«خورشید» در انتظار بازگشایی سالنهای سینما
امیر بنان: فعلاً قصد اکران آنلاین نداریم
گروه فرهنگی/ با شیوع چهارمین موج کرونا و تعطیلی سینماها، زمزمههایی از اکران آنلاین فیلمهای نوروزی شنیده میشود. «هفتهای یک بار آدم باش» شهرام شاهحسینی، «تکخال» مجید مافی، «لاله» اسدالله نیکنژاد، «خون شد» مسعود کیمیایی و «خورشید» مجید مجیدی فیلمهایی بودند که در شرایط غیر قابل اعتماد سینماها در بحران کرونا برای اکران نوروز کاندیدا شدند اما پس از دو هفته اکران نیم بند، قرمز شدن وضعیت تهران و اغلب شهرها، سالنهای سینما را به تعطیلی کشاند. در شرایطی که ارتقای ردهبندی شغلی سینماها در گروهبندیهای کرونایی، صاحبان فیلمها را امیدوار کرده است که به محض نارنجی شدن وضعیت تهران اکران فیلمهایشان از سر گرفته شود، در برخی رسانهها خبرهایی از احتمال پیوستن فیلمهای اکران نوروز به اکران آنلاین منتشر میشود. «خون شد» مسعود کیمیایی یکی از فیلمهایی است که احتمال اضافه شدن آن به چرخه اکران آنلاین شنیده شد. در همان ایام محمدصادق رنجکشان، سرمایهگذار این فیلم در گفتوگویی با «ایران» اعلام کرد که فعلاً منتظر بازگشایی سالنهای سینما میماند. به گفته او، طبق روال معمول پس از پیگیری اکران در سالنهای سینماها، اغلب فیلمها در اکران آنلاین نیز نمایش داده خواهد شد اما زمان اکران آنلاین این فیلم نامشخص است. روز گذشته نام «خورشید» به عنوان گزینه تازه اکران آنلاین مطرح شد و برخی خبرگزاریها از تدارک مجید مجیدی به اکران آنلاین فیلمش خبر دادند. طبق خبر ایسنا، در برخی پلتفرمها تبلیغ اکران آنلاین فیلم «خورشید» با عنوان «به زودی» و با ردهبندی سنی بالای 17 سال منتشر شده است این در حالی است که امیر بنان تهیهکننده این فیلم در گفتوگوی تازهاش با «ایران» تأکید میکند که برای اکران آنلاین فیلم «خورشید» تصمیمگیری نشده است. به گفته او صاحبان فیلم، فعلاً قصد اکران آنلاین فیلم را ندارند و در انتظار بازگشایی سالنهای سینما برای ادامه اکران هستند. «خورشید» ساخته تازه مجید مجیدی به تهیهکنندگی امیر بنان و نویسندگی مجید مجیدی و نیما جاویدی با اینکه در فهرست نامزدهای اولیه اسکار برای بهترین فیلم خارجی بود نتوانست در نهایت به نامزدهای نهایی راه پیدا کند. علی نصیریان، جواد عزتی، طناز طباطبایی، صفر محمدی در کنار روحالله زمانی و شمیلا شیرزاد بازیگران این فیلم هستند.
مروری بر حال و احوال این روزهای مجموعههای تئاترشهر در استانهای مختلف کشور
خانهای برای اهل تئاتر
محسن بوالحسنی
خبرنگار
بدون تردید ایجاد و بسترسازی فضاهای تخصصی و استاندارد نقش کلیدی در توسعه هنر تئاتر در هر کشوری ایفا میکند و برای گریز از مرکزگرایی یکی از راهها همین توجه و برنامهریزی برای تئاتر استانهاست. یکی از مهمترین مشکلات تئاتر در شهرستانهای کشور، علیرغم پتانسیل بالا در نیروی انسانی و فیزیکی، نبود و یا کمبود فضاهای استاندارد برای اهالی تئاتر است که این جبران مافات در این مسأله چند سالی است با احداث و افتتاح و جانمایی مجموعه تئاترشهر در استانهای مختلف ایران وارد فاز عملیاتی شده است. آنطور که قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی دیماه سال گذشته اعلام کرد این تنها قدم نیست و اداره کل هنرهای نمایشی خود را ملزم میداند که از تولید و اجرای عمومی آثار در استانها حمایت کند که بخشی از این مهم با اعزام گروههای نمایشی به استانهای دیگر محقق خواهد شد. او کمک به صندوق توسعه تئاتر استانها جهت تولید و اجرای عمومی آثار طی ضوابط مشخص، ارائه مشاورههای فنی و تخصصی به انجمن هنرهای نمایشی در خصوص مدیریت و بهره برداری از مجموعه، حمایت از برنامهها و فعالیتهای توسعهای مجموعههای تئاتر شهر را از دیگر دغدغههای این اداره کل دانست.
