ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
سخن روز
حضرت زهرا سلام الله علیه: هرکس عبادات و کارهاى خود را خالصانه براى خدا انجام دهد، خداوند بهترین مصلحت ها و برکات خود را براى او مقدّر مى نماید.
بحارالانوار، ج 67، ص 249
بحارالانوار، ج 67، ص 249
علیرضا سبط احمدی: سینما میتواند در جامعه فرهنگسازی کند
سینما درحقیقت بخشی از آن فرهنگ و هنر است و بخش دیگر آن صنعت و اقتصاد است. ما باید سینما را بهصورت کلان ببینیم زیرا سینما بسیار تأثیرگذارتر و جریان سازتر از هنرهای دیگر و مشابه خودش است. اثرگذاری سینما میتواند تا سالیان سال ادامه داشته باشد و به نوعی سرآمد جریان فرهنگی در هر کشوری است. سینما بدون اغراق یکی از مهمترین حوزههایی است که میتواند فرهنگسازی کند و در جامعه یک جریانی را به راهاندازد. بههمین دلیل تمام مسئولان و مدیران کشور باید خود را مکلف بدانند که در این حوزه ورود کنند و برای سرنوشت آن حساسیت به خرج دهند... در حال حاضر اقتصاد و فرهنگ دو موضوع اصلی کشور ما هستند که از زبان تمامی مسئولان شنیده میشود. هر دو این مسائل به اندازهای اهمیت دارند که میتواند حیات و ممات یک جامعه را به چالش بکشند. ما باید کاری کنیم که اهمیت فرهنگ هم در کنار اقتصاد برای همگان روشن شود.
بخشی از گفتوگوی این تهیه کننده سینما با ایلنا
بخشی از گفتوگوی این تهیه کننده سینما با ایلنا
غم بزرگ را به کار بزرگ تبدیل کنیم
عماد سالکی
کارگردان تئاتر
ما از خرداد ٩٨ در آکادمی هنرهای نمایشی سولو با مدیریت نادیا حسام و با شاگردان خود مجموعه که زیر نظر امیرکاوه آهنینجان آموزش دیده بودند تمرین «عصر طویلگی» را (که بالاخره این روزها آن را روی صحنه میبریم) شروع کردیم و در این فواصل آرش پارساخو به جمع ما اضافه شد و نخ ربط قصه را مشخص کردیم و در این بین نویسنده کار علیرضا غفاری همراه ما بودند.
بعد از مدتی بازبینی که دقیقاً مصادف شد با شروع کرونا و تعطیلی تئاتر و این دو سال ما هر بار جمع میشدیم که شروع کنیم کرونا شدت میگرفت و مجبور به تعطیلی میشدیم و این ماجرا حداقل ٣ بار پیش آمد و در آخر تصمیم گرفتیم از کار فیلمبرداری کنیم که مجبور نباشیم هربار گروه را جمع کنیم و سلامتی گروه به خطر بیفتد و این جمع شدنها و تعطیلیها خیلی ما را اذیت میکرد چون بلاتکلیف بودیم و تا تصمیم میگرفتیم که الان وضعیت مناسب شده به یکباره وضعیت تهران قرمز میشد و ما مجبور میشدیم به تعطیلی کار. بههر صورت کرونا، آسیبهای فراوانی به همه مشاغل وارد کرد و تئاتر هم از این مسأله مستثنی نبود وحتی میتوانم بگویم، تئاتر جزو تنها مشاغل واقعاً تعطیل بود. سالنهای تئاتر تنها مکانهایی هستند که واقعاً پروتکلهای بهداشتی در آن رعایت میشود و بهنظر من باید تجربه دیدن تماشاگر با ماسک و یکی درمیان نشستن و ظرفیت پنجاهدرصدی سالن و حتی تمرین کردن با ماسک را بهعنوان تجربهای عجیب در تاریخ تئاتر ثبت کرد.
باید از این تجربیات استفاده کنیم و نتیجه و درس همه این تجربیات این است که با هم مهربان باشیم. اما از سویی دیگر و از لحاظ ماهیت و شیوه اجرایی، تئاتر باوجود تماشاگر در سالن، معنای تئاتر میگیرد و بدون حضور تماشاگر، باید برایش اسم جدیدی غیر از تئاتر پیدا کرد. مدیوم تئاتر مشخص است و در اوایل کرونا خیلیها تئاتر آنلاین را مطرح کردند که به نظرم در این کار استفاده از واژه تئاتر منطقی نیست چون از ماهیت تئاتر فاصله میگیرد و مدیومها تغییر میکند؛ ولی برای جذب مخاطب چند سالی است که شیوهها تغییر کرده و از حالت میدانی به مجازی تبدیل شده و در این دست موارد ما شاهد تغییر خواهیم بود و تجربهای برای تئاتر و امکانی تازه.
همه این تجربههایی که به دست آمد میتواند به ما کمک کند تئاتر را بیشتر از پیش ارج بنهیم و غمها و کمبودهای بزرگ را بهکارهای بزرگ بدل کنیم.
