ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
لاوروف، وزیر خارجه روسیه در آستانه سفر به تهران:
جایگزین معقولی برای برجام وجود ندارد
گروه سیاسی / سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه که شب گذشته وارد تهران شده، امروز با مقامات کشورمان دیدار و گفتوگو خواهد کرد. علاوه بر رایزنیهای برجامی لاوروف در تهران در آستانه دور جدید گفتوگوهای 4+1 در وین، توسعه همکاریهای دوجانبه یکی دیگر از محورهای مهم گفتوگوهای وزیر خارجه روسیه خواهد بود. امضای تمدید معاهده «اساس روابط متقابل و اصول همکاری ایران و روسیه» که 20 سال پیش به امضای رؤسای جمهوری وقت دو کشور رسیده، در همین راستا خواهد بود. معاهده روابط متقابل و اصول همکاری ایران و روسیه در ۲۲ اسفند ماه سال ۱۳۷۹ برابر با ۱۲ مارس ۲۰۰۱ میلادی در ۲۱ ماده در جریان سفر رئیس جمهوری وقت ایران به مسکو به امضای دو طرف رسید. سعید خطیبزاده، سخنگوی دستگاه دیپلماسی دیروز در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت که در جریان سفر سرگئی لاوروف توافقنامه همکاری جامع بین ایران و روسیه امضا خواهد شد. تاریخ این توافقنامه فروردین منقضی شده و در این سفر امضا میشود.او در توضیح بیشتر امضای موافقتنامه همکاری جامع با روسیه گفت: روابط ایران و روسیه کاملاً راهبردی است و همکاریهای نزدیکی در سطوح مختلف داریم. تنظیم روابط در چارچوب موافقتنامه را با روسیه داشتیم. برای تمدید و ارتقا حرکتهایی کردیم و آنچه در این سفر امضا میشود نتیجه این تلاشهاست ولی این همچنان پایه همکاریهای ایران و روسیه را در ابعاد مختلف تعریف میکند. وزیر خارجه روسیه در آستانه سفر به تهران و در پاسخ به سؤالات مکتوب ایرنا که همزمان در «ایران» نیز منتشر می شود، بر عزم کشورش برای توسعه روابط با ایران تأکید کرد. او همچنین به زمینهها و ظرفیتهای مختلف موجود بین دو کشور برای ارتقای سطح همکاریها اشاره کرد و درباره توافق هستهای نیز تصریح کرد که برجام هیچ جایگزین بهتری ندارد.
اهداف اصلی شما از سفر به ایران چیست؟ معاهده اساس روابط متقابل واصول همکاری بین فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی ایران منعقده در ماه مارس ۲۰۰۱ چگونه بر توسعه روابط میان دو کشور تأثیرگذار است؟
توسعه روابط با ایران یکی از اولویتهای سیاست خارجی روسیه است. ۱۲ مارس، بیست سال بود که از روز انعقاد قرارداد مذکور گذشت. این قرارداد توسط رؤسای جمهور کشورهایمان در مسکو به امضا رسید. طرفین با این گام پایبندی متقابل به برقراری روابط بر اساس اصول برابری و اعتماد متقابل را تأیید نمودند. روسیه و ایران به طور متقابل متعهد گردیدند به حاکمیت، تمامیت ارضی و استقلال احترام بگذارند و در امور داخلی یکدیگر مداخله ننمایند.
به برکت اجرای متوالی مفاد قرارداد، همکاری مشترک میان کشورهایمان در سطح عالی بیسابقهای قرار گرفت. در حال حاضر این همکاری فعالانه و اشباع شده است. روابط در حوزههای سیاسی، تجاری- اقتصادی، علمی- فنی، فرهنگی- انسانی و سایر حوزهها در حال تحکیم میباشند. اجرای پروژههای عظیم زیرساختی در ایران، از جمله احداث و بهرهبرداری از نیروگاه اتمی بوشهر در حال ادامه میباشد. همکاری در حوزه بهداشت و مبارزه با سرایت عفونت ویروسی کرونا توسعه مییابد. ارسال محمولههای واکسن روسی اسپوتنیک وی به ایران صورت میپذیرد و سازماندهی تولید آن در اراضی جمهوری اسلامی ایران برنامهریزی شده است.
مسکو و تهران بهمنظور اجرای کامل برجام بهصورت تنگاتنگ همکاری مشترک مینمایند. ما تلاشهایمان را درجهت حل و فصل موضوع سوریه در چارچوب فرمت آستانه که موفقیت خودش را ثابت کرده موفقانه هماهنگ مینماییم، درخصوص شرایط خاورمیانه و خاور نزدیک مرتباً در حال گفتوگو هستیم. میتوان با اطمینان تأیید نمود که همکاری روسیه و ایران به حفظ ثبات منطقهای و در چشمانداز وسیعتر، به توسعه زندگی بینالمللی بر پایه اصول منشور ملل متحد کمک مینماید.
در نظر دارم در جریان مذاکرات قریب الوقوع با جناب آقای محمد جواد ظریف، همتایم، راههای تحکیم روابط روسیه و ایران در آینده را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.
ایران و روسیه از استراتژی و موقعیت ویژهای در منطقه، بویژه در امر توسعه کریدور «شمال- جنوب» برخوردار میباشند. دو کشور چه اقداماتی برای این پروژه باید بهعمل آورند و در این راه چه موانعی ممکن است وجود داشته باشد؟ این پروژه چگونه بر انتقال بارها در سطح منطقهای و جهانی تأثیرگذار میباشد؟
رشد پایدار همکاری تجاری اقتصادی به میزان زیادی بستگی به روابط لجستیک توسعه یافته دارد. کریدور حملونقل بینالمللی «شمال-جنوب»- نمونه مثبتی از همکاری چندجانبه میباشد. این پروژه، پروژه کلیدی زیرساختی در منطقه میباشد که به افزایش همکاری متقابلاً سودمند میان دولتهای متعدد کمک مینماید.
