ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» در دستور کار مجلس قرار نگرفت
ساماندهی فضای مجازی؛ شاید وقتی دیگر
چند نماینده مجلس: این طرحهای مجلس دردی از مردم دوا نمیکند
گروه سیاسی/ باز هم نوبت به طرح جنجالی مجلس نرسید. نمایندگان که از مدتها پیش، جلسه پس از تعطیلات دو هفتهای در تیرماه را برای رسیدگی به طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» در نظر داشتند، دیروز هم نتوانستند این طرح را در صحن علنی بررسی کنند و آن را به جلسات دیگر موکول کردند.
طبق برنامه قرار بود که در جلسه علنی دیروز، بررسی درخواست عدهای از نمایندگان به منظور رسیدگی به طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسانهای اجتماعی براساس «اصل هشتاد و پنجم قانون اساسی» که در بین برخی رسانهها و عموماً فضای مجازی با عنوان طرح «محدودسازی فضای مجازی» معروف شده، مورد بررسی قرار بگیرد. اصلی که در آن گفته شده: «سمت نمایندگی قائم به شخص است و قابل واگذاری به دیگری نیست. مجلس نمیتواند اختیار قانونگذاری را به شخص یا هیأتی واگذار کند، ولی در موارد ضروری میتواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیونهای داخلی خود تفویض کند، در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین مینماید به صورت آزمایشی اجرا میشود و تصویب نهایی آنها با مجلس خواهد بود...» در صورت موافقت نمایندگان، کار تصویب یا رد این طرح نه در صحن علنی که در کمیسیون تخصصی انجام میشود. اما با اینکه در ساعات ابتدایی جلسه دیروز، نمایندگان برای صحبت به عنوان موافق (19 نفر) و مخالف (50 نفر) این طرح ثبت نام کرده بودند، این اتفاق رخ نداد و آنان از ابتدای جلسه در حال بررسی کلیات و جزئیات طرح دو فوریتی الزام دستگاههای اجرایی جهت پاسخگویی به تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان بودند.
آن گونه هم که سخنگوی هیأت رئیسه مجلس اعلام کرده، این طرح از دستور خارج نشد بلکه به نوبت دیروز نرسید. سیدنظامالدین موسوی در گفتوگو با ایسنا در توضیحاتی گفت: طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی از دستور کار مجلس خارج نشده بلکه در نوبت دستور کار قرار دارد، ولی «امروز» (روز دوشنبه) نوبت به بررسی آن نرسید. او در ادامه توضیحات خود گفت: روال مجلس این است که تا بخشی از جلسه، دستور کار مطرح میشود و بعد وارد تذکر و نطق نمایندگان خواهیم شد، بنابراین گاهی دستورهایی که از قبل اعلام میشود، به خاطر طولانی شدن دستورهای قبلی در همان روز مطرح نمیشوند. موسوی در پایان اضافه کرد که این طرح به جلسات آینده مجلس موکول خواهد شد.
این طرح که از آغاز رسانهای شدن آن جنجال زیادی به پا کرده نه فقط در بین مردم و کاربران فضای مجازی بلکه در میان نمایندگان هم مخالفتهایی را به همراه دارد و به نظر میرسد که همین مخالفتها جلوی در دستور کار قرار گرفتن آن را گرفته است.
دامی برای دولت رئیسی
مجتبی توانگر، نماینده تهران شب پیش از جلسه مجلس مخالفت خود را اعلام کرد و همان حرف مخاطبان را زد و گفت که این طرح هیچ فوریتی ندارد. او در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «اگر قرعه به نام بنده باشد میگویم؛ این طرح هیچ ربطی به فرمایشات رهبری مبنی بر ساماندهی فضای مجازی ندارد. هیچ فوریتی ندارد و احتمالاً شورای نگهبان نیز با آن مخالفت میکند. از همکاران هم میخواهم با آن مخالفت و در دامی که مقابل دولت آقای رئیسی طراحی شده، نیفتند.» برخلاف توانگر، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس از طرح صیانت از فضای مجازی تمجید و بحث فیلترینگ را رد کرده است.
مجید نصیرایی در جمع خبرنگاران درخصوص طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی گفت: فضای مجازی در همه جای دنیا دارای چارچوب، ضابطه و قانون است و به نحو مطلوبی مدیریت میشود. دولتهای مختلف و مجالس گذشته نسبت به این دغدغه آگاه بودهاند و طرحهایی داشتند اما به نتیجه نرسید. علیرغم همه این دغدغهمندی متأسفانه آن طور که باید و شاید به ساماندهی این فضا توجه نشده است. او در ادامه توضیحات خود گفت: متأسفانه هر زمانی که در کشور صحبت از ساماندهی فضای مجازی میشود، عدهای دانسته و ندانسته بیشتر به حواشی پرداخته و از اصل موضوع فاصله میگیرند. روی این طرح بیش از 2 هزار ساعت کار کارشناسی شده و نظرات دستگاهها و مجموعههای مختلف کسب شده است. متأسفانه برخی طرح را اصلاً نخواندهاند و از آخرین تغییرات آن اطلاعی ندارند. سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه گفت: متأسفانه عدهای ساماندهی را به مسدودسازی معنی میکنند، در صورتی که در این طرح تمرکز اصلی بر ساماندهی این فضا است. حدود ۱۴ بار روی این طرح کار کارشناسی انجام شده است. اکنون این طرح به عنوان پیشنویس آماده شده و اصلاً تمرکزی بر مسأله فیلترینگ نیست. تمرکز اصلی ما ساماندهی و حمایت از پیامرسانهای داخلی، نخبگان و متخصصان این حوزه است. از سوی دیگر ما به دنبال ضمانت اجرایی برای قوانین موجود هستیم.
نصیرایی در ادامه با اشاره به اینکه در تبیین این طرح کوتاهی شده، گفت: ما تحت تأثیر جوسازیها قرار نخواهیم گرفت و با کار کارشناسی طرح را دنبال میکنیم و هر کجا که اشکال و ابهامی باشد آن را برطرف خواهیم کرد. ما همچنان از نظرات کارشناسی استفاده میکنیم. علت اینکه درخواست داریم این طرح براساس اصل ۸۵ بررسی شود، این است که فرصت کار تخصصیتر و فنیتر فراهم شود.
