ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
«ایران» از نقش روسیه در مذاکرات گزارش میدهد
علت همراهی مسکو با تهران چیست؟
گروه سیاسی/ همزمان با برگزاری گفتوگوها در وین، جبهه بندیها در مذاکرات نیز مورد توجه واقع شده است. در این بین اما بیش از همه، حمایت شرکای شرقی از ایران مورد توجه رسانهها قرار گرفته است. از آنجایی که روسیه و چین در دور جدید گفتوگوها حمایت جدی تری از مواضع ایران داشتهاند، رسانههای فارسی زبان بیگانه تمرکز ویژه و البته مخربی روی آن نشان دادهاند. این موضوع زمانی جلب توجه میکند که بدانیم گفتوگوهای نماینده دولت ایران و نماینده روسیه در مذاکرات وین از پیش سابقه داشته و موضوع استثنایی نبوده است. رایزنیهای دوجانبه اولیانوف و رابرت مالی و همچنین اولیانوف و عراقچی در شش دور مذاکرات ناکام دولت سابق در وین هم رخداده است. اما این رایزنیهای طبیعی و دیپلماتیک هیچ گاه با برجستهسازی رسانههای معاند همراه نشده بود. شاید علت این امر را بتوان در ضعف تیم مذاکره کننده سابق کشورمان و اطمینان رسانههای خارجی به عدم دستیابی ایران به هدف اصلی رفع تحریم در مذاکرات پیشین مشاهده کرد.مروری بر نقش روسیه در مذاکرات منتهی به توافقنامه 2015، زمان اجرای برجام و پس از خروج امریکا نشان میدهد برخلاف برساخت رسانههای جریان غربگرا، مسکو نقشی فعال در مسیر مذاکرات داشته است. البته ناگفته پیداست که این کشور نیز مانند هر دولت دیگری منافع خود را پیگیری میکند اما آنچه اهمیت دارد همگرایی تهران و مسکو در جهت تامین منافع کشورمان است. ایجاد زمینههای همکاری و منافع مشترک و استفاده بهنگام و درست از آن، با کشورهایی که کمترین چالش سیاسی با ایران را دارند خود میتواند از رندی و هنرمندی دیپلماتهای کنونی کشورمان حکایت کند.
نقش روسیه در مذاکرات برجامی
روسیه در مذاکرات منتهی به برجام نقشی سازنده داشت. این اتفاق را میتوان از کنشهای این کشور در زمان مذاکرات متوجه شد. با وجود اینکه دولت سابق توجه چندانی به شرکای شرقی نداشت و تلاش میکرد تا صرفاً با کشورهای غربی مذاکرات را جلو ببرد اما گذر زمان نشان داد که اگر از ظرفیتهای روسیه و چین در طول مذاکرات توسط تیم ایرانی بدرستی استفاده میشد منافع بیشتری در مذاکرات برجام برای ایران حاصل میگشت. اختلاف نظر روسیه و چین با امریکا و اروپا همان نقطهای است که تهران را به مسکو و پکن بیشتر نزدیک میکند. غفلت از این اشتراک و عدم استفاده از اختلاف ذاتی قدرتهای جهانی به طرز قابل توجهی در مذاکرات محمد جواد ظریف در سالهای 92 تا 94 مشهود است.
بهعنوان نمونه شرمن مذاکره کننده امریکا بعد از برجام در مصاحبهای با اشاره به برخی نقاط اختلاف تیم مذاکرهکننده امریکا و روسیه در جریان مذاکرات هستهای گفت: «یکی از نقاط واگرایی و اختلاف ما و روسها که البته در اواخر مذاکرات روی میز گذاشته شد، قطعنامه سازمان ملل در خصوص تحریم موشکی و تسلیحاتی بود. روسیه معتقد بود که نباید هیچ محدودیتی روی موشک و تسلیحات باشد. آنها هیچ محدودیتی را روی موشکهای خودشان نمیخواستند و البته فکر میکردند که چنین محدودیتی نباید بر ایرانیان هم اعمال شود. نهایتاً بر سر این موضوع مصالحه کردیم.»
شرمن ادامه داد: «روسیه و چین معتقد بودند که قطعنامه صرفاً باید توافق را تأیید کند و نباید هیچ محدودیتی بر برنامه موشکی و تسلیحاتی ایران باقی بماند. آنها نمیخواستند برنامه موشکی یا ممنوعیت واردات تسلیحاتی ایران پابرجا بماند.»
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز دو روز پس از انعقاد برجام در تاریخ 25 تیر 1394 اظهار داشت که طرف ایرانی با طرف غربی درباره تحریمهای تسلیحاتی مصالحه کرد! وی این مهم را فاش کرد که: «ما و چین میخواستیم تحریمهای تسلیحاتی لغو شود، اما با وجود حمایت ما، خود تیم ایرانی موافقت کردند که تحریمها تا ۵ سال ادامه یابد.» این تنها یکی از روایتهایی است که نشان میدهد هنر دیپلماسی برای کسب منافع ملی نادیده گرفته شده است.