دو تئاترشهر نو قدم
مجموعه تئاتر شهر کرمان و تبریز دو مجموعهای هستند که یکی دیماه در کرمان، افتتاح شد و دیگری در تبریز. آنطور که عباس زارع مدیر این مجموعه میگوید همزمان با عیدسعید فطر افتتاح خواهد شد. محمدرضا علیزاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان درباره این مجموعه و ظرفیتهای تئاتری در استان کرمان میگوید: «ما تردید نداریم که تئاتر کرمان، یک ظرفیت بزرگ برای حوزه تئاتر کشور است و بدون تردید، این مجموعه ظرفیت را دارد که به ترقی و پیشرفت کمی و کیفی هنر نمایش در کرمان کمک شایان توجهی داشته باشد.» احداث تئاترشهر استان کرمان و تفاهمنامهای که با مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد منعقد شده این امید را میدهد که این مجموعه بعد از گذر از روزهای کرونا، شاهد حضور پرشور علاقهمندان و اهالی تئاتر باشد. تفاهمنامهای که در واقع واگذاری تئاتر شهر استانها به انجمنهای هنرهای نمایشی را کلید زد. عباس زارع هم با اعلام تاریخ یاد شده برای افتتاح مجموعه تئاتر شهر تبریز، ابراز امیدواری میکند که هر چه زودتر شاهد رخت بر بستن ویروس کرونا از کشور باشیم و همین مسأله در آیندهای نزدیک خبرهای خوبی از این مجموعه را برای علاقهمندان تئاتر داشته باشد.» او با اشاره به این موضوع تأکید میکند که «این خانه، قرار است خانه هنرمندان اهالی تئاتر باشد.»
مشکلات تئاترشهر کرمانشاه
مجموعه تئاتر شهر استان کرمانشاه هم یکی از مجموعههایی است که دقیقاً یکسال پیش و در اردیبهشت سال 1399 پس از استانهای خراسانرضوی، البرز، کردستان و کهگیلویه و بویر احمد بهعنوان پنجمین تئاتر شهر کشور افتتاح شد. محمدرضا درند مدیر تئاتر شهر این مجموعه درباره شرایط حال حاضر آن میگوید: این مجموعه دو سال اجاره بود و خرداد 99 موعد اجاره آن تمام شد و سالن را پس گرفتند و بعد از آن فعالیتش به خاطر بحث کرونا نیمهتعطیل بود.» او یکی از بحثهای موجود در حوزه مدیریت تئاترهای شهر استانی را بحث واگذاری مدیریت آنها به انجمن هنرهای نمایشی میداند و میگوید: «اعضای شورای مشورتی انجمن هنرهای نمایشی که من هم یکی از آنها هستم سال 1397 با وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی دیداری داشتیم و در این دیدار پیرامون چند مسأله از جمله ادغام و انحلال انجمن هنرهای نمایشی و همینطور بحث تئاترشهر که هر دو مورد با پیگیریهای لازم به سرانجام رسید و مقرر شد که مدیریت مجموعههای تئاترشهر طی تفاهمنامهای به خود انجمنها واگذار شود.» درند در ادامه صحبتهای خود به پرداخت اجارهای چهارده میلیون تومانی بابت تئاترشهر کرمانشاه به اداره کل فرهنگ و ارشاد این استان اشاره میکند و میگوید: «انجمن هنرهای نمایشی استان کرمانشاه برای در اختیار داشتن این تئاتر شهر در واقع تا سال گذشته که به آن اشاره شد مبلغ چهاردهمیلیون تومان اجاره پرداخت میکرد و طی این مدت هم، تئاترشهر به دلایل فراوان از جمله کرونا، محل درآمدی آنچنانی نداشت و تقریباً میشود گفت که امروز حدود صدوپنجاه میلیون تومان مقروض هستیم.» درند به موضوع دیگری هم اشاره میکند و ضمن گلایه از وضعیت مدیریت تئاتر شهر این استان از مدیرکل اداره هنرهای نمایشی وزارت ارشاد