کلاسهای مدارس عشایری نمیتواند آنلاین برگزار شود
دانش آموختن در نقطه کور
زهره افشار
خبرنگار
هر چند این روزها دانشآموزان عشایری کشور هم میباید مانند سایر دانشآموزان خود را برای فصل تحصیلی جدید آماده کنند و با تجربهای که سال گذشته از آموزش از راه دور به دست آوردهاند پای در سال تحصیلی جدید بگذارند اما نبود زیرساختها و اصولا ماهیت زندگی عشایر، اکثر دانشآموزان عشایری را از آموزش از راه دور بینصیب کرده است. برای این دانشآموزان که خانوادههایشان توان خرید تبلت و گوشیهای هوشمند را ندارند و حتی اگر داشته باشند هم امکان استفاده از اینترنت برایشان مهیا نیست، آموزش از طریق شبکه شاد معنایی ندارد.
«الماس ترکاشوند» از عشایر ایل ترکاشوند طایفه رحمتی که پدر شش فرزند است به «ایران» میگوید: ما حدود 350 نفر هستیم که حدود 150 نفر از این جمعیت، بچههایی هستند که باید تحصیل کنند ولی ما توان خرید تبلت یا گوشی لمسی را برای آنها نداریم. اگر هم داشتیم زیاد به دردشان نمیخورد چون اینترنتی در کار نیست و درواقع امکان آموزش از راه دور برای بچههای ما وجود ندارد. ییلاق ما در استان همدان است و قشلاقمان خوزستان و ما در مسیر کوچ گاهی وقتها به جایی میرسیم که حتی تلفن سیار و موبایل آنتن نمیدهد. بیشتر بچههای ما تا کلاس نهم بیشتر درس نمیخوانند چون برای کلاسهای بالاتر یا باید به خانه اقوام در شهر بروند یا در مدارس شبانه روزی تحصیل کنند که معمولاً دخترها از کلاس نهم ترک تحصیل میکنند. وی توضیح میدهد: از وقتی که کرونا آمده بچهها از 9 ماهی که باید درس بخوانند سرجمع 3 ماه در زیر چادری که کلاس شان است حاضر شده اند، البته بچههای ابتدایی را از راهنمایی جدا می کردند و به تفکیک درس میدادند، آخر سر هم آمدند از بچهها مثل سال های قبل امتحان گرفتند ولی شکی نیست که بچههای ما درس درست و حسابی نخواندند! البته پسر بزرگ خود من که کلاس یازدهم بود بهدلیل اینکه مدارس شبانه روزی بهخاطر کرونا تعطیل بود نتوانست درس بخواند و امسال منتظریم ببینیم مدارس شبانه روزی عشایر بازهم تعطیل است یا خیر؟ ولی با توجه به اینکه دیگر چیزی به مهر نمانده به نظرم امسال هم باید قید درس خواندن را بزنند. من از مسئولان میخواهم کمی هم به فکر درس خواندن در میان بچههای عشایری باشند.
مدارس عشایری در زمان کرونا به کارمان آمد
«سمیرا باوی» یکی دیگر از عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد نیز به «ایران» میگوید: من خودم از معدود عشایر خانمی هستم که توانستم درسم را بخوانم و حالا خودم معلم عشایری شدهام. اینجا تعداد کمی از عشایر هستند که گوشی هوشمند دارند. از سال گذشته که همه جا با مشکل بیماری کرونا مواجه شده ما هم تا جایی که میتوانیم پروتکلها را رعایت میکنیم ولی زیر ساختی برای آموزش از راه دور بچههای عشایری فراهم نیست. همه ساله کلاسهای عشایر در زیر چادر برگزار میشود و حالا در زمان شیوع کرونا این شیوه به کارمان آمد و در واقع بچهها میتوانند به نوعی در فضای باز باشند. ما هم برای جلوگیری از تجمع بچهها در زیر چادر، دانشآموزان هر مقطع را جدا کردیم و تقریباً دانشآموزان هر مقطع از 10 نفر بیشتر نمیشد و توانستیم کلاسها را برگزار کنیم. سال گذشته را من به این شکل به بچهها درس دادهام و فکر نمیکنم امسال نیز دستورالعملها فرق کند چون زیرساختها تفاوتی نکرده است. اینجا بیشتر خانوادهها هنوز حتی پنلهای خورشیدی برای شارژ تلفن همراه یا تأمین برق تلویزیون ندارند و به این ترتیب حتی امکان استفاده از کلاسهای آموزشی صداوسیما نیز فراهم نیست. وی همچنین در خصوص واکسیناسیون جامعه عشایری توضیح داد: خوشبختانه واکسیناسیون عشایر مورد توجه وزارت بهداشت قرار گرفته و گروههای واکسیناسیون سیار آمدند و دوز اول واکسن را به کسانی که تمایل داشتند زدند و به ما کارت واکسیناسیون دادند و گفتند شما میتوانید دوز دوم را هم در قشلاق بزنید که جای تشکر دارد.