کشورهای ما نقش هدایت کننده در اجرای این ابتکار را دارند زیرا بخش عظیمی از مسیر زمینی در اراضی آنها قرار دارد. در این رابطه، ایجاد زیرساخت حملونقل جادهای از اهمیت ویژهای برخوردار است. بدین منظور در روسیه برنامههای لازم در سطح دولتی از جمله در انطباق با منطقه دریای خزر مورد تأیید قرار گرفته و در دست اجرا میباشد. میدانیم که تهران نیز به این مسأله توجه بالایی دارد. انتظار داریم که شرکای ایرانی احداث مسیرها به سمت بندر کاسپین (منطقه ویژه اقتصادی انزلی) و همچنین راهآهن در آذربایجان را موفقیتآمیز به پایان برسانند. این امر قابلیت رقابت کریدور حملونقل بینالمللی «شمال-جنوب» و جذابیت آن را برای فرستندگان بار اساساً افزایش میدهد. توسعه همکاری میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز به هدف فعالیت موفق این مسیر جوابگو میباشد. این همکاری از طریق امضای موافقتنامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری در سال ۲۰۱۸ (در ماه اکتبر سال ۲۰۱۹ لازم الاجرا شد) رسمیت یافت. ۱۱ دسامبر سال ۲۰۲۰ تصمیم بر شروع مذاکرات پیرامون انعقاد موافقتنامه دائمی در خصوص منطقه آزاد تجاری اتخاذ گردید. از طرف خود به این کار مساعدت هر چه بیشتر را ادامه میدهیم.
انتظار داریم که در آینده کریدور حملونقل بینالمللی «شمال- جنوب» پایهای برای ایجاد فضای حمل و نقلی- لجستیک و اقتصادی یکپارچه «بدون درز» از سواحل جنوبی ایران تا شهرهای شمالی روسیه گردد. حل چنین مسألهای مخصوصاً پس از این که حادثه اخیر مسدود شدن کانال سوئز نیاز به مسیرهای زمینی امن برای حملونقل محمولات را اثبات نمود مهم میباشد.
گویا دولت جدید ایالات متحده امریکا سیاست دونالد ترامپ را ادامه میدهد ولی به شکل دیگر. دیدگاه شما در این باره چیست؟ و کشورهای ما جهت ممانعت از رویکرد یکجانبه دولت بایدن چه اقداماتی میتوانند به عمل آورند؟
از دیدگاه ما مشکل اصلی این است که واشنگتن نمیتواند از خط مشی معیوب خود مربوط به حفظ تسلط جهانی که از اوایل سالهای ۱۹۹۰ پس از فروپاشی اتحاد شوروی آغاز شد، صرف نظر نماید. امروزه برای همه واضح است که چنین سیاستی مطلقاً غیرسازنده است. مخصوصاً پروسه عینی ایجاد نظم جهانی عادلانه تر، دموکراتیکتر و در نتیجه نظم جهانی چند قطبی پایدارتر، در جلو چشمانمان در حال قدرت گرفتن است.
با این وجود امریکاییها با حمایت از متحدین اروپایی گامهای تهاجمی در جهت کنار گذاشتن معماری بینالمللی و حقوقی سازمان ملل متحد و تعویض آن با چیزی بهنام «نظم بر اساس قوانین» برمیدارند. ما مخالفتی نداریم که همه قوانین را رعایت نمایند اما در این صورت آنها باید نه تنها در دایره کوچک واشنگتن و حامیانش برای دورزدن سازمان ملل متحد بلکه در قالب جهانی - با حضور همه بازیکنان اصلی جهانی و بر اساس موازین معتبر شناخته شده جهانی حقوق بینالملل عمل نمایند.
در این قرینه پدیده فشار جامع بیسابقهای که غرب بر دولتهای دارای سیاست داخلی و خارجی مستقل مبنی بر منافع ملی وارد میآورد را نیز خاطرنشان میسازم. سخن از استفاده از ابزارها مختلف - از تحریمات مالی و محدودیتهای ویزایی تا کمپینهای ضد اطلاعاتی و مداخله مستقیم با استفاده از زور در میان است. در حقیقت ما با عود تفکرات نئوکلونیال سیاست خارجی سر و کار داریم. مخصوصاً تقسیم جهان به «منتخبین» و سایر کشورها از ویژگیهای آن است. اگر دسته اول از افراط در هر عملی برخوردار باشند گویا دسته دوم متعهد به پیروی از مصوبات صادره از واشنگتن میگردند. واضح است که این امر نه برای روسیه، نه برای ایران، نه برای اکثر کشورهای دنیا قابل قبول نیست.
آنچه به قسمت دوم سؤال مربوط میشود آن است که تحکیم همکاری بینالمللی ما از جمله در سازمان ملل متحد و سایر مجامع چندجانبه، مهم میباشد. مخصوصاً همانطور که قبلاً عرض نمودم ما دارای همفکران زیادی هستیم: اکثر اعضای جامعه جهانی از ضرورت توسعه مراودات بین دولتی بر اساس حقوق بینالمللی، اصول احترام متقابل و در نظر گرفتن منافع یکدیگر حمایت مینمایند. همه آنها مانند ما بازیهای ژئوپلیتیک «با جمع صفر»، تحریمات و تهدیدات را غیرقابل قبول میشمارند و به بهبود اوضاع در جهان تمایل دارند.