طرحهایی که دردی از مردم دوا نمیکند
در روزی که مجلسیها به دنبال تصویب طرحهای سیاسی و فرهنگی خود بودند، انتقاد چند نماینده هم شنیده شد که چرا به دنبال موضوعاتی میرویم که دردی از مردم دوا نمیکند. در جریان بررسی جزئیات طرح دوفوریتی الزام دستگاههای اجرایی جهت پاسخگویی به تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان، جلال رشیدی گفت که باید مجلس انقلابی برای گرانی نان، خودرو و سیمان و قطعی آب و برق جلسه تشکیل دهد نه طرحی را بررسی کند که امکان رسیدگی آن در چند ماه دیگر هم وجود داشت. نماینده مرودشت در اخطار خود گفت: در حال حاضر مردم با گرانیهای فزاینده دست و پنجه نرم میکنند، یک روز نان گران میشود و روز دیگر سیمان و خودرو، در این شرایط مجلس طرحهایی را بررسی میکند که دردی از مردم دوا نمیکند. صدیف بدری نایب رئیس کمیسیون عمران هم با انتقاد از طولانی شدن رسیدگی به جزییات این طرح گفت که مسائل مهمتری در کشور از اصلاح آییننامه وجود دارد که بارزترین آن گرانیهای اخیر است. هر روز شاهد افزایش قیمت کالاهای اساسی هستیم که این روزها گرانیها به سیمان و میلگرد و حتی میوه رسیده که مردم نمیتوانند بیشتر از نیم کیلو میوه بخرند. ناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان هم با تأکید بر اینکه مردم از مجلس انقلابی انتظار حل مشکلات اساسی را دارند، گفت که کشور با مشکلات جدی روبهرو است، خوزستان یک طرف و اصفهان و سیستان و بلوچستان هم طرف دیگر و در چنین شرایطی مجلس مشغول بررسی این طرح است.
نمایندگان در نهایت با اصلاح آییننامه داخلی مجلس، دستگاههای اجرایی را مکلف کردند تا به تذکرات شفاهی و کتبی نمایندگان پاسخ دهند.
دولت جدید برای ساماندهی فضای مجازی لایحه ارائه کند
سخنگوی کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها خواستار ارائه لایحهای از سوی دولت رئیسی برای ساماندهی به فضای مجازی شد. به گزارش ایسنا، روحالله نجابت نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، در صفحه شخصی خود در توئیتر و در توضیح چرایی مخالفتش با طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیامرسانهای اجتماعی نوشت: «بیتردید ساماندهی فضای مجازی از اولویتهای امروز کشور است، اما با روی کار آمدن دولت جدید پسندیدهتر آن است که لایحه مربوطه از جانب دولت ارائه شود. مضافاً اینکه اصل۸۵ شدن این طرح و تصمیمگیری در کمیسیون به نیابت از همه مجلس درست نیست. براین اساس رأی بنده به طرح پیشنهادی منفی است.»
طبق برنامه قرار بود که در جلسه علنی دیروز، بررسی درخواست عدهای از نمایندگان به منظور رسیدگی به طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسانهای اجتماعی براساس «اصل هشتاد و پنجم قانون اساسی» که در بین برخی رسانهها و عموماً فضای مجازی با عنوان طرح «محدودسازی فضای مجازی» معروف شده، مورد بررسی قرار بگیرد. اصلی که در آن گفته شده: «سمت نمایندگی قائم به شخص است و قابل واگذاری به دیگری نیست. مجلس نمیتواند اختیار قانونگذاری را به شخص یا هیأتی واگذار کند، ولی در موارد ضروری میتواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیونهای داخلی خود تفویض کند، در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین مینماید به صورت آزمایشی اجرا میشود و تصویب نهایی آنها با مجلس خواهد بود...» در صورت موافقت نمایندگان، کار تصویب یا رد این طرح نه در صحن علنی که در کمیسیون تخصصی انجام میشود. اما با اینکه در ساعات ابتدایی جلسه دیروز، نمایندگان برای صحبت به عنوان موافق (19 نفر) و مخالف (50 نفر) این طرح ثبت نام کرده بودند، این اتفاق رخ نداد و آنان از ابتدای جلسه در حال بررسی کلیات و جزئیات طرح دو فوریتی الزام دستگاههای اجرایی جهت پاسخگویی به تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان بودند.
آن گونه هم که سخنگوی هیأت رئیسه مجلس اعلام کرده، این طرح از دستور خارج نشد بلکه به نوبت دیروز نرسید. سیدنظامالدین موسوی در گفتوگو با ایسنا در توضیحاتی گفت: طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی از دستور کار مجلس خارج نشده بلکه در نوبت دستور کار قرار دارد، ولی «امروز» (روز دوشنبه) نوبت به بررسی آن نرسید. او در ادامه توضیحات خود گفت: روال مجلس این است که تا بخشی از جلسه، دستور کار مطرح میشود و بعد وارد تذکر و نطق نمایندگان خواهیم شد، بنابراین گاهی دستورهایی که از قبل اعلام میشود، به خاطر طولانی شدن دستورهای قبلی در همان روز مطرح نمیشوند. موسوی در پایان اضافه کرد که این طرح به جلسات آینده مجلس موکول خواهد شد.
این طرح که از آغاز رسانهای شدن آن جنجال زیادی به پا کرده نه فقط در بین مردم و کاربران فضای مجازی بلکه در میان نمایندگان هم مخالفتهایی را به همراه دارد و به نظر میرسد که همین مخالفتها جلوی در دستور کار قرار گرفتن آن را گرفته است.
دامی برای دولت رئیسی
مجتبی توانگر، نماینده تهران شب پیش از جلسه مجلس مخالفت خود را اعلام کرد و همان حرف مخاطبان را زد و گفت که این طرح هیچ فوریتی ندارد. او در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «اگر قرعه به نام بنده باشد میگویم؛ این طرح هیچ ربطی به فرمایشات رهبری مبنی بر ساماندهی فضای مجازی ندارد. هیچ فوریتی ندارد و احتمالاً شورای نگهبان نیز با آن مخالفت میکند. از همکاران هم میخواهم با آن مخالفت و در دامی که مقابل دولت آقای رئیسی طراحی شده، نیفتند.» برخلاف توانگر، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس از طرح صیانت از فضای مجازی تمجید و بحث فیلترینگ را رد کرده است.
مجید نصیرایی در جمع خبرنگاران درخصوص طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی گفت: فضای مجازی در همه جای دنیا دارای چارچوب، ضابطه و قانون است و به نحو مطلوبی مدیریت میشود. دولتهای مختلف و مجالس گذشته نسبت به این دغدغه آگاه بودهاند و طرحهایی داشتند اما به نتیجه نرسید. علیرغم همه این دغدغهمندی متأسفانه آن طور که باید و شاید به ساماندهی این فضا توجه نشده است. او در ادامه توضیحات خود گفت: متأسفانه هر زمانی که در کشور صحبت از ساماندهی فضای مجازی میشود، عدهای دانسته و ندانسته بیشتر به حواشی پرداخته و از اصل موضوع فاصله میگیرند. روی این طرح بیش از 2 هزار ساعت کار کارشناسی شده و نظرات دستگاهها و مجموعههای مختلف کسب شده است. متأسفانه برخی طرح را اصلاً نخواندهاند و از آخرین تغییرات آن اطلاعی ندارند. سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه گفت: متأسفانه عدهای ساماندهی را به مسدودسازی معنی میکنند، در صورتی که در این طرح تمرکز اصلی بر ساماندهی این فضا است. حدود ۱۴ بار روی این طرح کار کارشناسی انجام شده است. اکنون این طرح به عنوان پیشنویس آماده شده و اصلاً تمرکزی بر مسأله فیلترینگ نیست. تمرکز اصلی ما ساماندهی و حمایت از پیامرسانهای داخلی، نخبگان و متخصصان این حوزه است. از سوی دیگر ما به دنبال ضمانت اجرایی برای قوانین موجود هستیم.