20 درصد عشایر به اینترنت دسترسی دارند
در همین حال «سعید کریمی» کارشناس امور عشایری به «ایران» میگوید: متأسفانه کمتر شاهد اجرای عدالت آموزشی در میان دانشآموزان عشایری هستیم، البته آمار دقیقی از میزان دسترسی عشایر به اینترنت وجود ندارد اما بررسیهای میدانی نشان میدهد کمتر از 20 درصد عشایر در مناطق شان به اینترنت دسترسی دارند. از سوی دیگر بیشتر عشایر توان اقتصادی برای خرید تبلت و گوشی هوشمند را ندارند و در چنین شرایطی نمیتوان انتظار داشت دانشآموزان عشایری مانند دیگر دانشآموزان بتوانند از آموزش های از راه دور استفاده کنند. ما در کشور 250 هزار خانوار عشایری داریم که جمعیتی حدود یک میلیون و 200 هزار نفر را شامل میشوند. طبق شاخصههای مرکز آمار ایران، اینها دارای 3شاخصه کوچ، تأمین معاش از طریق دامپروری و داشتن سلسله مراتب ایلی هستند و با توجه به تعداد بالای عشایر به نظر میرسد ما باید توجه بیشتری به بحث تحصیل دانشآموزان عشایری بویژه در دوران کرونا کنیم. در حال حاضر شاخص سواد در میان جمعیت عشایری حدود 65 درصد است که مطلوب به شمار نمیرود. متأسفانه نکته نگران کننده این است که معمولاً دختران عشایری با پایان دوران ابتدایی یا در نهایت راهنمایی ترک تحصیل میکنند و در سال گذشته بهدلیل شرایط کرونایی تعداد زیادی از دانشآموزان مقاطع بالاتر که عمدتاً پسر بودهاند از تحصیل جاماندهاند.
