وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی در بازدید از ستاد جشنواره فیلم فجر:
فضای تبلور اندیشه و آرمانهای انقلاب اسلامی در سینمای ایران فراهم شود
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در ستاد برگزاری چهلمین جشنواره فیلم فجر، از نزدیک در جریان روند فعالیتهای برگزاری این جشنواره قرار گرفت.
اسماعیلی در این دیدار با قدردانی از عوامل برگزارکننده این جشنواره گفت: «یکی از نقاط قوت این دوره جشنواره حضور ترکیب دانشگاهی و سینمایی در میان مدیران و عوامل اجرایی این جشنواره است.»
وی افزود: «دستاندرکاران ستاد برگزاری چهلمین جشنواره فیلم فجر تاکنون توانستهاند نوعی وفاق و همدلی را میان اهالی سینما ایجاد و با تهیه آییننامهها، چشمانداز روشنی را برای برپایی این دوره جشنواره فیلم فجر فراهم آورند.»
اسماعیلی با تأکید بر اینکه جشنواره فیلم فجر قله فعالیتهای سینمایی کشور به شمار میرود، افزود: «ما باید در موضوعاتی همچون برگزاری این جشنواره و شوراهای پروانه ساخت و پروانه نمایش سازمان امور سینمایی، آییننامههای روشن داشته باشیم و در این میان برآیند سلیقهها به حدی برسد که بیشترین همدلی و پذیرش در این حوزه حاصل شود.»
اسماعیلی با ابراز خشنودی از روند برگزاری و برنامههای چهلمین جشنواره فیلم فجر، عنوان کرد: «کیفیت آثار جشنواره حائز اهمیت است و باید برای افزایش سطح کیفی آثار، تلاش مضاعف کنیم. معتقدیم لازم است فضای تبلور اندیشه و آرمانهای انقلاب اسلامی در سینمای ایران فراهم شود و ما به عنوان متولی فرهنگ کشور آمدهایم تا مسیر رقابت را عادلانه کنیم. سینمای ایران باید در جهت حفظ و تقویت منافع ملی ایران حرکت کند.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همه سینماگران را زیر چتر حمایتی این وزارتخانه دانست و افزود: «ما باید بتوانیم به جریان تولید آثار متعهد به آرمانهای ملت و منافع ملی دامن بزنیم و در این زمینه به تلاش و مشارکت گسترده خانواده سینما نیاز داریم. سیاست قطعی ما حمایت از سینماگران در این مسیر است.»
اسماعیلی در پایان صحبتهایش با اشاره به فراهم کردن بستر سالم و خلاق برای رقابت همه اهالی سینما نسبت به روند اجرای برنامههای مدیران سینمایی و دبیر جشنواره ابراز امیدواری کرد.
محمد خزاعی رئیس سازمان امور سینمایی با ابراز خرسندی از حضور مسعود نقاشزاده به عنوان دبیر جشنواره چهلم، اظهار کرد: «ایشان فردی فرهیخته، فیلمساز و متخصص سینما هستند. من در همین مدت کوتاه از ایشان صبوری در کار، تصمیمگیری قاطع و برنامهریزی منسجم را شاهد بودم و امیدوارم با تدبیر ایشان جشنواره بسیار خوبی داشته باشیم.»
رئیس سازمان سینمایی کشور گفت: «چتر فجر باید بر فراز کل سینما گسترده و همه خانواده سینما با سلایق مختلف را دربرگیرد.»
به گفته وی، جشنواره فیلم فجر نه تنها یک جشنواره سینمایی بلکه یک رویداد مهم فرهنگی و اجتماعی نیز هست و باید با نگاهی عدالت محور برکات و دستاوردهای آن شامل جامعه شود. گفتنی است، چهلمین جشنواره فیلم فجر به دبیری مسعود نقاشزاده 12 تا 22 بهمن ماه برگزار میشود.