در این دوره بود که ما توانستیم بیشتر از هر زمان دیگری فکر کنیم و این فکر کردن، بسیاربسیار مهم و ضروری و کارگشا بود و هنوز هم میتواند اتفاقهای بزرگی را رقم بزند. به اعتقاد من، کمتر سراغ داریم که بدون وجود غم کار زیبایی شکل گرفته باشد و در حوزه تئاتر هم همینطور است؛ بخصوص که دوسال سخت و غمبار را در شرایط کرونا بهسر بردیم و همچنان هم بهطور کامل از شرایط این بیماری خارج نشدهایم و هنوز هم میتوانیم فکر کنیم و با عملی و اجرایی کردن این فکرها، کارهایی بزرگ انجام دهیم.
هنرمند با اثرش «مقاومت» را ماندگار میکند
گروه فرهنگی / مراسم اختتامیه دومین کارگاه بینالمللی طراحی پوستر با موضوع فلسطین محور وحدت اسلامی و با عنوان «قدس الامة»، پیش از ظهر روز یکشنبه 9 آبان ماه در سالن سعدی مرکز همایشهای برج میلاد، با حضور«خالد قدومی» نماینده جنبش اسلامی حماس در ایران و نیز بیش از 30 گرافیست از کشورهای مختلف و همچنین با حضور دو میهمان ویژه فلسطینی «تیسیر سلیمان» اسیر آزاد شده و «ابوخالد» که ۱۰ سال در زندانهای رژیم صهیونیستی اسیر بوده است و برخی مسئولان فرهنگی کشورمان برگزار شد.
در ابتدای این مراسم علیرضا کمیلی دبیر اتحادیه بینالمللی امت واحده گفت: «کارگاه بینالمللی «قدس الامة» در ایام هفته وحدت و با مشارکت هنرمندانی از ۱۰ کشور اسلامی از جمله لبنان، عراق، فلسطین و پاکستان در تهران برگزار شد.»
حجتالاسلام روحالله حریزاوی قائممقام سازمان تبلیغات اسلامی در این مراسم گفت: «مهمترین بعد جهاد به وسیله نفس این است که انسان معانی را به دل و جان دیگران برساند و هنر با فطرت ارتباط برقرار میکند. به همین دلیل، پیامبران خدا، هنرمندان بزرگی بودهاند.» او ادامه داد: «در دنیایی زندگی میکنیم که دیپلماتها تلاش میکنند میان انسان و طاغوت ارتباط برقرار کنند و مقاومت را به نام مبارزه با افراط، به فراموشی بسپارند. اما هنرمندان میتوانند اثر مقاومت را با هنرشان ماندگار کنند.» قائممقام سازمان تبلیغات اسلامی گفت: «یک پوستر تا صدها سال میتواند محل استناد باشد و این اهمیت کارگاه پوستر وحدت را مشخص میکند. ضمن اینکه هنرمند نماسازی میکند، همانطور که درباره قاشق زندانیان فلسطینی نمونهاش را دیدیم.» سیدمسعود شجاعی طباطبایی، نماینده هیأت داوران کارگاه پوستر وحدت در ادامه این مراسم گفت: «این کارگاه فرصت مغتنمی بود که به عنوان یک خدمتگزار در عرصه هنر، در خدمت گرافیستهایی از ایران و برخی کشورهای منطقه باشم.»
وی افزود: «در وهله نخست طراحی پوستر مدنظر بود، در حوزه تصویرسازی هم آثاری خلق شد. کارتون و کاریکاتور هم یکی دیگر از موضوعات کارگاه ما بود.» مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری با اشاره به موضوع وحدت میان امت اسلام گفت: «در آخرین مسابقهای که تحت عنوان «فلسطین تنها نیست» برگزار کردیم، ۷۹ کشور حضور داشتند و جالب اینکه نفر سوم، هنرمند آزادهای از چین بود که مسلمان هم نبود.» شجاعی طباطبایی سپس در ادامه برخی آثاری را که در کارگاه پوستر قدس الامة خلق شده است مرور کرد.
شروع مقاومت با دست خالی
«تیسیر سلیمان» که در ۲۰ سالگی اسیر شد و دو دهه را در زندانهای رژیم صهیونیستی اسیر بود، گفت: «جزو گروه قسام بودم و هدفمان این بود که سربازان صهیونیستی را اسیر و با اسرای فلسطینی مبادله کنیم.» او افزود: «شهر قدس با مساحت اندک و جمعیت ۴۰۰ هزار نفری، مقابل رژیم صهیونیستی مقاومت کرده است. در این شهر همه چیز مقاومت است، اینکه چطور بچههایتان به مدرسه بروند و تحت تعلیم صهیونیستها نباشند،اینکه چطور کار کنید که بتوانید درآمد داشته باشید. در قدس برای داشتن تلویزیون باید مالیات دهید. در حالی که قدس زمانی مرکز تجارت بوده، اما امروز به مغازههای تعطیل تبدیل شده است.» سلیمان افزود: «اخراج اسرای فلسطینی به خارج از کشور، خطای استراتژیک رژیم صهیونیستی بود، چون ما صدها سخنرانی در کشورهای اسلامی داشتیم و سخنگوی جبهه و فرهنگ مقاومت فلسطین بودیم.» این فلسطینی گفت: «ما مقاومت را با دست خالی آغاز کردیم و فقط کوکتل مولوتف داشتیم، اما بعداً توانستیم اسلحههایی را که انگلیسیها در فلسطین جا گذاشته بودند تعمیر کنیم و اکنون به موشک هم رسیدهایم.» در ادامه، علی داوود گرافیست و شاعر، اشعاری پیرامون مسأله فلسطین قرائت کرد.