ایران بارها اظهار داشته است که هیچگاه تمایل به داشتن سلاح هستهای ندارد. ایالات متحده امریکا از برجام خارج شد و تحریمات سنگینی در رابطه با ایران اعمال نمود. لطفاً بفرمایید آیا جامعه جهانی و روسیه برنامههایی برای مقابله با تحریمهای امریکا دارند؟
طرف روسی معتقد است که جایگزین معقولی برای برجام وجود ندارد. همانطور که جناب آقای ولادیمیر پوتین بارها اظهار داشت مؤثرترین مسیر برای حفظ توافقهای سال ۲۰۱۵، انجام دقیق تعهدات توسط کشورهای امضا کننده میباشد. شروع مذاکرات در این باره در سکوی وین با حضور نمایندگان ایران و امریکا امید مشخصی را القا مینماید. این امید قبل از هر چیز این است که کارشکنیهایی که امریکا در خصوص برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد مرتکب شده، اصلاح خواهد گردید. این امر شرایط لازم برای بازگشت ایران به اجرای مطالبات «معاملات هستهای» هم از نظر شفافیت و هم از نظر پیکربندی برنامه هستهای ایران را ایجاد مینماید. ما برای کمک به واشنگتن و تهران برای رسیدن به تصمیم لازم تلاش میکنیم.
موضع ما در برابر سیاست تحریمی واشنگتن تغییر نیافته است - ما همچنان مخالف هرگونه اقدام محدودیتی یک طرفه که به قشر آسیبپذیر جامعه ضربه وارد آورد هستیم. روسیه در مجامع بینالمللی از جمله سازمان ملل متحد مسأله ناروا بودن چنین محدودیتهایی را مطرح مینماید. با کمال میل تأیید مینمایند که موضع ما در جامعه جهانی از حمایت عظیمی برخوردار است.
افزایش تلاش برای تقلیل تهدیدهای تحریمی و هزینههای ممکن برای اپراتورهای اقتصادی را مهم میشماریم. مخصوصاً سخن از گامهایی است که در جهت دلاریزاسیون تدریجی اقتصاد ملی، استفاده از تسویه حساب متقابل در ارزهای ملی یا جایگزین دلار، ممانعت از استفاده سیستمهای پرداخت بینالمللی کنترل شونده توسط غرب، برداشته میشود. روسیه فعالانه بدین امر میپردازد. چشم اندازهای وسیعی در این جهت برای همکاری متقابل با همه شرکای خارجی ذیعلاقه میبینیم.
اهداف اصلی شما از سفر به ایران چیست؟ معاهده اساس روابط متقابل واصول همکاری بین فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی ایران منعقده در ماه مارس ۲۰۰۱ چگونه بر توسعه روابط میان دو کشور تأثیرگذار است؟
توسعه روابط با ایران یکی از اولویتهای سیاست خارجی روسیه است. ۱۲ مارس، بیست سال بود که از روز انعقاد قرارداد مذکور گذشت. این قرارداد توسط رؤسای جمهور کشورهایمان در مسکو به امضا رسید. طرفین با این گام پایبندی متقابل به برقراری روابط بر اساس اصول برابری و اعتماد متقابل را تأیید نمودند. روسیه و ایران به طور متقابل متعهد گردیدند به حاکمیت، تمامیت ارضی و استقلال احترام بگذارند و در امور داخلی یکدیگر مداخله ننمایند.
به برکت اجرای متوالی مفاد قرارداد، همکاری مشترک میان کشورهایمان در سطح عالی بیسابقهای قرار گرفت. در حال حاضر این همکاری فعالانه و اشباع شده است. روابط در حوزههای سیاسی، تجاری- اقتصادی، علمی- فنی، فرهنگی- انسانی و سایر حوزهها در حال تحکیم میباشند. اجرای پروژههای عظیم زیرساختی در ایران، از جمله احداث و بهرهبرداری از نیروگاه اتمی بوشهر در حال ادامه میباشد. همکاری در حوزه بهداشت و مبارزه با سرایت عفونت ویروسی کرونا توسعه مییابد. ارسال محمولههای واکسن روسی اسپوتنیک وی به ایران صورت میپذیرد و سازماندهی تولید آن در اراضی جمهوری اسلامی ایران برنامهریزی شده است.
مسکو و تهران بهمنظور اجرای کامل برجام بهصورت تنگاتنگ همکاری مشترک مینمایند. ما تلاشهایمان را درجهت حل و فصل موضوع سوریه در چارچوب فرمت آستانه که موفقیت خودش را ثابت کرده موفقانه هماهنگ مینماییم، درخصوص شرایط خاورمیانه و خاور نزدیک مرتباً در حال گفتوگو هستیم. میتوان با اطمینان تأیید نمود که همکاری روسیه و ایران به حفظ ثبات منطقهای و در چشمانداز وسیعتر، به توسعه زندگی بینالمللی بر پایه اصول منشور ملل متحد کمک مینماید.
در نظر دارم در جریان مذاکرات قریب الوقوع با جناب آقای محمد جواد ظریف، همتایم، راههای تحکیم روابط روسیه و ایران در آینده را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.
ایران و روسیه از استراتژی و موقعیت ویژهای در منطقه، بویژه در امر توسعه کریدور «شمال- جنوب» برخوردار میباشند. دو کشور چه اقداماتی برای این پروژه باید بهعمل آورند و در این راه چه موانعی ممکن است وجود داشته باشد؟ این پروژه چگونه بر انتقال بارها در سطح منطقهای و جهانی تأثیرگذار میباشد؟
رشد پایدار همکاری تجاری اقتصادی به میزان زیادی بستگی به روابط لجستیک توسعه یافته دارد. کریدور حملونقل بینالمللی «شمال-جنوب»- نمونه مثبتی از همکاری چندجانبه میباشد. این پروژه، پروژه کلیدی زیرساختی در منطقه میباشد که به افزایش همکاری متقابلاً سودمند میان دولتهای متعدد کمک مینماید.