مرضیه نودهی
نویسنده
کلاه بافتنی سیاهش را میاندازد روی کیسه سفید جلوی در، کاسه مسی را دَمَر میکند روی سرش. دستهاش را میگیرد دو طرف نردبان چوبی. پای چَپَش را روی پله اول میگذارد. نردبان تکانی میخورد. دستهاش را محکمتر دور نردبان فشار میدهد، پای راستش را روی پله بعدی میگذارد، صدای ناله نردبان بلند میشود. زیر لب نق میزند: «چته تو هم، انقد لق نزن دیگه». سرما از کاسه مسی خودش را میرساند به سرش، باز غر میزند: «از دست این آقا ناظم، خب به ما چه سَرِ دخترا شپش افتاده، تازه یکم موهام در اومده بودا، باز گفت کچل کنین، یخ زد کلهم.» سرش را میگیرد رو به آسمان، خورشید خودش را جمع و جور میکند برود نور کمزورش میخورد روی برفهای لببام، صاف مینشیند توی چشمهاش. چشمهاش بسته بود، کیف مدرسهاش را پرت کرد روی زمین، کتاب فارسیاش بیرون پرید. آقاش دراز به دراز افتاده بود پای دیوار خانه حبیب همکلاسیاش. بشکه سورمهای رنگ قل میخورد و میرفت. زور زد تخته چوبی بزرگی را که آقاش روی آن سیمانکاری میکرد از روی پاهای او بردارد، دستهاش از زور سرما قرمز شدند، خودش را میکشاند روی پشتبام، دستهاش را زیر بغل میبرد. صدای مادرش چرت پشتبام را پاره میکند: «داوود، به این نردبون اعتباری نیس، حالا این بچهس یه چی گفت...» از گوشه چشم طوبی را میبیند، دستش را سایبان چشمانش کرده، نگاهش میکند، بادی به غبغبش میاندازد، صدایش را کلفت میکند و میاندازه توی گلوش: «خب بچه دلش برف و شیره شب چله خواسته، راستم میگه، پارسال تازه آقامو خاک کرده بودیم، شب چله نداشتیم، امشب باید براش درست کنیم، داداش بزرگشم خیر سرم، دندم نرم، میارم براش.» دلهره و بغض مادر را که زیر لبخندش دست و پا میزند نمیبیند. چشمان سیاهش مینشیند روی برفهای یکدست و سفید پشتبام. پاهاش تا یک وجب زیر زانو میرود توی برف، جورابهای گشادش که کشیده روی شلوار کامواییاش نم گرفته. کاسه مسی را فرو میکند توی برفهای پانخورده وسط پشتبام. سرک میکشد به کوچه. کوچه پر از آدم شده بود، پدر حبیب به سر و صورتش میکوبید: «اوس رضا چی شد یهو؟ گفتم این بشکه لق میزنهها. گفتی آخرشه، تموم میشه.» کلاه بافتنی آقاش پُرِ خون شده بود، چند نفری آقاش را روی دست بلند کردند و بردند. دنبال شان دوید، دستی به شانهاش خورد، برگشت، حبیب کیف و کتابش را به طرفش گرفت. دست حبیب را پس زد، کیف را گرفت. کتاب فارسی کلاس چهارم را گذاشت داخلش. داد زد: «برو گمشو، تقصیر شماس آقام از داربست افتاده.» آب دماغش را بالا کشید. آب دماغش را بالا میکشد، جای پاهای توی برفِ کوچه کم کم پر میشود. اکبرآقا بقال، چند کیسه میوه در دستش گرفته، با دست دیگرش هندوانه گردی را روی شکم قلمبهاش نگه داشته، هنهنکنان به خانهشان میرود. نگاهش را پایینتر میکشد. حبیب جعبه سیب و انار را گرفته بالای سینهاش، کنار پدرش که دو تا هندوانه بزرگ توی دستهاش دارد، با چکمههای سیاه پلاستیکیاش برفهای سیاه را له میکند و جلو میرود. دستش را بالا میآورد، با سر آستین ژاکت طوسیاش آب دماغ و چشمش را میگیرد. صدای مادرش سکوت روستا را میشکند: «داوود کجا موندی، رفتی یه کاسه برف بیاریا، هوا تاریک شد، بیا دیگه.» کاسه را لب بام میگذارد، به پشت میچرخد، پای راستش را بلند میکند، دمپایی جلوبسته پلاستیکی از پایش سر میخورد و ولو میشود کف حیاط. صدای مادر کش میآید میرسد بالای نردبان: «مراقب باش». زیر چشمی پایین را نگاه میکند، مادر محکم نردبان را گرفته، طوبی ظرف شیره به دست جلو در ایستاده. کاسه را از لب بام بر میدارد، لنگ دیگر دمپایی را خودش پرت میکند پایین. نیممتری به کف سیمانی حیاط مانده، صدای کوبیده شدن در، گوشش را پر میکند و بعد صدای حبیب ابروهایش را توی هم میکند: «خاله جیران، خاله جیران، داوود خونهس؟» پایش پله را پیدا نمیکند، پرت میشود روی زمین. درد مثل ماری دور دستش میپیچد، کاسه از دستش ول میشود، چشمانش را میبندد. صدای یا پیغمبرِ مادر، اشک گرم را سُر میدهد روی صورت یخزدهاش. چشمانش را باز میکند حبیب کاسه مسی پر برف را جلویش میگیرد. هندوانه و انار و سیبها کنار پایشان روی زمین قِل میخورند.