عادیسازی روابط با رژیم صهیونیستی حبابی است که خواهد ترکید
خالد قدومی نماینده جنبش حماس در ایران آخرین سخنران این مراسم بود که گفت: «عادیسازی روابط با رژیم صهیونیستی حبابی است که بزودی از بین میرود و برخی دولتها آن را عادیسازی کردند.» وی افزود: «روابط با رژیم صهیونیستی در دنیا و آخرت با شکست مواجه میشود اما اگر کنار ملت فلسطین بایستید، عزت در دنیا و رستگاری در آخرت را خواهید داشت.»
در ابتدای این مراسم علیرضا کمیلی دبیر اتحادیه بینالمللی امت واحده گفت: «کارگاه بینالمللی «قدس الامة» در ایام هفته وحدت و با مشارکت هنرمندانی از ۱۰ کشور اسلامی از جمله لبنان، عراق، فلسطین و پاکستان در تهران برگزار شد.»
حجتالاسلام روحالله حریزاوی قائممقام سازمان تبلیغات اسلامی در این مراسم گفت: «مهمترین بعد جهاد به وسیله نفس این است که انسان معانی را به دل و جان دیگران برساند و هنر با فطرت ارتباط برقرار میکند. به همین دلیل، پیامبران خدا، هنرمندان بزرگی بودهاند.» او ادامه داد: «در دنیایی زندگی میکنیم که دیپلماتها تلاش میکنند میان انسان و طاغوت ارتباط برقرار کنند و مقاومت را به نام مبارزه با افراط، به فراموشی بسپارند. اما هنرمندان میتوانند اثر مقاومت را با هنرشان ماندگار کنند.» قائممقام سازمان تبلیغات اسلامی گفت: «یک پوستر تا صدها سال میتواند محل استناد باشد و این اهمیت کارگاه پوستر وحدت را مشخص میکند. ضمن اینکه هنرمند نماسازی میکند، همانطور که درباره قاشق زندانیان فلسطینی نمونهاش را دیدیم.» سیدمسعود شجاعی طباطبایی، نماینده هیأت داوران کارگاه پوستر وحدت در ادامه این مراسم گفت: «این کارگاه فرصت مغتنمی بود که به عنوان یک خدمتگزار در عرصه هنر، در خدمت گرافیستهایی از ایران و برخی کشورهای منطقه باشم.»
وی افزود: «در وهله نخست طراحی پوستر مدنظر بود، در حوزه تصویرسازی هم آثاری خلق شد. کارتون و کاریکاتور هم یکی دیگر از موضوعات کارگاه ما بود.» مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری با اشاره به موضوع وحدت میان امت اسلام گفت: «در آخرین مسابقهای که تحت عنوان «فلسطین تنها نیست» برگزار کردیم، ۷۹ کشور حضور داشتند و جالب اینکه نفر سوم، هنرمند آزادهای از چین بود که مسلمان هم نبود.» شجاعی طباطبایی سپس در ادامه برخی آثاری را که در کارگاه پوستر قدس الامة خلق شده است مرور کرد.
شروع مقاومت با دست خالی
«تیسیر سلیمان» که در ۲۰ سالگی اسیر شد و دو دهه را در زندانهای رژیم صهیونیستی اسیر بود، گفت: «جزو گروه قسام بودم و هدفمان این بود که سربازان صهیونیستی را اسیر و با اسرای فلسطینی مبادله کنیم.» او افزود: «شهر قدس با مساحت اندک و جمعیت ۴۰۰ هزار نفری، مقابل رژیم صهیونیستی مقاومت کرده است. در این شهر همه چیز مقاومت است، اینکه چطور بچههایتان به مدرسه بروند و تحت تعلیم صهیونیستها نباشند،اینکه چطور کار کنید که بتوانید درآمد داشته باشید. در قدس برای داشتن تلویزیون باید مالیات دهید. در حالی که قدس زمانی مرکز تجارت بوده، اما امروز به مغازههای تعطیل تبدیل شده است.» سلیمان افزود: «اخراج اسرای فلسطینی به خارج از کشور، خطای استراتژیک رژیم صهیونیستی بود، چون ما صدها سخنرانی در کشورهای اسلامی داشتیم و سخنگوی جبهه و فرهنگ مقاومت فلسطین بودیم.» این فلسطینی گفت: «ما مقاومت را با دست خالی آغاز کردیم و فقط کوکتل مولوتف داشتیم، اما بعداً توانستیم اسلحههایی را که انگلیسیها در فلسطین جا گذاشته بودند تعمیر کنیم و اکنون به موشک هم رسیدهایم.» در ادامه، علی داوود گرافیست و شاعر، اشعاری پیرامون مسأله فلسطین قرائت کرد.