دستورالعمل سال تحصیلی جدید هنوز نرسیده است
از سوی دیگر رضا فرامرزی رئیس آموزش و پرورش عشایری خوزستان هم به «ایران» میگوید: «ما در استان 14 هزار دانشآموز عشایری داریم. ماهیت زندگی عشایری متفاوت از شهر است و معمولاً تراکم جمعیتی زیادی ندارند و خوشبختانه ما میبینیم که درگیری عشایر هم با بیماری کرونا کمتر از مراکز شهرها است و معمولاً شیوه زندگیشان به گونهای است که فاصلهگذاری رعایت میشود.» وی با اشاره به اینکه برای سال تحصیلی جدید دستورالعملی از ستاد ملی کرونا برای برگزاری کلاسهای عشایری نرسیده است، توضیح میدهد: دستورالعملهای جدید قطعاً بر پایه رنگبندی استانها خواهد بود و ما کماکان منتظر هستیم. وی میافزاید: البته ما در سال گذشته با توجه به برگزاری کلاسها در زیر چادرها کلاسها را بهصورت حضوری برگزار کردیم که مشکل خاصی نداشتیم. حتی بستههای آموزشی برای دانشآموزان تعریف کردیم و در اختیارشان گذاشتیم ، اما در سنوات گذشته معمولاً دانشآموزان عشایری پسر از پایه نهم به بعد به مدارس شبانه روزی رایگان میرفتند که سال گذشته بهدلیل شرایط کرونا این مدارس تعطیل بود ولی امسال در صورت واکسیناسیون معلمان و دست اندرکاران این مدارس و البته دانشآموزان میتوان اقدام به بازگشایی آنها کرد که ما هم منتظر هستیم. به گفته وی معمولاً عشایر از 7 استان به قشلاق خوزستان میآیند. عشایر چهارمحال و بختیاری از دهم شهریور کوچ خود را به سمت خوزستان آغاز کردهاند و دیگر استانها مانند عشایر همدان و لرستان هم تا یکماه دیگر از راه میرسند. وی خاطرنشان کرد: در میان دانشآموزان عشایری بچههای با استعداد زیادی وجود دارد به گونه ای که دوسال پیش دو دانش آموز عشایری خوزستان که زیر سیاه چادر درس خوانده بودند رتبههای کنکوری دو رقمی داشتند و در یک مدرسه شبانه روزی عشایری در باغملک، هر دوازده دانشآموز این مدرسه دانشگاه قبول شدند.
نیم نگاه
بررسی های میدانی نشان می دهد کمتر از 20 درصد عشایر در مناطق زندگی شان به اینترنت دسترسی دارند . از سوی دیگر بیشتر عشایر توان اقتصادی برای خرید تبلت و گوشی هوشمند ندارند و در چنین شرایطی نمی توان انتظار داشت دانش آموزان عشایری مانند دیگر دانش آموزان بتوانند از آموزش های از راه دور استفاده کنند
پیشنهادهای آموزش و پرورش بوشهر برای برگزاری حضوری کلاسها
زهره توکلی
خبرنگار
در آستانه بازگشایی مدارس بار دیگر بحثها در خصوص حضوری یا مجازی بودن کلاسهای درس دانشآموزان بهدلیل شرایط کرونایی که با هر موج تازه، متفاوت از قبل شدت میگیرد، در استانهای مختلف کشور قوت گرفته است.
اداره آموزش و پرورش بوشهر بهعنوان یکی از استانهای ساحلی جنوب کشور نیز امسال برنامهریزیهایی را انجام داده و بر اساس آن پیشنهادهایی را تنظیم کرده است تا در صورت موافقت ستاد ملی مقابله با کرونا، بتواند کلاسهای درس را حضوری برگزار کند تا آسیبهای آموزشی و اجتماعی ناشی از حضور نداشتن در مدرسه که سال گذشته متوجه دانشآموزان شده است، کمی التیام یابد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر در این خصوص با اشاره به اینکه سال قبل حدود 236هزار دانشآموز داشتیم و امسال نیز 6هزار دانشآموز پایه اول نیز به آنها اضافه میشوند، به «ایران» گفت: در مورد بازگشایی مدارس استان بوشهر، تابع سیاستهای ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم و هر تصمیمی در این خصوص گرفته شود همان را اجرا خواهیم کرد اما با توجه به آسیبهایی که در سال گذشته متوجه دانشآموزان شده است اعم از بیسوادی یا کم سوادی پنهان دانشآموزان و نیز آسیبهای متعدد آموزشی و اجتماعی، اگر شرایط لازم فراهم شود، رویکرد اصلی ما این است که کلاسهای درس امسال بهصورت حضوری باشد.
علیمراد کرمی میافزاید: در هر صورت باید منتظر بمانیم تا سیاستهای دولت در این خصوص مشخص و اعلام شود تا براساس آنچه ستاد ملی مقابله با کرونا و بهدنبال آن ستاد استانی ابلاغ میکند، حرکت کنیم.
