میترا جلیلی- کروم بوک، لپتاپی، درحالی 10سالگی خود را جشن میگیرد که به یکی از پرطرفدارترین رایانههای شخصی تبدیل شده است. زمانی که نخستین کروم بوکها برای فروش توسط ایسر و سامسونگ ساخته شده و در کنفرانس گوگل آی/او در ماه مه سال ۲۰۱۱ اعلام شد، بسیاری حتی تصورش را نیز نمیکردند که 10سال در بازار دوام بیاورد چه برسد به آنکه به یکی از بهترین کامپیوترهای قرن بیست و یکم تبدیل شود. از نگاه بسیاری، کروم بوکها در عمر 10ساله خود ثابت کردهاند که برنده هستند و بهعنوان رایانههای شخصی ارزان، ایمن و قدرتمند به جهان معرفی شدند. یکی از دلایل محبوبیت بالای کروم بوکها این است که بهایی کمتر از لپتاپها دارند و کاربران و دانشآموزان از عهده خرید آن برمی آیند.
کروناویروس هم به محبوبیت کروم بوکها کمک شایان توجهی کرده است. با افزایش ناگهانی میزان دورکاری، آموزش آنلاین و... درواقع کروم بوکها شاهد رشد انفجاری میزان تقاضا و خرید در بازار شدند و این وسیله دیجیتال درست مانند یک راکت اسپیس ایکس فالکون9 شتاب گرفت. در نتیجه این افزایش تقاضا، تعداد کروم بوکهای تولید شده در کمپانیهای مختلف ازجمله لنوو، اچ پی و دل روندی صعودی داشته است بهگونهای که آمار محققان در مؤسسه پژوهشی Canalys نشان میدهد میزان فروش کروم بوکها در سه ماهه نخست 2021 نسبت بمدت مشابه سال گذشته رشدی 275درصدی داشته است. اگر بخواهیم به این موضوع به طور خلاصه اشاره داشته باشیم باید گفت درحال حاضر این کروم بوکها هستند که نبض بازار را به دست گرفتهاند.
یکیدیگر از دلایل محبوبیت کروم بوکها این است که استفاده از این دستگاههای دیجیتال بسیار آسان است، هر کاربری که بتواند از یک مرورگر وب استفاده کند قطعاً از این کروم بوکهای ساده دیجیتال هم براحتی میتواند بهره بگیرد. ازآنجا که اطلاعات در سیستمهای ابری ذخیره میشود شما میتوانید با تعویض کروم بوک خود باز هم به همه اطلاعات خود دسترسی داشته باشید و به این ترتیب چیزی را از دست نمیدهید هرچند برخی آن را مغایر با حریم خصوصی میدانند و معتقدند این موضوع میتواند منجر به نشت اطلاعات شود اما به هرحال نمیتوان منکر موفقیتهای سیستمهای ابری شد. بهتر است بهجای مقاومت در برابر این تکنولوژی به فکر افزایش ضریب امنیت آن باشیم و از انتخاب رمزهای عبور ساده و تکراری اجتناب کنیم تا خطر سایبری کمتری ما را تهدید کند.
گفتنی است امروزه کروم بومها علاوه بر برنامههای SaaS، از اندروید و لینوکس هم پشتیبانی میکنند و میتوانید برنامههای ویندوزی را نیز بر آن اجرا کنید.کروم بوکها کمی کوچکتر از لپ تاپهای سنتی هستند اما عمر باتری بالایی دارند به گونهای که به طور متوسط با یک بار شارژ میتوانید تا 9 ساعت بدون وقفه با کرومبوک کار کنید.
زمان بازنشستگی اینترنت اکسپلورر از راه رسید
مایکروسافت سرانجام تصمیم گرفت اینترنت اکسپلورر را که زمانی مرورگر محبوب این شرکت بود، بازنشسته کند. بهگزارش ایسنا، مایکروسافت با هدف رقابت بهتر، مرورگر Edge را در سال ۲۰۱۵ عرضه کرد که با استفاده از فناوری مشابه مرورگر گوگل کار میکند. طبق آمار شرکت استات کانتر، کروم تا آوریل (اوایل اردیبهشت امسال)، ۶۵ درصد سهم از بازار جهانی مرورگرها داشت و پس از آن سفاری اپل با ۱۸ درصد سهم قرار گرفت. سهم مرورگر Edge مایکروسافت سه درصد بود و اینترنت اکسپلورر سهم بسیار ناچیزی داشت.