عادیسازی روابط با رژیم صهیونیستی حبابی است که خواهد ترکید
خالد قدومی نماینده جنبش حماس در ایران آخرین سخنران این مراسم بود که گفت: «عادیسازی روابط با رژیم صهیونیستی حبابی است که بزودی از بین میرود و برخی دولتها آن را عادیسازی کردند.» وی افزود: «روابط با رژیم صهیونیستی در دنیا و آخرت با شکست مواجه میشود اما اگر کنار ملت فلسطین بایستید، عزت در دنیا و رستگاری در آخرت را خواهید داشت.»
دوازده کتاب در یک مجموعه
رضا وطنخواه
نویسنده
انتشارات «پاگرد» بهتازگی چهارعنوان جدید از مجموعه ادبی «شرایط» را منتشر کرده که با احتساب آنها، تعداد عناوین این مجموعه به ۱۲ کتاب رسیده است.
«بصر» اثر هلن سیکسو با ترجمه تارا کابلی، «سو نداری ای چشم سیاه» اثر آرزو مختاریان، «دربی کنتاکی درب و داغان است» به قلم هانتر اس. تامپسن با ترجمه طهورا آیتی، «زمین مرده (داستان پریان در نظم حقوق کنونی)» نوشته فائزه اثناعشری، «زمستان» نوشته جونو دیاز با ترجمه معین فرخی، «جستوجوی مردگان (داستان پریان در نظم حقوق کنونی)» نوشته فائزه اثناعشری، «موسیقی اریش زان و داگون» نوشته اچ.پی.لاوکرافت با ترجمه محسن کاسنژاد و «کافها و کلافهای فراموشی» نوشته محمدهادی قویپیشه عنوان ۸ کتابی هستند که پیشتر در قالب این مجموعه چاپ شدهاند.
نهمین کتاب مجموعه «شرایط»، ترجمه دو داستان از کاترین لیسی نویسنده امریکایی است که با عنوان «لطفا بردارید» را در بردارد. کتاب دهم «شرایط»، «رنج و شادمانی» نام دارد که به قلم آنا اِشویر نوشته و توسط دروتا سوآپا ترجمه شده است. یازدهمین کتاب «شرایط»، داستانی از ایگناثیو مارتینس د پیسُن نویسنده و مترجم اسپانیایی است که با عنوان «مرگ پیشنوشته» و ترجمه مونا مؤیدی چاپ شده است.
ایگناسیو مارتینس د پیسُن متولد ۱۹۶۰ است و بیش از ۲۰ کتاب در کارنامه دارد. او برنده جوایزی ازجمله جایزه ملی ادبیات روایی (۲۰۱۵) و جایزه کتاب سال کالامو (۲۰۱۴) است. کتاب دوازدهم هم «در بقا و زوال؛ داستان پریان در نظم حقوق کنونی» است.
این کتاب داستانی به قلم فائزه اثناعشری است. این جستار، چندبخش با عناوین «بیا کنارم بنشین»، «علوفههای احتمالی»، «روشنایی لرزان» و «تماشای تخریب» دارد.
نویسنده
انتشارات «پاگرد» بهتازگی چهارعنوان جدید از مجموعه ادبی «شرایط» را منتشر کرده که با احتساب آنها، تعداد عناوین این مجموعه به ۱۲ کتاب رسیده است.
«بصر» اثر هلن سیکسو با ترجمه تارا کابلی، «سو نداری ای چشم سیاه» اثر آرزو مختاریان، «دربی کنتاکی درب و داغان است» به قلم هانتر اس. تامپسن با ترجمه طهورا آیتی، «زمین مرده (داستان پریان در نظم حقوق کنونی)» نوشته فائزه اثناعشری، «زمستان» نوشته جونو دیاز با ترجمه معین فرخی، «جستوجوی مردگان (داستان پریان در نظم حقوق کنونی)» نوشته فائزه اثناعشری، «موسیقی اریش زان و داگون» نوشته اچ.پی.لاوکرافت با ترجمه محسن کاسنژاد و «کافها و کلافهای فراموشی» نوشته محمدهادی قویپیشه عنوان ۸ کتابی هستند که پیشتر در قالب این مجموعه چاپ شدهاند.
نهمین کتاب مجموعه «شرایط»، ترجمه دو داستان از کاترین لیسی نویسنده امریکایی است که با عنوان «لطفا بردارید» را در بردارد. کتاب دهم «شرایط»، «رنج و شادمانی» نام دارد که به قلم آنا اِشویر نوشته و توسط دروتا سوآپا ترجمه شده است. یازدهمین کتاب «شرایط»، داستانی از ایگناثیو مارتینس د پیسُن نویسنده و مترجم اسپانیایی است که با عنوان «مرگ پیشنوشته» و ترجمه مونا مؤیدی چاپ شده است.
