجلس.به گزارش اختصاصی ایرنا، وی در یکی از بخشنامهها، به وزارتخانهها، سازمانها، شرکتهای دولتی و دستگاههای اجرایی دولتی ابلاغ کرد: «با توجه به لزوم وحدت عملی همه وزارتخانهها و دستگاههای اجرایی و با رعایت اصل انسجام و تقویت مدیریت کارآمد در حوزه امور مجلس و نظر به ضرورت ارزیابی مؤثر و مستمر عملکرد معاونین و مدیران کل پارلمانی دستگاهها در بخشهای تقنینی و نظارتی و در اجرای ابلاغیهها و مصوبات لازمالاجرا و ماده ۳۰ دستورالعمل روابط دولت و مجلس، انتصاب معاون و مدیرکل امور مجلس هر یک از دستگاههای دولتی پس از تأیید صلاحیت تخصصی و تأیید معاونت امور مجلس ریاستجمهوری انجام گیرد.»معاون اول رئیسجمهور در بخشنامه دیگری، ضمن اشاره به محوریت معاونت پارلمانی ریاستجمهوری در تنظیم روابط دولت و مجلس و ارائه نظرات دولت در صحن علنی و کمیسیونهای مجلس و لزوم انسجام وزارتخانهها و دستگاهها با معاونت امور مجلس ریاستجمهوری درباره لوایح و طرحها، از وزارتخانهها و دستگاههای اجرایی خواست که برنامهها و اقدامات خود برای دفاع از لوایح و تأمین نظر دولت در طرحها را با هماهنگی معاونت امور مجلس ریاستجمهوری پیگیری کرده و اهتمام لازم بر اجرای راهکارها و برنامههای اعلامی این معاونت داشته باشند.
پایان رویههای مرسوم و اشتباه
حالا با این 2بخشنامه، میتوان امیدوار بود که در دولت سیزدهم، این فرایند که بهرغم غیررسمی بودن، به یک رویه مرسوم تبدیل و از سوی دولتها یا مجالس مختلف پذیرفته شده بود، پایان یابد. هرچند بخشنامه معاون اول رئیسجمهور اقدامی برای پایان دادن به این رویه دولتگریز است، اما متوقف شدن این امر، نیازمند اجرای دقیق این بخشنامه است. در اینجا نقش معاونت پارلمانی رئیسجمهور، به عنوان هماهنگکننده معاونتهای پارلمانی وزارتخانهها و نیز مسئول تنظیم روابط دولت و مجلس تعیینکننده است.
پنجمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده سرکرده گروهک تروریستی حرکة النضال برگزار شد
نقش سرویس عربستان در تأسیس تشکیلات برای تجزیهطلبان
پنجمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده «حبیب فرجالله چعب» ملقب به «حبیب اسیود» سرکرده گروهک تروریستی «حرکة النضال» دیروز در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی افشاری برگزار شد و نماینده دادستان به قرائت کیفرخواست پرونده که بخش مهمی از آن اقرار متهم بود پرداخت. طبق کیفرخواست، متهم تمام اقدامات تروریستی که انجام داده را قبول دارد و گفته که لیست کردن تمام جنایتهایش امری غیرممکن است.
تأسیس تشکیلات زیرنظر سرویس عربستان
به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، در ابتدای جلسه دیروز، وزیری نماینده دادستان گفت: اتهامات متهم از طریق تشکیل، اداره و سرکردگی گروهک حرکةالنضال، طراحی و اجرای عملیاتهای تروریستی در خوزستان و تخریب اموال عمومی به قصد مقابله با نظام است. وی با اشاره به اقاریر متهم گفت: متهم در بخشی از اقاریر خود به ربایش تکنسین چینی شرکت نفت اقرار کرده است. همچنین متهم اقرار کرده که پس از شکلگیری بیداری اسلامی تحت فشار سرویس اطلاعاتی عربستان مقرر شد تا برای مقابله با ایران تمامی گروههای تروریستی و تجزیهطلب با یکدیگر متحد شوند و فعالیتهای خود را تحت تشکیلاتی خاص ساماندهی کنند. وزیری با اشاره به راهاندازی شبکههای ماهوارهای اضافه کرد: هدف از راهاندازی شبکه ماهوارهای توسط سرویس اطلاعاتی عربستان سازماندهی تجزیه کشور بوده است. نماینده دادستان در ادامه با اشاره به اقاریر متهم گفت: متهم اقرار کرده که در کنار کشتارهای دهه ۸۰ و فاجعه ۳۱ شهریور سال ۹۷ هدایت بسیاری از اقدامات خونین دیگر و همچنین مسئولیت جذب تشکیلات را هم برعهده داشته است.