اکنون مایکروسافت اعلام کرده که آینده اینترنت اکسپلورر در ویندوز ۱۰ و در نسخه سریعتر و مطمئن تر Edge است. این شرکت در یک پست وبلاگ اعلام کرد اپلیکیشن رومیزی اینترنت اکسپلورر ۱۱ در بعضی از نسخههای ویندوز ۱۰ در ۱۵ ژوئن سال ۲۰۲۲ بازنشسته شده و دیگر پشتیبانی نمیشود. مایکروسافت از کاربرانی که همچنان از اینترنت اکسپلورر ۱۱ استفاده میکنند خواست پیش از پایان زمان پشتیبانی در ژوئن، به Edge یا مرورگر مورد نظرشان مهاجرت کنند. مرورگر Edge یک حالت داخلی اینترنت اکسپلورر برای وب سایتهایی دارد که همچنان به اینترنت اکسپلورر نیاز دارند. بسیاری از سازمان ها همچنان از اپلیکیشنهای قدیمی استفاده میکنند و سایتها با مرورگرهای مدرن کار نمیکنند. بههمین دلیل گزینه مذکور مفید خواهد بود. مایکروسافت از این گزینه حداقل تا پایان سال ۲۰۲۹ پشتیبانی خواهد کرد و به سازمانها و دپارتمانهای فناوری اطلاعات چند سال فرصت میدهد از اپلیکیشنهای وب قدیمی مهاجرت کنند. گفتنی است مرورگر اینترنت اکسپلورر در سال ۱۹۹۵ عرضه شد و با قرار گرفتن در سیستم عامل ویندوز مایکروسافت که در میلیاردها دستگاه رایانه از پیش نصب شده بود، به مدت بیش از یک دهه به مرورگر شماره یک بازار تبدیل شد. با این حال مرورگر قدیمی مایکروسافت در اواخر دهه ۲۰۰۰ عرصه را به کروم گوگل واگذار کرد و بهدلیل کندی در مقایسه با رقیبانش، هدف انتقادات اینترنتی قرار گرفت.
واتس اپ از سوی هند تهدید شد
دولت هند در نامهای از واتساپ خواسته آپدیت جدید خود را اجرا نکند و همچنین تهدید کرده در صورت عدم همخوانی با قانون فناوری اطلاعات این کشور، علیه این پیام رسان اقدام قانونی انجام میدهد.
بهگزارش مهر، بهگفته دو منبع آگاه وزارت فناوری هند طی نامه از واتساپ خواسته تا آپدیت قوانین حریم خصوصی خود را اجرا نکند. طبق این آپدیت واتس اپ اطلاعات کاربران را با فیسبوک و شرکتهای زیر مجموعه آن به اشتراک میگذارد.
در اوایل سالجاری میلادی این اپ اعلام کرد کاربران برای ادامه استفاده پیامرسان باید تا ۸ فوریه آپدیت جدید قوانین حریم خصوصی آن را تأیید کنند. اما بهدلیل خروج ناگهانی و انبوهی از کاربران واتس اپ، اجرای آن تا ماه مه به تأخیر افتاد. طبق نامه وزارت فناوری هند به واتساپ، در صورتی که پیامرسان بر اساس قانون فناوری اطلاعات این کشور عمل نکند، دولت اقداماتی قانونی علیه آن اتخاذ میکند. به گفته یکی از منابع آگاه این نامه در تاریخ ۱۸ مه ارسال شده و از واتس اپ خواسته شده تا ۲۵ مه به آن پاسخ دهد. البته وزارت فناوری هند تاکنون به درخواست اظهارنظر در این باره پاسخی نداده است. اما واتس اپ در بیانیهای اعلام کرد: ما به همکاری با دولت ادامه میدهیم و بر آنچه قبلاً گفتیم دوباره تأکید میکنیم؛ این آپدیت تأثیری بر حریم خصوصی هیچ یک از کاربران ندارد. از سوی دیگر در مهلت اعلام شده (۱۵ مه) هیچ حساب کاربری حذف نشده و هیچ یک از قابلیتهای حساب کاربران هندی غیرفعال نشده است. واتس اپ بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر فعال در هند دارد و این اپ طرحهای بزرگی برای گسترش فضای پرداخت دیجیتال از جمله فروش بیمههای سلامت دارد. اما فشار دولت برای اجرا نشدن آپدیت جدید، برای پیامرسان دردسر ساز خواهد شد. البته بهنظر میرسد دردسرهای آپدیت جدید واتس اپ در هند آغاز شده و رگولاتور آنتی تراست (ضد انحصار) این کشور تحقیقاتی در این زمینه انجام میدهد.