ایگناسیو مارتینس د پیسُن متولد ۱۹۶۰ است و بیش از ۲۰ کتاب در کارنامه دارد. او برنده جوایزی ازجمله جایزه ملی ادبیات روایی (۲۰۱۵) و جایزه کتاب سال کالامو (۲۰۱۴) است. کتاب دوازدهم هم «در بقا و زوال؛ داستان پریان در نظم حقوق کنونی» است.
این کتاب داستانی به قلم فائزه اثناعشری است. این جستار، چندبخش با عناوین «بیا کنارم بنشین»، «علوفههای احتمالی»، «روشنایی لرزان» و «تماشای تخریب» دارد.
وقتی نقاشیهایت از تو میگویند!
زهره نیلی
روزنامه نگار
«اگر نقاشیهای یک کودک را در طول یک دوره زمانی طولانی بررسی کنید، متوجه روند تغییر و رشد او خواهید شد. بدون دخالت عمدی بزرگسالان، کودک از مرحلهای به مرحله دیگر پیش میرود و تواناییهایش رشد میکند... اولین باری که یک کودک، مدادی را در دست میگیرد و کشف میکند که این مداد چه کاری میتواند انجام دهد در رشد او اهمیت بسیاری دارد.»
«خط خطی کردن، اولین گام در فرایند خودپردازی گرافیکی است و از این لحاظ، شبیه قان و قون کردن است که قبل از سخن گفتن در میان نوزادان رخ میدهد. بعضی از کودکان، خط خطی کردن را تقریباً در سن یکسالگی آغاز میکنند و بزودی بهسمت ترسیم اشکال هندسی آشنا و بهدنبال اشیای حقیقی (خانه، درخت و...) میروند. در طول این مرحله، کودک شروع به توسعه جهتیابی فضایی میکند و توانایی خود برای تجربه جهان بهصورت جنبشی و از طریق حواس را بالا میبرد.»
آنچه خواندید بخشهایی از مقدمه کتاب «تفسیر نقاشی کودکان» نوشته میشل ویمر، کارشناس ارشد هنردرمانی و متخصص بینالمللی تحلیل نقاشی کودکان بود. این کتاب به آموزش تفسیر نقاشی کودکان میپردازد. نویسنده در این کتاب 250 نقاشی واقعی ارائه و هرکدام از آنها را تجزیه و تحلیل کرده است. ویمر بر آن است تا با تفسیر این نقاشیها به خانوادهها یاد دهد چطور از طریق آنچه بچههاشان نقاشی میکنند میتوان به چالشهای عاطفی، خانوادگی و اجتماعی آنها پی برد و دلایل رفتارهای آنها را درک کرد.
نویسنده در بخش دیگری از کتاب «تفسیر نقاشی کودکان» آورده: «در هنردرمانی، خط خطی کردن بدین جهت که کاملاً بیهدف انجام میپذیرد، تکنیکی غیرتهاجمی و حتی تسکیندهنده است. خط خطی کردن به سمت نتیجهای نهایی گرایش ندارد و ملزم به ایجاد تصویری زیبا و دقیق نیست؛ بلکه فرایندی تجربی را بدون هیچگونه قاعدهای ترغیب میکند.»
نویسنده همچنین به نقاشی کردن بچهها روی دیوار هم اشاره کرده و آن را فقط بخشی از توالی طولانی تلاش کودکان برای آزمودن تواناییهایشان دانسته؛ او به این مطلب اشاره کرده که کودک به روش خود، جهان را تجربه میکند و نمیتواند تفاوت بین سطوح را درک کند و به این نتیجه برسد که چرا میتواند روی کاغذ نقاشی کند اما روی دیوار نه؟! پس بهتر است خانوادهها، فضایی از دیوار خانه خود را به خط خطی کردن فرزند خود اختصاص بدهند تا او آرام آرام تفاوت سطوح و مفهوم مرزها را درک کند و خیال پدر و مادرها آسوده شود.
یکیدیگر از مواردی که در کتاب «تفسیر نقاشی کودکان» به آن اشاره شده این است که پدرها و مادرها با پرسشهایی چون «چرا اینطور کشیدهای و طور دیگری نکشیدهای؟» بچه خود را در تنگنا قرار ندهند؛ حتی او را در انتخاب سوژه آزاد بگذارند و به پاسخ او، هرچه که هست احترام بگذارند.
کتاب «تفسیر نقاشی کودکان» نوشته میشل ویمر را زهرا عبداللهزاده ترجمه و انتشارات هیرمند منتشر کرده؛ زبان این کتاب، ساده است و به تحصیلات روانشناختی نیازی ندارد. در عینحال یک راهنمای مفید برای پدرها و مادرها، روانشناسان و مربیان کودک است.
روزنامه نگار
«اگر نقاشیهای یک کودک را در طول یک دوره زمانی طولانی بررسی کنید، متوجه روند تغییر و رشد او خواهید شد. بدون دخالت عمدی بزرگسالان، کودک از مرحلهای به مرحله دیگر پیش میرود و تواناییهایش رشد میکند... اولین باری که یک کودک، مدادی را در دست میگیرد و کشف میکند که این مداد چه کاری میتواند انجام دهد در رشد او اهمیت بسیاری دارد.»