خواستار رسیدگی به مسأله است. او میگوید: «متأسفانه مسأله اصلی این است که علیرغم پیگیریهای ما این مجموعه زیرنظر انجمنهای نمایشی نیست و تقریباً ما فقط تا خردادماه مستأجرین این مجموعه بودهایم. بهعنوان مثال اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه بدون اطلاع ما تئاتر شهر کرمانشاه را 45 روز به صورت رایگان در اختیار استانداری کرمانشاه قرار داد. به همین دلیل مجبور شدیم چندین و چند برنامه را ملغی کنیم و پولهای دریافتی را به صاحبانش برگردانیم که این رقم چیزی حدود 150 میلیون تومان میشود. خسارتی که قرار بود استانداری به ما پرداخت کند اما چنین چیزی هرگز محقق نشد. ما پیش از این دوره فعالیتهای بسیار خوبی داشتیم و انجمن هنرهای نمایشی استان دوجشنواره ملی برگزار کرد و پویا بودیم تا اینکه چنین مشکلاتی به وجود آمد. از همینجا از جناب آشنا تقاضا میکنم که سفری به کرمانشاه داشته باشند و از نزدیک جویای وضعیت تئاتر شهر این استان باشند و به ما برای برطرف شدن مشکلات کمک کنند.»
جشنواره جهانی فیلم فجر رو در رو با چالش کرونا و انتخابات
گروه فرهنگی/ از اردیبهشت 94 که با خواست حجتالله ایوبی، رئیس وقت سازمان سینمایی نخستین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر بهصورت مستقل برگزار شد تا امروز مهمترین رویداد بینالمللی سینمای ایران 5 دوره مستقل را پشت سر گذاشته است. موافقان جدایی بخش بینالملل از بخش ملی، بر این باور بودند که همزمانی برگزاری این دو جشنواره باعث شده بود که بخش بینالملل در تمام این سالها زیر سایه بخش ملی قرار بگیرد و هویت مستقلی نداشته باشد. از سوی دیگر مخالفان جدایی، افزایش هزینهها را مهمترین عاملی میدانستند که ترکیب جشنواره را به حالت اول ضروری میکرد.
با تمام حرف و حدیثها در این سالها رضا میرکریمی با تکیه بر مسند دبیری جشنواره جهانی فیلم فجر گامهایی رو به جلو برداشت و جشنواره را سر و سامان داد. پایبندی بر استفاده از تیم ثابت، بهره گرفتن از اعتبار ستارههای سینما از رضا کیانیان و نگار جواهریان تا فاطمه معتمدآریا و علیرضا شجاع نوری در تیم اجرایی، نمایش نسخههای مرمت شده آثار کلاسیک سینمای ایران، به رخ کشیدن قدر و منزلت تاریخچه سینمای ایران با استفاده از تصاویر زندهیاد عزتالله انتظامی در فیلم «گاو»، فیلم «دونده» یا عباس کیارستمی روی پوستر جشنواره، نحوه تبلیغات و اطلاعرسانی متفاوت در ایام برگزاری جشنواره از جمله نصب بنرهایی از دیالوگ فیلمهای مهم ایرانی و جهانی در سطح شهر، رونمایی از تعداد قابل توجهی از آثار سینمای ایران مثل «حکایت دریا» بهمن فرمانآرا، «مارموز» کمال تبریزی و... در جشنواره، حضور سینماگران خارجی از جمله اولیور استون، فرانکو نرو، آی آر رحمان، پل شریدر و...، برگزاری کارگاههای آموزشی با حضور چهرههای مطرح سینمایی همچون اصغر فرهادی، مجید مجیدی، رخشان بنیاعتماد و... هویت و اعتباری تازه برای جشنواره جهانی فیلم فجر ایجاد کرد. جشنواره جهانی فیلم فجر تنها رویداد سینمایی کشور است که با شیوع کرونا، یک سال به تعویق افتاد. سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با تغییر مدیریت جشنواره در انتظار اتفاقات تازه است.