ضدعفونی کفشها در دوران «کرونا» با کفپوش هوشمند
علیرضا احمدی
خبرنگار
از زمان شیوع کووید 19 تاکنون مردم جهان بهداشت و سلامت را بیش از پیش جدی گرفتهاند و تقریباً کسی را نمیتوان یافت که یک شیشه ماده ضدعفونیکننده به همراه نداشته باشد.
سال 2020 سال افزایش آگاهی درباره لزوم توجه به بهداشت بود و این وضعیت با ادامهدار بودن بحران کرونا همچنان پابرجاست. یکی از مواردی که بسیاری از مردم پیش از این نسبت به آن بیتوجه بودند، میزان آلودگی کفشها بود. حالا بدلیل نگرانی از بیماریزایی آن، همه ما تلاش میکنیم کفشها را به داخل خانه نیاوریم یا جایی خاص و سرپوشیده به آنها اختصاص دهیم. این موضوع مورد توجه فعالان حوزه فناوری قرار گرفت و کمپانی Nebula برای حل این معضل، یک کفپوش ویژه طراحی کرده تا میکروبها و آلودگیهای کفشها را بتواند از بین ببرد.
تازهترین تحقیقات نشان میدهد یک لنگه کفش میتواند تا 440 هزار باکتری را با خود حمل کند که این موضوع تأییدی بر لزوم استفاده از کفپوش Nebula است. این کفپوش مجهز به تعدادی سنسور است و به محض گام گذاشتن بر روی آن، بطور اتوماتیک اسپری ضدعفونی بر رو و زیر کفشها پاشیده میشود. به این ترتیب قبل از ورود به خانه کفشها ضدعفونی میشوند و به اینترتیب احتمال نگرانی بابت ابتلا به ویروس کرونا از طریق کفشها به صفر میرسد. این کفپوش با وجود داشتن تعدادی سنسور قابل شستوشو درماشین لباسشویی است و فقط باید قبل از شستوشو، سنسورها را از آن جدا کرد. این موضوع در روزهای بارانی که کفشها کثیفتر از معمول میشوند و سبب آلودگی زیاد کفپوش میشوند از اهمیت زیادی برخوردار است. در ساخت اسپری بکار رفته در این کفپوش کوچک، از مواد شیمیایی خطرناک استفاده نشده و به محیط زیست و سلامت انسانها هم آسیبی وارد نمیکند اما میتواند خطرناکترین باکتریها ازجمله E.coli و نیز باکتریهایی که سبب ایجاد مننژیت میشوند را نیز از بین ببرد. در طراحی این کفپوش، زیبایی و مدرنیته مورد توجه قرار گرفته و تخمینزده میشود این وسیله کارآمد در دوران کرونا، با قیمت 250 دلار در ماه آینده راهی بازار شود.