ندا سیجانی
خبرنگار
چند سالی است با ظهور موسیقی فیوژن یا تلفیقی که یک سبک از جدید موسیقی معرفی شده است و در تلفیق با موسیقی ایرانی، آهنگسازان و نوازندهها دست بهکارهایی نو زدهاند، از تلفیق سازهای ایرانی و غیر ایرانی تا ترکیب موسیقیهای غربی و شرقی که انصافاً برخی آثار قابل تحسین و شنیدنی است، مانند آلبومهایی که میلاد درخشانی در این زمینه منتشر کرده است، همچون «پرگار»، «اشارات نظر» و... .
این موزیسین بهتازگی آلبومی منتشرکرده با عنوان «مبهم دور» که بهعلاقهمندان این ژانر از موسیقی پیشنهاد میشود. این اثر شامل 8 آهنگ بیکلام «سوگ رود»، «دست نشان»، «پاییز را بهخاطر بسپار»، «باغ سنگی»، «دست تار»، «مبهم دور»، «سایه رخ» و «شراب شیراز» است. درخشانی ضبط آلبوم را از اواسط شیوع کرونا آغازکرده و آن را تجربه عجیبی دانسته «پر از خلوت کردنها و سکوت و بهت و نگرانی و نگاه به آینده مبهمی که هنوز در ابهام خودش باقی است.» و اشاره داشته: «حس و حال قطعات این آلبوم یادآور خاطرات متفاوت و خاص است که در این مدت تأثیر مهمی برافکار و بینش من، چه در موسیقی و چه در نگرش به زندگی شخصی داشته است.» میلاد درخشانی آهنگساز و نوازنده خوش آتیه موسیقی ایران است و درکنار این حرفه به خوانندگی هم میپردازد. این موزیسین که سال63 در شهر اصفهان متولد شده علاوه برنوازندگی تار که ساز تخصصیاش است در نواختن سهتار، عود و گیتار هم تبحر دارد . او دراین سالها آلبومهای بسیاری همچون «هیچم خبر از هیچ»، «افشارستان»، «اشارات نظر»، «سرخوش»، «حرف بزن» و... را منتشر کرده است و بهگفته خودش سیر آموزشیاش را بیشتر در فضای موسیقی سنتی گذرانده ،اما خود را مقید و محدود به یک جریان خاص از موسیقی نمیداند در آلبوم «مبهم دور» درخشانی نوازندگی تار را برعهده داشته و مهیار طهماسبی در دو قطعه «سوگ رود» و «پاییز را بهخاطر بسپار» با نوازندگی ویولنسل او را همراهی کرده است، اگرچه دراین آلبوم نوای موسیقی ایرانی هم بهگوش میرسد و این نگاه را در طرح جلد آلبوم که تصویری از اتاق موسیقی عمارت عالیقاپو اصفهان است میتوان بخوبی حس کرد.