محمد مهدی عسکرپور از مهرماه سال 98 در حالی جایگزین میرکریمی شد که با چالشهای تازه مواجه بود. از او که علاوه بر مدیر عاملی خانه سینما، دبیری جشنواره فیلم فجر را هم در کارنامه مدیریت فرهنگی خود دارد، انتظار میرود علاوه بر کرونا و محدودیتهای آن جشنواره را از زیر سایه انتخابات ریاست جمهوری خارج کند. سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، ۵ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ بهصورت فیزیکی (نمایش فیلمها) و مجازی (بازار و کارگاههای آموزشی) در تهران برگزار میشود. بیش از ۳۰۰ فیلم بلند سینمایی، مستند و کوتاه ایرانی، متقاضی حضور در جشنواره هستند. بنابر اعلام دبیرخانه جشنواره، از این تعداد؛ ۸۲ فیلم سینمایی، ۴۰ فیلم مستند بلند و ۱۹۰ فیلم کوتاه داستانی و مستند است. در دورههای گذشته تعداد زیادی از فیلمهایی که به خاطر ممیزی یا سلیقه داوری از راهیابی به جشنواره ملی فیلم فجر بازماندند فرصت نمایش در جشنواره جهانی را یافتند. امسال هم انتظار میرود این جشنواره فرصتی برای نمایش آثاری باشد که به خاطر مشکلات تولید به جشنواره فیلم فجر نرسیدند یا در گردونه قضاوت تیم داوری سیونهمین جشنواره فیلم فجر حذف شدند.
استقبال از تک آهنگ به روایت آمار
روابط عمومی دفترموسیقی اعلام کرد در سال گذشته بیش از۴۵۰۰ تک آهنگ از دفترموسیقی مجوز انتشار دریافت کردهاند.
آماری که طی این سالها بیسابقه بوده و نشان ازعلاقه و گرایش هنرمندان موسیقی به این نوع فعالیت موسیقایی است. البته ناگفته نماند شرایط حاکم برجامعه و بیماری کرونا و تعطیلی بازار موسیقی مزیدی براین علت بوده و درحال حاضرانتشار تک آهنگ در فضای مجازی و سایتهای موسیقی تنها راه ارتباطی هنرمندان موسیقی با مخاطبان خود است.
اما طبق این آمار، در سال گذشته چهارهزار و ۵۱۴ تک آهنگ، ۳۷۷ آلبوم موسیقی، ۳۵۷ اثر تصویری موسیقی(۳۵۰ نماهنگ و ۷ آلبوم تصویری) و ۸۳ کتاب گویا مجوز انتشار گرفتهاند که درواقع میتوان گفت به طور میانگین، درهرروز، ۱۲ تک آهنگ از دفتر موسیقی مجوز انتشار دریافت کردهاند واین آمار مجوزهای تک آهنگ، آلبوم و اثر تصویری در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال پیش، افزایش داشته است.
این در حالی است که در سال ۱۳۹۸، سه هزار و ۷۱ تک آهنگ، ۳۵۷ آلبوم، ۲۶۵ اثر تصویری موسیقی(۲۵۹ نماهنگ و ۶ آلبوم تصویری) و ۷۰ کتاب گویا از دفتر موسیقی مجوز انتشار گرفتند. بنابراین با توجه به این شرایط میتوان پیشبینی کرد در سال 1400 هم فعالیت موسیقی هنرمندان به همین روال پیش برود چنانکه طبق اعلام دفتر موسیقی در هفته چهارم اسفند سال گذشته و هفته نخست فروردین ۱۴۰۰، ۱۶۶ تک آهنگ و ۱۱ آلبوم مجوز انتشار دریافت کردهاند.
نگاهی به انیمیشن سیم ششم
مؤثر چون دلشدگان
نسیم قاضیزاده
منتقد
1 همین اول کار اجازه میخواهم که ایستاده به افتخار بهرام عظیمی و همه عوامل «سیم ششم» که یک اثر حرفهای براساس فرازی از موسیقی ایرانی ساختهاند کف بزنم؛ اتفاقی که در انیمیشن ایران بیسابقه است. چهارده دقیقه موجز که مختصر و مفید صحبت کرده و تصاویری آنقدر چشمنواز و از زوایای گوناگون دارد که چیزی کمتر از یک فیلم سینمایی زندگینامهای تأثیرگذار درباره زندگی خلاقانه و در عین حال کوتاه یک آرتیست ندارد. این موجزی انگار عامدانه، برآمده از زندگی هنرمندی است که فیلم براساس بخشهایی مهم از زندگی او ساخته شده؛ به شخصیت و توانمندی او اشاره میکند، لحظاتی شما را در شادی و کشف و خلق شریک میکند و با یک تصادف تمام میشود.
