جانباختن عکاس فرانسوی بر اثر سرما
گروه فرهنگی/ رنه روبرت، عکاس ۸۴ ساله فرانسوی هفته گذشته در یکی از خیابانهای نزدیک محل زندگی اش در پاریس و پس از ۹ ساعت ماندن در سرما، جان باخت.
بهگزارش یورونیوز، شماری از رسانههای فرانسوی روز چهارشنبه گزارش کردند
روبرت که به خاطر ثبت تصاویر رقص فلامنکوی اسپانیایی مشهور بود، شامگاه چهارشنبه هفته گذشته و زمانی که از رستوران به خانه باز میگشت، از حال میرود و روی زمین میافتد.
میشل مونپونته، خبرنگار شبکه فرانس انتر و یکی از دوستان رنه روبرت یک هفته پس از درگذشت این عکاس سرشناس درباره مرگ او گفت: «او در یک محل شلوغ با رستورانها و عابران پرشمار بهعلتی نامعلوم نقش بر زمین میشود، اما هیچ کس به سراغش نمیرود. ساعت ۹ و نیم شب، سرانجام یک کارتنخواب با اورژانس تماس میگیرد و ماجرا را تعریف میکند. آمبولانس ساعت ۶ و نیم صبح پنجشنبه میرسد.
رنه روبرت، بیش از ۹ ساعت وسط سرما کف خیابان مچاله شده بود و پس از انتقال به بیمارستان بر اثر سرمازدگی درگذشت.
مونپونته در یک پیام توئیتری نوشت: «اگر این ماجرا درسی برای ما داشته باشد این است که اگر دیدیم کسی در خیابان افتاده، فارغ از مشغلهها و عجلههایمان، سراغش برویم.»
خبرهایی از چهلمین جشنواره فیلم فجر
72 ساعت تا شروع
گروه فرهنگی/ در واپسین روزهای باقی مانده تا آغاز چهلمین دوره برپایی جشنواره فیلم فجر اسامی اعضای هیأت داوران بخش سودای سیمرغ و همچنین فهرست برنامهها و نشستهای جانبی برگزاری این رویداد هنری اعلام شد.
معرفی داوران سودای سیمرغ
با حکم مسعود نقاشزاده دبیر چهلمین دوره این رویداد سینمایی اسامی هیأت داوران سودای سیمرغ اعلام شد.«مسعود جعفریجوزانی» (نویسنده، کارگردان و تهیهکننده)، «مجید انتظامی» (آهنگساز)، «شهاب حسینی» (بازیگر و تهیهکننده)، «محمدعلی باشهآهنگر» (نویسنده و کارگردان)، «محمد داوودی» (مدیر فیلمبرداری)، «مهدی سجادهچی» (فیلمنامهنویس) و «پژمان لشکریپور» (منتقد و تهیهکننده) در جایگاه اعضای هیأت داوران به بررسی فیلمهای بخش سودای سیمرغ میپردازند.از آنجایی که داوران معرفی شده در این فهرست اغلب در زمره هنرمندان شناخته شده بخشهای مختلف سینما هستند به معرفی مختصری از هر یک اکتفا میکنیم. مسعود جعفریجوزانی چهره ماندگار هنر هفتم و از پیشتازان سینمای پس از انقلاب است. وی بهعنوان یک چهره دانشگاهی سابقه تدریس در رشته سینما و گرافیک در امریکا و همچنین تدریس در دانشکده هنر دانشگاه تهران، دانشکده صداوسیما و مدرسه فیلمسازی باغ فردوس را دارد.
مجید انتظامی تا به امروز برای بیش از صد اثر سینمایی موسیقی متن نوشته و البته از رکوردداران کسب سیمرغ بلورین در رشته موسیقی فیلم است. افزون بر این که نام انتظامی در فهرست چهرههای ماندگار فرهنگ و هنری کشورمان جای گرفته از وی بهعنوان جهادگر عرصه فرهنگ و هنر هم تجلیل شده است.
شهاب حسینی، دیگر داور این بخش از جمله بازیگران شناخته شده سینما، تئاتر و تلویزیون کشورمان است که از جشنوارههای مختلف جهانی موفق به کسب جوایز متعددی شده است. محمدعلی باشه آهنگر داور دیگری است که نویسندگی و کارگردانی چندین فیلم کوتاه، مستند، سریال تلویزیونی و چند فیلم سینمایی در کارنامهاش ثبت شده است.