اقرار متهم به پولشویی توسط ۹ شرکت خود در اروپا
نماینده دادستان با اشاره به پولشوییهای متهم گفت: متهم اقرار کرده که توسط ۹ شرکت خود در دانمارک، کانادا، آلمان، بلژیک، هلند، استرالیا، تونس و سوئد پولشوییهایی را انجام داده است. وزیری درباره اقدامات متهم در حوزه ترویج اندیشه تکفیری گفت: بر اساس اقاریر متهم او برای شکلگیری فرقه تکفیری در خوزستان اقدامات متعددی را انجام داده و عناصر گروه حرکةالنضال از سال ۷۵ بهدنبال جذب مردم منطقه به فرقه تکفیری بودهاند. پس از ضربه خوردن تشکیلات گروهک در سال ۸۴ آنها پس از سه سال موفق به بازسازی تشکیلات شدند و پس از آن با یکی از افراد سرویس اطلاعاتی عربستان ارتباط برقرار کرده و از سال ۲۰۰۸ تاکنون ارتباطشان با این کشور سازماندهی و برقرار است. وزیری با اشاره به اقاریر متهم در خصوص چگونگی خرید سلاح و مواد منفجره گفت: بر اساس اقاریر متهم او سلاح و مهمات و مواد منفجره را از طریق دزدی از بانکها، طلافروشیها و سیلوی گندم تهیه کرده بود و از انبارها و خانههای تیمی گروهک چندین قبضه آرپیجی، خمپاره، نارنجک صوتی و تیانتی کشف شده است. حمایتهای مالی حرکةالنضال از جیش العدل از طریق عربستان سعودی انجام میگرفته و برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران جلساتی میان گروههای تجزیه طلب برگزار شده است.
تأسیس تشکیلات زیرنظر سرویس عربستان
به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، در ابتدای جلسه دیروز، وزیری نماینده دادستان گفت: اتهامات متهم از طریق تشکیل، اداره و سرکردگی گروهک حرکةالنضال، طراحی و اجرای عملیاتهای تروریستی در خوزستان و تخریب اموال عمومی به قصد مقابله با نظام است. وی با اشاره به اقاریر متهم گفت: متهم در بخشی از اقاریر خود به ربایش تکنسین چینی شرکت نفت اقرار کرده است. همچنین متهم اقرار کرده که پس از شکلگیری بیداری اسلامی تحت فشار سرویس اطلاعاتی عربستان مقرر شد تا برای مقابله با ایران تمامی گروههای تروریستی و تجزیهطلب با یکدیگر متحد شوند و فعالیتهای خود را تحت تشکیلاتی خاص ساماندهی کنند. وزیری با اشاره به راهاندازی شبکههای ماهوارهای اضافه کرد: هدف از راهاندازی شبکه ماهوارهای توسط سرویس اطلاعاتی عربستان سازماندهی تجزیه کشور بوده است. نماینده دادستان در ادامه با اشاره به اقاریر متهم گفت: متهم اقرار کرده که در کنار کشتارهای دهه ۸۰ و فاجعه ۳۱ شهریور سال ۹۷ هدایت بسیاری از اقدامات خونین دیگر و همچنین مسئولیت جذب تشکیلات را هم برعهده داشته است.
