حکم مجدد برای باسابقهترین دبیر جشنواره موسیقی فجر
گروه فرهنگی/ حسن ریاحی بهعنوان دبیرسی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر انتخاب ومعرفی شد؛ انتصابی که با تأیید شورای سیاستگذاری این دوره ازجشنواره و با حکم سید مجتبی حسینی معاون امورهنری وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی صورت گرفته است. اما حضورحسن ریاحی درجشنواره موسیقی فجر و یا دربدنه مهمترین رویداد موسیقایی ایران به سالها قبل برمیگردد و تقریباً میتوان گفت از نوزدهمین دوره این جشنواره تا همین سال گذشته که عنوان دبیری را برعهده داشت، رفت وآمدها و ردپای این هنرمند پیشکسوت درفستیوال موسیقی فجر بوده و امسال نیزبرای باردیگر عهده دار این مسئولیت شد.حسن ریاحی در دورههای نوزدهم تا بیست و یکم و دورههای بیستوششم تا سیویکم و در دوره سیوششم دبیر جشنواره بینالمللی موسیقی فجر بوده و در دورههای مابین در شورای سیاستگذاری حضور داشته، اگرچه این انتظاروجود داشته مدیران فرهنگی این بستر را برای دیگرهنرمندان پیشکسوت وحتی نسل جوانتر هم فراهم کنند تا ایدههای تازه ونو به جشنواره راه یابد ولی هرچه هست باید دید برنامههای دبیرجشنواره برای سیوهفتمین دوره آن چه خواهد بود و چه سرنوشتی را دنبال خواهد کرد! ریاحی آهنگساز و موسیقیدان کشورمان سالهای سال است که در فضاهای آموزشی فعالیت میکند و به امرآموزش میپردازد. این هنرمند طی این سالها بر جوانگرایی و حضور نسل نوظهور موسیقی و نخبگان این حوزه تأکید بسیاری داشته و براین نظر بوده مسئولان بستری برای فعالیت جوانان فراهم کنند. اما دو سالی است انتخاب دبیرجشنواره از سوی شورای سیاستگذاری جشنواره صورت میگیرد؛ شورایی که دوره سیوهفتم آن را مجید کیانی، داوود گنجهای، حسن ریاحی، شاهین فرهت، احمد صدری و محمد اللهیاری (مدیرکل دفتر موسیقی)عهده دار هستند؛ شورایی که وظیفه آن بررسی و تصویب راهبردها و برنامههای اجرایی و هنری کلی جشنواره و ارکان جشنواره است و با تأیید و ابلاغ وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین نامه گنجانده شده است.
فردوسی، نمادی برجسته از یک ایرانی مسلمان
محمود شالویی
مشاور وزیر و دبیر شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی
سالهای سال پیش از آنکه تشکلهای رسمی و غیررسمی قد برافرازند و رخ بنمایانند، دهقانزاده نیکوسرشتی از بهشت خراسان و دیار پاکان باغیرت عزم را جزم کرد و همه دارو و ندار خویش را در طبقی از صدق و صفا گذاشت و جانانه و دلاورانه از زبان و مرام فرزانه پارسی و شئون و شکوه ایرانی، نگاهبانی و نگاهداری نمود و از این رهگذر سترگ نامهای ماندگار (شاهنامه) را به رشته تحریر درآورد تا برای همیشه تاریخ پرفرّ و فروغ این دیار باوقار، سخن ببارد و باده مهر و ادب را بر شیفتگان و تشنگان در پهنه جغرافیای جهان بپیماید.
بدون تردید، حکیم ابوالقاسم فردوسی طوسی که در کنار فریدالدین عطارنیشابوری، جلاالدین محمد مولوی، شمسالدین حافظ و مصلحالدین سعدی شیرازی، بهعنوان پنج گنج غنی و ستون رفیع از ادب فارسی بهشمار میرود، خود چنان چهره نامآشنایی است که وی را به هیچ سخن دیگری درباره او نیازی نمییابیم تا بخواهیم او را بهسوی منزلگه منظورش همراهی نماییم، بلکه همان بهتر تا خوی و خواسته او را به درگاه حضرت معبود و خدای محبوبش طلب بداریم و از این منظر به عمق باطن پاک او پی ببریم. و چه بالاتر و برتر از اینکه ما هم طریق دقیق او را رفیق بگیریم و هماره دست بر پاکی و نیکی برداریم و کردار و گفتار ناپسند را که در حقیقت بلای جود و وجود ماست، از خویش بپیراییم:
همه دستپاکی و نیکی بریم/ جهان را به کردار بد نسپریم
در اندیشه فردوسی، همانطور که دانش و دانایی و بنای استدلالی از اصول غیرقابل وصف وی شمرده میشود، عواطف انسانی، نشاط و شادابی، ایثار و فداکاری، فکر و فرهنگ مهربانی و مهمتر از همه، رضای حقتعالی و خشنودی حضرت باری که اصل اصیل انسان متعالی است، موضع و محل توجه و توصیه بسیار است.
بهراستی که در هر گوشهای از سرودههای این مرد بزرگ طوسی، ایمان و اعتقاد راسخ به خداوند سبحان و تکیه بر خرد راستین انسانی، آشکارا موج میزند و چون آفتاب و ماهتاب پرتوهای خویش را مشفقانه و سخاوتمندانه بر اکناف و اطراف میافشاند.
با اندکی تأمل و تتبع در کلام و بیان فردوسی، بهخوبی میتوانیم به این حقیقت پی ببریم که وی بهراستی و درستی مردی خداپرست و خردورز بود و در این راستا میکوشید تا خدای خویش را آگاهانه و خردمندانه بپرستد و نیکی و پاکی را حاصلی از آن بداند.