محمد داوودی نیز از فعالان بخش فیلمبرداری است که سابقه همکاری با کارگردانانی همچون مجید مجیدی و همچنین مدیریت واحد فیلمبرداری صداوسیما تا اواسط دهه هفتاد را داشته است. مهدی سجادهچی فیلمنامهنویس آثار ماندگار تلویزیون و سینما است که ریاست انجمن فیلمنامهنویسان کشورمان را هم به عهده دارد. اما جوانترین داور این بخش پژمان لشکریپور است که در تهیه و تولید فیلمهای سینمایی مطرحی همکاری داشته است.
انتشار فهرست برنامههای جنبی جشنواره
علاقهمندان در بخش برنامههای جنبی جشنواره فیلم فجر هم میتوانند شاهد برپایی نشستهای «شبی با اندیشمندان» با سخنرانی چهرههای مهم حوزههای مختلف علوم انسانی و به میزبانی «امیررضا مافی» نویسنده، مدرس دانشگاه و مدیر فرهنگی باشند. «سینما، دین و ایدئولوژی» با سخنرانی حجتالاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه (فیلسوف)، «سینما، فلسفه و معنا» با سخنرانی بیژن عبدالکریمی (فیلسوف)، «سینما، تاریخ و تمدن» با سخنرانی بهروز فرنو (پژوهشگر فرهنگی)، «سینما، جامعه» (آرمانها، واقعیتها) با سخنرانی مصطفی مهرآئین (جامعهشناس) و «سینما و سبک زندگی» با سخنرانی احسان شاهقاسمی عناوین این نشستها هستند.
بازدید سرزده رئیس سازمان سینمایی
از آنجایی که تنها چند روز تا آغاز این رویداد سینمایی باقی مانده، محمد خزایی، رئیس سازمان سینمایی بازدید سرزدهای از ستاد چهلمین جشنواره فیلم فجر داشت. در همین رابطه وی در نشستی که با حضور مدیران ستادی چهلمین جشنواره فیلم فجر جهت هماهنگیهای نهایی برگزار شد شرکت کرد و در جریان فعالیت بخشهای مختلف اجرایی جشنواره قرار گرفت. البته مسعود نقاشزاده، دبیر علمی چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر که این روزها بهدلیل ابتلا به بیماری در قرنطینه خانگی به سر میبرد موفق به همراهی خزایی نشد و دقایقی در این جلسه سه ساعته بهصورت مجازی صحبت کرد و گزارشی از تلاشهای سه ماهه ستاد چهلمین جشنواره فیلم فجر ارائه داد.
نگاهی به فهرست فیلمهای کوتاه و مستند شرکت کننده در این دوره
در بخش پایانی این گزارش برای اطلاع علاقهمندان پیگیر بخش فیلم کوتاه جشنواره نگاهی گذرا هم به فهرست آثار شرکتکننده در این قسمت خواهیم داشت.
«آهو» به کارگردانی «مهسا رضوی»، «ارفاق» به کارگردانی «رضا نجاتی»، «تابوت» به کارگردانی «اکبر زارع»، «گذشته» به کارگردانی «حمید محمدی»، «گوزن» به کارگردانی «هادی باباییفر»، «لئو» بهکارگردانی «محمدمعین روحالامینی»، «ماجان» به کارگردانی «فردین انصاری»، «هاجرو» به کارگردانی «افشین اخلاقیفیض آثار»، «هرگز، گاهی، شاید» به کارگردانی «شادی کرمرودی» و «ویار» به کارگردانی «حورا طباطبایی» فیلمهایی هستند که در بخش فیلم کوتاه به رقابت میپردازند.