اقرار متهم به پولشویی توسط ۹ شرکت خود در اروپا
نماینده دادستان با اشاره به پولشوییهای متهم گفت: متهم اقرار کرده که توسط ۹ شرکت خود در دانمارک، کانادا، آلمان، بلژیک، هلند، استرالیا، تونس و سوئد پولشوییهایی را انجام داده است. وزیری درباره اقدامات متهم در حوزه ترویج اندیشه تکفیری گفت: بر اساس اقاریر متهم او برای شکلگیری فرقه تکفیری در خوزستان اقدامات متعددی را انجام داده و عناصر گروه حرکةالنضال از سال ۷۵ بهدنبال جذب مردم منطقه به فرقه تکفیری بودهاند. پس از ضربه خوردن تشکیلات گروهک در سال ۸۴ آنها پس از سه سال موفق به بازسازی تشکیلات شدند و پس از آن با یکی از افراد سرویس اطلاعاتی عربستان ارتباط برقرار کرده و از سال ۲۰۰۸ تاکنون ارتباطشان با این کشور سازماندهی و برقرار است. وزیری با اشاره به اقاریر متهم در خصوص چگونگی خرید سلاح و مواد منفجره گفت: بر اساس اقاریر متهم او سلاح و مهمات و مواد منفجره را از طریق دزدی از بانکها، طلافروشیها و سیلوی گندم تهیه کرده بود و از انبارها و خانههای تیمی گروهک چندین قبضه آرپیجی، خمپاره، نارنجک صوتی و تیانتی کشف شده است. حمایتهای مالی حرکةالنضال از جیش العدل از طریق عربستان سعودی انجام میگرفته و برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران جلساتی میان گروههای تجزیه طلب برگزار شده است.
«ایران» از یک پرانتز حساس در مذاکرات گزارش میدهد
پرونده ادعاها علیه ایران باید مختومه شود
گروه سیاسی/ مذاکرات احیای برجام در وین در حالی با بازگشت علی باقری، رئیس هیأت ایرانی به وین ادامه پیدا میکند که طرفین برای بسته شدن یکی از پرانتزهای باقی مانده، رایزنیهای فشردهای را از سر میگذرانند.
جای خالی این پرانتز را پایان یافتن پرونده ادعاهای سیاسی آژانس بینالمللی انرژی اتمی پر میکند و تا زمانی که طرفهای مقابل پیرامون آن راه چارهای نداشته باشند، نمیتوان از حل و فصل مذاکرات و تحقق توافق سخن به میان آورد. این مهم را سیدابراهیم رئیسی، رئیسجمهور کشورمان در گفتوگوی اخیرش با همتای فرانسوی خود مورد توجه قرار داد و روز گذشته نیز سخنگوی وزارت امور خارجه بر آن تأکید کرد.
خطیبزاده در گفتوگو با خبرگزاری صدا و سیما با بیان اینکه ما درباره پرسشها یا ادعاهای سیاسی که آژانس در خصوص برخی اقدامات کشورمان مطرح کرده که از نظر ما محلی از اعراب نداشته است، پاسخ دادیم، تأکید کرد: «این پرونده باید بسته شود». او یادآور شد که این پرونده نباید به عنوان مجرایی برای فشارهای سیاسی آژانس علیه کشورمان باز نگه داشته و کسی این اشتباه را مرتکب شود که از آن بتواند فشاری بر ما وارد کند.
خواسته ایران مبنی بر بسته شدن پرونده ادعایی آژانس ناظر به تاریخ پرفراز و فرودی است که ایران و آژانس در نتیجه طرح موضوع جعلی ابعاد به اصطلاح نظامی برنامه هستهای ایران، موسوم به «پیام دی» از سر گذراندهاند. این پرونده در آذرماه سال 94 با صدور یک بیانیه از سوی آژانس بسته شد و قرار شد که 12 قطعنامه شورای حکام که در سالهای 2003 تا 2012 در رابطه با موضوع اجرای پادمان با ایران و از جمله مطالعات ادعایی علیه ایران تصویب شده بود، لغو شده و روند همکاری ایران و این نهاد بینالمللی بر مبنای یک نقشه راه ادامه پیدا کند.
به این معنا که آژانس پس از بررسیهای گستردهای که بر مبنای اسنادی جعلی آغاز کرده بود، عدم انحراف فعالیتهای هستهای به سمت فعالیتهای غیر صلحآمیز و در نتیجه نداشتن هرگونه تخلف ایران در هیچ بازه زمانی از معاهده اشاعه (انپیتی) را تأیید کرد.این موضوع مناقشهانگیز در شرایطی خاتمه پیدا کرد که بعدها رژیم صهیونیستی کوشید با افشاگری به اصطلاح جزئیات محرمانه از فعالیتهای هستهای ایران، بار دیگر آژانس را نسبت به روند فعالیت صلحآمیز هستهای کشورمان حساس کند. اگرچه پیدا بود این افشاگری هیچ اطلاعات تازهای برای محافل غربی ندارد با این حال نفوذ جریان و گروههای صهیونیستی و غربی در آژانس این پیشبینی را که این نهاد بینالمللی بدون دراختیار داشتن اسناد معتبر بار دیگر به سراغ ایران بیاید، آسان میکرد. به این ترتیب آژانس ادعاهایی را مبنی بر امکان فعالیت مشکوک هستهای در مکانهایی از ایران اعلام کرد و خواستار دسترسی به آنها شد. جالب آنکه موضوعات جدید ادعایی کار آژانس پیشتر در قالب پرونده «پیامدی» بسته شده بود و اینک آژانس با بازگشایی این پرونده میکوشد راهی را که رفته بود، بار دیگر بپیماید.از اینرو طبیعی است تهران، برای ممانعت از تکرار تجربه خواستار مختومه کردن پرونده «ادعاهای بی اساس علیه موضوع هسته ای ایران» باشد.