نصیرایی در ادامه با اشاره به اینکه در تبیین این طرح کوتاهی شده، گفت: ما تحت تأثیر جوسازیها قرار نخواهیم گرفت و با کار کارشناسی طرح را دنبال میکنیم و هر کجا که اشکال و ابهامی باشد آن را برطرف خواهیم کرد. ما همچنان از نظرات کارشناسی استفاده میکنیم. علت اینکه درخواست داریم این طرح براساس اصل ۸۵ بررسی شود، این است که فرصت کار تخصصیتر و فنیتر فراهم شود.
طرحهایی که دردی از مردم دوا نمیکند
در روزی که مجلسیها به دنبال تصویب طرحهای سیاسی و فرهنگی خود بودند، انتقاد چند نماینده هم شنیده شد که چرا به دنبال موضوعاتی میرویم که دردی از مردم دوا نمیکند. در جریان بررسی جزئیات طرح دوفوریتی الزام دستگاههای اجرایی جهت پاسخگویی به تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان، جلال رشیدی گفت که باید مجلس انقلابی برای گرانی نان، خودرو و سیمان و قطعی آب و برق جلسه تشکیل دهد نه طرحی را بررسی کند که امکان رسیدگی آن در چند ماه دیگر هم وجود داشت. نماینده مرودشت در اخطار خود گفت: در حال حاضر مردم با گرانیهای فزاینده دست و پنجه نرم میکنند، یک روز نان گران میشود و روز دیگر سیمان و خودرو، در این شرایط مجلس طرحهایی را بررسی میکند که دردی از مردم دوا نمیکند. صدیف بدری نایب رئیس کمیسیون عمران هم با انتقاد از طولانی شدن رسیدگی به جزییات این طرح گفت که مسائل مهمتری در کشور از اصلاح آییننامه وجود دارد که بارزترین آن گرانیهای اخیر است. هر روز شاهد افزایش قیمت کالاهای اساسی هستیم که این روزها گرانیها به سیمان و میلگرد و حتی میوه رسیده که مردم نمیتوانند بیشتر از نیم کیلو میوه بخرند. ناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان هم با تأکید بر اینکه مردم از مجلس انقلابی انتظار حل مشکلات اساسی را دارند، گفت که کشور با مشکلات جدی روبهرو است، خوزستان یک طرف و اصفهان و سیستان و بلوچستان هم طرف دیگر و در چنین شرایطی مجلس مشغول بررسی این طرح است.
نمایندگان در نهایت با اصلاح آییننامه داخلی مجلس، دستگاههای اجرایی را مکلف کردند تا به تذکرات شفاهی و کتبی نمایندگان پاسخ دهند.
دولت جدید برای ساماندهی فضای مجازی لایحه ارائه کند
سخنگوی کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها خواستار ارائه لایحهای از سوی دولت رئیسی برای ساماندهی به فضای مجازی شد. به گزارش ایسنا، روحالله نجابت نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، در صفحه شخصی خود در توئیتر و در توضیح چرایی مخالفتش با طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیامرسانهای اجتماعی نوشت: «بیتردید ساماندهی فضای مجازی از اولویتهای امروز کشور است، اما با روی کار آمدن دولت جدید پسندیدهتر آن است که لایحه مربوطه از جانب دولت ارائه شود. مضافاً اینکه اصل۸۵ شدن این طرح و تصمیمگیری در کمیسیون به نیابت از همه مجلس درست نیست. براین اساس رأی بنده به طرح پیشنهادی منفی است.»
تأکید رئیس جمهور منتخب بر قطع دست دلالان از بازار سیمان و فولاد
طرح اقدام ملی مسکن باید با قوت ادامه یابد
رئیس جمهور منتخب در نشست ویژه بررسی الزامات ساخت مسکن تأکید کرد که دست دلالان باید از بازار سیمان و فولاد و سوداگری از بازار مسکن قطع شود.
به گزارش ایرنا، آیتالله سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر دیروز در «نشست ویژه بررسی الزامات ساخت مسکن» با حضور مدیران و کارشناسان تراز اول حوزه مسکن، گفت: تهیه مسکن همواره یکی از دغدغههای جدی مردم بوده و امروز نه تنها خرید مسکن، که اجاره آن هم در شهرهای بزرگ و حتی شهرهای کوچکتر برای مردم به آرزویی دستنیافتنی تبدیل شده است.
او با اشاره به اینکه گرانی مسکن یک مشکل ریشهای در ایجاد آسیبهای اجتماعی نظیر طلاق و حاشیهنشینی است، افزود: در مقطعی ساخت مسکن مهر جریان مؤثری در عرصه ساخت مسکن و خانهدار شدن اقشار محروم به راه انداخت اما متأسفانه به جای اصلاح ایرادات طرح مسکن مهر در دوره اول دولت فعلی این طرح رسماً تعطیل شد. البته در دوره بعدی این نگاه تغییر کرد و تلاش شد مسکن مهر با رفع نقایص تکمیل شود.
رئیس جمهور منتخب خاطرنشان کرد: مردم در موضوع ساخت مسکن مهر طرف حساب خود را دولت میدانند و هنگام قضاوت درباره عملکرد دولت در این زمینه، تفاوتی بین دولتهای یازدهم، دوازدهم و سیزدهم قائل نیستند. لذا دولت باید به تعهدات پایبند باشد مگر آنکه در موارد استثنا زیانی فاحش و جدی متوجه منافع عمومی باشد.
رئیسی با تأکید بر اینکه بخش خصوصی نیز باید متقابلاً متعهد به کار با کیفیت باشد، اظهار داشت: دولت باید از یکسو میدان را برای فعالیت بخش خصوصی در زمینه مسکن و دیگر عرصهها هموار کند و از سویی با هدایت و حمایت از فعالیتهای بخش خصوصی و اعمال نظارت مؤثر از حقوق مردم نیز دفاع کند.