بنابراین گزارش در بخش مستند جشنواره امسال هم شاهد حضور فیلمهای «آن مرد با اتوبوس آمد» به کارگردانی «نیما مهدیان»، «احتضار» به کارگردانی «حجت طاهری»، «تفنگ برادرم» به کارگردانی، «دبستان پارسی» به کارگردانی، «سرباز شماره صفر» به کارگردانی «محمد سلیمیراد»، «مشق امشب» به کارگردانی مشترک«اشکان نجاتی و مهران نعمتاللهی»، «هیچکس منتظرت نیست» به کارگردانی «محسن اسلامزاده» و «یکی از رؤیاهای من» به کارگردانی «محسن هادی» خواهیم بود.گفتنی است که چهلمین جشنواره فیلم فجر در دوبخش فرهنگی و رقابتی از ۱۲ تا ۲۲ بهمن به دبیری «مسعود نقاشزاده» برگزار خواهد شد.
رضا کیانیان بهبهانه تولد تئاتر شهر از این مجموعه میگوید
به همه چیز شبیه است جز «تئاتر شهر»
گروه فرهنگی/ دیروز هشتم بهمن ماه سالروز راهاندازی مجموعه تئاتر شهر بود، ساختمانی که نه تنها برای اهالی تئاتر جایگاه مهمی دارد بلکه به دلیل معماری منحصر به فرد خود که آن را به ساختمانی یگانه تبدیل کرده، یکی از نمادهای مهم شهر تهران به شمار میآید. خبرنگار ایسنا به انگیزه سالروز تولد تئاتر شهر با سه نفر از هنرمندان تئاتر از جمله رضا کیانیان که در روزهای پرفروغ تئاتر شهر فعالیت داشتهاند، به گفتوگو نشسته و دغدغههای آنان را بابت وضعیت غمانگیز تئاتر شهر جویا شده است. کیانیان که از پیش از انقلاب تا به امروز با بازی در بخشی از آثار درخشان تئاتر شهر در سالنهای گوناگون این مجموعه روی صحنه رفته، از ناملایماتی سخن میگوید که در طول سالیان متمادی بر تئاتر شهر رفته است. او معتقد است اگر تاریخنگاری تاریخچهای درباره تئاتر شهر بنویسد، معلوم میشود در طول این همه سال چه بلاهایی که بر سر این مجموعه آمده است. کیانیان به ایسنا میگوید: قاعدتاً «تئاتر شهر» در هر شهر، پیشانی فرهنگی آن شهر محسوب میشود و این چنین است که همه شهرهای مهم دنیا به «تئاتر شهر» خود مینازند. از سوی دیگر همه میدانیم که سینما فرزند تئاتر است و تمام مکاتب مهم از تئاتر به سینما رفتهاند. بنابراین اهمیت تئاتر و «تئاتر شهر» هر شهری کاملاً مشخص است. این بازیگر در ادامه ماجرایی منسوب به پیتر بروک، کارگردان سرشناس تئاتر جهان نقل میکند. او هرچند درباره درستی این داستان تردید دارد ولی این را میداند که چنین ماجرایی حتی اگر هم صحت نداشته باشد ولی نشانگر اهمیتی است که «تئاتر شهر» در هر شهری دارد. کیانیان این داستان را این چنین تشریح میکند: گفته میشود پیتر بروک که برای اجراهایش بازیگرانی از کشورهای گوناگون دعوت میکرد، برای اجرای یکی از نمایشهایش به دنبال چند بازیگر ایرانی، به ایران سفر میکند. بروک از یک راننده تاکسی میخواهد که او را از هتل محل اقامتش به تئاتر شهر برساند ولی وقتی متوجه میشود آن راننده، نشانی تئاتر شهر را نمیداند، میگوید مرا برگردان! شهری که راننده تاکسیاش «تئاتر شهر» آن را نداند، تئاتر ندارد. کیانیان در ادامه از ناملایماتی میگوید که تئاتر شهر در دورههای گوناگون فعالیت خود با آن روبهرو شده است: تئاتر شهر ما هر روز مورد یک نامهربانی قرار گرفته است. بازسازی آن به بیسلیقهترین شکلی رخ داده، به بهانه تزئینات تازه، تزئینات قدیمی آن را از بین بردند، دور تا دور آن محل تجمع معتادان و بیخانمانها شده. حالا هم که ضلع شمال و غرب آن پر از دستفروش شده که گاهی آنچنان کثیف و شلوغ هستند که فضایی ایجاد کرده که به همه چیز شبیه است بجز «تئاتر شهر.»