جای خالی این پرانتز را پایان یافتن پرونده ادعاهای سیاسی آژانس بینالمللی انرژی اتمی پر میکند و تا زمانی که طرفهای مقابل پیرامون آن راه چارهای نداشته باشند، نمیتوان از حل و فصل مذاکرات و تحقق توافق سخن به میان آورد. این مهم را سیدابراهیم رئیسی، رئیسجمهور کشورمان در گفتوگوی اخیرش با همتای فرانسوی خود مورد توجه قرار داد و روز گذشته نیز سخنگوی وزارت امور خارجه بر آن تأکید کرد.
خطیبزاده در گفتوگو با خبرگزاری صدا و سیما با بیان اینکه ما درباره پرسشها یا ادعاهای سیاسی که آژانس در خصوص برخی اقدامات کشورمان مطرح کرده که از نظر ما محلی از اعراب نداشته است، پاسخ دادیم، تأکید کرد: «این پرونده باید بسته شود». او یادآور شد که این پرونده نباید به عنوان مجرایی برای فشارهای سیاسی آژانس علیه کشورمان باز نگه داشته و کسی این اشتباه را مرتکب شود که از آن بتواند فشاری بر ما وارد کند.
خواسته ایران مبنی بر بسته شدن پرونده ادعایی آژانس ناظر به تاریخ پرفراز و فرودی است که ایران و آژانس در نتیجه طرح موضوع جعلی ابعاد به اصطلاح نظامی برنامه هستهای ایران، موسوم به «پیام دی» از سر گذراندهاند. این پرونده در آذرماه سال 94 با صدور یک بیانیه از سوی آژانس بسته شد و قرار شد که 12 قطعنامه شورای حکام که در سالهای 2003 تا 2012 در رابطه با موضوع اجرای پادمان با ایران و از جمله مطالعات ادعایی علیه ایران تصویب شده بود، لغو شده و روند همکاری ایران و این نهاد بینالمللی بر مبنای یک نقشه راه ادامه پیدا کند.
به این معنا که آژانس پس از بررسیهای گستردهای که بر مبنای اسنادی جعلی آغاز کرده بود، عدم انحراف فعالیتهای هستهای به سمت فعالیتهای غیر صلحآمیز و در نتیجه نداشتن هرگونه تخلف ایران در هیچ بازه زمانی از معاهده اشاعه (انپیتی) را تأیید کرد.این موضوع مناقشهانگیز در شرایطی خاتمه پیدا کرد که بعدها رژیم صهیونیستی کوشید با افشاگری به اصطلاح جزئیات محرمانه از فعالیتهای هستهای ایران، بار دیگر آژانس را نسبت به روند فعالیت صلحآمیز هستهای کشورمان حساس کند. اگرچه پیدا بود این افشاگری هیچ اطلاعات تازهای برای محافل غربی ندارد با این حال نفوذ جریان و گروههای صهیونیستی و غربی در آژانس این پیشبینی را که این نهاد بینالمللی بدون دراختیار داشتن اسناد معتبر بار دیگر به سراغ ایران بیاید، آسان میکرد. به این ترتیب آژانس ادعاهایی را مبنی بر امکان فعالیت مشکوک هستهای در مکانهایی از ایران اعلام کرد و خواستار دسترسی به آنها شد. جالب آنکه موضوعات جدید ادعایی کار آژانس پیشتر در قالب پرونده «پیامدی» بسته شده بود و اینک آژانس با بازگشایی این پرونده میکوشد راهی را که رفته بود، بار دیگر بپیماید.از اینرو طبیعی است تهران، برای ممانعت از تکرار تجربه خواستار مختومه کردن پرونده «ادعاهای بی اساس علیه موضوع هسته ای ایران» باشد.