روسیه و چین در پسابرجام
با وجود اینکه روسیه و چین در شرایط تحریم بیشترین همکاری با ایران را داشتند و زمینههای همکاری راهبردی بین دو کشور وجود داشت، در دوران پسابرجام به انتهای صف فرستاده شدند. این واقعیت بعدها توسط محمدجواد ظریف هم فاش شد. وی در آخرین گزارش سه ماهه وزارت امور خارجه در خصوص برجام از کلمه «خوش خیالی» برای توصیف سیاست خارجی پسابرجامی استفاده میکند و میگوید اگر «دوستان دوران سختی را در سراب طمع سرازیر شدن شرکتهای غربی از خود نرنجانده بودیم دوستانمان سرخورده نمیشدند و در دوران سختی رهایمان نمیکردند». با وجود رفتار غیرحرفهای و خلاف منافع ملی دولت قبل، کشورهای شرقی به تعهدات برجامی خود با ایران پایبند بودند.
واکنش به خروج امریکا از برجام
در زمان خروج امریکا از برجام نیز چین و روسیه مکرر اقدام واشنگتن را محکوم کردند. حتی در شرایط فشار حداکثری امریکا، چین علاوه بر خرید نفت ایران، با تهران سند همکاری 25 ساله امضا کرد. همچنین در همین دوران تحریم شرایط برای امضای توافق بلند مدت با روسیه و عضویت در شانگهای آماده شد. این دو کشور بارها عامل اصلی مشکلات را امریکا معرفی و از لزوم رفع تحریم ایران حمایت کردند. محمدجواد ظریف چند ماه قبل در نامهای به دبیرکل سازمان ملل ماجرای همراهی چین و روسیه را روایت کرد. او که نامه خود را «اسناد شش سال بدعهدی غرب در اجرای برجام» نامگذاری و آن را بهصورت کتاب منتشر کرده، اعلام داشت خواستههای قانونی ایران در طول این مدت «اغلب توسط روسیه و چین پشتیبانی میشده» است. وزیر امورخارجه سابق گفته است حتی رئیس جمهور اوباما هم برجام را «حداقلی و بیرمق» اجرا میکرده و بعدها ترامپ و سه کشور اروپایی به طور کامل آن را نقض کردهاند.
رأی منفی روسیه و چین به طرح ضدایرانی امریکا
«تخیلی»، «پوچ و بیمعنی»، «کاملاً غیرمنطقی»، «نمایش سیاسی» و «ماجراجویی خطرناک» تنها چند نمونه از مواضع روسیه و چین در ارتباط با طرح ضدایرانی امریکا برای فعال کردن مکانیزم ماشه بوده است. امریکا سال گذشته با وجود اینکه از برجام خارج شده بود سعی داشت با سوءاستفاده از یکی از ایرادات ساختاری این توافق تمام قطعنامههای تعلیق شده را دوباره علیه ایران فعال کند که با مخالفت جدی روسیه و چین رو به رو شد. روایت این اقدامات گرچه توسط برخی جریانهای سیاسیکار با عنوان تمجید از روسیه و چین معرفی میشود، اما نشان دهنده منافع مشترک تهران با مسکو و پکن در مقابله با یکجانبهگرایی امریکاست. روسیه و چین بهعنوان یکی از اعضای توافق هستهای تلاش دارند مقابل «یکجانبهگرایی امریکا» و تلقی این کشور از نظام چند قطبی به نظام تک قطبی بایستند. آنها درصددند تا این واقعیت را که دوران هژمونی ایالات متحده گذشته و نظم جهانی در حال تغییر است به ساکنان کاخ سفید یادآوری کنند و در این مسیر دیپلماتهای کنونی کشورمان منافع مشترکی را حول این نگاه آنها تعریف کردهاند.بنابراین اگر تیم مذاکره کننده ایران بتواند از ظرفیت های روسیه و چین و اختلاف این کشورها در جهت منافع کشور استفاده کند اقدامی در جهت حفظ منافع ملی ایران انجام داده اند. به بیان دیگر تعریف «حوزه مشترک منافع» در دیپلماسی و طراحی بازی برد-برد به منظور کسب امتیاز بیشتر در نهایت موجب تقویت موضع ایران می شود ، اقدامی که برخلاف دوره پیش، مورد توجه تیم مذاکره کننده قرار دارد.
نقش روسیه در مذاکرات برجامی
روسیه در مذاکرات منتهی به برجام نقشی سازنده داشت. این اتفاق را میتوان از کنشهای این کشور در زمان مذاکرات متوجه شد. با وجود اینکه دولت سابق توجه چندانی به شرکای شرقی نداشت و تلاش میکرد تا صرفاً با کشورهای غربی مذاکرات را جلو ببرد اما گذر زمان نشان داد که اگر از ظرفیتهای روسیه و چین در طول مذاکرات توسط تیم ایرانی بدرستی استفاده میشد منافع بیشتری در مذاکرات برجام برای ایران حاصل میگشت. اختلاف نظر روسیه و چین با امریکا و اروپا همان نقطهای است که تهران را به مسکو و پکن بیشتر نزدیک میکند. غفلت از این اشتراک و عدم استفاده از اختلاف ذاتی قدرتهای جهانی به طرز قابل توجهی در مذاکرات محمد جواد ظریف در سالهای 92 تا 94 مشهود است.