کشورهای ما نقش هدایت کننده در اجرای این ابتکار را دارند زیرا بخش عظیمی از مسیر زمینی در اراضی آنها قرار دارد. در این رابطه، ایجاد زیرساخت حملونقل جادهای از اهمیت ویژهای برخوردار است. بدین منظور در روسیه برنامههای لازم در سطح دولتی از جمله در انطباق با منطقه دریای خزر مورد تأیید قرار گرفته و در دست اجرا میباشد. میدانیم که تهران نیز به این مسأله توجه بالایی دارد. انتظار داریم که شرکای ایرانی احداث مسیرها به سمت بندر کاسپین (منطقه ویژه اقتصادی انزلی) و همچنین راهآهن در آذربایجان را موفقیتآمیز به پایان برسانند. این امر قابلیت رقابت کریدور حملونقل بینالمللی «شمال-جنوب» و جذابیت آن را برای فرستندگان بار اساساً افزایش میدهد. توسعه همکاری میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز به هدف فعالیت موفق این مسیر جوابگو میباشد. این همکاری از طریق امضای موافقتنامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری در سال ۲۰۱۸ (در ماه اکتبر سال ۲۰۱۹ لازم الاجرا شد) رسمیت یافت. ۱۱ دسامبر سال ۲۰۲۰ تصمیم بر شروع مذاکرات پیرامون انعقاد موافقتنامه دائمی در خصوص منطقه آزاد تجاری اتخاذ گردید. از طرف خود به این کار مساعدت هر چه بیشتر را ادامه میدهیم.
انتظار داریم که در آینده کریدور حملونقل بینالمللی «شمال- جنوب» پایهای برای ایجاد فضای حمل و نقلی- لجستیک و اقتصادی یکپارچه «بدون درز» از سواحل جنوبی ایران تا شهرهای شمالی روسیه گردد. حل چنین مسألهای مخصوصاً پس از این که حادثه اخیر مسدود شدن کانال سوئز نیاز به مسیرهای زمینی امن برای حملونقل محمولات را اثبات نمود مهم میباشد.
گویا دولت جدید ایالات متحده امریکا سیاست دونالد ترامپ را ادامه میدهد ولی به شکل دیگر. دیدگاه شما در این باره چیست؟ و کشورهای ما جهت ممانعت از رویکرد یکجانبه دولت بایدن چه اقداماتی میتوانند به عمل آورند؟
از دیدگاه ما مشکل اصلی این است که واشنگتن نمیتواند از خط مشی معیوب خود مربوط به حفظ تسلط جهانی که از اوایل سالهای ۱۹۹۰ پس از فروپاشی اتحاد شوروی آغاز شد، صرف نظر نماید. امروزه برای همه واضح است که چنین سیاستی مطلقاً غیرسازنده است. مخصوصاً پروسه عینی ایجاد نظم جهانی عادلانه تر، دموکراتیکتر و در نتیجه نظم جهانی چند قطبی پایدارتر، در جلو چشمانمان در حال قدرت گرفتن است.
با این وجود امریکاییها با حمایت از متحدین اروپایی گامهای تهاجمی در جهت کنار گذاشتن معماری بینالمللی و حقوقی سازمان ملل متحد و تعویض آن با چیزی بهنام «نظم بر اساس قوانین» برمیدارند. ما مخالفتی نداریم که همه قوانین را رعایت نمایند اما در این صورت آنها باید نه تنها در دایره کوچک واشنگتن و حامیانش برای دورزدن سازمان ملل متحد بلکه در قالب جهانی - با حضور همه بازیکنان اصلی جهانی و بر اساس موازین معتبر شناخته شده جهانی حقوق بینالملل عمل نمایند.
در این قرینه پدیده فشار جامع بیسابقهای که غرب بر دولتهای دارای سیاست داخلی و خارجی مستقل مبنی بر منافع ملی وارد میآورد را نیز خاطرنشان میسازم. سخن از استفاده از ابزارها مختلف - از تحریمات مالی و محدودیتهای ویزایی تا کمپینهای ضد اطلاعاتی و مداخله مستقیم با استفاده از زور در میان است. در حقیقت ما با عود تفکرات نئوکلونیال سیاست خارجی سر و کار داریم. مخصوصاً تقسیم جهان به «منتخبین» و سایر کشورها از ویژگیهای آن است. اگر دسته اول از افراط در هر عملی برخوردار باشند گویا دسته دوم متعهد به پیروی از مصوبات صادره از واشنگتن میگردند. واضح است که این امر نه برای روسیه، نه برای ایران، نه برای اکثر کشورهای دنیا قابل قبول نیست.
آنچه به قسمت دوم سؤال مربوط میشود آن است که تحکیم همکاری بینالمللی ما از جمله در سازمان ملل متحد و سایر مجامع چندجانبه، مهم میباشد. مخصوصاً همانطور که قبلاً عرض نمودم ما دارای همفکران زیادی هستیم: اکثر اعضای جامعه جهانی از ضرورت توسعه مراودات بین دولتی بر اساس حقوق بینالمللی، اصول احترام متقابل و در نظر گرفتن منافع یکدیگر حمایت مینمایند. همه آنها مانند ما بازیهای ژئوپلیتیک «با جمع صفر»، تحریمات و تهدیدات را غیرقابل قبول میشمارند و به بهبود اوضاع در جهان تمایل دارند.
ایران بارها اظهار داشته است که هیچگاه تمایل به داشتن سلاح هستهای ندارد. ایالات متحده امریکا از برجام خارج شد و تحریمات سنگینی در رابطه با ایران اعمال نمود. لطفاً بفرمایید آیا جامعه جهانی و روسیه برنامههایی برای مقابله با تحریمهای امریکا دارند؟
طرف روسی معتقد است که جایگزین معقولی برای برجام وجود ندارد. همانطور که جناب آقای ولادیمیر پوتین بارها اظهار داشت مؤثرترین مسیر برای حفظ توافقهای سال ۲۰۱۵، انجام دقیق تعهدات توسط کشورهای امضا کننده میباشد. شروع مذاکرات در این باره در سکوی وین با حضور نمایندگان ایران و امریکا امید مشخصی را القا مینماید. این امید قبل از هر چیز این است که کارشکنیهایی که امریکا در خصوص برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد مرتکب شده، اصلاح خواهد گردید. این امر شرایط لازم برای بازگشت ایران به اجرای مطالبات «معاملات هستهای» هم از نظر شفافیت و هم از نظر پیکربندی برنامه هستهای ایران را ایجاد مینماید. ما برای کمک به واشنگتن و تهران برای رسیدن به تصمیم لازم تلاش میکنیم.