وی با بیان اینکه پیشنهادهایی را در خصوص بازگشایی مدارس استان بوشهر ارائه کردهایم تا مورد بررسی ستاد استانی مقابله با کرونا و نیز وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد، تصریح میکند: 28درصد مدارس استان بوشهر شامل مدارس روستایی و شهرهای کوچک استان، جمعیت کمتر از 50 دانشآموز دارد به طوری که هر کلاس حدود 10 تا 15 دانشآموز و حتی 5 دانشآموز دارند لذا اگر امکان پذیر شد، این مدارس را از اول مهر بهصورت حضوری فعال میکنیم.
این مسئول در ادامه گفت: 24درصد دیگر مدارس استان نیز شامل مدارسی میشود که جمعیت دانشآموزان آن بین 50 تا 100 نفر است لذا اگر شرایط آماده باشد با تصمیماتی که شورای مدارس متشکل از مدیر مدرسه، معاونان مدرسه و نماینده معلمان و نماینده انجمن اولیا، اتخاذ خواهد کرد، وضعیت حضوری یا غیرحضوری بودن دانشآموزان مشخص خواهد شد. وی افزود: پیشنهاد ما فعالیت ترکیبی این مدارس است یعنی هم آموزشهای مجازی و هم آموزشهای حضوری برای دانشآموزان داشته باشند. به طور مثال ممکن است ضرورت باشد که پایههای اول و دوم دبستان آموزشهای حضوری داشته باشند و بقیه کلاسهای سایر پایههای تحصیلی بهصورت مجازی برگزار شود، لذا هر تصمیمی که شورای مدارس بگیرند برای ما مورد تأیید است.
کرمی اظهار داشت: 48درصد دیگر از دانشآموزان استان بوشهر نیز در مدارسی هستند که جمعیت هر مدرسه بیش از 100 دانشآموز است. پیشنهاد این است که این مدارس نیز با تصمیمات شورای مدارس برنامهریزی شوند یعنی اولویتبندی شود، حضور دانش آموزان کدام پایهها ضرورت دارد تا کلاسهای شان بهصورت حضوری و کلاسهای کدام پایه ها بهصورت مجازی برگزار شوند اما این فرایند به گونهای باید باشد که تا اول آبان ماه و در نهایت اول آذرماه، آمادگی لازم برای برگزاری حضوری همه کلاسها فراهم شود. اینها پیشنهادهایی است که از سوی اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر به مسئولان مربوطه داده شده تا نتیجه آن را به ما ابلاغ کنند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر در خصوص فراهم شدن شرایط لازم برای برگزاری احتمالی کلاسهای درس بهصورت حضوری نیز میگوید: بیش از 98درصد معلمان استان بوشهر دوز نخست واکسیناسیون را دریافت کردهاند. دوز دوم نیز از یکشنبه هفته قبل آغاز شده و اغلب دوز دوم را دریافت کردهاند.
کرمی افزود: نگرانیهایی در خصوص سرویسهای مدارس وجود دارد که امید است با واکسیناسیون این نگرانیها برطرف شود. همچنین در خصوص دانشآموزان نیز عنوان شده که دانشآموزان سنین 12 تا 18 سال واکسینه شوند که اگر این اتفاق بیفتد نگرانیهای ما، والدین و نیز استرس دانشآموزان نیز کمتر میشود.
وی اضافه میکند: درباره سایر ملزومات برگزاری حضوری کلاسها نیز تقریباً آنچه سال قبل ستاد ملی مقابله با کرونا تجویز میکرد، بهصورت سرانه بهداشتی به مدارس تزریق کردیم. رایزنیهایی هم انجام شده تا سرانه بهداشتی و همچنین آموزشی تا هفته آینده و اول مهر واریز شود تا این تجهیزات و ملزومات بهداشتی را وارد مدارس کنیم. همچنین برای سرویسهای بهداشتی مدارس نیز اعتباری در حدود 2میلیارد تومان از طریق استانداری دریافت کردهایم تا کارهای مربوط به ایجاد سرویس بهداشتی جدید یا تعمیر سرویسهای دچار مشکل، انجام شود.