بهعنوان نمونه شرمن مذاکره کننده امریکا بعد از برجام در مصاحبهای با اشاره به برخی نقاط اختلاف تیم مذاکرهکننده امریکا و روسیه در جریان مذاکرات هستهای گفت: «یکی از نقاط واگرایی و اختلاف ما و روسها که البته در اواخر مذاکرات روی میز گذاشته شد، قطعنامه سازمان ملل در خصوص تحریم موشکی و تسلیحاتی بود. روسیه معتقد بود که نباید هیچ محدودیتی روی موشک و تسلیحات باشد. آنها هیچ محدودیتی را روی موشکهای خودشان نمیخواستند و البته فکر میکردند که چنین محدودیتی نباید بر ایرانیان هم اعمال شود. نهایتاً بر سر این موضوع مصالحه کردیم.»
شرمن ادامه داد: «روسیه و چین معتقد بودند که قطعنامه صرفاً باید توافق را تأیید کند و نباید هیچ محدودیتی بر برنامه موشکی و تسلیحاتی ایران باقی بماند. آنها نمیخواستند برنامه موشکی یا ممنوعیت واردات تسلیحاتی ایران پابرجا بماند.»
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز دو روز پس از انعقاد برجام در تاریخ 25 تیر 1394 اظهار داشت که طرف ایرانی با طرف غربی درباره تحریمهای تسلیحاتی مصالحه کرد! وی این مهم را فاش کرد که: «ما و چین میخواستیم تحریمهای تسلیحاتی لغو شود، اما با وجود حمایت ما، خود تیم ایرانی موافقت کردند که تحریمها تا ۵ سال ادامه یابد.» این تنها یکی از روایتهایی است که نشان میدهد هنر دیپلماسی برای کسب منافع ملی نادیده گرفته شده است.
روسیه و چین در پسابرجام
با وجود اینکه روسیه و چین در شرایط تحریم بیشترین همکاری با ایران را داشتند و زمینههای همکاری راهبردی بین دو کشور وجود داشت، در دوران پسابرجام به انتهای صف فرستاده شدند. این واقعیت بعدها توسط محمدجواد ظریف هم فاش شد. وی در آخرین گزارش سه ماهه وزارت امور خارجه در خصوص برجام از کلمه «خوش خیالی» برای توصیف سیاست خارجی پسابرجامی استفاده میکند و میگوید اگر «دوستان دوران سختی را در سراب طمع سرازیر شدن شرکتهای غربی از خود نرنجانده بودیم دوستانمان سرخورده نمیشدند و در دوران سختی رهایمان نمیکردند». با وجود رفتار غیرحرفهای و خلاف منافع ملی دولت قبل، کشورهای شرقی به تعهدات برجامی خود با ایران پایبند بودند.
واکنش به خروج امریکا از برجام
در زمان خروج امریکا از برجام نیز چین و روسیه مکرر اقدام واشنگتن را محکوم کردند. حتی در شرایط فشار حداکثری امریکا، چین علاوه بر خرید نفت ایران، با تهران سند همکاری 25 ساله امضا کرد. همچنین در همین دوران تحریم شرایط برای امضای توافق بلند مدت با روسیه و عضویت در شانگهای آماده شد. این دو کشور بارها عامل اصلی مشکلات را امریکا معرفی و از لزوم رفع تحریم ایران حمایت کردند. محمدجواد ظریف چند ماه قبل در نامهای به دبیرکل سازمان ملل ماجرای همراهی چین و روسیه را روایت کرد. او که نامه خود را «اسناد شش سال بدعهدی غرب در اجرای برجام» نامگذاری و آن را بهصورت کتاب منتشر کرده، اعلام داشت خواستههای قانونی ایران در طول این مدت «اغلب توسط روسیه و چین پشتیبانی میشده» است. وزیر امورخارجه سابق گفته است حتی رئیس جمهور اوباما هم برجام را «حداقلی و بیرمق» اجرا میکرده و بعدها ترامپ و سه کشور اروپایی به طور کامل آن را نقض کردهاند.
رأی منفی روسیه و چین به طرح ضدایرانی امریکا
«تخیلی»، «پوچ و بیمعنی»، «کاملاً غیرمنطقی»، «نمایش سیاسی» و «ماجراجویی خطرناک» تنها چند نمونه از مواضع روسیه و چین در ارتباط با طرح ضدایرانی امریکا برای فعال کردن مکانیزم ماشه بوده است. امریکا سال گذشته با وجود اینکه از برجام خارج شده بود سعی داشت با سوءاستفاده از یکی از ایرادات ساختاری این توافق تمام قطعنامههای تعلیق شده را دوباره علیه ایران فعال کند که با مخالفت جدی روسیه و چین رو به رو شد. روایت این اقدامات گرچه توسط برخی جریانهای سیاسیکار با عنوان تمجید از روسیه و چین معرفی میشود، اما نشان دهنده منافع مشترک تهران با مسکو و پکن در مقابله با یکجانبهگرایی امریکاست. روسیه و چین بهعنوان یکی از اعضای توافق هستهای تلاش دارند مقابل «یکجانبهگرایی امریکا» و تلقی این کشور از نظام چند قطبی به نظام تک قطبی بایستند. آنها درصددند تا این واقعیت را که دوران هژمونی ایالات متحده گذشته و نظم جهانی در حال تغییر است به ساکنان کاخ سفید یادآوری کنند و در این مسیر دیپلماتهای کنونی کشورمان منافع مشترکی را حول این نگاه آنها تعریف کردهاند.بنابراین اگر تیم مذاکره کننده ایران بتواند از ظرفیت های روسیه و چین و اختلاف این کشورها در جهت منافع کشور استفاده کند اقدامی در جهت حفظ منافع ملی ایران انجام داده اند. به بیان دیگر تعریف «حوزه مشترک منافع» در دیپلماسی و طراحی بازی برد-برد به منظور کسب امتیاز بیشتر در نهایت موجب تقویت موضع ایران می شود ، اقدامی که برخلاف دوره پیش، مورد توجه تیم مذاکره کننده قرار دارد.