رئیس جمهور منتخب با تأکید بر اینکه باید ابعاد موضوع مسکن از جمله نیاز دقیق مناطق مختلف کشور و نیز ظرفیتهای موجود برای رفع این نیاز به طور دقیق احصا شوند، اظهار داشت: اقدامات در حال انجام برای ساخت انبوه مسکن از جمله ساخت ۵۳۰ هزار واحد مسکن در قالب طرح اقدام ملی مسکن باید با قوت ادامه یابند. اقدامات جدید نیز باید با بهرهگیری از تجارب گذشته و در نظر گرفتن تمام جوانب به شکلی انجام شوند که گامی مؤثر در مسیر حل مشکلات مردم باشند.
رئیسی تصریح کرد: باید با روحیه جهادی تلاش کنیم تأمین زمین برای ساخت حداقل یک میلیون مسکن در سال در محدوده شهرها و روستاها با فوریت و بدون تأخیر در اولویت اقدامات قرار گیرد. اگر در این زمینه ابهام قانونی هم وجود دارد، باید با توجه به انگیزه بالای نمایندگان محترم مجلس هر چه سریعتر این ابهامات را برطرف کرد.
رئیس جمهور منتخب با بیان اینکه طرح موضوع انتزاع وزارتخانههای راه و شهرسازی در مجلس شورای اسلامی به هیچوجه نباید باعث متوقف یا کند شدن اقدامات جاری بخشهای تابعه این وزارتخانه شود، خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده که پرداخت تسهیلات مسکن نیز بهتر است در یک بانک تخصصی انجام شود که هم مردم با چهارچوب عملکرد آن در این زمینه بیشتر آشنا هستند و هم امکان کنترل و نظارت دقیقتر بر پرداخت این تسهیلات وجود خواهد داشت.
رئیسی در ادامه با تأکید بر اینکه برای تعدیل هزینهها و تسهیل و تسریع ساخت مسکن باید دست دلالان از بازار مصالح ساختمانی بخصوص فولاد و سیمان قطع شود، گفت: حل مشکلات و موانع ساخت انبوه مسکن نیز بدون قطع کردن دست سوداگران و کنترل قیمت از دست آنها ممکن نیست. اگر فعالیتهای سوداگرانه در بازار مسکن کنترل نشود شیرینی ساخت مسکن برای مردم از بین میرود.
رئیس جمهور منتخب ثبات مقررات را مسأله بسیار مهم دیگر برای تسهیل و تسریع ساخت مسکن برشمرد و اضافه کرد: زندگی مردم در عرصههای مختلف باید قابل پیشبینی شود و لازمه این موضوع ثبات مقررات است.
رئیسی در ادامه بر تقویت نهضت ساخت مسکن با استفاده از همه ظرفیتهای موجود کشور از بخش خصوصی و تعاونی گرفته تا شهرداریها و قرارگاههای سازندگی تأکید کرد.
رئیس جمهور منتخب در ابتدای سخنان خود با اشاره به درگذشت مرحوم علیرضا تابش، از زحمات و تلاشهای او در سالیان طولانی فعالیت در عرصه مسکن روستایی و نیز بازسازی مسکن مناطق آسیبدیده از بلایای طبیعی قدردانی کرد.
به گزارش ایرنا، آیتالله سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر دیروز در «نشست ویژه بررسی الزامات ساخت مسکن» با حضور مدیران و کارشناسان تراز اول حوزه مسکن، گفت: تهیه مسکن همواره یکی از دغدغههای جدی مردم بوده و امروز نه تنها خرید مسکن، که اجاره آن هم در شهرهای بزرگ و حتی شهرهای کوچکتر برای مردم به آرزویی دستنیافتنی تبدیل شده است.
او با اشاره به اینکه گرانی مسکن یک مشکل ریشهای در ایجاد آسیبهای اجتماعی نظیر طلاق و حاشیهنشینی است، افزود: در مقطعی ساخت مسکن مهر جریان مؤثری در عرصه ساخت مسکن و خانهدار شدن اقشار محروم به راه انداخت اما متأسفانه به جای اصلاح ایرادات طرح مسکن مهر در دوره اول دولت فعلی این طرح رسماً تعطیل شد. البته در دوره بعدی این نگاه تغییر کرد و تلاش شد مسکن مهر با رفع نقایص تکمیل شود.
رئیس جمهور منتخب خاطرنشان کرد: مردم در موضوع ساخت مسکن مهر طرف حساب خود را دولت میدانند و هنگام قضاوت درباره عملکرد دولت در این زمینه، تفاوتی بین دولتهای یازدهم، دوازدهم و سیزدهم قائل نیستند. لذا دولت باید به تعهدات پایبند باشد مگر آنکه در موارد استثنا زیانی فاحش و جدی متوجه منافع عمومی باشد.
رئیسی با تأکید بر اینکه بخش خصوصی نیز باید متقابلاً متعهد به کار با کیفیت باشد، اظهار داشت: دولت باید از یکسو میدان را برای فعالیت بخش خصوصی در زمینه مسکن و دیگر عرصهها هموار کند و از سویی با هدایت و حمایت از فعالیتهای بخش خصوصی و اعمال نظارت مؤثر از حقوق مردم نیز دفاع کند.
رئیس جمهور منتخب با تأکید بر اینکه باید ابعاد موضوع مسکن از جمله نیاز دقیق مناطق مختلف کشور و نیز ظرفیتهای موجود برای رفع این نیاز به طور دقیق احصا شوند، اظهار داشت: اقدامات در حال انجام برای ساخت انبوه مسکن از جمله ساخت ۵۳۰ هزار واحد مسکن در قالب طرح اقدام ملی مسکن باید با قوت ادامه یابند. اقدامات جدید نیز باید با بهرهگیری از تجارب گذشته و در نظر گرفتن تمام جوانب به شکلی انجام شوند که گامی مؤثر در مسیر حل مشکلات مردم باشند.
رئیسی تصریح کرد: باید با روحیه جهادی تلاش کنیم تأمین زمین برای ساخت حداقل یک میلیون مسکن در سال در محدوده شهرها و روستاها با فوریت و بدون تأخیر در اولویت اقدامات قرار گیرد. اگر در این زمینه ابهام قانونی هم وجود دارد، باید با توجه به انگیزه بالای نمایندگان محترم مجلس هر چه سریعتر این ابهامات را برطرف کرد.
رئیس جمهور منتخب با بیان اینکه طرح موضوع انتزاع وزارتخانههای راه و شهرسازی در مجلس شورای اسلامی به هیچوجه نباید باعث متوقف یا کند شدن اقدامات جاری بخشهای تابعه این وزارتخانه شود، خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده که پرداخت تسهیلات مسکن نیز بهتر است در یک بانک تخصصی انجام شود که هم مردم با چهارچوب عملکرد آن در این زمینه بیشتر آشنا هستند و هم امکان کنترل و نظارت دقیقتر بر پرداخت این تسهیلات وجود خواهد داشت.