«خط خطی کردن، اولین گام در فرایند خودپردازی گرافیکی است و از این لحاظ، شبیه قان و قون کردن است که قبل از سخن گفتن در میان نوزادان رخ میدهد. بعضی از کودکان، خط خطی کردن را تقریباً در سن یکسالگی آغاز میکنند و بزودی بهسمت ترسیم اشکال هندسی آشنا و بهدنبال اشیای حقیقی (خانه، درخت و...) میروند. در طول این مرحله، کودک شروع به توسعه جهتیابی فضایی میکند و توانایی خود برای تجربه جهان بهصورت جنبشی و از طریق حواس را بالا میبرد.»
آنچه خواندید بخشهایی از مقدمه کتاب «تفسیر نقاشی کودکان» نوشته میشل ویمر، کارشناس ارشد هنردرمانی و متخصص بینالمللی تحلیل نقاشی کودکان بود. این کتاب به آموزش تفسیر نقاشی کودکان میپردازد. نویسنده در این کتاب 250 نقاشی واقعی ارائه و هرکدام از آنها را تجزیه و تحلیل کرده است. ویمر بر آن است تا با تفسیر این نقاشیها به خانوادهها یاد دهد چطور از طریق آنچه بچههاشان نقاشی میکنند میتوان به چالشهای عاطفی، خانوادگی و اجتماعی آنها پی برد و دلایل رفتارهای آنها را درک کرد.
نویسنده در بخش دیگری از کتاب «تفسیر نقاشی کودکان» آورده: «در هنردرمانی، خط خطی کردن بدین جهت که کاملاً بیهدف انجام میپذیرد، تکنیکی غیرتهاجمی و حتی تسکیندهنده است. خط خطی کردن به سمت نتیجهای نهایی گرایش ندارد و ملزم به ایجاد تصویری زیبا و دقیق نیست؛ بلکه فرایندی تجربی را بدون هیچگونه قاعدهای ترغیب میکند.»
نویسنده همچنین به نقاشی کردن بچهها روی دیوار هم اشاره کرده و آن را فقط بخشی از توالی طولانی تلاش کودکان برای آزمودن تواناییهایشان دانسته؛ او به این مطلب اشاره کرده که کودک به روش خود، جهان را تجربه میکند و نمیتواند تفاوت بین سطوح را درک کند و به این نتیجه برسد که چرا میتواند روی کاغذ نقاشی کند اما روی دیوار نه؟! پس بهتر است خانوادهها، فضایی از دیوار خانه خود را به خط خطی کردن فرزند خود اختصاص بدهند تا او آرام آرام تفاوت سطوح و مفهوم مرزها را درک کند و خیال پدر و مادرها آسوده شود.
یکیدیگر از مواردی که در کتاب «تفسیر نقاشی کودکان» به آن اشاره شده این است که پدرها و مادرها با پرسشهایی چون «چرا اینطور کشیدهای و طور دیگری نکشیدهای؟» بچه خود را در تنگنا قرار ندهند؛ حتی او را در انتخاب سوژه آزاد بگذارند و به پاسخ او، هرچه که هست احترام بگذارند.
کتاب «تفسیر نقاشی کودکان» نوشته میشل ویمر را زهرا عبداللهزاده ترجمه و انتشارات هیرمند منتشر کرده؛ زبان این کتاب، ساده است و به تحصیلات روانشناختی نیازی ندارد. در عینحال یک راهنمای مفید برای پدرها و مادرها، روانشناسان و مربیان کودک است.
عکس نوشت
«ایراج»، روستایی بازمانده از قرنها پیش است که ردپای آن در متون بهجای مانده از قرون سوم و چهارم هجری هم دیده میشود. البته در آن متون با عناوینی همچون «اِرا» و «ارابه» از آن یاد شده، آنچنان که ابن حوقل و ناصر خسرو هم از آن نام بردهاند. از«ایراج» جهانگردان بسیاری بازدید کردهاند و همواره مردم آن را از خوشبخت ترینها نامیدهاند. این روستای قدیمی از توابع شهرستان نایین، استان اصفهان بهشمار میآید./میراث آریا
هنرمندان در فضای مجازی
با رصد صفحات شخصی اهالی فرهنگ و هنر، دلنوشتههایی برای ایران درودی و واکنشها نسبت به اکران فیلم «قهرمان» اصغر فرهای دو موضوع مشترکی است که در فضای مجازی با آن مواجه میشوید. علیرضا داوودنژاد از جمله سینماگرانی است که به تازگی درباره درگذشت این هنرمند نقاش نوشته است: «ایران درودی ضیافتی از چیرهدستی و آفرینش بر جا گذاشت و به سفر پایانی رفت». 8 آبانماه سالروز درگذشت قیصر امینپور بود، حسامالدین سراج خواننده موسیقی سنتی ایرانی با یک روز تأخیر با انتشار تصویری از مراسم تشییع این شاعر معاصر، از او یاد کرده است. عبدالجبار کاکایی شعرش درباره قیصر امینپور را با مصراعی از غزل قیصر (آن برگهای سبز سرآغاز سال کو) بازنشر کرده است. اطلاعرسانی درباره فعالیتهای تازه، محور اصلی فعالیت اهالی این حوزه در فضای مجازی است.