هیأت سعودی در وین چه میکند؟
گروه سیاسی/ در روزهای اخیر که تنور مذاکرات هستهای در وین داغتر از همیشه شده است و خبرها از روند رو به پیشرفت گفتوگوها حکایت میکند، صحنه مذاکرات شاهد یک رویداد تکراری است؛ هیأتی سعودی به طور پنهانی بار دیگر راهی وین شده و با هیأتهای مختلف حاضر در مذاکرات از جمله روسیه و امریکا و کشورهای اروپایی به گفتوگو پرداخته است. هرچند که ایرنا به نقل از یک دیپلمات روس گزارش کرده که ملاقات انجام شده با طرف سعودی در حاشیه مذاکرات وین صورت گرفته و ارتباطی با گفتوگوهای جاری و مسائل مربوط به ایران نداشته اما ناگفته پیداست حضور شتابزده سعودیها در ادامه روندی است که در سالهای اخیر و زیر سایه نگرانی ناشی از قدرت میدانی رو به افزایش ایران در عرصه منطقه پررنگ شده است. وقتی دولت امریکا توافق هستهای را به باد حمله گرفت و نهایتاً با خروج از آن، ماجراجوییهای خود درباره ایران را تکمیل کرد و دولت «جو بایدن» دوباره چاره را در آن دید که این توافق را احیا کند، واضح بود که این سیاست، بیش از هر چیز متحدان عربی امریکا را در منطقه تحت تأثیر قرار میدهد.مسأله کاملاً روشن بود؛ کشورهای عربی از جمله عربستان به برجامی که خود در آن مشارکت نداشتند، علاقهای پیدا نکردند. آنها اینک ترجیح میدهند اگر نه یک توافق جدید حتی آن توافق قبلی را ولو با یک تغییر اندک بپذیرند اما خود نیز بخشی از حلقه مذاکرهکنندگان باشند تا با اطلاع از جزئیات هرگونه تفاهم احتمالی نسبت به نگرانیهای خود اطمینان حاصل کنند. از اینرو عربستان و شماری دیگر از کشورهای عربی در ماههای اخیر و هنگامی که قرار شد مذاکرات در دولت جدید ایران از سرگرفته شود، خواستار پیوستن به مذاکرات احیای برجام شدند.
دعوت ایران از کشورهای عربی
اما ایران به درخواست مشارکت کشورهای عربی برای حضور در مذاکرات احیای برجام روی خوش نشان نداد و به جای آن، همه کشورهای عربی را به همنشینی با یکدیگر برای حل و فصل مشکلات داخلی منطقه بدون مداخله قدرتهای فرامنطقهای دعوت کرد؛ دعوتی که ناظر به کوشش برای رفع ملاحظات و نگرانیهای ادعایی کشورهای عربی نسبت به کشورمان صورت گرفته و در ماهها و هفتههای اخیر در رایزنیهای فشرده مقامهای کشورمان با مسئولان و چهرههای بلندپایه همسایه و عربی پدیدار شده است. مذاکرات دوجانبه تهران و ریاض که تاکنون چهار دور از آن برگزار شده است، یکی از اقداماتی است که از حسن نیت ایران جهت ابهام زدایی از موضوعات مورد تعارض در منطقه و در رابطه با کشورهای عربی حکایت میکند. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در مصاحبه اخیر خود با رسانه عربی «الجزیره» گفتوگوی تهران و ریاض را مثبت و سازنده توصیف کرده و گفته که ایران برای از سرگیری روابط در هر زمانی آمادگی دارد. امیرعبداللهیان این را هم افزوده که عربستان مایل به گفتوگو درباره پروندههای منطقهای است، اما در حال حاضر گفتوگوها بر روابط دوجانبه متمرکز است.حالا در شرایطی که ایران در برابر تحریمهای امریکایی سر خم نکرده و با ابتکار عمل، صحنه دیپلماتیک وین را در دست گرفته و از سوی دیگر فهرست مشکلات عربستان با لاینحل ماندن مشکلات خودخواسته در منطقه از جمله زمینگیر شدن در جنگ فرسایشی یمن و کنارهگیری تدریجی امریکا از منطقه خاورمیانه طولانیتر شده است، سعودیها با حضور عجولانه خود در وین، تکرار کننده یک اقدام تاریخی هستند که پیش از این به شکست انجامیده است؛ یعنی امید واهی بستن به بازیگرانی که تاکنون نقشی جز بحرانیتر کردن تحولات منطقه نداشتهاند.