رئیسی در ادامه با تأکید بر اینکه برای تعدیل هزینهها و تسهیل و تسریع ساخت مسکن باید دست دلالان از بازار مصالح ساختمانی بخصوص فولاد و سیمان قطع شود، گفت: حل مشکلات و موانع ساخت انبوه مسکن نیز بدون قطع کردن دست سوداگران و کنترل قیمت از دست آنها ممکن نیست. اگر فعالیتهای سوداگرانه در بازار مسکن کنترل نشود شیرینی ساخت مسکن برای مردم از بین میرود.
رئیس جمهور منتخب ثبات مقررات را مسأله بسیار مهم دیگر برای تسهیل و تسریع ساخت مسکن برشمرد و اضافه کرد: زندگی مردم در عرصههای مختلف باید قابل پیشبینی شود و لازمه این موضوع ثبات مقررات است.
رئیسی در ادامه بر تقویت نهضت ساخت مسکن با استفاده از همه ظرفیتهای موجود کشور از بخش خصوصی و تعاونی گرفته تا شهرداریها و قرارگاههای سازندگی تأکید کرد.
رئیس جمهور منتخب در ابتدای سخنان خود با اشاره به درگذشت مرحوم علیرضا تابش، از زحمات و تلاشهای او در سالیان طولانی فعالیت در عرصه مسکن روستایی و نیز بازسازی مسکن مناطق آسیبدیده از بلایای طبیعی قدردانی کرد.
قالیباف: ساخت مسکن باید به مردم واگذار شود
دولت نمیتواند سالانه یک میلیون مسکن بسازد
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مهمترین اصل در حوزه مسکن، واگذاری آن به مردم است چرا که دولت توان ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی را ندارد و هزینه ساخت مسکن توسط دولت بسیار زیاد است.
بهگزارش ایرنا، محمدباقر قالیباف روز دوشنبه در آیین افتتاح طرح صنعتیسازی مسکن که با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در شهرستان پاکدشت برگزار شد اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی، حوزه مسکن را به عنوان موضوعی مهم و پیشران مورد توجه قرارداد و با نهایی کردن قانون احداث مسکن، سالانه یک میلیون واحد مسکونی را تصویب و ابلاغ کرده تا در برنامه هفتم توسعه کشور در دستور کار قرار گیرد.
وی گفت: امروز مهمترین اصل در کشور، باور توان و اراده جوانان کشور است، در دوران دفاع مقدس عدهای از افراد از جمله بنیصدر با ارائه دلایلی به ظاهر درست، اظهار میداشتند که ما نمیتوانیم در برابر دشمن ایستادگی کنیم چرا که ما حتی یک آتش توپخانه پرحجم در اختیار نداشتیم که بُرد آن تا ۲۰ کیلومتر جلوی خاکریز را پوشش دهد.
رئیس مجلس افزود: باور توان داخلی و اعتماد به جوانان باعث شده تا امروز به نقطهای از توان دست پیدا کنیم که با ظرفیت موشکی، بتوانیم تا ۲ هزار کیلومتر قدرت بازدارندگی و دفاع از کشور را ایجاد کنیم و با همین روحیه باور، ماهواره در مدار زمین قرار داده و جزو کشورهایی با توان پرتاب ماهواره قرار گیریم.
وی تأکید کرد: اگر امروز در کشور با مشکلاتی مواجه هستیم، بهخاطر ضعف مدیریت، اعتماد نکردن به جوانان و بیتوجهی به فرهنگ ما میتوانیم است.
قالیباف با اشاره به اینکه حوزه مسکن از اهمیت ویژهای در کشور برخوردار است افزود: ایران در منطقهای زلزله خیز قرار دارد که هنوز از تبعات یک زلزله خارج نشده، در نقطهای دیگر، دچار زلزله و یا سیل میشود و از این نظر، ایران جزو ۱۰ کشور زلزله خیز جهان است و این امر لزوم توجه به کیفیت ساختمان سازی، قدرت انتقال و اقتصادی کردن آن بر اساس تکنولوژیهای روز جهان را میرساند.
وی با تقدیر از وزارت دفاع در ورود به عرصه احداث مسکن گفت: ورود وزارت دفاع به احداث مسکن با استفاده از توان و ظرفیت جوانان، از اهمیت ویژهای برخوردار است ولی تا زمانی که این صنعت مردمیسازی نشود، در نطفه خفه خواهد شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: اگر این کارخانه ظرفیت تولید سالانه ۶ هزار واحد مسکونی را دارد، باید بر اساس جغرافیای مناطق مختلف کشور و نیاز ژئوتکنولوژی و آییننامههای موجود، مردمیسازی شود و شرایط برای ورود صنعتگران و سرمایهگذاران بخش خصوصی فراهم شود.
وی تأکید کرد: بنا نیست که دولت سالانه یک میلیون واحد مسکونی بسازد چرا که دولت نمیتواند ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در سال بسازد و هزینه ساخت مسکن توسط دولت گرانتر از ساخت توسط مردم است، اجازه دهیم که سرمایهگذاران و جوانان وارد میدان شده و با اصلاح قوانین، ساخت مسکن توسط مردم صورت گیرد. قالیباف با اشاره به اینکه ۴۵ تا ۵۵ درصد هزینه ساختمان مربوط به مسکن است افزود: در قانون پیشبینی شده که دولت بتواند بار این هزینه را جبران کند و با صنعتی شدن احداث مسکن، کاهش زمان ساخت و هزینههای بعدی، تولید مسکن اقتصادی شود.
وی اظهار داشت: در شرایط اقتصادی کنونی کشور، مسکن فقط یک سرپناه نیست بلکه عاملی برای آرامش، امنیت روانی و اجتماعی افراد نیز محسوب میشود، در شرایط امروز هم مالک و هم مستأجر با مشکلاتی مواجهند و از یک سو مالک بهدلیل تورم ناگزیر از افزایش کرایه است و از سوی دیگر، مستأجر توان پرداخت این کرایه را ندارد.
رئیس مجلس افزود: با شرایط تورمی امروز، کسانی که فاقد خانه هستند، دیگر نمیتوانند صاحب خانه شوند و این امر زمینه را برای کاهش میزان ازدواج، افزایش طلاق و رشد منفی جمعیت فراهم میکند.
وی گفت: مردمیسازی ساخت مسکن، به مراتب سختتر از بومیسازی آن است، این کارخانه ظرف مدت یکسال راهاندازی شده ولی برای مردمی کردن آن باید توان و وقت بیشتری را صرف کرد که قطعاً مجلس شورای اسلامی و دولت سیزدهم در قالب برنامه هفتم توسعه از این امر بهعنوان پیشران توسعه کشور حمایت میکند. وی در بخشی دیگری از سخنان خود به موضوع خوزستان نیز اشاره کرد و افزود: موضوع آب خوزستان و نارسایی آن مشکلی جدی است که باید به آن توجه ویژه داشت، بارها گفتهایم که کشور از نبود امکانات و پول رنج نمیبرد بلکه حوزه مدیریت و عدم باورپذیری است که کشور را دچار مشکل کرده است.