اخبــــار
رهبر انقلاب روز عید مبعث سخنرانی میکنند
حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت عید مبعث پیامبر اعظم (ص) به صورت زنده و مستقیم با ملت شریف ایران و امت مسلمان جهان سخن خواهند گفت. به گزارش ایرنا، سخنرانی رهبر انقلاب روز سهشنبه ساعت ۱۰:۳۰ به صورت زنده از پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR و شبکههای داخلی و بینالمللی صدا و سیمای جمهوری اسلامی همراه با ترجمه همزمان پخش میشود.
رئیسجمهور در جلسه هیأت دولت مطرح کرد
ایران آماده نقشآفرینی دیپلماتیک برای بازگشت صلح به اوکراین
رئیسجمهور در جلسه روز گذشته هیأت دولت اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران از هرگونه تلاش دیپلماتیک که منجر به حل مسالمتآمیز مناقشات در اوکراین شود حمایت میکند و آماده نقشآفرینی برای هرگونه کمک به بازگشت صلح است.به گزارش پایگاه اطلاعرسانی ریاستجمهوری، آیتالله سید ابراهیم رئیسی با اشاره به تحولات اوکراین گفت: جمهوری اسلامی ایران براساس اصول اساسی سیاست خارجی خود، با سلطهگری و سلطهپذیری، مخالف است و از حق تعیین سرنوشت همه ملتها حمایت میکند.وی افزود: جمهوری اسلامی ایران ضمن درک نگرانیهای امنیتی نسبت به چندین دهه توسعهطلبی ناتو، بر حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت ملی همه کشورها تأکید دارد. قاطعانه بر این باوریم که دیپلماسی و پایبندی صادقانه به تعهدات بینالمللی توسط همه طرفها، تنها راهحل پایدار و عادلانه خروج از وضعیت فعلی است.آیتالله رئیسی گفت: حفاظت از جان و مال شهروندان و غیرنظامیان و رعایت حقوق بینالمللی و حقوق بشردوستانه باید مورد اهتمام جدی همه طرفها قرار گیرد.رئیسجمهور تصریح کرد: ضروری است پیرو دستورات قبلی، وزارت امور خارجه و دیگر دستگاههای متولی، در راستای حفاظت از همه شهروندان ایرانی و بویژه دانشجویان ما در اوکراین، هرگونه اقدام لازم را تسریع بخشند.
شمخانی:
حضور امریکا در سوریه، بزرگترین مانع تحقق صلح است
سرلشکرعلی مملوک، رئیس دفتر امنیت ملی سوریه که به تهران سفر کرده است، بعدازظهر یکشنبه با علی شمخانی، دبیر شورایعالی امنیت ملی کشورمان دیدار و پیرامون روابط دوجانبه و مهمترین تحولات منطقهای و جهانی گفتوگو کرد.
به گزارش دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی، در این دیدار دریابان شمخانی با تبیین نقش مخرب امریکا در ایجاد بحرانهای منطقهای و جهانی که با هدف سلطه بر کشورهای جهان و غارت منابع آنان صورت میگیرد، تصریح کرد: حضور امریکا در سوریه نیز که با همین هدف صورت گرفته، امروز بزرگترین مانع تحقق صلح و ثبات در این کشور است.دبیر شورایعالی امنیت ملی کشورمان با اشاره به افزایش تحرکات سیاسی و میدانی امریکا برای تسلیح، آموزش و هدایت گروههای تروریستی در سوریه گفت: تداوم این روند نهتنها مخل امنیت سوریه، بلکه تهدیدکننده امنیت منطقه است. وی همچنین با اشاره به روابط خوب دو کشور بر اتخاذ راهکارهای مناسب برای تسهیل و تسریع در اجرای توافقات میان تهران - دمشق بویژه در حوزه اقتصادی تأکید کرد.