کرمی درباره وضعیت دسترسی دانشآموزان به اینترنت و تبلت نیز گفت: طبق اطلس آموزشی که ما سال گذشته ترسیم کردیم، سال گذشته 19درصد از دانشآموزان استان بوشهر بهصورت حضوری در کلاسها شرکت کردند و 85درصد بهصورت غیرحضوری و مجازی و با استفاده از سامانه شاد، آموزشها را دریافت کردند.
وی میافزاید: 58درصد نیز از طریق شبکههای تلویزیونی آموزشها را فرا گرفتند اما در مجموع حدود 10درصد جمعیت دانشآموزی استان بوشهر از این امکانات محروم بودهاند که علت محرومیت 50درصد این تعداد دانشآموزش ناشی از نبود تبلت یا گوشیهای هوشمند و علت 50درصد دیگر ناشی از نبود زیرساختهای لازم یعنی ضعیف بودن اینترنت و... بوده است.
کرمی اضافه میکند: برای این دانشآموزان محروم که شامل حدود 12 هزارو 500 نفر بودهاند از طریق نیکوکاران و خیران مدرسه ساز، معلمان و دو بانک دولتی ملی و سپه 7 تا 8هزار تبلت تهیه کردیم. 500 تبلت نیز از مرکز آمار ایران هدیه گرفتیم و نیز از سرانههای آموزش و پرورش برای حل این مشکل دانشآموزان نیازمند استفاده کردیم اما حدود 4هزار تبلت کم بود که برای این دانشآموزان درسنامههایی ارسال شد و چون در مناطق دوردست و روستایی بودند معلمان در کلاس درس حضور یافتند.
وی تصریح میکند: پیشبینیها و رایزنیهایی هم با استانداری و خیران و بانکها شده که 4 هزار تبلتی که سال گذشته تأمین نشد امسال خریداری شود تا اگر تصمیم بر آن شد که آموزشها بهصورت غیرحضوری و مجازی باشد این دانشآموزان هم بتوانند از این امکانات و ظرفیت استفاده کنند.
کرمی با اشاره به اینکه حدود 500 خیر مدرسه ساز در استان بوشهر فعالیت میکنند، اظهار میدارد: خیران مدرسه ساز در استان بوشهر که تقریباً 50درصد ساخت و سازهای مدارس استان را برعهده داشتهاند بیش از یکهزار و 300 کلاس درس در سال قبل ساختند. اگر این نیکوکاران در کنار ما نبودند به طور قطع مشکلات زیادی داشتیم. امسال نیز برنامههای بسیار خوبی خواهند داشت و تعدادی از کلاسهای جدید را تا مهر ماه افتتاح خواهند کرد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر درباره نیازها و کمبودهای آموزش استان نیز میگوید: مهمترین آنها نیروی انسانی است چون تعداد زیادی از معلمان استان امسال بازنشسته میشوند اما برنامهریزیهای لازم انجام شده که کلاسی بدون معلم باقی نماند.
کرمی اضافه میکند: مشکل کمبود نیروی انسانی با استفاده از تعدادی سرباز معلم، جذب نیرو از دانشگاه فرهنگیان، استخدام آزاد و نیز نقل و انتقالها و جذب معلم از بیرون از استان تا حدی حل شده است اما برای حل کامل این مشکل با وزارت آموزش و پرورش در حال رایزنی هستیم تا در صورت اعطای مجوز، از نیروهای آزاد خرید خدمات آموزشی بتوانیم استفاده کنیم. در غیر این صورت از نیروهای موجود بهصورت پاره وقت و ارائه حق التدریس بهره خواهیم برد. سال قبل هم حدود 265 نفر از نیروهای خرید خدمات آموزشی استفاده کردیم.
بازگشایی ایمن مدارس البرز
مهمترین رویکرد سال تحصیلی جدید است
کرج- معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش البرز گفت: بازگشایی ایمن مدارس مهمترین رویکرد سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ این استان را تشکیل میدهد زیرا حفظ سلامت دانشآموزان در دوران کرونا از اهمیت بالایی برخوردار است.