قالیباف افزود: در سفر چهارروزهای که به خوزستان داشتم، احساس شد که ۷۴۰ روستای خوزستان دچار تنش آبی است و در جلسهای که با حضور وزارتخانه مربوطه تشکیل شد، هزار میلیارد تومان اعتبار برای رفع این مشکل در نظر گرفته شد ولی سیستم بوروکراسی و مدیریت این امر را آنقدر چرخاند تا امروز به این مشکل تبدیل شود و امروز همچنان اندر خم یک کوچه هستیم.
بهگزارش ایرنا، محمدباقر قالیباف روز دوشنبه در آیین افتتاح طرح صنعتیسازی مسکن که با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در شهرستان پاکدشت برگزار شد اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی، حوزه مسکن را به عنوان موضوعی مهم و پیشران مورد توجه قرارداد و با نهایی کردن قانون احداث مسکن، سالانه یک میلیون واحد مسکونی را تصویب و ابلاغ کرده تا در برنامه هفتم توسعه کشور در دستور کار قرار گیرد.
وی گفت: امروز مهمترین اصل در کشور، باور توان و اراده جوانان کشور است، در دوران دفاع مقدس عدهای از افراد از جمله بنیصدر با ارائه دلایلی به ظاهر درست، اظهار میداشتند که ما نمیتوانیم در برابر دشمن ایستادگی کنیم چرا که ما حتی یک آتش توپخانه پرحجم در اختیار نداشتیم که بُرد آن تا ۲۰ کیلومتر جلوی خاکریز را پوشش دهد.
رئیس مجلس افزود: باور توان داخلی و اعتماد به جوانان باعث شده تا امروز به نقطهای از توان دست پیدا کنیم که با ظرفیت موشکی، بتوانیم تا ۲ هزار کیلومتر قدرت بازدارندگی و دفاع از کشور را ایجاد کنیم و با همین روحیه باور، ماهواره در مدار زمین قرار داده و جزو کشورهایی با توان پرتاب ماهواره قرار گیریم.
وی تأکید کرد: اگر امروز در کشور با مشکلاتی مواجه هستیم، بهخاطر ضعف مدیریت، اعتماد نکردن به جوانان و بیتوجهی به فرهنگ ما میتوانیم است.
قالیباف با اشاره به اینکه حوزه مسکن از اهمیت ویژهای در کشور برخوردار است افزود: ایران در منطقهای زلزله خیز قرار دارد که هنوز از تبعات یک زلزله خارج نشده، در نقطهای دیگر، دچار زلزله و یا سیل میشود و از این نظر، ایران جزو ۱۰ کشور زلزله خیز جهان است و این امر لزوم توجه به کیفیت ساختمان سازی، قدرت انتقال و اقتصادی کردن آن بر اساس تکنولوژیهای روز جهان را میرساند.
وی با تقدیر از وزارت دفاع در ورود به عرصه احداث مسکن گفت: ورود وزارت دفاع به احداث مسکن با استفاده از توان و ظرفیت جوانان، از اهمیت ویژهای برخوردار است ولی تا زمانی که این صنعت مردمیسازی نشود، در نطفه خفه خواهد شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: اگر این کارخانه ظرفیت تولید سالانه ۶ هزار واحد مسکونی را دارد، باید بر اساس جغرافیای مناطق مختلف کشور و نیاز ژئوتکنولوژی و آییننامههای موجود، مردمیسازی شود و شرایط برای ورود صنعتگران و سرمایهگذاران بخش خصوصی فراهم شود.
وی تأکید کرد: بنا نیست که دولت سالانه یک میلیون واحد مسکونی بسازد چرا که دولت نمیتواند ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در سال بسازد و هزینه ساخت مسکن توسط دولت گرانتر از ساخت توسط مردم است، اجازه دهیم که سرمایهگذاران و جوانان وارد میدان شده و با اصلاح قوانین، ساخت مسکن توسط مردم صورت گیرد. قالیباف با اشاره به اینکه ۴۵ تا ۵۵ درصد هزینه ساختمان مربوط به مسکن است افزود: در قانون پیشبینی شده که دولت بتواند بار این هزینه را جبران کند و با صنعتی شدن احداث مسکن، کاهش زمان ساخت و هزینههای بعدی، تولید مسکن اقتصادی شود.
وی اظهار داشت: در شرایط اقتصادی کنونی کشور، مسکن فقط یک سرپناه نیست بلکه عاملی برای آرامش، امنیت روانی و اجتماعی افراد نیز محسوب میشود، در شرایط امروز هم مالک و هم مستأجر با مشکلاتی مواجهند و از یک سو مالک بهدلیل تورم ناگزیر از افزایش کرایه است و از سوی دیگر، مستأجر توان پرداخت این کرایه را ندارد.
رئیس مجلس افزود: با شرایط تورمی امروز، کسانی که فاقد خانه هستند، دیگر نمیتوانند صاحب خانه شوند و این امر زمینه را برای کاهش میزان ازدواج، افزایش طلاق و رشد منفی جمعیت فراهم میکند.
وی گفت: مردمیسازی ساخت مسکن، به مراتب سختتر از بومیسازی آن است، این کارخانه ظرف مدت یکسال راهاندازی شده ولی برای مردمی کردن آن باید توان و وقت بیشتری را صرف کرد که قطعاً مجلس شورای اسلامی و دولت سیزدهم در قالب برنامه هفتم توسعه از این امر بهعنوان پیشران توسعه کشور حمایت میکند. وی در بخشی دیگری از سخنان خود به موضوع خوزستان نیز اشاره کرد و افزود: موضوع آب خوزستان و نارسایی آن مشکلی جدی است که باید به آن توجه ویژه داشت، بارها گفتهایم که کشور از نبود امکانات و پول رنج نمیبرد بلکه حوزه مدیریت و عدم باورپذیری است که کشور را دچار مشکل کرده است.
قالیباف افزود: در سفر چهارروزهای که به خوزستان داشتم، احساس شد که ۷۴۰ روستای خوزستان دچار تنش آبی است و در جلسهای که با حضور وزارتخانه مربوطه تشکیل شد، هزار میلیارد تومان اعتبار برای رفع این مشکل در نظر گرفته شد ولی سیستم بوروکراسی و مدیریت این امر را آنقدر چرخاند تا امروز به این مشکل تبدیل شود و امروز همچنان اندر خم یک کوچه هستیم.
اخبــــار
پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی درگذشت والده حجتالاسلام والمسلمین شبزندهدار
حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی درگذشت والده مکرّمه حجتالاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ محمدمهدی شبزندهدار را تسلیت گفتند. به گزارش دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله العظمی خامنهای، متن پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب به این شرح است:
بسمالله الرحمن الرحیم
جناب مستطاب حجتالاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ محمدمهدی شبزندهدار دامت برکاته درگذشت والده مکرمه صالحه آن جناب را به شما و دیگر بازماندگان تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان مسألت میکنم.