مبهم دور
آهنگساز: میلاد درخشانی
نوازندگان: میلاد درخشانی و مهیار طهماسبی
سال: آذر 1400
ناشر: میلاد درخشانی
اکرانی متنوع و باب هر سلیقه
فرهنگی/ پیشنهاد ما برای روزهای پایانی هفته رفتن به سالن سینما و تماشای فیلم روی پرده عریض است. در آستانه زمستان چیدمان اکران متنوعتر شده و اگر نگاهی به لیست فیلمهای در حال اکران بیندازید، قطعاً فیلمی باب سلیقهتان پیدا خواهید کرد. از کمدیهای پرفروش تا فیلمهایی که در جشنوارههای داخلی و خارجی حضور موفقی داشتهاند. در همین روزها دو اثر از سینمای ایران (قهرمان و جنایت بیدقت) که حضوری موفق در عرصه بینالمللی داشتند روی پرده سینماست، «بیهمه چیز» فیلم تحسین شده منتقدان و مخاطبان جشنواره سال گذشته از دیروز به چرخه اکران اضافه شده است و نمایش عمومی چهار فیلم منتخب جشنواره سیوهشتم (آتابای، تومان، پوست و درخت گردو) هم ادامه دارد. در حالی از روز گذشته سه فیلم تازه نفس به چرخه اکران اضافه شده که نمایش عمومی فیلم «جنایت بیدقت» هم از هفته گذشته (چهارشنبه 17 آذرماه) آغاز شده است. این فیلم نیز مانند آثار پیشین شهرام مکری تجربهگراست و ساختاری فرمالیستی دارد. فیلم در سینما و با نشان دادن تعدادی از تماشاچیان فیلم در حال صحبت کردن، قبل از آغاز نمایش فیلم، شروع میشود. فیلم روی پرده آغاز میشود و داستان آن با داستانهای تودرتو و خرده داستانهای تماشاچیان گره میخورد. بابک کریمی، محمد ساربان، عادل یراقی، فریبا کامران، بهزاد دورانی و سیاوش چراغىپور از جمله بازیگران «جنایت بیدقت» هستند.
«بیهمهچیز» محسن قرایی از جمله فیلمهایی است که از روز گذشته اکرانش در سینماها آغاز شده است. این فیلم با حضور ستارههایی چون هدیه تهرانی و پرویز پرستویی جزو فیلمهای کنجکاویبرانگیز جشنواره فیلم فجر قرار گرفت و در ادامه توانست رضایت مخاطبان و منتقدان را جلب کند. قرایی در همکاری با محمد داوودی فیلمنامه «بی همه چیز» را با اقتباس از «ملاقات بانوی سالخورده» فریدریش درونمات نوشته است. باران کوثری، هادی حجازی فر، مهتاب نصیرپور، پدرام شریفی، بابک کریمی، فرید سجادی حسینی و... از دیگر نقش آفرینان این فیلم پربازیگر هستند.
«اتومبیل» اولین فیلم علی میری رامشه با حضور اکبر عبدی، مهدی کوشکی، ارسلان قاسمی و نیما شاهرخشاهی و «گربه سیاه» ساخته کریم امینی و نقشآفرینی بهرام رادان، ترلان پروانه، حسین پورکریمی، بهاره کیان افشار، رضا یزدانی و... دو فیلم دیگری هستند که اکرانشان از چهارشنبه 24 آذرماه آغاز شده است.
همزمان با اکران آثار تازه، نمایش «قهرمان» اصغر فرهادی، «آتابای» نیکی کریمی، «بندر بند» منیژه حکمت، «درخت گردو» محمد حسین مهدویان، «منصور» سیاوش سرمدی، «تومان» مرتضی فرشباف، «دینامیت» مسعود اطیابی، «گشت ارشاد» سعید سهیلی و... ادامه دارد.
به این فیلمها از هفته آینده (چهارشنبه اول دیماه) فیلم طنز «چپ، راست» به کارگردانی حامد محمدی و تهیهکنندگی منوچهر محمدی و فیلم اجتماعی «صحنه زنی» به کارگردانی علیرضا صمدی اضافه خواهد شد.