لزوم تغییر نگاه ریاض
اینک به نظر میرسد عربستان در نزاع خودساختهای که با ایران بر سر نفوذ منطقهای رقم زده است، چه با سلاح نفت و چه با لابی پیدا و پنهان با بازیگران فرامنطقهای چیزی جز شکست نخواهد یافت. هر چند احتمال بازگشت دولتمردان سعودی -که طی سالهای اخیر در اغلب رقابتهای منطقهای خود را مغلوبهای بیش نیافته اند- به واقع گرایی میتواند زمینهای برای حل بیهیاهوی اختلافات همچون گذشته باشد. کافی است سعودیها نگاه خود را به جای وین به منطقه بدوزند و ندای دعوت به صلح درون منطقهای دولت جدید ایران را پاسخ گفته و برای اعتمادسازی دوباره گامهایی جدی بردارند. این بایستهای است که در تلاقی دو گفتمان -که یکی به اتحاد نظامی فرامنطقهای دل بسته و دیگری بهدنبال راهکاری در درون میگردد- امری دور از ذهن به نظر میرسد. با این حال غیرممکن نیست، اگر رهبران کشورهای عربی در بازی منطقه، دست پنهان بازیگران فرامنطقهای با هدف تاراج ثروت ملی کشورهای منطقه را فراموش نکنند
دعوت ایران از کشورهای عربی
اما ایران به درخواست مشارکت کشورهای عربی برای حضور در مذاکرات احیای برجام روی خوش نشان نداد و به جای آن، همه کشورهای عربی را به همنشینی با یکدیگر برای حل و فصل مشکلات داخلی منطقه بدون مداخله قدرتهای فرامنطقهای دعوت کرد؛ دعوتی که ناظر به کوشش برای رفع ملاحظات و نگرانیهای ادعایی کشورهای عربی نسبت به کشورمان صورت گرفته و در ماهها و هفتههای اخیر در رایزنیهای فشرده مقامهای کشورمان با مسئولان و چهرههای بلندپایه همسایه و عربی پدیدار شده است. مذاکرات دوجانبه تهران و ریاض که تاکنون چهار دور از آن برگزار شده است، یکی از اقداماتی است که از حسن نیت ایران جهت ابهام زدایی از موضوعات مورد تعارض در منطقه و در رابطه با کشورهای عربی حکایت میکند. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در مصاحبه اخیر خود با رسانه عربی «الجزیره» گفتوگوی تهران و ریاض را مثبت و سازنده توصیف کرده و گفته که ایران برای از سرگیری روابط در هر زمانی آمادگی دارد. امیرعبداللهیان این را هم افزوده که عربستان مایل به گفتوگو درباره پروندههای منطقهای است، اما در حال حاضر گفتوگوها بر روابط دوجانبه متمرکز است.حالا در شرایطی که ایران در برابر تحریمهای امریکایی سر خم نکرده و با ابتکار عمل، صحنه دیپلماتیک وین را در دست گرفته و از سوی دیگر فهرست مشکلات عربستان با لاینحل ماندن مشکلات خودخواسته در منطقه از جمله زمینگیر شدن در جنگ فرسایشی یمن و کنارهگیری تدریجی امریکا از منطقه خاورمیانه طولانیتر شده است، سعودیها با حضور عجولانه خود در وین، تکرار کننده یک اقدام تاریخی هستند که پیش از این به شکست انجامیده است؛ یعنی امید واهی بستن به بازیگرانی که تاکنون نقشی جز بحرانیتر کردن تحولات منطقه نداشتهاند.