سیدعلی خامنهای / ۳ مرداد ۱۴۰۰
پیام تسلیت در پی درگذشت علیرضا تابش
حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور پیامی درگذشت آقای علیرضا تابش را تسلیت گفتند.
به گزارش دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله العظمی خامنهای، متن پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب به این شرح است:
بسمالله الرحمن الرحیم
درگذشت مرحوم مغفور جناب آقای علیرضا تابش رحمتاللهعلیه را به خاندان محترم و همه بازماندگان و دوستان و همکاران ایشان تسلیت عرض میکنم. ایشان از جمله مدیران کارآمد و پاکدست و پرتلاش نظام جمهوری اسلامی بودند و در دهها سال گذشته در بخشهای گوناگون و از جمله بنیاد مسکن که از یادگارهای امام بزرگوار است خدمات با ارزشی انجام دادهاند. از خداوند متعال رحمت و مغفرت برای آن مرحوم و صبر و تسلی برای بازماندگان مسألت میکنم.
سیدعلی خامنهای / ۳ مرداد ۱۴۰۰
ملت ایران به خاطر برق یا آب دست از انقلاب نمیکشند
فرمانده کل سپاه با بیان اینکه امروز دشمنان باز هم در مورد ملت ایران به اشتباه افتادهاند و تصور میکنند اگر یک ساعت برق برود یا با کمبود آب مواجه شویم، مردم عزیز ایران دست از اسلام و انقلاب میکشند، این تصور را یک خیال باطل توصیف کرد و گفت: این روزها مردم ایران نشان دادهاند که نسبت به آرمانهای اسلام و انقلاب وفادار بوده و به خاطر یک ساعت قطعی برق و یا قطعی آب هرگز فریب اندیشهها و افکار و خوابهای آشفته دشمنان را نخواهند خورد. به گزارش ایسنا، سرلشکر حسین سلامی، امریکا را در سیاست تحریم در مورد ایران شکست خورده قلمداد کرد و با اشاره به اینکه امروز ما برای بازگشت به برجام برای ابرقدرتی مثل امریکا شرط میگذاریم، افزود: استراتژیهای خطرناک و سیاستهای پیچیدهای که دشمنان علیه ما اعمال کردند اگر در مورد خود امریکا پیاده میشد، فرو میپاشید، در حالی که امروز میبینیم امریکا در سیاستهای خود علیه ایران اسلامی ناکام مانده و اهدافش پیش نمیرود.
راه حل مشکل خوزستان غمگساری نیست
علی لاریجانی
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام
اولاً مشکل مردم عزیز خوزستان فقط کمبود آب نیست (و فقط) یکی از مشکلات آنان این امر است. توسعه خوزستان یک امر همهجانبه است اما از یک برنامه روشن برخوردار نیست. لذا مردم نمیتوانند زندگی امروز و فردای خود را پیشبینی کنند. استانهای دیگر هم از چنین فقدان نظام توسعهای رنج میبرند. دولتها با وجود مصوبات متعدد مجلس شورای اسلامی در برنامههای ۵ ساله که موظف بودند طرح آمایش سرزمین را مدون و به اجرا درآورند، هیچیک (با تأکید بر هیچیک) از دولتها این کار را انجام ندادهاند. نتیجه این سهلانگاری همه دولتها عدم استفاده بهینه از ظرفیتهای استانی و گاه کجروی از توسعه استانها شده است. هر چه در این امر خطیر تأخیر شود به ضرر کلیت نظام توسعهای کشور است. امیدواریم دولت جدید همتی در این راه داشته باشد. ثانیاً مسأله کمبود آب به یک معضل بزرگ جهانی مربوط است. آن موضوع تغییر اقلیم است. سالهاست این موضوع در سطح بینالمللی بهعنوان بحران آتی دنیا مطرح است. اول باید مسئولان کشور و مردم این معضل را باور کنند تا راهکار آن فراهم شود. ما هنوز در گام نخست آن گیرداریم. یعنی مسئولان کشور به یک فهم مشترک در این بحران آبوهوا و تأثیرات آن در کشور نرسیدهاند و مردم هم بهتبع عدم تصمیم مسئولان و عدم اهتمام رسانهها توجه کافی به این امر نمیکنند. اما باکمال تأسف باید گفت اینیک واقعیت است. روند بارش در ۲۰سال اخیر هم نشان میدهد که پیشبینیهای علمی درست بوده است. برای فرار از این امر علمی نباید با مربوط نمودن همه امور به اراده الهی، سهلاندیشی نمود. اراده تامه الهی در جای خود درست است اما خداوند عقل به بشر داده است که باتفکر عقلی و علمی زندگی خود را سامان دهد.و در عالم هم نظام علی و معلولی حاکم است. اگر این کار صورت گرفت خداوند نیز به بندگان عنایت خواهد نمود. وقتی همگان همرأی شدند که جهان در یک تغییر اقلیم مهم قرار دارد، باید دید وضع ما چه میشود.
متأسفانه در کل، کشور ما در متن کمبود نزولات و خشکی قرار دارد، یعنی برخی استانها بخصوص استانهای مرکزی ما دچار خشکی ممتد خواهند شد. پس بهجای اصرار به روشهای گذشته کشاورزی در این استانها، باید نوع زیست مردم بهسوی امور غیر کشاورزی یا کشاورزی مدرن سوق پیدا کند.و البته وظیفه دولت است که زمینه این تحول و تغییر سبک زندگی را فراهم کند. البته استان خوزستان در بخشهایی با ساختار کشاورزی، میتواند ادامه حیات بدهد بهشرطی که نوع کشت و نحوه آبیاری و نحوه دامداری آن بهکلی تغییر کند. میتوان موقتاً خروجی آب سدها را افزایش داد و مشکل فعلی را حل کرد ولی استان خوزستان بهدلیل کشت چهار فصل آن در پاییز و زمستان مشکل آبیاری پیدا میکند، یعنی حجم آب در طول سال در دامنه مشخصی قرار دارد، اگر در بخشی از سال به هر دلیلی از آن بیشتر استفاده شد در ماههای بعد باید کمتر از آن بهره گیرند. پس این نحوه علاج مشکل، صرفاً به تأخیر انداختن معضل است نه حل آن. البته در سالهای گذشته تا آنجا که به خاطر دارم در سال ۹۷ یا ۹۸ در بودجه مصوب کشور، مجلس با عنایت رهبری معظم ردیفی در حدود ۵۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی را برای حل مشکل تنش آبی شهرها در نظر گرفت ونمیدانم بعد، این امر ادامه یافت یاخیر. البته اگر آن برنامه بهطور کامل اجراشده بود امروزمشکل آب شرب در این استانها وجود نداشت، ولی در موردبحث آب کشاورزی وحقابه محیط زیست کشور نیازبه برنامه مدون و اجرایی بلندمدت و همراهی مردم دارد.