موضع ما در برابر سیاست تحریمی واشنگتن تغییر نیافته است - ما همچنان مخالف هرگونه اقدام محدودیتی یک طرفه که به قشر آسیبپذیر جامعه ضربه وارد آورد هستیم. روسیه در مجامع بینالمللی از جمله سازمان ملل متحد مسأله ناروا بودن چنین محدودیتهایی را مطرح مینماید. با کمال میل تأیید مینمایند که موضع ما در جامعه جهانی از حمایت عظیمی برخوردار است.
افزایش تلاش برای تقلیل تهدیدهای تحریمی و هزینههای ممکن برای اپراتورهای اقتصادی را مهم میشماریم. مخصوصاً سخن از گامهایی است که در جهت دلاریزاسیون تدریجی اقتصاد ملی، استفاده از تسویه حساب متقابل در ارزهای ملی یا جایگزین دلار، ممانعت از استفاده سیستمهای پرداخت بینالمللی کنترل شونده توسط غرب، برداشته میشود. روسیه فعالانه بدین امر میپردازد. چشم اندازهای وسیعی در این جهت برای همکاری متقابل با همه شرکای خارجی ذیعلاقه میبینیم.
قول نخستوزیر کره جنوبی در دیدار با لاریجانی:
در اسرع وقت راه حلی برای آزادسازی منابع ایران پیدا میکنیم
گروه سیاسی / معاون اول رئیس جمهوری ایران هشدار داد که کرهجنوبی منابع ارزی ایران را بسرعت آزاد کند. «چانگ سیه کیون»، نخستوزیر کرهجنوبی که روز یکشنبه به تهران سفر کرده است با اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران، محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس و علی لاریجانی، رئیس پیشین مجلس دیدار و گفتوگو کرد. به گزارش ایرنا جهانگیری پس از دیدار «چانگ سیه کیون» در کنفرانس خبری مشترک به سابقه روابط اقتصادی تاریخی تهران - سئول اشاره کرد و گفت:«سال آینده شصتمین سال برقراری روابط دیپلماتیک ایران و کره است. در طول این سالها روابط از حجم بالایی برخوردار بوده است و شرکتهای کرهای در بخشهای مختلف اقتصادی ایران حضور داشتند به طوری که در سال ۲۰۱۲ حجم مبادلات دو کشور به ۱۷ میلیارد دلار رسید».
معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به اینکه دو کشور ایران و کره از زمینههای همکاری و مشارکت بسیار زیادی برخوردار هستند، گفت: ایران و کره جنوبی بهعنوان دو کشور آسیایی در غرب و شرق آسیا نقش مکمل یکدیگر در زمینه اقتصادی دارند. جهانگیری ادامه داد: متأسفانه در سه سال گذشته بهدلیل پیروی کرهجنوبی از تحریمهای غیرقانونی امریکا علیه ایران که فاقد هرگونه مشروعیت بینالمللی است، مناسبات دو کشور دچار رکود و کمتحرکی زیادی شده است. کاهش مناسبات دو کشور در حالی است که هیچ گونه تحریم بینالمللی از جمله تحریم سازمان ملل علیه ایران وجود نداشته است. معاون اول رئیس جمهوری گفت: متأسفانه اقدام بانکهای کرهای در مسدود کردن ۷میلیارد دلار منابع ارزی ایران که حاصل فروش قانونی و مشروع نفتی و میعانات گازی به این کشور بوده، روابط دو کشور را دچار رکود جدی کرده است. وی اضافه کرد: اقدام بانکهای کرهای در مسدود نمودن منابع ارزی ایران در حالی است که ملت ایران بهدلیل شرایط کرونایی و پیامدهای اقتصادی و بهداشتی آن بشدت به این منابع ارزی نیاز دارند و این اقدام کرهایها دولت ایران را از منابع عمده ارزی خود برای خرید تجهیزات پزشکی، دارو و سایر نیازهای اساسی کشور محروم کرده است.
جهانگیری با اشاره به اینکه در این شرایط سخت حتی شرکتهای کرهای از فروش دارو و تجهیزات پزشکی هم به ایران خودداری کردند و در نتیجه این اقدامات متأسفانه وجهه و جایگاه کره در نظر مردم ایران که همواره مثبت و دوستانه بوده، آسیب زیادی دیده است، افزود: از دولت کره میخواهیم در اسرع وقت منابع ارزی ایران را آزاد و مشکلات سالهای اخیر را با اقدامات عملی جبران کند. معاون اول رئیس جمهوری در ادامه ابراز امیدواری کرد که با سفر نخستوزیر کرهجنوبی به ایران تحرکات و اقدامات جبرانی کره فراهم و جایگاه کره در ایران بهبود یابد. او تصریح کرد:«طبعاً دولت جمهوری اسلامی آمادگی دارد به شرط برداشتن گامهای مؤثر و ملموس از سوی کره به این کشور برای جبران گذشته کمک کند». نخستوزیر کرهجنوبی هم در این نشست خبری گفت که سئول از گفتوگوهای سازنده برجام حمایت و برای همکاری با ایران و کشورهای مختلف جهت حل و فصل و آزادسازی داراییهای بلوکه شده ایران در کره تلاش میکند. او تصریح کرد که از طریق کارگروه ایران و کره، تجارتهای بشر دوستانه دارو و تجهیزات پزشکی افزایش پیدا خواهد کرد.
انتظار مردم ایران از کرهجنوبی برآورده نشده است
نخستوزیر کرهجنوبی در دومین برنامه خود در تهران با محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس دیدار کرد. قالیباف در این دیدار با اشاره به سابقه روابط خوب دو کشور یادآور شد؛ «متأسفانه فعلاً کره جایگاهی در مناسبات اقتصاد خارجی ایران ندارد. بهعبارتی روابط اقتصادی و سیاسی که در بالاترین سطوح قرار داشت تنزل کرده است». قالیباف افزود: «این انتظار مردم ایران از طرف کرهجنوبی برآورده نشده است؛ حتی تجار که ارتباط مردمی خوبی با کره داشتند نیز از روال پیش آمده ناخرسند هستند».