لزوم تغییر نگاه ریاض
اینک به نظر میرسد عربستان در نزاع خودساختهای که با ایران بر سر نفوذ منطقهای رقم زده است، چه با سلاح نفت و چه با لابی پیدا و پنهان با بازیگران فرامنطقهای چیزی جز شکست نخواهد یافت. هر چند احتمال بازگشت دولتمردان سعودی -که طی سالهای اخیر در اغلب رقابتهای منطقهای خود را مغلوبهای بیش نیافته اند- به واقع گرایی میتواند زمینهای برای حل بیهیاهوی اختلافات همچون گذشته باشد. کافی است سعودیها نگاه خود را به جای وین به منطقه بدوزند و ندای دعوت به صلح درون منطقهای دولت جدید ایران را پاسخ گفته و برای اعتمادسازی دوباره گامهایی جدی بردارند. این بایستهای است که در تلاقی دو گفتمان -که یکی به اتحاد نظامی فرامنطقهای دل بسته و دیگری بهدنبال راهکاری در درون میگردد- امری دور از ذهن به نظر میرسد. با این حال غیرممکن نیست، اگر رهبران کشورهای عربی در بازی منطقه، دست پنهان بازیگران فرامنطقهای با هدف تاراج ثروت ملی کشورهای منطقه را فراموش نکنند
روایتهای کمتر شنیده شده از زبان فرمانده سابق نیروهای ایران در سوریه
سردار سلیمانی از صف دشمن یارگیری میکرد
سردار سید جواد غفاری سومین فرمانده نیروهای ایرانی در سوریه از آغاز بحران در این کشور، روز گذشته در مراسم رونمایی از کتاب فاخر «۳ وزیر دفاع شهید» اظهار داشت: حاج قاسم سلیمانی تلاش میکرد به ما تعلیم دهد تا در راه خدا با بینش قوی جهاد کنیم.به گزارش مهر، وی با اشاره به شاخصهای اخلاقی و مدیریت فرماندهی شهید سلیمانی بیان داشت: سردار سلیمانی، امیری بود که برای آزادی ملتها با خود ارتش نمیبرد و از میان آن ملتها، ارتشسازی میکرد و با ارتش همان کشور، آن سرزمین را آزاد میکرد و یکی از دلایل ماندگاری ایشان در کشورهای محور مقاومت همین خصوصیت است.سردار غفاری افزود: از دیگر ویژگیهای سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی این بود که به حضورش در جبهه مقاومت یک جبهه در حال شکست را به اوج انتصار و پیروزی میرساند که در این رابطه میتوان به ماجرای احمدشاه مسعود و حضور ۳۶ ساعته سردار سلیمانی در تغییر سرنوشت جبهه مقاومت در افغانستان اشاره کرد. سردار سلیمانی در هر بحرانی که وارد میشد آن بحران را به نفع جبهه مقاومت به پایان میرساند. سردار غفاری خاطرنشان کرد: سردار سلیمانی، امیری بود که از صف دشمن یارگیری میکرد؛ یعنی با آنها ارتباط میگرفت و کار را پیش میبرد. او با قطر ارتباط داشت و از ارتباطش با ترکیه در کم کردن دشمنی این کشور با سوریه کمک میگرفت.وی افزود: سردار سلیمانی برای اداره بحران از پوتین بهره میگرفت. ایشان دو ساعت با پوتین جلسه گذاشت تا او را برای حضور در جبهه سوریه قانع کند. سردار غفاری تصریح کرد: او علاوه بر بهرهگیری از فرماندهان و نیروهای خودی از میان فرماندهان آن کشور نیز کادرسازی میکرد و از این موضوع مهم غافل نبود.وی گفت: سردار سلیمانی در تجزیه تحلیل تاکتیکی و راهبردی بهترین منطق را داشت و در هر دو مبحث یک انسان بینظیر بود؛ چون از اطلاعات جامعی نسبت به مسائل جزئی و کلان جبهه و منطقه برخوردار بود؛ از اینرو طرح و استراتژی ایشان منحصربهفرد و عالی بود.فرمانده سابق نیروهای ایران در سوریه گفت: سردار سلیمانی تمام تلاش خود را به کار میبرد تا جبهه مقاومت در دستیابی به تسلیحات به خودکفایی برسد و امروز نتایج آن تلاشها را در رسیدن یمنیها به پیشرفت و خودکفایی در زمینه ساخت موشک و پهپاد مشاهده میکنیم. وی افزود: سردار سلیمانی در اداره بحرانها با همه طوایف اهل سنت، مسیحی و علوی همکاری داشت و تنها به طایفه خود اکتفا نمیکرد. امروز بزرگترین حامی اهل سنت در سوریه سردار سلیمانی است.سردار غفاری گفت: در اداره بحرانها همپیمانی ایجاد میکرد و اعتقاد داشت کشوری موفق است که در اداره بحرانها مابقی کشورها را به همراهی با خود وادارد. سردار سلیمانی نهضتها را در بحرانها بکارگیری میکرد اما ارتباط با مردم را براساس اعتماد ایجاد میکرد. رفتار، تاکتیکها و نوع برخوردش در سوریه موجب جلب اعتماد مردم شده بود.
دیگه چه خبر؟
تجمع برخی کارکنان قوه قضائیه در برابر دادگستری چند شهر
خبر اول اینکه،برخی کارکنان قوه قضائیه در انتقاد به وضعیت حقوق خود روز گذشته در برابر دادگستریهای شهرهای خود تجمع کردند. به گزارش ایسنا، تجمع کنندگان شعارهایی با مضمون مطالبهگری در مورد افزایش حقوق خود سردادند و در شعارهایشان نسبت به وضعیت موجود انتقادهایی را نسبت به مسئولان مربوطه مطرح کردند.تجمع کنندگان اجرای «طرح تعیین فوقالعاده خاص کارکنان قوه قضائیه» را در مطالبات خود خواستار شدند.گفتنی است نمایندگان مجلس شورای اسلامی چهارشنبه ۱۵ دی ۱۴۰۰ با کلیات طرح تعیین فوقالعاده خاص کارکنان قوه قضائیه مخالفت کردند.