مسیر رشد توسعه دهنده های «اپ» هموار میشود
مسعود نظری منش
مدیر توسعه پلتفرم آموزشی آرش و آنا
بهتازگی و همگام با فروشگاههای اپلیکیشن در دنیا، دو تا از فروشگاههای اپلیکیشن ایرانی نیز حق السهم خود از اپلیکیشنها را از 30 به 15 درصد کاهش دادهاند. اقدام فروشگاههای اپلیکیشن مانند بازار و مایکت اقدام خوبی است و این اقدام جهانی بخصوص که فروشگاههای داخلی هم در حال اجرای آن هستند، بسیار برای توسعه دهندگان اپلیکیشنها مهم است. چون توسعه دهندگان 30 درصد از درآمد حاصل از فروش خود را بهعنوان حق السهم به آن فروشگاهها پرداخت میکنند، مبلغی که میتواند سود خالص کار یک توسعه دهنده باشد. با این اقدام جدید رقم حق السهم 30 درصدی به 15 درصد کاهش یافته و گویی فروش و سودخالص توسعه دهنده افزایش یافته است.
توسعه دهنده با این کاهش 15 درصدی از حق السهم فروشگاه میتواند برای توسعه اپ خود، تیم خود و هزینههای بازاریابی و... هزینه کند. فروشگاه بازار هم اکنون بیش از 150 هزار اپلیکیشن دارد که 16 درصد آن مربوط به دسته آموزش که بزرگترین دستهبندی نرم افزارهای موبایل است، میشود. بیش از 99 درصد محصولات نرم افزاری موبایلی زیر 10 هزار تا نصب دارند و نتوانستهاند بزرگتر شوند علت هم این است که برای توسعه دهندگان به صرفه نبوده تا بیشتر بازاریابی کرده و محصول خود را به کاربران بیشتری معرفی کنند ولی حالا با این اقدام فروشگاهها، نرم افزار موبایلی به توسعه دهندگان کمک میکند تا سرمایهگذاری و تبلیغ کرده و بیشتر رشد کنند.
درست است که این قاعده خارج از ایران و از اپ استور شروع شده ولی معمولاً در صنایع مرسوم است که سازمانهای بزرگ از زیرمجموعهها و تأمین کنندگان خود به شیوههای مختلف حمایت کنند و این کاهش سهم کارمزد یکی از این اقدام هاست که منجر به تولید اپهای باکیفیت برای بارگذاری روی فروشگاههای اپ میشود.
چنین اقدامی در حوزه نرم افزار کم بود و این رویکرد مثبت و پیشقدم شدن از سوی فروشگاهی مانند بازار و... که جزو بخش خصوصی است، قابل تقدیر است و میتواند تغییر چابکی در این بخش را ایجاد کند. البته هرچند قطعاً در کوتاه مدت از سهم درآمدی این فروشگاهها کم میشود اما در بلندمدت برای آنها برد خواهد داشت.
کاش دولت هم در زمینه حمایت از توسعه دهندگان اپلیکیشنها ورود کند. دولت در نشر کاغذی، آنها را از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف کرده است. چه خوب بود که در نرم افزار تلفن همراه هم ناشران را از پرداخت 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده معاف کنند. از آنجایی که کاربران آنلاین تمایل به خرید محصولات رایگان دیجیتالی دارند، عملاً توسعه دهنده 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده را از جیب خود میپردازد یا فروشگاهها از مبلغی که فروش رفت، سهم برمی دارند و چند درصدی از توسعه دهنده کم میکنند. اگر برای جامعه کوچک ناشر دیجیتال معافیت از اخذ ارزش افزوده در نظر بگیرد و این میزان به جیب توسعه دهنده باز گردد، اشتغال و توسعه این صنعت رونق پیدا میکند و محصولات خوب و باکیفیتی را راهی بازار خواهد کرد.
چگونه فایل ها را فشرده کنیم؟
WinZip Pro نام نسخه جدید یکی از قدیمیترین و محبوبترین نرم افزارها در زمینه فشردهسازی فایل و ساخت فایلهای آرشیوی است که از انواع فرمتهای مختلف بهمنظور ساخت و اجرای فایلهای فشرده و آرشیو پشتیبانی میکند. در WinZip کاربران میتوانند فایلها و پوشههای خود را به منظور کاهش حجم، فشردهسازی کرده یا از اطلاعات خود، آرشیو و پشتیبان تهیه کنند.
از ویژگیهای این نرم افزار میتوان به قابلیتهای فشردهسازی و آرشیو اشاره کرد.
این نرم افزار قابلیت فشردهسازی فایلهای تصویری را تا ۲۵درصد دارد و به این ترتیب تأثیر چشمگیری در میزان فضای اشغال شده در سیستم شما خواهد داشت.