جواد لاریجانی در گفتوگو با ایرنا:
خطمشی دولت در پیگیری مذاکرات نتیجه میدهد
معاون سابق وزارت امور خارجه با بیان اینکه نسبت به آینده مذاکرات وین خوشبین هستم، گفت: این خوشبینی از روی ساده کردن صورت مسأله نیست زیرا به نظر بنده، خطیمشی دولت در پیگیری مذاکرات و حقوق ملت، کاملاً درست بوده و دارد نتیجه میدهد. جواد لاریجانی، تحلیلگر ارشد مسائل بینالملل در گفتوگو با ایرنا با اشاره به دیپلماسی این دولت در گفتوگوها با کشورهای ۱+۴، مذاکرات هستهای را بسیار مهم دانست و گفت: ما در هر شرایطی باید منافع خود را دنبال کنیم و از اینرو بنده نسبت به آینده مذاکرات وین خوشبین هستم. لاریجانی با تأکید بر اینکه این خوشبینی از روی ساده کردن صورت مسأله نیست، تأکید کرد: به نظر بنده خطمشی دولت در پیگیری مذاکرات و حقوق ملت، خط کاملاً درستی بوده است و دارد نتیجه میدهد. معاون سابق وزارت امور خارجه درخصوص تغییر نگاه دستگاه محاسباتی امریکا نسبت به ایران، اظهار داشت: در این شرایط امریکا متوجه شده است که با تهدید نمیتواند چیزی را به ما تحمیل کند. وی در عین حال تاکید کرد: ما چیز جدیدی نمیخواهیم و اگر آنها بازنگردند، اتفاقی نمیافتد زیرا جمهوری اسلامی آینده خود را قطع نظر از مذاکرات وین طراحی کرده است و پیش میبرد.
پیگیری وضعیت ایرانیان مقیم اوکراین در تماس وزیر خارجه با سفیر ایران در لهستان
وزیر امور خارجه در تماس تلفنی با سفیر کشورمان در لهستان، آخرین وضعیت ایرانیان مقیم اوکراین را که به لهستان رسیدهاند، جویا شد. به گزارش ایرنا، حسین امیرعبداللهیان شنبه شب در تماس تلفنی با حسین غریبی سفیر کشورمان در لهستان ضمن قدردانی از اقدامات به عمل آمده، از وی خواست که همه گونه امکان استقرار در مکان مناسب و رسیدگیهای لازم دیگر، مایحتاج مورد نیاز از جمله مواد غذایی و بهداشتی در اختیار اتباع کشورمان قرار گیرد. غریبی سفیر کشورمان نیز در این تماس با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت ایرانیان تأکید کرد اقدامات لازم برای اسکان و تأمین دیگر مایحتاج ایرانیان انجام شده و انتقال هوایی ایرانیان از ورشو به تهران در حال انجام است. وی در عین حال اشاره کرد که بهدلیل صف طولانی مرزی، ورود به لهستان با کندی انجام میشود.
وضعیت ایرانیان باقیمانده در کییف
خطیب زاده سخنگوی دستگاه سیاست خارجی کشورمان نیز شنبهشب در گفتوگوی تلویزیونی در مورد وضعیت ایرانیان حاضر در اوکراین گفت: شرایط در اوکراین به شکل فوقالعادهای پیش میرود و در فاز اول تلاش کردهایم دانشجویان و ایرانیان مقیم را از شهرهای پرخطر دور کنیم و همچنین بهدلیل شرایط امنیتی اوکراین (حکومت نظامی) امکان خارج کردن همه ایرانیان وجود نداشت. سخنگوی وزارت امور خارجه، فاز دوم را انتقال ایرانیان به مرزهای غربی اوکراین عنوان کرد و افزود: سفارت جمهوری اسلامی ایران تلاش کرد از طریق راهآهن و مسیرهای دیگر دانشجویان و ایرانیان مقیم را خارج کند و ماشینها و امکانات استفاده هم در اختیار دانشجویان و ایرانیان مقیم قرار گرفت. وی خاطرنشان کرد: با هماهنگی سفارت بیش از۲۰۰ دانشجوی ایرانی با قطار به مرزهای غربی اعزام شدند. سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: بهدلیل وضعیت اضطراری و حکومت نظامی، عملاً امکان اعزام همه دانشجویان و ایرانیان مقیم نیست و سفارت در محلهای امن آنها را اسکان داده و اطلاعیهای برای آنها صادر شده است که چگونه با سفارت در تماس باشند. خطیبزاده یادآور شد: تعداد کمی در کییف باقی ماندهاند و دیپلماتها برای عبور امن آنها در کییف باقی میمانند.
حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت عید مبعث پیامبر اعظم (ص) به صورت زنده و مستقیم با ملت شریف ایران و امت مسلمان جهان سخن خواهند گفت. به گزارش ایرنا، سخنرانی رهبر انقلاب روز سهشنبه ساعت ۱۰:۳۰ به صورت زنده از پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR و شبکههای داخلی و بینالمللی صدا و سیمای جمهوری اسلامی همراه با ترجمه همزمان پخش میشود.
رئیسجمهور در جلسه هیأت دولت مطرح کرد
ایران آماده نقشآفرینی دیپلماتیک برای بازگشت صلح به اوکراین
رئیسجمهور در جلسه روز گذشته هیأت دولت اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران از هرگونه تلاش دیپلماتیک که منجر به حل مسالمتآمیز مناقشات در اوکراین شود حمایت میکند و آماده نقشآفرینی برای هرگونه کمک به بازگشت صلح است.به گزارش پایگاه اطلاعرسانی ریاستجمهوری، آیتالله سید ابراهیم رئیسی با اشاره به تحولات اوکراین گفت: جمهوری اسلامی ایران براساس اصول اساسی سیاست خارجی خود، با سلطهگری و سلطهپذیری، مخالف است و از حق تعیین سرنوشت همه ملتها حمایت میکند.وی افزود: جمهوری اسلامی ایران ضمن درک نگرانیهای امنیتی نسبت به چندین دهه توسعهطلبی ناتو، بر حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت ملی همه کشورها تأکید دارد. قاطعانه بر این باوریم که دیپلماسی و پایبندی صادقانه به تعهدات بینالمللی توسط همه طرفها، تنها راهحل پایدار و عادلانه خروج از وضعیت فعلی است.آیتالله رئیسی گفت: حفاظت از جان و مال شهروندان و غیرنظامیان و رعایت حقوق بینالمللی و حقوق بشردوستانه باید مورد اهتمام جدی همه طرفها قرار گیرد.رئیسجمهور تصریح کرد: ضروری است پیرو دستورات قبلی، وزارت امور خارجه و دیگر دستگاههای متولی، در راستای حفاظت از همه شهروندان ایرانی و بویژه دانشجویان ما در اوکراین، هرگونه اقدام لازم را تسریع بخشند.
شمخانی:
حضور امریکا در سوریه، بزرگترین مانع تحقق صلح است
سرلشکرعلی مملوک، رئیس دفتر امنیت ملی سوریه که به تهران سفر کرده است، بعدازظهر یکشنبه با علی شمخانی، دبیر شورایعالی امنیت ملی کشورمان دیدار و پیرامون روابط دوجانبه و مهمترین تحولات منطقهای و جهانی گفتوگو کرد.
به گزارش دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی، در این دیدار دریابان شمخانی با تبیین نقش مخرب امریکا در ایجاد بحرانهای منطقهای و جهانی که با هدف سلطه بر کشورهای جهان و غارت منابع آنان صورت میگیرد، تصریح کرد: حضور امریکا در سوریه نیز که با همین هدف صورت گرفته، امروز بزرگترین مانع تحقق صلح و ثبات در این کشور است.دبیر شورایعالی امنیت ملی کشورمان با اشاره به افزایش تحرکات سیاسی و میدانی امریکا برای تسلیح، آموزش و هدایت گروههای تروریستی در سوریه گفت: تداوم این روند نهتنها مخل امنیت سوریه، بلکه تهدیدکننده امنیت منطقه است. وی همچنین با اشاره به روابط خوب دو کشور بر اتخاذ راهکارهای مناسب برای تسهیل و تسریع در اجرای توافقات میان تهران - دمشق بویژه در حوزه اقتصادی تأکید کرد.