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سفر نخستوزیر کره به تهران را اقدامی مناسب در راستای ارتقای روابط دو کشور و حل مشکلات جاری خواند و از نخستوزیر کرهجنوبی خواست راه حل فوری و عملی برای حل مشکل منابع ارزی ایران ارائه کند و پولهای بلوکه شده جمهوری اسلامی آزاد شود. «چانگ سیه کیون» هم با اشاره به روابط تاریخی خوب دو کشور افزود: بدون شک رفت و آمد مقامات دو کشور سبب حفظ این روابط شده است؛ اما متأسفانه از سال 2018 به بعد روابط دو کشور دچار مشکل شد که برای رفع آن تلاش میکنیم. نخستوزیر کره همچنین با علی لاریجانی، رئیس سابق مجلس شورای اسلامی هم دیدار کرد. لاریجانی در این دیدار ضمن خوشامدگویی به نخستوزیر کره جنوبی، بر توسعه روابط دو کشور در زمینههای گوناگون تأکید کرد.
وی همچنین درخصوص پولهای بلوکه شده در کره جنوبی خطاب به نخستوزیر این کشور اظهار داشت: منابع ما نزد بانکهای کشور شما امانت بوده و دولت شما باید سعی کند نسبت به این موضوع امانتدار باشد. مشاور رهبر معظم انقلاب خطاب به نخستوزیر کره جنوبی افزود: باید هرچه سریعتر منابع ما آزاد گردد تا خدای ناکرده در روابط دو کشور اثر سوء نگذارد. نخستوزیر کره جنوبی نیز در این دیدار ضمن اظهار خرسندی از ملاقات با لاریجانی، قول داد در اسرع وقت راه حلی برای آزادسازی منابع ایران توسط دولت کشور متبوع خود پیدا کند. وی همچنین بر ضرورت توسعه روابط درازمدت دو کشور در همه زمینهها تأکید کرد.
چانگ روز دوشنبه به خبرنگارانی که وی را در این سفر همراهی می کنند، گفت: من قبلاً هم گفته ام که این پول، پول ایران است و باید به صاحب آن برگردانده شود. بهتر است راهی پیدا کنید و سریع آن را برگردانید. وی افزود: انجام این کار به نفع کره جنوبی است و باید تلاش شود تا بر «محدودیت های مختلف» که مانع از آزادسازی این پول می شوند، غلبه شود. نخست وزیر کره جنوبی یادآوری کرد که مقامات ایرانی در دیدار با وی، ناامیدی خود را از بن بست در شرایط موجود ابراز داشته و خواستار راه حل سریع شده اند.
معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به اینکه دو کشور ایران و کره از زمینههای همکاری و مشارکت بسیار زیادی برخوردار هستند، گفت: ایران و کره جنوبی بهعنوان دو کشور آسیایی در غرب و شرق آسیا نقش مکمل یکدیگر در زمینه اقتصادی دارند. جهانگیری ادامه داد: متأسفانه در سه سال گذشته بهدلیل پیروی کرهجنوبی از تحریمهای غیرقانونی امریکا علیه ایران که فاقد هرگونه مشروعیت بینالمللی است، مناسبات دو کشور دچار رکود و کمتحرکی زیادی شده است. کاهش مناسبات دو کشور در حالی است که هیچ گونه تحریم بینالمللی از جمله تحریم سازمان ملل علیه ایران وجود نداشته است. معاون اول رئیس جمهوری گفت: متأسفانه اقدام بانکهای کرهای در مسدود کردن ۷میلیارد دلار منابع ارزی ایران که حاصل فروش قانونی و مشروع نفتی و میعانات گازی به این کشور بوده، روابط دو کشور را دچار رکود جدی کرده است. وی اضافه کرد: اقدام بانکهای کرهای در مسدود نمودن منابع ارزی ایران در حالی است که ملت ایران بهدلیل شرایط کرونایی و پیامدهای اقتصادی و بهداشتی آن بشدت به این منابع ارزی نیاز دارند و این اقدام کرهایها دولت ایران را از منابع عمده ارزی خود برای خرید تجهیزات پزشکی، دارو و سایر نیازهای اساسی کشور محروم کرده است.
جهانگیری با اشاره به اینکه در این شرایط سخت حتی شرکتهای کرهای از فروش دارو و تجهیزات پزشکی هم به ایران خودداری کردند و در نتیجه این اقدامات متأسفانه وجهه و جایگاه کره در نظر مردم ایران که همواره مثبت و دوستانه بوده، آسیب زیادی دیده است، افزود: از دولت کره میخواهیم در اسرع وقت منابع ارزی ایران را آزاد و مشکلات سالهای اخیر را با اقدامات عملی جبران کند. معاون اول رئیس جمهوری در ادامه ابراز امیدواری کرد که با سفر نخستوزیر کرهجنوبی به ایران تحرکات و اقدامات جبرانی کره فراهم و جایگاه کره در ایران بهبود یابد. او تصریح کرد:«طبعاً دولت جمهوری اسلامی آمادگی دارد به شرط برداشتن گامهای مؤثر و ملموس از سوی کره به این کشور برای جبران گذشته کمک کند». نخستوزیر کرهجنوبی هم در این نشست خبری گفت که سئول از گفتوگوهای سازنده برجام حمایت و برای همکاری با ایران و کشورهای مختلف جهت حل و فصل و آزادسازی داراییهای بلوکه شده ایران در کره تلاش میکند. او تصریح کرد که از طریق کارگروه ایران و کره، تجارتهای بشر دوستانه دارو و تجهیزات پزشکی افزایش پیدا خواهد کرد.