با کمک این نرم افزار همچنین میتوانید از یک فایل زیپ، فایلهایی را انتخاب کرده و به دلخواه برای مخاطب خود ایمیل کنید. امکان تغییر سایز، چرخاندن و نمایش تمام صفحه تصاویر موجود در یک فایل زیپ، فشردهسازی LZMA برای انجام بهترعملیات فشردهسازی و همچنین امکان بازکردن و استخراج فایلهای 7Z، IMGو ISO از دیگر قابلیتهای این نرم افزار به شمار میرود.
یکی دیگر از ویژگیهای این نرم افزار، کنترل متد کدگذاری فایلها و نیز بهبود در رابط کاربری و گرافیکی نرم افزار است.
همچنین باید گفت فشردهسازی فوقالعاده سریع و کاملاً متناسب با پردازشگرهای سیستم شما از دیگر قابلیتهای این نرم افزار به شمار میرود. از دیگر ویژگیهای آن، متناسب بودن با نسل جدید پردازندههای AMD است. این نرم افزار که ظاهری جدید و بسیار زیبا و کاربر پسند دارد کاملاً با جدیدترین نسخههای ویندوز سازگار است و علاوه بر کاهش بیشتر حجم فایلها نسبت به نسخههای قدیمی تر، فایلها هم امنیت به مراتب بالاتری در قیاس با نسخههای پیشین آن دارند. محافظت از اطلاعات فایلها و نیز تهیه فایلهای آرشیو از فایلهای مختلف و اضافه شدن متدهای فشردهسازی مختلف از دیگر قابلیتهای این نرم افزار به شمار میرود.اگر شما هم علاقه مندید این نرم افزار را در اختیار داشته باشید میتوانید آن را از وب سایت P30world.com بهصورت رایگان بارگذاری کنید.
کارشناسان حوزه فاوا در گفتوگو با «ایران» :
کاربران از محتوای فاخر بیشتر از کاهش تعرفه استقبال می کنند
سوسن صادقی
خبرنگار
در راستای اجرای سند طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مصوبه تعرفهگذاری رقابتی یا همتایابی (تعرفه همتایابی peering زیرساختهای فیزیکی هستند که از طریق آنها ارائه دهندگان خدمات اینترنتی میتوانند براحتی ترافیک اینترنت را میان شبکههای خود مبادله کرده و از این طریق ضمن ارتقای کیفیت سرویسهای مختلف خود باعث کاهش هزینهها و مدیریت هر چه بهتر توزیع محتوای داخلی شوند) را برای دسترسی به خدمات پایه کاربردی و محتوای داخلی و حمایت از ارائه کنندگان خدمات پایه کاربردی شبکه ملی اطلاعات، به میزان ۵۰ درصد تعیین کرد که این تعرفه پایینترین تعرفه سطح پهنای باند اینترنت بینالملل شرکت ارتباطات زیرساخت برای خدمات پایه است. از سوی دیگر این کمیسیون دارندگان پروانه اپراتورها را هم ملزم به رعایت تعرفه همتایابی کرد. کارشناسان حوزه فاوا درباره تأثیر این اقدام به «ایران» میگویند.
راه حلی نه چندان جذاب
«این اقدام زمانی به تقویت خدمات پایه کاربردی داخلی کمک خواهد کرد که خدمات فاخر و جذابی روی شبکه ملی اطلاعات وجود داشته باشد.»
علی توسلی قائم مقام کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانهای (نصر) با بیان مطلب فوق گفت: هم اکنون خدمات کاربردی و محتوای فاخر اندکی روی شبکه ملی اطلاعات وجود دارد و بیشتر شامل حوزه فیلم میشود پس این اقدام کمک چندانی نخواهد کرد.
توسلی افزود: کاهش تعرفه 50 درصدی برای استفاده از خدمات پایه، راهگشا نیست بلکه این بخش نیاز به سرمایهگذاری دارد که اگر برای راهاندازی خدمات پایه هم سرمایهگذاری شود متأسفانه باید گفت خیلی دیر است.