امیر جدیدی که این روزها بازی درخشانش در «قهرمان» اصغر فرهادی در کانون توجه سینمایینویسها و مخاطبان جدی سینما قرار دارد از زمان اکران این فیلم، استوری صفحهاش در اینستاگرام را به واکنشها در فضای مجازی اختصاص داده است.
پرویــــــز پرستویی به تازگــــــــی گفتوگـــــــویی با مجله اندیشه پویا داشته و بخشهایی از صحبتهایش درباره ستاره شدن در فضای مجازی بازنشر میشود. او گفته است: «به شخصه همیشه از ستاره بودن فرار کردهام. چند روز پیش به کسی میگفتم من از این کلمه «سلبریتی» کهیر میزنم. فکر میکنم انگار پیشوند یک فحش است.» او در بخشی از گفتوگویش با جواد طوسی به تعبیر خودش از پنج تن سینمای ایران (عزت اللهانتظامی، علی نصیریان، جمشید مشایخی، محمدعلی کشاورز و داوود رشیدی) با عنوان «هنرمند» یاد کرده و در مقابل این کلمه، از حساسیتش نسبت به لفظ «هنرپیشه» گفته است: «من اصلاً از لفظ هنرپیشه بدم میآید. فکر میکنم هنرپیشه مردهشور است. خودم را هنرپیشه نمیبینم و میخواهم هنرمند باشم. بنابراین من باید از خودم حراست کنم هم به لحاظ اخلاقی و هم به لحاظ رفتاری». بازنشر صحبتهای او در یکی از صفحات اینستاگرام سینمایی اما با واکنش مواجه شده و برخی در کامنتهای این پست شائبه توهین به فعالان در غسالخانه را مطرح کردهاند. پرستویی برای روشن شدن مقصود حرفهایش در کامنتی اینگونه پاسخ داده است: «عزیزان لطفاً اینگونه قضاوت نکنید. من ارادت ویژهای به کسانی که عزیزان ما را میشویند دارم ولی منظور این است عزیزانی که در غسالخانه کار میکنند و زحمت میکشند برایشان فرقی نمیکند، هر مردهای را میشویند، انتخاب نمیکنند. قصدم توهین به این قشر نیست.»
هوتن شکیبا در تازهترین فعالیتش در حوزه کتابهای صوتی در همکاری با رادیو گوشه، «بالاخره یک روزی قشنگ حرف میزنم» را کتابخوانی کرده است. این کتاب نوشته دیوید سداریس با ترجمه پیمان خاکسار است. این کتاب شنیدنی را میتوانید از اپلیکیشن و سایت فیدیبو بشنوید. شکیبا پیش از این کتاب «مغازه خودکشی» نوشته ژان تولی با ترجمه احسان کرم ویسی را روایت کرده بود.
علی زندوکیلی از برگزاری کنسرت تازهاش در کیش خبر داده است. او در این باره نوشته است: «به یاری خدا، 11 آبانماه در جزیره زیبای کیش هم نفس با شما عزیزان». طبق این خبر او 11 آبانماه در این جزیره اجرا خواهد داشت.
محمـــدعلی بهمنــــی تصویری از خودش در طبیعت پاییزی را به اشتراک گذاشته و برای کپشن آن شعری متناسب با همین ایام را نوشته است: «برگ... این خشک رها گشته به راه، که تو... هر در پاییز، پای برپیکر او مینهی و میگذری، آخرین فریادش...، زیر سنگینی گام تو، نویدیست بزرگ...، به درختان ضعیف و..، توانایی خاک.»
السا فیروزآذر تصویری از سریال «جزیره» را منتشر کرده و نوشته: «جزیره فیلمنامهای بود و ماهک نقشی که دوباره هیجان بازی کردن رو تو من برگردوند. امیدوارم هیچوقت شرایط اقتصادی اجتماعی باعث نشه انتخاب کیفیت فدای کمیت بشه.» او در ادامه درباره عکس توضیح داده است: «آقای محمدرضا فروتن بازیگری هستن که وقتی مقابلشون بازی میکنی انرژی بالای صحنه رو حس میکنی و به نظرم برای همین بازیت زندهتر میشه. آقای حسام منظور هم بازیگری که با انرژی بالا و بازی طبیعی که دارن بازی مقابلشون لذتبخشه. امیدوارم که ادامه این سریالم رو دوست داشته باشین و نظراتتون تا آخر سریال مثبتتر شه». «جزیره» دومین تجربه سیروس مقدم در شبکه نمایش خانگی است که به تازگی پخش آن در فیلیمو آغاز شده است. در این سریال علاوه بر این سه بازیگر، هنگامه قاضیانی، میترا حجار، غزل شاکری، حمیدرضا پگاه، سامیه لک و... ایفای نقش کردهاند.