انتظار مردم ایران از کرهجنوبی برآورده نشده است
نخستوزیر کرهجنوبی در دومین برنامه خود در تهران با محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس دیدار کرد. قالیباف در این دیدار با اشاره به سابقه روابط خوب دو کشور یادآور شد؛ «متأسفانه فعلاً کره جایگاهی در مناسبات اقتصاد خارجی ایران ندارد. بهعبارتی روابط اقتصادی و سیاسی که در بالاترین سطوح قرار داشت تنزل کرده است». قالیباف افزود: «این انتظار مردم ایران از طرف کرهجنوبی برآورده نشده است؛ حتی تجار که ارتباط مردمی خوبی با کره داشتند نیز از روال پیش آمده ناخرسند هستند».
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سفر نخستوزیر کره به تهران را اقدامی مناسب در راستای ارتقای روابط دو کشور و حل مشکلات جاری خواند و از نخستوزیر کرهجنوبی خواست راه حل فوری و عملی برای حل مشکل منابع ارزی ایران ارائه کند و پولهای بلوکه شده جمهوری اسلامی آزاد شود. «چانگ سیه کیون» هم با اشاره به روابط تاریخی خوب دو کشور افزود: بدون شک رفت و آمد مقامات دو کشور سبب حفظ این روابط شده است؛ اما متأسفانه از سال 2018 به بعد روابط دو کشور دچار مشکل شد که برای رفع آن تلاش میکنیم. نخستوزیر کره همچنین با علی لاریجانی، رئیس سابق مجلس شورای اسلامی هم دیدار کرد. لاریجانی در این دیدار ضمن خوشامدگویی به نخستوزیر کره جنوبی، بر توسعه روابط دو کشور در زمینههای گوناگون تأکید کرد.
وی همچنین درخصوص پولهای بلوکه شده در کره جنوبی خطاب به نخستوزیر این کشور اظهار داشت: منابع ما نزد بانکهای کشور شما امانت بوده و دولت شما باید سعی کند نسبت به این موضوع امانتدار باشد. مشاور رهبر معظم انقلاب خطاب به نخستوزیر کره جنوبی افزود: باید هرچه سریعتر منابع ما آزاد گردد تا خدای ناکرده در روابط دو کشور اثر سوء نگذارد. نخستوزیر کره جنوبی نیز در این دیدار ضمن اظهار خرسندی از ملاقات با لاریجانی، قول داد در اسرع وقت راه حلی برای آزادسازی منابع ایران توسط دولت کشور متبوع خود پیدا کند. وی همچنین بر ضرورت توسعه روابط درازمدت دو کشور در همه زمینهها تأکید کرد.
چانگ روز دوشنبه به خبرنگارانی که وی را در این سفر همراهی می کنند، گفت: من قبلاً هم گفته ام که این پول، پول ایران است و باید به صاحب آن برگردانده شود. بهتر است راهی پیدا کنید و سریع آن را برگردانید. وی افزود: انجام این کار به نفع کره جنوبی است و باید تلاش شود تا بر «محدودیت های مختلف» که مانع از آزادسازی این پول می شوند، غلبه شود. نخست وزیر کره جنوبی یادآوری کرد که مقامات ایرانی در دیدار با وی، ناامیدی خود را از بن بست در شرایط موجود ابراز داشته و خواستار راه حل سریع شده اند.
دیگه چه خبر؟
ایران و عراق سند همکاری 5 ساله امضا میکنند
خبر اول اینکه، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که در یک سفر رسمی در عراق به سر میبرد از توافق برای امضای سند همکاری اقتصادی ۵ ساله با طرف عراقی خبر داد. محمد شریعتمداری پس از دیدار با وزیر دارایی و کار عراق به ایرنا گفت: امضای سند اقتصادی در دیدار با وزیر دارایی عراق طرح و با استقبال وی مواجه شد که امیدواریم در زمینههای سرمایهگذاری گمرکی، بازارچههای مرزی و مسائلی از این دست به تفاهم برسیم. وی البته امضای این سند را منوط به سفر وزیر اقتصاد عراق به ایران اعلام کرد و افزود: در سفر آینده وزیر اقتصاد عراق به ایران مقدمات تنظیم سندی ۵ ساله فراهم و بررسی خواهد شد تا قبل از پایان دولت دوازدهم به امضا برسد. شریعتمداری با اعلام اینکه فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد جمهوری اسلامی ایران از همتای عراقی خود برای سفر به تهران و رایزنی و گفتوگوهای دوطرفه دعوت کرده است، افزود: این سند در حوزه اقتصادی بین دو کشور علاوه بر کمیسیون مشترکی که طراحی شده خواهد بود. وی افزود: موضوعات گستردهتر اقتصادی مخصوصاً مسائل زیربنایی و فرصت اقتصادی قابل مبادله از جمله زمینههای مشترک همکاری خواهند بود که هردو طرف به مفاد آن خوشبین هستند.
واشنگتن: در حادثه نطنز نقشی نداشتیم
خبر دیگر اینکه، یک مقام امریکایی ضمن اعلام اینکه واشنگتن از حادثه رخ داده در تأسیسات نطنز اطلاع دارد، گفت که این کشور هیچگونه نقشی در وقوع این حادثه نداشته است. بهگزارش فارس، روزنامه امریکایی «واشنگتن پست» به نقل از یک مقام ارشد دولت «جو بایدن» در این خصوص گفت: ما گزارشها درباره حادثه در تأسیسات غنیسازی نطنز در ایران را مشاهده کردهایم. وی افزود: ایالات متحده هیچ نقشی (در این حادثه) ندارد و ما چیزی برای افزودن به گمانهزنیها درباره دلایل این حادثه نداریم. اتحادیه اروپا هم با گذشت یک روز از رسانهای شدن حادثه در تأسیسات غنیسازی نطنز، درباره این مسأله موضعگیری کرد. اتحادیه اروپا اعلام کرد که این نهاد اروپایی «با نگرانی» در حال دنبال کردن حادثه در نطنز است و بدون نام بردن از عامل یا عوامل حادثه تصریح کرد: «حادثه در تأسیسات نطنز شاید یک اقدام خرابکارانه باشد».