جواد لاریجانی در گفتوگو با ایرنا:
خطمشی دولت در پیگیری مذاکرات نتیجه میدهد
معاون سابق وزارت امور خارجه با بیان اینکه نسبت به آینده مذاکرات وین خوشبین هستم، گفت: این خوشبینی از روی ساده کردن صورت مسأله نیست زیرا به نظر بنده، خطیمشی دولت در پیگیری مذاکرات و حقوق ملت، کاملاً درست بوده و دارد نتیجه میدهد. جواد لاریجانی، تحلیلگر ارشد مسائل بینالملل در گفتوگو با ایرنا با اشاره به دیپلماسی این دولت در گفتوگوها با کشورهای ۱+۴، مذاکرات هستهای را بسیار مهم دانست و گفت: ما در هر شرایطی باید منافع خود را دنبال کنیم و از اینرو بنده نسبت به آینده مذاکرات وین خوشبین هستم. لاریجانی با تأکید بر اینکه این خوشبینی از روی ساده کردن صورت مسأله نیست، تأکید کرد: به نظر بنده خطمشی دولت در پیگیری مذاکرات و حقوق ملت، خط کاملاً درستی بوده است و دارد نتیجه میدهد. معاون سابق وزارت امور خارجه درخصوص تغییر نگاه دستگاه محاسباتی امریکا نسبت به ایران، اظهار داشت: در این شرایط امریکا متوجه شده است که با تهدید نمیتواند چیزی را به ما تحمیل کند. وی در عین حال تاکید کرد: ما چیز جدیدی نمیخواهیم و اگر آنها بازنگردند، اتفاقی نمیافتد زیرا جمهوری اسلامی آینده خود را قطع نظر از مذاکرات وین طراحی کرده است و پیش میبرد.
پیگیری وضعیت ایرانیان مقیم اوکراین در تماس وزیر خارجه با سفیر ایران در لهستان
وزیر امور خارجه در تماس تلفنی با سفیر کشورمان در لهستان، آخرین وضعیت ایرانیان مقیم اوکراین را که به لهستان رسیدهاند، جویا شد. به گزارش ایرنا، حسین امیرعبداللهیان شنبه شب در تماس تلفنی با حسین غریبی سفیر کشورمان در لهستان ضمن قدردانی از اقدامات به عمل آمده، از وی خواست که همه گونه امکان استقرار در مکان مناسب و رسیدگیهای لازم دیگر، مایحتاج مورد نیاز از جمله مواد غذایی و بهداشتی در اختیار اتباع کشورمان قرار گیرد. غریبی سفیر کشورمان نیز در این تماس با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت ایرانیان تأکید کرد اقدامات لازم برای اسکان و تأمین دیگر مایحتاج ایرانیان انجام شده و انتقال هوایی ایرانیان از ورشو به تهران در حال انجام است. وی در عین حال اشاره کرد که بهدلیل صف طولانی مرزی، ورود به لهستان با کندی انجام میشود.
وضعیت ایرانیان باقیمانده در کییف
خطیب زاده سخنگوی دستگاه سیاست خارجی کشورمان نیز شنبهشب در گفتوگوی تلویزیونی در مورد وضعیت ایرانیان حاضر در اوکراین گفت: شرایط در اوکراین به شکل فوقالعادهای پیش میرود و در فاز اول تلاش کردهایم دانشجویان و ایرانیان مقیم را از شهرهای پرخطر دور کنیم و همچنین بهدلیل شرایط امنیتی اوکراین (حکومت نظامی) امکان خارج کردن همه ایرانیان وجود نداشت. سخنگوی وزارت امور خارجه، فاز دوم را انتقال ایرانیان به مرزهای غربی اوکراین عنوان کرد و افزود: سفارت جمهوری اسلامی ایران تلاش کرد از طریق راهآهن و مسیرهای دیگر دانشجویان و ایرانیان مقیم را خارج کند و ماشینها و امکانات استفاده هم در اختیار دانشجویان و ایرانیان مقیم قرار گرفت. وی خاطرنشان کرد: با هماهنگی سفارت بیش از۲۰۰ دانشجوی ایرانی با قطار به مرزهای غربی اعزام شدند. سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: بهدلیل وضعیت اضطراری و حکومت نظامی، عملاً امکان اعزام همه دانشجویان و ایرانیان مقیم نیست و سفارت در محلهای امن آنها را اسکان داده و اطلاعیهای برای آنها صادر شده است که چگونه با سفارت در تماس باشند. خطیبزاده یادآور شد: تعداد کمی در کییف باقی ماندهاند و دیپلماتها برای عبور امن آنها در کییف باقی میمانند.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
تقلید امریکایی
-
دو بخشنامه مهم برای وحدت رویه نمایندگان دولت در مجلس
-
نقش سرویس عربستان در تأسیس تشکیلات برای تجزیهطلبان
-
پرونده ادعاها علیه ایران باید مختومه شود
-
اخبــــار
اخبارایران آنلاین