این کارشناس حوزه اینترنت در ادامه گفت: امروزه کاربران بهسادگی از خدمات پایه خارجی استفاده میکنند بنابراین براحتی به استفاده از خدمات پایه داخلی مهاجرت نمیکنند مگر اینکه خدمات پایه داخلی در هر زمینهای که ارائه میشود نسبت به مشابه خارجی آن بسیار جذاب باشد.
توسلی اعتقاد دارد که بعید است اپراتورها نیز از ارائه تعرفه 50 درصدی و همتایابی استقبال کنند، چرا که هم هزینه اضافی را به آنها تحمیل میکند و هم باید با ارائهدهندگان خدمات جداگانه قرارداد ببندند.
بهگفته وی مردم هم تخفیفات اینچنینی را خیلی احساس نمیکنند و البته برای آنها نیز اهمیتی ندارد پس تنها راه توسعه شبکه ملی اطلاعات با جذاب شدن سرمایهگذاری در این بخش و یا کمک مستقیم دولت امکانپذیر است، نه راهکارهایی مانند کاهش تعرفه 50 درصدی اینترنت و...
تولید محتوای فاخر بهترین اقدام
داوود زارعیان رئیس امور مشترکین شرکت مخابرات ایران کاهش 50 درصدی تعرفه اینترنت برای خدمات پایه شبکه ملی اطلاعات را مثبت ارزیابی کرد.
زارعیان گفت: اصولاً هر کاهشی در این زمینه میتواند بازتاب مثبتی داشته باشد و اپراتورها از هریک از این مصوبات که حداقل سودی برای آنها داشته باشد استقبال میکنند.
وی افزود: اپراتوری مانند شرکت مخابرات ایران هم که بیشترین مصرف و هزینه را میپردازد از این کاهش استقبال میکند ولی باید گفت مصرف محتوای داخلی بسیار پایین است بنابراین در حال حاضر این کاهش برای اپراتورها هم خیلی ثمرهای در برندارد.
وی درباره اینکه آیا کاهش 50 درصدی تعرفه و همتایابی باعث میشود تا کاربران به استفاده از خدمات پایه داخلی روی شبکه ملی اطلاعات ترغیب شوند، گفت: کاهش تعرفه در این مصوبه روی کابران نهایی خیلی تأثیری نخواهد داشت، برای اینکه کاربر بهدنبال محتوای غنی و خوب است معتقدم که اگر به تولید محتوای مناسب کمک کنیم، مطمئن باشید اگر هزینه اینترنت هم نیم بها محاسبه نشود و قیمتش خیلی بیشتر از این هم باشد، کاربر آن را پرداخت خواهد کرد.
این کارشناس ارتباطات افزود: هم اکنون شاهدیم که برخی از شبکههای فیلم اینترنت خانگی راهاندازی شده، درآمد خیلی خوبی هم دارند چون کاربران و یا اپراتورها به فکر تعرفه اینترنت نیستند، بلکه هر دو طرف بهدنبال محتوای خوب و غنی تولید شدهاند که با وجود محتوای فاخر کاربران با هر قیمتی از این نوع محتوا استقبال کرده و استفاده میکنند.
زارعیان راه حل اساسی برای توسعه شبکه ملی اطلاعات را استفاده بیشتر از محتواهای داخلی، کم شدن استفاده از محتوای بینالملل و تولید محتوای عالی و فاخر در این عرصه عنوان کرد.
بهگفته وی محتوای فاخر و غنی است که طرفدار و مشتری دارد و مشتریان به فکر کاهش هزینههایشان برای محتوای غنی نیستند این کاهش هزینه ممکن است تنها روی بخش کوچکی از جامعه تأثیرگذار باشد اما در اصل موضوع به ضعف محتوا بر میگردد.
این کارشناس ارتباطات درباره اینکه برخی معتقدند اپراتورها برای افزایش سودشان از ارائه نیم بها کاربران را دور میزنند، گفت: این دیدگاه بدبینانه است در حال حاضر مصرف اینترنت بینالملل حدود 70 درصد است و شبکههای اجتماعی خارجی، غالب اینترنت مصرفی را تشکیل میدهند و اینکه بگوییم برای 30 درصد مصرف اینترنت داخلی اپراتورها دور میزنند و... معنادار نیست. اپراتورها براحتی با فروش مناسبتر و مشتری بیشتر تعرفهگذاری منطقی به سود میرسند نه با دور زدن این اندک مصرف محتوای
داخلی.