اتحادیه اروپا تحریمهایی را علیه ایران اعمال کرد
شنیدیم که، اتحادیه اروپا از اعمال تحریمهایی علیه ۸ فرد و ۳ نهاد در ارتباط با ایران خبر داد. به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، یک مقام اتحادیه اروپا روز دوشنبه اعلام کرد که این اتحادیه ۸ فرمانده نظامی و رئیس پلیس و سه زندان ایرانی را به دلیل آنچه «نقض حقوق بشر در ایران» خوانده شده تحت تحریمهای خود قرار داده است. حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، غلامرضا سلیمانی، رئیس سازمان بسیج، حسین کرمی، فرمانده یگان ویژه ناجا، حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی، حسن شاهوارپور، فرمانده سپاه خوزستان و لیلا واثقی، فرماندار شهر قدس از جمله اشخاص تحت تحریم قرار گرفته هستند. زندان اوین، زندان فشافویه و زندان رجایی شهر هم در لیست تحریمی اتحادیه اروپا قرار گرفته است.
علمالهدی، امام جمعه مشهد کرونا گرفت
دست آخر اینکه، تست کرونای علم الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، مثبت اعلام شد. حجتالاسلام علمالهدی به دلیل ابتلا به کرونا هماکنون در قرنطینه بوده و فعالیتهای خود را در قرنطینه خانگی انجام میدهد. به گزارش پایگاه اطلاعرسانی آیتالله علمالهدی، تست کرونای نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی مثبت اعلام شد و در حال حاضر علائم و عوارض خاصی از بیماری کرونا در وی مشاهده نمیشود. سید احمد علمالهدی فعالیتهای خود را در قرنطینه خانگی انجام میدهد و حال عمومی وی مساعد است.
اخبار
رئیسی: مسئولان پاسخگوی تأخیر در اجرای تصمیمات کرونایی باشند
رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه مسئولان باید پاسخگوی تأخیر در اجرای تصمیمات کرونایی که موجب خسارت و تلفات بیشتر شده، باشند، گفت: جان انسانها و کسب و کار مردم بسیار مهم است؛ باید زمانشناسی وجود داشته باشد. به گزارش خبرگزاری میزان، سید ابراهیم رئیسی در جلسه صبح دیروز (دوشنبه ۲۳ فروردین) شورای عالی قوه قضائیه با اشاره به خیز مجدد پدیده شوم کرونا در کشور، تصریح کرد: آغاز موج جدید کرونا مردم را دچار آسیبهای جدیتری کرده و موجب افزایش خسارتهای جانی و مالی شده است که این وضعیت اقتضا میکند ضوابط بهداشتی و تدابیر ویژهای لحاظ شود. رئیس دستگاه قضا در ادامه به طرح پرسش از مسئولان اجرایی پرداخت که چرا علیرغم هشدارهای وزارت بهداشت و درمان و مراکز علمی و دانشگاهی نسب به اوجگیری دوباره کرونا و خطرات آن بموقع تصمیمگیری و اقدام نکردهاند؟
رئیسی گفت: زمانشناسی در هر کاری مهم است و در جایی که با جان و زندگی و معیشت مردم مرتبط است، مهمتر میشود و این سؤال جدی مردم از مسئولان تصمیمگیر است که چرا با تأخیر با موج جدید کرونا مقابله شد که شاهد اشکالات و خسارات آن هستیم و حتماً باید در این خصوص پاسخگو باشند.
رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنان با ابراز تأثر از شهادت محیطبانان زنجانی، بر رسیدگی فوری و دقیق به این پرونده تأکید کرد. وی گفت: همکاران دستگاه قضا موظف به حمایت قانونی از مرزبانان و محیطبانان هستند.
دیدار مقام امنیتی عراق با شمخانی و ظریف
دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در دیدار مشاور امنیت ملی عراق تسریع خروج نظامیان امریکا از عراق را باعث تقویت ثبات منطقه عنوان کرد. به گزارش ایسنا، علی شمخانی در این دیدار با یادآوری نقش آشکار امریکا در ترور فرماندهان مقاومت، شهیدان قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس پیگیری محاکمه و مجازات آمرین و عاملین این جنایت تروریستی را از اولویتهای همکاریهای امنیتی دو کشور دانست و گفت: در این زمینه از دولت عراق با توجه به میزبانی شهید قاسم سلیمانی انتظار بیشتری داریم. قاسم محمد جلال الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق نیز طی سخنانی با تمجید از نقش راهبردی و ممتاز ایران در ایجاد ثبات و امنیت در منطقه و مبارزه با تروریسم بر ضرورت تداوم و گسترش همکاریهای همه جانبه میان ایران و عراق تأکید کرد. الاعرجی دولت عراق را متعهد به اجرای قانون پارلمان درخصوص خروج نیروهای نظامی بیگانه عنوان کرد و افزود: اقدامات اجرایی در هماهنگی با کشورهایی که نیروهای نظامی آنها در عراق حضور دارند برای دستیابی به جدول زمانبندی مورد توافق در جریان است.
وزیر خارجه کشورمان هم در دیدار با این مقام عراقی با تأکید براولویت ایران برای گسترش مناسبات با همسایگان، از عراق به عنوان کشوری که پیوندهای متعدد و فزایندهای با ایران دارد، یاد کرد. محمدجواد ظریف با بیان اینکه امنیت منطقه به دست کشورهای منطقه تأمین میشود و نیروهای بیگانه باید منطقه را ترک کنند، گفت: اهمیت پیگیری پرونده شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس نزد برادران عراقی مشهود است و ما هم بر این اقدام عراق تأکید داشته و همکاریهای فیمابین در این خصوص میتواند، گسترش یابد.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
جایگزین معقولی برای برجام وجود ندارد
-
در اسرع وقت راه حلی برای آزادسازی منابع ایران پیدا میکنیم
-
دیگه چه خبر؟
-
اخبار
اخبارایران آنلاین