2 «سیم ششم» داستان بخشی از زندگی یکی از مهمترین موسیقیدانان ایرانی «درویشخان» است که یکی از مهمترین دستاوردهایش در موسیقی ایرانی، افزودن یک سیم به تار بوده تا صدادهی بهتری داشته باشد. فیلم از همینجا آغاز میشود، هرچند اشاراتی واضح به خلاقیتهای داوینچیوار درویشخان دارد که در هرجای خانهاش ردی از کارهای نوآورانهای است که کرده، از تعبیه چند لوله برای آبیاری قطرهای گیاهانش تا طنابهای آویزان از جای جای سقفش که با حرکت دست او کاربردهای مختلفشان نمایان میشود، گاهی ناگهان تبدیل به میزی معلق میشوند که ناهار پلو ماهیچه مادرپز را پذیرا میشوند و گاه حامل ابزار ساختوساز میشوند که از دریچهای از سقف آویزان میشود. همین ارجاعات کوتاه در کنار پرداخت حرفهای در ساخت انیمیشن است که «سیم ششم» را تبدیل به اثری تماشایی کرده و دیدی واضح درباره زندگی یک هنرمند صد سال پیش به ما میدهد.
3 درویشخان را علاوه بر موسیقی به عنوان اولین فردی که در تصادف ماشین در ایران کشته شده است، میشناسند. انگار سیم ششم تار و تصادف هر دو به یک اندازه در زندگی درویشخان مؤثر بودهاند، همین است که کارگردان باهوش ما، بنا را از همان لحظه ابتدایی شروع اثرش، توأمان روی ماشین و تار میگذارد. ماشین هندل میزند و تار صدای کامل ندارد، ماشین درست میشود و سیمی به تار افزوده میشود، راننده سرمست است از حرکت نرم ماشین و درویشخان در اوج تارنوازی و استادی است، راننده مست است و سریع میرود و درویشخان که در ساز و عاشقی تازانده است تمام میشود! عظیمی دو وجه یادآوری درویشخان را پابهپای هم در «سیم ششم» جلو برده است تا آنجا که با هم آغاز و با هم تمام میشوند.
4 در دنیا بسیار بودهاند انیمیشنهایی که براساس زندگی یک موسیقیدان، یا یک اتفاق موسیقی ساخته شدهاند. همچنین آثاری که با الهام از یک قطعه موسیقی شکل گرفتهاند اما در ایران «سیم ششم» با این شکل حرفهای ساختش بیرقیب است. «سیم ششم» را باید از این حیث دلشدگان انیمیشن دانست. این انیمیشن کوتاه نشان داد که نه تنها موسیقی ایرانی که موسیقی قدمای ایران نیز توان پایه قرار گرفتن ساخت یک اثر کامل را حتی در حوزه انیمیشن دارند. در همین زمینه چقدر خوب که یکی از بهترینها ساخت آن را به عهده داشته و چه بهتر اینکه مرکز حفظ و گسترش تهیهکنندگی آن را انجام داده است چرا که این اثر به غایت یک اثر ملی محسوب میشود که اتفاقاً همین ارگانها میتوانند از هر لحاظ درستترین جا برای ساخت و ارائه و پخش آنها باشند. در آگهیهای تماشای «سیم ششم» آمده است که ساخت آن دو سال به طول انجامیده است. طبیعی است که برای مخاطب عام انیمیشن - که تقریباً 9/99 درصد ما جزو آنها هستیم - کاملاً قابل فهم نباشد اما سرنخهای مختلفی داریم از این زحمت بسیار؛ از جمله نماهای پر از ظرافت خانه قاجاری درویشخان، کاراکترسازی درجهیک، بررسی معماری و سبک زندگی دوران قاجار، استفاده از فرم فیلمهای صامت و نداشتن دیالوگ که خود کار ساخت این اثر را قطعاً دشوارتر کرده است، موسیقی بسیار خوب فردین خلعتبری؛ تارنوازی بهیادماندنی علی قمصری و ایجاز پنهان در لایه لایه آن. همه و همه کمک کردهاند تا «سیم ششم» تبدیل شود به آنچه باید میشده. نمیدانم چه کسانی علاوه بر کارگردان اثر انسانهایی کمالطلب در کارشان بودهاند و چقدر اطرافیانشان را بابت یک عمر کمالطلبی آزردهاند، اما خوشحالم که در مراحل کار جا نزدهاند، خسته نشدهاند و به کمتر از آنچه در تصورشان بوده راضی نشدهاند. حالا میتواند خیالشان راحت باشد که در گنجینه دستاوردهایشان، اثری دارند که میتوانند تا همیشه به آن ببالند.