امیر جدیدی که این روزها بازی درخشانش در «قهرمان» اصغر فرهادی در کانون توجه سینمایینویسها و مخاطبان جدی سینما قرار دارد از زمان اکران این فیلم، استوری صفحهاش در اینستاگرام را به واکنشها در فضای مجازی اختصاص داده است.
پرویــــــز پرستویی به تازگــــــــی گفتوگـــــــویی با مجله اندیشه پویا داشته و بخشهایی از صحبتهایش درباره ستاره شدن در فضای مجازی بازنشر میشود. او گفته است: «به شخصه همیشه از ستاره بودن فرار کردهام. چند روز پیش به کسی میگفتم من از این کلمه «سلبریتی» کهیر میزنم. فکر میکنم انگار پیشوند یک فحش است.» او در بخشی از گفتوگویش با جواد طوسی به تعبیر خودش از پنج تن سینمای ایران (عزت اللهانتظامی، علی نصیریان، جمشید مشایخی، محمدعلی کشاورز و داوود رشیدی) با عنوان «هنرمند» یاد کرده و در مقابل این کلمه، از حساسیتش نسبت به لفظ «هنرپیشه» گفته است: «من اصلاً از لفظ هنرپیشه بدم میآید. فکر میکنم هنرپیشه مردهشور است. خودم را هنرپیشه نمیبینم و میخواهم هنرمند باشم. بنابراین من باید از خودم حراست کنم هم به لحاظ اخلاقی و هم به لحاظ رفتاری». بازنشر صحبتهای او در یکی از صفحات اینستاگرام سینمایی اما با واکنش مواجه شده و برخی در کامنتهای این پست شائبه توهین به فعالان در غسالخانه را مطرح کردهاند. پرستویی برای روشن شدن مقصود حرفهایش در کامنتی اینگونه پاسخ داده است: «عزیزان لطفاً اینگونه قضاوت نکنید. من ارادت ویژهای به کسانی که عزیزان ما را میشویند دارم ولی منظور این است عزیزانی که در غسالخانه کار میکنند و زحمت میکشند برایشان فرقی نمیکند، هر مردهای را میشویند، انتخاب نمیکنند. قصدم توهین به این قشر نیست.»
هوتن شکیبا در تازهترین فعالیتش در حوزه کتابهای صوتی در همکاری با رادیو گوشه، «بالاخره یک روزی قشنگ حرف میزنم» را کتابخوانی کرده است. این کتاب نوشته دیوید سداریس با ترجمه پیمان خاکسار است. این کتاب شنیدنی را میتوانید از اپلیکیشن و سایت فیدیبو بشنوید. شکیبا پیش از این کتاب «مغازه خودکشی» نوشته ژان تولی با ترجمه احسان کرم ویسی را روایت کرده بود.
علی زندوکیلی از برگزاری کنسرت تازهاش در کیش خبر داده است. او در این باره نوشته است: «به یاری خدا، 11 آبانماه در جزیره زیبای کیش هم نفس با شما عزیزان». طبق این خبر او 11 آبانماه در این جزیره اجرا خواهد داشت.
محمـــدعلی بهمنــــی تصویری از خودش در طبیعت پاییزی را به اشتراک گذاشته و برای کپشن آن شعری متناسب با همین ایام را نوشته است: «برگ... این خشک رها گشته به راه، که تو... هر در پاییز، پای برپیکر او مینهی و میگذری، آخرین فریادش...، زیر سنگینی گام تو، نویدیست بزرگ...، به درختان ضعیف و..، توانایی خاک.»
السا فیروزآذر تصویری از سریال «جزیره» را منتشر کرده و نوشته: «جزیره فیلمنامهای بود و ماهک نقشی که دوباره هیجان بازی کردن رو تو من برگردوند. امیدوارم هیچوقت شرایط اقتصادی اجتماعی باعث نشه انتخاب کیفیت فدای کمیت بشه.» او در ادامه درباره عکس توضیح داده است: «آقای محمدرضا فروتن بازیگری هستن که وقتی مقابلشون بازی میکنی انرژی بالای صحنه رو حس میکنی و به نظرم برای همین بازیت زندهتر میشه. آقای حسام منظور هم بازیگری که با انرژی بالا و بازی طبیعی که دارن بازی مقابلشون لذتبخشه. امیدوارم که ادامه این سریالم رو دوست داشته باشین و نظراتتون تا آخر سریال مثبتتر شه». «جزیره» دومین تجربه سیروس مقدم در شبکه نمایش خانگی است که به تازگی پخش آن در فیلیمو آغاز شده است. در این سریال علاوه بر این سه بازیگر، هنگامه قاضیانی، میترا حجار، غزل شاکری، حمیدرضا پگاه، سامیه لک و... ایفای نقش کردهاند.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
سخن روز
-
علیرضا سبط احمدی: سینما میتواند در جامعه فرهنگسازی کند
-
غم بزرگ را به کار بزرگ تبدیل کنیم
-
هنرمند با اثرش «مقاومت» را ماندگار میکند
-
دوازده کتاب در یک مجموعه
-
وقتی نقاشیهایت از تو میگویند!
-
عکس نوشت
-
هنرمندان در فضای مجازی
اخبارایران آنلاین