بهگزارش ایرنا، مهریار کرمی اظهار داشت: بازگشایی ایمن مدارس در شرایط سخت تداوم شیوع ویروس کرونا موجب کاهش دغدغه والدین در حفظ و ارتقای ضریب ایمنی سلامت دانشآموزان در فضاهای آموزشی میشود که این موضوع مهم در پروژه مهر ۱۴۰۰ مدارس استان البرز همواره مورد تأکید قرار گرفته است. وی با اشاره به اینکه برای بازگشایی ایمن مدارس البرز نیازمند همکاری اولیای دانشآموزان، مردم، دستگاهها و نهادهای مختلف هستیم، خاطرنشان کرد: برای آغاز سال تحصیلی جدید در قالب پروژه مهر اقدامات مختلفی انجام شده است تا دانشآموزان از آموزش کیفی تعلیم و تربیت در مدارس استان برخوردار شوند. وی تصریح کرد: عدم حضور دانشآموزان در مدارس هزینه بالایی در بخشهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، تربیتی و مهارتی دارد اما در این شرایط سخت کرونایی برای بازگشایی مدارس، تابع نظر ستاد کرونا هستیم.
استان البرز حدود۵۰۰ هزار دانشآموز دارد.
واکسیناسیون دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه یزد آغاز شد
یزد- مرحله نخست واکسیناسیون دانشجویان بومی مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه یزد و دانشجویان سایر دانشگاههای کشور که در یزد سکونت دارند، آغاز شد.
معاون دانشجویی دانشگاه یزد گفت: واکسیناسیون دانشجویان در روز جمعه 19 شهریور انجام نخواهد شد و در این مدت بههیچ عنوان امکان استفاده از خوابگاه برای دانشجویان وجود ندارد بنابراین فقط دانشجویان ساکن یزد اعم از دانشجویان دانشگاه یزد و سایر دانشگاههای کشور میتوانند اولین دوز واکسن خود را با مراجعه به دانشگاه یزد دریافت کنند.
دکتر محمدرضا صادقیان شاهی اظهار داشت: متعاقباً درخصوص موعد واکسیناسیون دانشجویان مقطع کارشناسی ساکن یزد اطلاعرسانی خواهد شد. وی همچنین در خصوص نحوه واکسیناسیون سایر دانشجویان غیربومی دانشگاه یزد اظهار داشت: طبق دستورالعمل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، واکسیناسیون دانشجویان سراسر کشور در محل سکونت آنان انجام خواهد شد، بنابراین دانشجویان غیربومی دانشگاه یزد به این منظور باید به مراکز واکسیناسیون مستقر در دانشگاههای محل سکونت خود مراجعه کنند. شایان ذکر است در مراحل اول و دوم واکسیناسیون دانشگاهیان دانشگاه یزد که ابتدای مرداد و شهریور امسال انجام شد بیش از 1118 نفر از اعضای هیأت علمی و کارکنان این دانشگاه واکسینه شدند. واکسیناسیون از 16 شهریور ماه به مدت چهار روز کاری تا روز شنبه 20 شهریورماه در نوبت صبح از ساعت 9 تا 13 و در نوبت عصر از ساعت 17 تا 21 در محل سالن ورزشی کوثر این دانشگاه انجام خواهد شد.
آغاز واکسیناسیون شبانهروزی در شیراز
شیراز - رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام کرد: با توجه به دریافت سهمیه قابل توجهی از واکسن کرونا، واکسیناسیون شبانهروزی با همکاری سپاه فجر استان فارس در حسینیه ثارالله(ع) شیراز بهصورت شبانهروزی آغاز شد.
به گزارش ایرنا، مهرزاد لطفی در نشست ستاد مدیریت بیماری کووید۱۹ در دانشگاه با بیان اینکه این مرکز واکسیناسیون بدون هیچ گونه تعطیلی، بهصورت شبانهروزی فعال شده است از همکاری سپاه فجر استان، نیروهای نظامی و انتظامی با مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز در راستای کنترل و مدیریت بیماری کووید۱۹ تشکر کرد.