«پدریوحنا» کشیش روشن ضمیری است که صومعه او در نزدیکی شهر مدینه واقع شده است. این کشیش مسیحی با مطالعه منابع اصیل مرتبط با حضرت عیسی مسیح(ع) از ظهور پیامبر خاتم آگاه شده اما برای حفظ صومعه هم دغدغههای فراوانی دارد. کشیش دچار تحیر و سرگردانی شده که بالاخره به مدینه برود یا نرود، اما بالاخره در شرایطی پیشبینی نشده، اسعد فرزندخوانده گوژپشت او راهی مدینه میشود تا آخرین خبرها را برای او بیاورد. اسعد ناخواسته در مدینه شاهد وقایع پرفراز و نشیب پس از رحلت پیامبر(ص) است و با کوله باری از خبرهای عجیب نزد یوحنا باز میگردد. یوحنا هم از شنیدن آن خبرها به گونهای تحت تأثیر قرار میگیرد که درنگ را جایز نمیشمارد و شبانه با نزدیکان خود به سمت مدینه حرکت میکند اما... آنچه در بالا خوانید خلاصه نمایش «تا اشکستان» به نویسندگی، کارگردانی و تهیهکنندگی حمید حرا است. این نمایش به مناسبت ایام سوگواری شهات حضرت فاطمه زهرا(س) از اول دی ماه در تالار اصلی تئاتر شهر به روی صحنه خواهد رفت. تئاتر بهدلیل زنده بودن و قدمت آن در ایران توانسته با مخاطبان ارتباط گستردهای برقرار کند. حال اگر هنر تئاتر با آموزههای الهی و دینی پیوند بخورد تئاتر دینی ساخته میشود. تجربه نشان داده است که اگر عوامل سازنده فراتر از نگاه مناسبتی تمام عوامل حرفهای اعم از بازیگری، کارگردانی و نمایشنامه در تئاتر لحاظ کنند، نمایش با استقبال گسترده مخاطب مواجه میشود. گروه نمایشی «تا اشکستان» به تأکید بر نیاز مخاطب به داستانی مرتبط با این ایام نمایشی را به روی صحنه میبرند. در این نمایش گروه هنری سایه به همراه محمدجواد حبیبی، محمد امین نیک پنجه، علیرضا عمرانی، سیدعلی زاهدی، مسعود اصغری، پیمان خراسانی، محمد مهدی هاشمی دانا، محمدرضا جمال، امیر صادقی، مهدی بیابانی داستان این نمایش را روایت میکنند.
تا اشکستان
نویسنده، کارگردان و تهیهکننده: حمید حرا
سالن اصلی تئاتر شهر
ترجمهای از توفیق سبحانی درباره شاعر و عارف فارسی زبان نامی
نگاهی کوتاه به کتاب «مولانا جلالالدین»
مریم شهبازی
خبرنگار
چیزی تا فرارسیدن هفتصد و چهل و هشتمین سالروز درگذشت «مولانا جلالالدین بلخی» باقی نمانده، سالروزی که با مراسمی موسوم به «شب عُرس» در گرامیداشت یاد این عارف و شاعر شناخته شده فارسی زبان همراه میشود. به این بهانه بد نیست نگاهی هرچند کوتاه به یکی از کتابهایی داشته باشیم که درباره زندگی و آثار وی در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است. در میان مولانا شناسان شاخص جهان، البته آنهایی که در قید حیات هستند، گذشته از استاد «محمد علی موحد» که از چهرههای سرشناس میان ایرانیان و اهالی ادبیات ترکیه بهشمار میآید، «توفیق سبحانی» هم از جمله ادبایی است که بخش قابل توجهی از عمر حرفهای خود را بر تصحیح و همچنین تألیف آثار پژوهشی درباره شمس و مولانا سپری کرده است. وی طی سالهای تحصیل در دانشگاه از محضر استادان ادبیات و مولانا شناسان مطرح ایرانی و ترکیهای همچون «عبدالباقی گولپینارلی» بهره برده است. در میان آثاری که به کوشش این مصحح و نسخه پژوه، پیرامون آثار مولانا روانه کتابفروشیها شده «مولانا جلالالدین» یکی از کتابهایی است که ترجمهاش را برعهده داشته؛ اثری نوشته استاد سابقش«عبدالباقی گولپینارلی». این کتاب پیرامون زندگی، فلسفه و آثار مولانا نوشته شده که دربردارنده گزیدهای از آثار وی نیز هست. این کتاب به همت نشر «کتاب پارسه» در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است. آنطور که در مقدمه ترجمه سبحانی هم آمده، درباره زندگی و آثار مولانا چندین کتاب منتشر شده که نوشته بدیع الزمان فروزانفر از جمله آنهاست؛ کتابی که سال 1315 بهنام «زندگانی مولانا جلالالدین محمد مشهور به مولوی» منتشر شد. حدود پانزده سال بعد نیز «گولپینارلی» هم کتاب «مولانا جلال الدین» را منتشر کرد. سبحانی پیش از درگذشت «گولپینارلی» طی دیدارهایی با وی، درباره این کتاب و زندگی مولانا با او به گفتوگو نشست. این کتاب از چند بخش کلی تشکیل شده که در آنها افزون به بررسی اوضاع اجتماعی و حتی علمی زمانه مولانا به مفاهیمی همچون هستی، یگانگی و وجود از دیدگاه این شاعر و عارف شناخته شده نیز پرداخته است. همانگونه که در ابتدا نیز اشاره شد، بههمت این استاد دانشگاه و مولانا پژوه تا به امروز آثار متعددی درباره مولانا و شمس منتشر شده، با این حال مطالعه این کتاب برای آنهایی که پیشتر در پی آشنایی با مولانا برنیامده بودند شروع خوبی است.