واکنش نمایندگی ایران در سازمان ملل به مقاله جنگطلبانه یک روزنامه امریکایی
خبر دیگر اینکه، نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل در واکنش به مقاله اخیر روزنامه وال استریت ژورنال که در آن رئیس جمهور امریکا را به اقدام نظامی علیه ایران تشویق میکند، تأکید کرد که این کار خلاف اصول حقوق بینالملل است. دفتر نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل با انتشار یک پیام در حساب کاربری خود در توئیتر به مقاله جنگطلبانه روزنامه والاستریت ژورنال واکنش نشان داد. والاستریت ژورنال در این مقاله نوشته است، باتوجه به احتمال شکست مذاکرات وین بهتر است که جو بایدن خود را برای یک حمله نظامی آماده کند. دفتر نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل نیز در توئیت خود نوشت: تشویق و توصیه به رهبران برای انتخاب گزینه نظامی - بویژه زمانی که یک فرایند دیپلماتیک جدی در جریان است - حماقتبار، خصمانه و مغایر با اصول حقوق بینالملل است.
سفر وزیرخارجه طالبان به تهران
شنیدیم که، سخنگوی وزارت امور خارجه طالبان اعلام کرد که امیرخان متقی وزیر امور خارجه طالبان در رأس یک هیأت بلندپایه کابل را به مقصد تهران ترک کرد. به گزارش ایرنا، «عبدالقهار بلخی» روز گذشته در توئیتی نوشت که «امیرخان متقی» در این سفر با مقامات ایرانی درباره مسائل سیاسی، اقتصادی، ترانزیتی و مهاجران افغان در جمهوری اسلامی ایران بحث و تبادل نظر خواهد کرد.
اطلاعیه ادارهکل زندانهای تهران در پی درگذشت یک محکوم امنیتی
با خبر شدیم که، پایگاه اطلاعرسانی سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور خبر داد که در پی درگذشت «مهدی(بکتاش) آبتین»، اداره کل زندانهای استان تهران اطلاعیهای صادر کرده است. بنا به این اطلاعیه «زندانی بکتاش(مهدی) آبتین که به جرم تبلیغ علیه امنیت ملی کشور دوران محکومیت پنج سال حبس خود را در بازداشتگاه اوین سپری میکرد، در تاریخ 14 آذرماه سالجاری با علایم سینوزیت به بهداری مراجعه و طبق تجویز پزشک داروی مربوطه را دریافت نمود. خدمات درمانی و تکمیلی نامبرده با مراجعه بعدی وی به بهداری در روزهای 15 و 16 تاریخ مذکور نیز ادامه یافت. با وجود این جهت درمان دقیقتر مراحل غربالگی و تشخیص بیماری، انجام تست کرونا نیز از وی بعمل آمد که تست کرونا منفی اعلام شد. در ادامه بهدلیل بروز برخی علائم بعدی شامل سرفه و تب، به تشخیص پزشک بیمارستان بازداشتگاه، جهت اقدامات بیشتر درمانی و تشخیص احتمال بیماری کرونا، نامبرده به بیمارستان طالقانی اعزام شد. با اینحال پس از دو روز بستری در بیمارستان، شرایط عمومی وی نامساعد اعلام و به بخش مراقبتهای ویژه انتقال یافت. با اخذ و تمدید مرخصی نامبرده، وی به تشخیص خانوادهاش به یکی از بیمارستانهای خصوصی منتقل میگردد که متأسفانه طی ۳۵ روز بستری در آن بیمارستان با وجود تلاش پزشکان نامبرده فوت میکند.» به گزارش این اطلاعیه، آبتین از مهرماه سال گذشته در بازداشتگاه اوین بود که در این مدت نیز از مرخصیهای اعطایی استفاده مینمود.
کوچکترین وظیفه ما در قبال حاج قاسم اخراج امریکاست
دست آخر اینکه، دبیرکل گردانهای سیدالشهدا عراق در دومین سالگرد شهادت سپهبد شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس با توصیف کردن حاج قاسم به «مکتب شهادتطلبی» تأکید کرد که بیرون کردن امریکاییها از منطقه، کوچکترین وظیفه ما در برابر فرماندهان پیروزی است. به گزارش ایسنا، ابو الا الولایی، دبیرکل گردانهای سیدالشهدا(ع) عراق در گفتوگو با شبکه العهد گفت: بیرون کردن امریکاییها از منطقه کوچکترین وظیفه و نشانه وفاداری به حاج قاسم سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس است.وی در دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی تأکید کرد: شهید حاج قاسم سلیمانی روح چالشطلبی را در امت اسلامی زنده کرد. الولایی خاطرنشان کرد: به خدا قسم هرگاه یکی از ما احساس رکود و رخوت میکرد به محض اینکه در برابر حاج قاسم میایستاد به یک آتش فشان در حال فوران تبدیل میشد.
خبر اول اینکه،برخی کارکنان قوه قضائیه در انتقاد به وضعیت حقوق خود روز گذشته در برابر دادگستریهای شهرهای خود تجمع کردند. به گزارش ایسنا، تجمع کنندگان شعارهایی با مضمون مطالبهگری در مورد افزایش حقوق خود سردادند و در شعارهایشان نسبت به وضعیت موجود انتقادهایی را نسبت به مسئولان مربوطه مطرح کردند.تجمع کنندگان اجرای «طرح تعیین فوقالعاده خاص کارکنان قوه قضائیه» را در مطالبات خود خواستار شدند.گفتنی است نمایندگان مجلس شورای اسلامی چهارشنبه ۱۵ دی ۱۴۰۰ با کلیات طرح تعیین فوقالعاده خاص کارکنان قوه قضائیه مخالفت کردند.