لطفی با اشاره به نظر وزارت بهداشت مبنی بر تسریع در ایمن سازی عمومی در برابر کرونا، ابراز امیدواری کرد تا در صورت افزایش میزان سهمیه واکسن به استان فارس، مراکز شبانهروزی واکسیناسیون علیه کرونا افزایش یابد. مرکز واکسیناسیون یادشده در حسینیه ثارالله شیراز براساس نوبت بندی و ارسال پیامک به گروههای سنی هدف فعالیت دارد. وی همچنین با ابراز نگرانی نسبت به افزایش موارد ابتلا به کرونا در برخی از شهرستانهای استان، از تیم های نظارتی دانشگاه خواست تا دلیل روند افزایشی موارد ابتلا به این بیماری در برخی از شهرستانها را بررسی کنند و سریعاً برای بهبود آن تصمیمگیری شود.
پزشک مدافع سلامت همدان قربانی کرونا ویروس شد
همدان - رئیس نظام پزشکی استان همدان از جان باختن دومین پزشک همدانی بهدلیل ابتلا به بیماری کووید۱۹ خبر داد.
بهگزارش ایسنا، دکتر علیرضا مدرکیان اظهار کرد: دکتر «محسن احمدی قمی» از پزشکان عمومی استان، روز سهشنبه ۱۷ شهریورماه بهدلیل ابتلا به بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داد.
مدرکیان با بیان اینکه مرحوم دکتر «احمدی قمی» در درمانگاه شهید سپهری تأمین اجتماعی همدان فعالیت میکرد، ادامه داد: وی در صف اول مقابله با کرونا ویروس، مشغول به درمان بیماران کرونایی بوده و از مدافعان سلامت محسوب میشد. «محسن احمدی قمی» ۶۱ ساله، دارای ۱۹ سال سابقه فعالیت در بیمارستان تأمین اجتماعی و از ایثارگران و جانبازان دفاع مقدس بود.
آمار فوتیهای کرونا در آذربایجان غربی با واکسیناسون کاهش یافت
مهاباد- جانشین قرارگاه دانشگاهی مبارزه با کرونای آذربایجان غربی گفت: با اجرای طرح واکسیناسیون سراسری آمار فوتیهای ناشی از کرونا در افراد مسن بهطور محسوسی کاهش یافته است.
به گزارش ایرنا ،ایرج محبی اظهار داشت: طی پنج ماه اخیر میزان فوتیهای ناشی از کرونای افراد بالای ۶۰ سال آذربایجان غربی کاهش یافته و تنها ۶۰ درصد فوتیها در استان را افراد بالای ۶۰ سال تشکیل میدهند.
وی با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۹۵۰ هزار دوز واکسن در آذربایجانغربی تزریق شده است، ادامه داد: مهمترین کار در راستای مهار همهگیری ویروس پس از تزریق واکسن کرونا، رعایت دقیق پروتکلهای بهداشتی از سوی مردم و جلوگیری از عادی انگاری در سطح جامعه است.جانشین قرارگاه دانشگاهی مبارزه با کرونای آذربایجان غربی اظهار داشت: ویروس نوع جدید کرونا که در سطح جامعه فراگیر شده است رفتاری بسیار متفاوت و وحشی تر دارد ،بهطوری که طی ۲ ماه گذشته ۴۰ درصد فوتی های ناشی از کرونا را مبتلایانی تشکیل میدهد که کمتر از سه روز در بیمارستان بستری بودند.
محبی ، با بیان اینکه هنوز از پیک پنجم کرونا عبور نکرده ایم، اضافه کرد: با وجود تداوم روند افزایشی ابتلا و فوتی ناشی از کرونا در آذربایجانغربی، همچنان شاهد بیتوجهی عده زیادی از شهروندان در این خصوص هستیم که میتواند موجب بروز مشکلات بسیار زیادی شود.