برای بحث کشاورزی راهکار اصولی تغییر نوع کشت و سیستمهای آبیاری نوین است که در بودجه سالانه هم مبالغی به این امر اختصاص یافت و باید هر دو موضوع در کنار توسعه تولید آبشیرین از دریا را جدیتر دنبال کرد. البته رویکرد صنعتی شدن استان خوزستان یکی از مؤلفههای اصلی آتی توسعه این استان باید باشد. باز تکرار میکنم اصل مسأله ایجاد تمرکز ذهنی و یک باور عمومی در تغییرات اقلیم و تأثیر آن در ایران است. باید اول درد را پذیرفت تا درمان صورت گیرد. البته کمبود آب شرب موضوع حیاتی است که در همه شرایط باید تأمین آن اولویت کار دولت باشد آنطور که رسانهها منعکس کردند توجه بیشتر به این امر شده است.
منبع: صفحه توئیتر لاریجانی
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام
اولاً مشکل مردم عزیز خوزستان فقط کمبود آب نیست (و فقط) یکی از مشکلات آنان این امر است. توسعه خوزستان یک امر همهجانبه است اما از یک برنامه روشن برخوردار نیست. لذا مردم نمیتوانند زندگی امروز و فردای خود را پیشبینی کنند. استانهای دیگر هم از چنین فقدان نظام توسعهای رنج میبرند. دولتها با وجود مصوبات متعدد مجلس شورای اسلامی در برنامههای ۵ ساله که موظف بودند طرح آمایش سرزمین را مدون و به اجرا درآورند، هیچیک (با تأکید بر هیچیک) از دولتها این کار را انجام ندادهاند. نتیجه این سهلانگاری همه دولتها عدم استفاده بهینه از ظرفیتهای استانی و گاه کجروی از توسعه استانها شده است. هر چه در این امر خطیر تأخیر شود به ضرر کلیت نظام توسعهای کشور است. امیدواریم دولت جدید همتی در این راه داشته باشد. ثانیاً مسأله کمبود آب به یک معضل بزرگ جهانی مربوط است. آن موضوع تغییر اقلیم است. سالهاست این موضوع در سطح بینالمللی بهعنوان بحران آتی دنیا مطرح است. اول باید مسئولان کشور و مردم این معضل را باور کنند تا راهکار آن فراهم شود. ما هنوز در گام نخست آن گیرداریم. یعنی مسئولان کشور به یک فهم مشترک در این بحران آبوهوا و تأثیرات آن در کشور نرسیدهاند و مردم هم بهتبع عدم تصمیم مسئولان و عدم اهتمام رسانهها توجه کافی به این امر نمیکنند. اما باکمال تأسف باید گفت اینیک واقعیت است. روند بارش در ۲۰سال اخیر هم نشان میدهد که پیشبینیهای علمی درست بوده است. برای فرار از این امر علمی نباید با مربوط نمودن همه امور به اراده الهی، سهلاندیشی نمود. اراده تامه الهی در جای خود درست است اما خداوند عقل به بشر داده است که باتفکر عقلی و علمی زندگی خود را سامان دهد.و در عالم هم نظام علی و معلولی حاکم است. اگر این کار صورت گرفت خداوند نیز به بندگان عنایت خواهد نمود. وقتی همگان همرأی شدند که جهان در یک تغییر اقلیم مهم قرار دارد، باید دید وضع ما چه میشود.
متأسفانه در کل، کشور ما در متن کمبود نزولات و خشکی قرار دارد، یعنی برخی استانها بخصوص استانهای مرکزی ما دچار خشکی ممتد خواهند شد. پس بهجای اصرار به روشهای گذشته کشاورزی در این استانها، باید نوع زیست مردم بهسوی امور غیر کشاورزی یا کشاورزی مدرن سوق پیدا کند.و البته وظیفه دولت است که زمینه این تحول و تغییر سبک زندگی را فراهم کند. البته استان خوزستان در بخشهایی با ساختار کشاورزی، میتواند ادامه حیات بدهد بهشرطی که نوع کشت و نحوه آبیاری و نحوه دامداری آن بهکلی تغییر کند. میتوان موقتاً خروجی آب سدها را افزایش داد و مشکل فعلی را حل کرد ولی استان خوزستان بهدلیل کشت چهار فصل آن در پاییز و زمستان مشکل آبیاری پیدا میکند، یعنی حجم آب در طول سال در دامنه مشخصی قرار دارد، اگر در بخشی از سال به هر دلیلی از آن بیشتر استفاده شد در ماههای بعد باید کمتر از آن بهره گیرند. پس این نحوه علاج مشکل، صرفاً به تأخیر انداختن معضل است نه حل آن. البته در سالهای گذشته تا آنجا که به خاطر دارم در سال ۹۷ یا ۹۸ در بودجه مصوب کشور، مجلس با عنایت رهبری معظم ردیفی در حدود ۵۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی را برای حل مشکل تنش آبی شهرها در نظر گرفت ونمیدانم بعد، این امر ادامه یافت یاخیر. البته اگر آن برنامه بهطور کامل اجراشده بود امروزمشکل آب شرب در این استانها وجود نداشت، ولی در موردبحث آب کشاورزی وحقابه محیط زیست کشور نیازبه برنامه مدون و اجرایی بلندمدت و همراهی مردم دارد.
برای بحث کشاورزی راهکار اصولی تغییر نوع کشت و سیستمهای آبیاری نوین است که در بودجه سالانه هم مبالغی به این امر اختصاص یافت و باید هر دو موضوع در کنار توسعه تولید آبشیرین از دریا را جدیتر دنبال کرد. البته رویکرد صنعتی شدن استان خوزستان یکی از مؤلفههای اصلی آتی توسعه این استان باید باشد. باز تکرار میکنم اصل مسأله ایجاد تمرکز ذهنی و یک باور عمومی در تغییرات اقلیم و تأثیر آن در ایران است. باید اول درد را پذیرفت تا درمان صورت گیرد. البته کمبود آب شرب موضوع حیاتی است که در همه شرایط باید تأمین آن اولویت کار دولت باشد آنطور که رسانهها منعکس کردند توجه بیشتر به این امر شده است.
منبع: صفحه توئیتر لاریجانی
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
ساماندهی فضای مجازی؛ شاید وقتی دیگر
-
طرح اقدام ملی مسکن باید با قوت ادامه یابد
-
دولت نمیتواند سالانه یک میلیون مسکن بسازد
-
اخبــــار
-
راه حل مشکل خوزستان غمگساری نیست
اخبارایران آنلاین