به دنبال عدم تخصیص اعتبار ارز کاغذ یارانهای در سال 1399 رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیریها و اقدامات این وزارتخانه را تشریح کرد. بهگفته همایون امیرزاده، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیریهای مستمری برای تأمین و تخصیص ارز مورد نیاز کاغذ چاپ و تحریر داشته است./روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
مجموعه ماه رمضانی «رعد و برق» بهدلیل آنچه مشکلات فنی عنوان شد به پخش تلویزیونی نرسید و شبکه پنج سیما با انتشار خبری «از مخاطبان همراه، همیشگی و محترم خود» عذرخواهی کرد./روابط عمومی
شورای کتاب کودک فهرستی از آثار برگزیده، شایسته تقدیر و چهارستاره با موضوع کتاب و کتابخوانی را به مناسبت «روز جهانی کتاب کودک» منتشر کرده است./ایسنا
مسئولان برگزاری نمایشگاه کتاب لندن اعلام کردند این رویداد ادبی در سالجاری فقط بهصورت مجازی برگزار خواهد شد./ایسنا
«خوابهای اجارهای» نوشته مهدی خادمیان منتشر شد. این رمان که شامل ۱۸ نامه عاشقانه است در ۷۶ صفحه در انتشارات مشق شب منتشر و روانه بازار نشر شده است./ایسنا
معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور اطلاعیهای از تمدید مهلت ثبتنام ناشران و مؤسسات قرآنی برای ثبتنام در نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم تا پایان فروردین خبر داد./ایرنا
محمدانجم شعاع مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکلهای قرآن و عترت از تدوین سند چشمانداز ۲۰ ساله فعالیتهای قرآنی در حوزه مؤسسات قرآنی مردمنهاد خبر داد./ایرنا
فیلم سینمایی «شنای پروانه» به کارگردانی محمد کارت با فروش بیش از ۴ میلیارد لقب پرفروشترین فیلم اکران آنلاین را از آن خود کرد./مهر
عوامل مستند سینمایی «ایرانزاد» که از اوایل سال ۹۹، بیوقفه در حال تهیه این مستند بلند هستند، بعد از بوشهر به سراغ مردم «بندرعباس» و «هرمزگان» رفتهاند./مهر
پیش تولید فیلم کوتاه «مزونکار» به کارگردانی سجاد قراگزلو و به تهیهکنندگی منوچهر هادی به تازگی آغاز شده است./مهر
فیلم کوتاه «طعم شیرین تاریکی» به بخش مسابقه اصلی نهمین جشنواره فیلم کودک سئول کره جنوبی راه پیدا کرد./مهر
برد پیت نقشی کوتاه در فیلم اکشن-کمدی «شهر گمشده دی» برعهده گرفت. به این ترتیب بازیگر ۵۷ ساله به ساندرا بولاک و چنینگ تیتوم در این فیلم میپیوندد./مهر
عکسهای خبری برگزیده در شصتوچهارمین دوره مسابقه عکاسی «بنیاد ورلد پرس فتو»، با حضور دو عکاس ایرانی و عکسی از مراسم عزاداری «سردار قاسم سلیمانی» معرفی شدند./ایرنا
«آخر هفته» در ادامه حضور موفق بینالمللی خود برنده جایزه بهترین فیلم کوتاه غیر اروپایی از جشنواره معتبر جشن مستقل فیلم اروپا شد. «آخر هفته» عنوان اولین فیلم آریو متوقع است که در رقابت با فیلمهای کوتاه بینالمللی حاضر در بخش مسابقه جشن مستقل فیلم اروپا (ECU) جایزه بهترین فیلم غیر اروپایی این رویداد هنری را از آن خود کرد./ایرنا
انیمیشن «روح» محصول کمپانی پیکسار با کسب ۷ جایزه در جوایز آنی ۲۰۲۱ بهعنوان یکی از موفقترین انیمیشنهای سال انتخاب شد./مهر
سیاوش پاکراه نویسنده و کارگردان تئاتر درباره چگونگی شکلگیری پروژه «اساطیر یونان» توضیح داد و یادآور شد، قصد دارد چنین پروندهای را برای روایت «آفرینش اساطیر ایران» نیز تدارک ببیند./مهر