کتاب: مولانا جلالالدین بلخی
نوشته: عبدالباقی گولپینارلی
ترجمه: توفیق سبحانی
انتشارات کتاب پارسه
به یاد بزرگان هنرهای تجسمی
گروه فرهنگی: این روزها یادبود هنرمندان تجسمی در گالریهای تهران برپا میشود. قرار است به خاطر شانزدهمین سالگرد مرتضی ممیز، پدر هنر گرافیک معاصر ایران، 26 آذرماه نمایشگاهی در خانه هنرمندان ایران افتتاح شود. این نمایشگاه گزیده آثاری است از بهزاد حاتم که در گالری ممیز به نمایش در میآید. این آثار از سال 1350 تا به امروز جمعآوری شده است. استاد ممیز در طی عمر پربار خود در زمینه طراحی پوستر، نشان، تصویرسازی، صفحهآرایی و طراحی جلد کتاب و مجلات آثار ماندگاری به جا گذاشته است. قرار است مراسم نکوداشتی 26 آذرماه ساعت17 در شانزدهمین سالگرد این هنرمند در سالن شهناز خانه هنرمندان برپا شود. شاید خیلیها ندانند اما ممیز شخصی بود که با ممارست و پیگیریاش توانست رشته گرافیک را در دانشگاه راهاندازی کند. او سال ۱۳۴۷ در دانشکده هنرهای زیبا مشغول به کار شد و پیشنهاد ایجاد رشته گرافیک را در سال ۱۳۴۸ به دانشکده هنرهای زیبا ارائه داد و در سال ۱۳۴۹ رشته گرافیک در این دانشکده بنیانگذاری شد. این کار او طراحی گرافیک در ایران را متحول کرد و هنرمندان پس از او اگر مسیر درستی را طی کردند، همگی مدیون ممیز هستند.
نمایشگاه کامبیز درمبخش در چهلمین روز درگذشتش
نمایشگاه کاریکاتورهای دیده نشده کامبیز درمبخش روز جمعه 26 آذرماه از ساعت 17 در گالری کاما با حضور خانواده مرحوم درمبخش، هنرمندان و دوستدارانش برپا خواهد شد. در این نمایشگاه آثاری از دهه چهل و پنجاه شمسی استاد درمبخش دیده خواهد شد که به همت گالری کاما و مشارکت مؤسسه هنرمندان پیشکسوت برپا میشود. درمبخش از جمله هنرمندان پرکاری بود که چندین نمایشگاه بزرگ مستقل از آثارش در کشورهای بسیاری برپا شده است. او برنده چندین جایزه بزرگ معتبر جهانی است. بسیاری از کاریکاتورهای او در روزنامهها و مجلات معروف داخلی و بینالمللی منتشر شده و این هنرمند با نشریات معتبری همچون نیویورک تایمز، اشپیگل و نبل اشپالتر همکاری کرده است. او از جمله هنرمندانی است که به محیط اطرافش توجه بسیاری داشته و آثار بسیاری منتج از این توجه خلق کرده است. او کتابهای بسیاری در زمینه تصویرسازی و کاریکاتور در ایران و جهان منتشر کرده؛ از آن جمله میتوان به «مینیاتورهای سیاه»، «خاطرات فرشتهها»، «بدون شرح»، «کتاب کامبیز» و «اگر داوینچی مرا دیده بود» اشاره کرد.