واکنش نمایندگی ایران در سازمان ملل به مقاله جنگطلبانه یک روزنامه امریکایی
خبر دیگر اینکه، نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل در واکنش به مقاله اخیر روزنامه وال استریت ژورنال که در آن رئیس جمهور امریکا را به اقدام نظامی علیه ایران تشویق میکند، تأکید کرد که این کار خلاف اصول حقوق بینالملل است. دفتر نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل با انتشار یک پیام در حساب کاربری خود در توئیتر به مقاله جنگطلبانه روزنامه والاستریت ژورنال واکنش نشان داد. والاستریت ژورنال در این مقاله نوشته است، باتوجه به احتمال شکست مذاکرات وین بهتر است که جو بایدن خود را برای یک حمله نظامی آماده کند. دفتر نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل نیز در توئیت خود نوشت: تشویق و توصیه به رهبران برای انتخاب گزینه نظامی - بویژه زمانی که یک فرایند دیپلماتیک جدی در جریان است - حماقتبار، خصمانه و مغایر با اصول حقوق بینالملل است.
سفر وزیرخارجه طالبان به تهران
شنیدیم که، سخنگوی وزارت امور خارجه طالبان اعلام کرد که امیرخان متقی وزیر امور خارجه طالبان در رأس یک هیأت بلندپایه کابل را به مقصد تهران ترک کرد. به گزارش ایرنا، «عبدالقهار بلخی» روز گذشته در توئیتی نوشت که «امیرخان متقی» در این سفر با مقامات ایرانی درباره مسائل سیاسی، اقتصادی، ترانزیتی و مهاجران افغان در جمهوری اسلامی ایران بحث و تبادل نظر خواهد کرد.
اطلاعیه ادارهکل زندانهای تهران در پی درگذشت یک محکوم امنیتی
با خبر شدیم که، پایگاه اطلاعرسانی سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور خبر داد که در پی درگذشت «مهدی(بکتاش) آبتین»، اداره کل زندانهای استان تهران اطلاعیهای صادر کرده است. بنا به این اطلاعیه «زندانی بکتاش(مهدی) آبتین که به جرم تبلیغ علیه امنیت ملی کشور دوران محکومیت پنج سال حبس خود را در بازداشتگاه اوین سپری میکرد، در تاریخ 14 آذرماه سالجاری با علایم سینوزیت به بهداری مراجعه و طبق تجویز پزشک داروی مربوطه را دریافت نمود. خدمات درمانی و تکمیلی نامبرده با مراجعه بعدی وی به بهداری در روزهای 15 و 16 تاریخ مذکور نیز ادامه یافت. با وجود این جهت درمان دقیقتر مراحل غربالگی و تشخیص بیماری، انجام تست کرونا نیز از وی بعمل آمد که تست کرونا منفی اعلام شد. در ادامه بهدلیل بروز برخی علائم بعدی شامل سرفه و تب، به تشخیص پزشک بیمارستان بازداشتگاه، جهت اقدامات بیشتر درمانی و تشخیص احتمال بیماری کرونا، نامبرده به بیمارستان طالقانی اعزام شد. با اینحال پس از دو روز بستری در بیمارستان، شرایط عمومی وی نامساعد اعلام و به بخش مراقبتهای ویژه انتقال یافت. با اخذ و تمدید مرخصی نامبرده، وی به تشخیص خانوادهاش به یکی از بیمارستانهای خصوصی منتقل میگردد که متأسفانه طی ۳۵ روز بستری در آن بیمارستان با وجود تلاش پزشکان نامبرده فوت میکند.» به گزارش این اطلاعیه، آبتین از مهرماه سال گذشته در بازداشتگاه اوین بود که در این مدت نیز از مرخصیهای اعطایی استفاده مینمود.
کوچکترین وظیفه ما در قبال حاج قاسم اخراج امریکاست
دست آخر اینکه، دبیرکل گردانهای سیدالشهدا عراق در دومین سالگرد شهادت سپهبد شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس با توصیف کردن حاج قاسم به «مکتب شهادتطلبی» تأکید کرد که بیرون کردن امریکاییها از منطقه، کوچکترین وظیفه ما در برابر فرماندهان پیروزی است. به گزارش ایسنا، ابو الا الولایی، دبیرکل گردانهای سیدالشهدا(ع) عراق در گفتوگو با شبکه العهد گفت: بیرون کردن امریکاییها از منطقه کوچکترین وظیفه و نشانه وفاداری به حاج قاسم سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس است.وی در دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی تأکید کرد: شهید حاج قاسم سلیمانی روح چالشطلبی را در امت اسلامی زنده کرد. الولایی خاطرنشان کرد: به خدا قسم هرگاه یکی از ما احساس رکود و رخوت میکرد به محض اینکه در برابر حاج قاسم میایستاد به یک آتش فشان در حال فوران تبدیل میشد.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
علت همراهی مسکو با تهران چیست؟
-
هیأت سعودی در وین چه میکند؟
-
سردار سلیمانی از صف دشمن یارگیری میکرد
-
دیگه چه خبر؟
اخبارایران آنلاین