بنابراین از همینجاست که تفاوت حکیم طوس با پیشینیان و پسینیان و یا همعصران و همسرایان او بیشتر هویدا میشود و خردورزی و دانایی در همه امور انسانی حتی احساسات درونی و گرایشهای معنوی او بر فراز توجه و توجیه او جای میگیرد. و البته از وجوه آشکار فردوسی هم این است که وی نهتنها به دین و آیین توحیدی و عقاید مسلمانی الزام و التزام بنیادی دارد بلکه به آداب اجتماعی، سنن ملی، مفاخر سرزمینی و علایق فرهنگ مادری نیز صمیمانه مهر میورزد و از همین منظر است که با جرأت میتوان درباره او گفت:
«فردوسی نمادی برجسته از یک ایرانی مسلمان و مسلمان ایرانی است» زیرا که از یکسو دین مبین اسلام را بهعنوان رهاوردی آسمانی و نسخه کامل رستگاری در جان و دل خویش جای میدهد و از سر صدق و اخلاص و بیهیچ روی و ریایی بدان عشق میورزد، تعالیم عالیه آن را ارج مینهد و به آن اهتمام تمام مینماید و از دیگر سوی، سرزمین بزرگ مادری و میراث ارزشمند پدری (ایران عزیز) را هم از سویدای جان و جهان خویش دوست میدارد و بدان مباهات میکند و هیبت و هیجان آن را پاس میدارد.
بدین توصیف است که او دینمداری وطنپرست و خردمندی خداپرست بهشمار میرود و یاد و نام و اثرش به بلندای جهان ماندگار میشود.
اکنون و در موسم طراوت و تازگی طبیعت است که: «25 اردیبهشت» فرارسیده و پیوندی خجسته و پسندیده را به ارمغان آورده تا بزرگداشت و گرامیداشت فردوسی با روز پاسداشت زبان فارسی در یکدیگر تنیده شود و از این دو مناسبت فربه و فرخنده، گشایشی خجسته پدید آید و تقارنی میمون و مبارک صورت پذیرد. در این مقال با اغتنام فرصت، مقام و منزلت فردوسی ارجمند را پاس میداریم و از درگاه بلند ربانی برای آن حکیم الهی و راد مرد عزیز ایرانی، نیکنامی دنیاوی و رستگاری اخروی تقاضا مینماییم و همزمان با آن، روز پاسداری از زبان و ادب فارسی را بهعنوان وظیفهای ملی و رسالتی فرهنگی، گرامی میداریم.
امید است، دوستداران و علاقهمندان به زبان فارسی، قدر و قیمت این موهبت خدادادی را هرچه بیشتر بدانند و عاشقانه و مشفقانه درصدد تقویت و ترویج آن برآیند و همانگونه که فردوسی پاکباز همه تلاش و کوشش خویش را بهکار بست تا بنای مستحکم آن را از هر آسیبی مصون بدارد ما هم در مواظبت و مراقبت از آن، دریغ مداریم و هرگز در گذرگاه زمان از اعتبار و اهمیت آن نکاهیم و به وادی فراموشی نسپاریم.
جشنواره بینالمللی فیلم ونیز با وجود تداوم شیوع کرونا برای یک رویداد حضوری تمام و کمال، فرش قرمز پهن میکند./ایرنا
لودی لین بازیگر چینی –کانادایی «مورتال کامبت» با انتشار توئیتی از آمازون به خاطر بهرهنگرفتن از بازیگران آسیایی در سریال فانتزی «ارباب حلقهها» انتقاد کرد./مهر
ابلاغیه ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر آغاز فعالیت تالارهای نمایشی حکم به حیات دوباره تئاتر در سال ۱۴۰۰ بعد از گذشت یک ماه ونیم از آغاز آن به اجرای 10 تئاتر داد. حال بار دیگر هنرمندان تئاتر با ۱۰ اثر نمایشی جدید اجرا خواهند داشت./ایرنا
متولیان جشنواره بینالمللی فیلم کن کنفرانس مطبوعاتی اعلام فیلمهای حاضر را با یک هفته تأخیر از ۲۷ مه (۶ خرداد ۱۴۰۰) به سوم ژوئن (۱۳ خرداد) موکول کردند./ایرنا
کتاب«صبح روز نهم» سرگذشتنامه مستند سردار شهید علیرضا نوری به قلم گلعلی بابایی است که در اردیبهشت امسال توسط نشر«۲۷بعثت» منتشر و وارد بازار نشر شد./ایسنا
جشنواره فیلمهای مستند میراث فرهنگی یادگار با هدف معرفی هرچه بیشتر میراث فرهنگی کشور در سه بخش؛ مسابقه سینمای مستندایران، میراث معنوی و میراث فرهنگی قزوین از تاریخ ۲۶ تا ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ در استان قزوین بهصورت مجازی و در سایت هاشور برگزار میشود./ایسنا
سید جمال ساداتیان که قصد ساخت سریال در شبکه نمایش خانگی را دارد، معتقد است که در این سال کرونازده تولیدات سینمایی باید روند افزایشی در کیفیت و کمیت داشته باشیم، چون بسیاری از فیلمهای مانده در صف اکران، قابلیت جذب مخاطب به سینما را ندارند./ایسنا
«مادرم ایران» اثر علی رهبری آهنگساز و رهبر بینالمللی در پکن به مناسبت جشن پنجاهمین سال ایجاد روابط دیپلماتیک بین ایران و چین اجرا میشود./ایلنا
فیلمبردای مستند «بچههای محله شیرآباد» تازهترین مستند رایا نصیری پس از چهار سال در شهر زاهدان به پایان رسید. این مستند روایتگر زندگی کودکان یکی از محلههای حاشیهنشین شهر زاهدان است. /ایلنا