وی بهترین شیوه برای ترغیب کاربران به استفاده از محتواهای داخلی بخصوص خدمات پایه را ارائه محتوای داخلی خوب و فاخر عنوان کرد و افزود: ارائه محتوای غنی شاید مهمترین و بهترین راهکار ترغیب کاربران به استفاده از محتوای داخلی باشد و راهی غیر از این وجود ندارد. کاهش تعرفه ممکن است در بخشهایی بهعنوان یک عامل انگیزهای حساب شود اما با توجه به اینکه هنوز محتوای داخلی خیلی مورد استفاده قرار نمیگیرد، خیلی اثرگذار نیست.
بهگفته زارعیان کاهش تعرفه به تنهایی کارساز نیست و باید مجموعه اتفاقات با هم و در کنار هم رخ دهد. محتوای فاخر هم تولید شود. نرم افزارهای داخلی بویژه اجتماعی داخلی تقویت شود و هم اینکه این اقدام یعنی تخفیف در استفاده از اینترنت یا ترافیک هم مدنظر قرار بگیرد.
جوابگو نبودن این سیاست
علی محمدپور کارشناس حوزه تولید محتوا هم معتقد است ارائه ترافیک با تعرفه 50 درصدی معمولاً برای محتواهای داخلی مانند حوزه فیلم و ویدئو مفید است و خیلی در زمینه دیگر خدمات مانند گیم، صوت، کتاب، مواد آموزشی و... مصداقی ندارد.
محمدپور با بیان اینکه درست است که هزینه تولید محتوا در بخشهای آموزشی، گیم و... بالاست ولی ترافیک چندانی را اشغال نمیکنند، گفت: به هرحال اگرکاربر محتوا و خدمات را از سرورهای داخلی و روی شبکه ملی اطلاعات دریافت کند، میتواند این کاهش تعرفه به نفعش باشد ولی کاربران ما بیشتر از خدمات پایه و محتوای خارجی و از سرورهای خارجی استفاده میکنند.
بهگفته وی استفاده از خدمات پایه داخلی و یا محتوای داخلی با ارزان کردن ترافیک رابطه متقابل ندارد و اینگونه نیست که تعرفه ترافیک اینترنت را برای استفاده از خدمات پایه و محتوای داخلی ارزان کنیم تا از این خدمات و محتواها بیشتر استفاده شود حتی منجر به تولید محتوای داخلی هم نمیشود.
این کارشناس تولید محتوا اعتقاد دارد با شیوههای مختلفی، ترافیک خارجی در حال کاهش قیمت است و هم اکنون زیرساختهای نگهداری، هاست، سرور و... خارجی ارزانتر از داخل است کاربران هم ترجیح میدهند خدمات و محتوای خارجی استفاده کنند.
وی با اشاره به اینکه اپراتورها هم از کاهش تعرفه و همتایابی رضایت نخواهند داشت، افزود: سود اپراتورها در فروش اینترنت خارجی است و حتی برای اینکه مخاطب را وادار کنند از سرویس خارجی استفاده کند، پهنای باند سایتهای ارزان قیمت داخلی را بشدت پایین میآورند. یکی از حوزههایی که نیم بها محاسبه میشود برای خدمات پایهای همچون پیام رسانهای داخلی است اما به ادعای مدیران این پیام رسانها آنقدر ترافیک این بخش پایین است که کاربر برای استفاده از آن جان بسر شده و مجبور میشود از خدمات پایه خارجی استفاده کند.
این کارشناس در ادامه گفت: به گفته یکی از مدیران پیام رسانهای داخلی اگر کاربر با فیلترشکن از پیام رسان و خدمات پایه داخلی استفاده کند سرعت آن بیشتر است و حتی در خیلی موارد کاربران برای بالا بردن سرعت خود از فیلترشکن استفاده میکنند و این کار برای کاربر گرانتر هم تمام میشود.