ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
سخن روز
امام حسن مجتبی(ع):
خردمند بهکسى که از او نصیحت مىخواهد، خیانت نمىکند.
بحارالانوار، ج ۷۸، ص ۱۲۰
عطش هنرمندان هرگز خاموش نخواهد شد
هلن میرن: روزهای بسیار سختی بر اجرای زنده تئاتر گذشته است و نیز بر هنرمندان، تکنیسینها و همه صنعتگرانی که در یک حرفه مملو از تزلزل و بلاتکلیفی با اوضاع دست و پنجه نرم کردهاند و شاید همین تزلزل همیشگی، آنها را برای زیست در دوران پاندمی با ذکاوت و شجاعت توانمندتر کرد؛ در این شرایط جدید، تخیل آنها به راههایی مبتکرانه، سرگرم کننده، مؤثر و الهامبخش ترجمه شد که البته بخش اعظمی از این اتفاق به واسطه اینترنت رخ داد.انسانها از زمانی که در این کره خاکی بودند برای هم داستان تعریف کردهاند و تا زمانی که ما اینجا هستیم فرهنگ زیبای تئاتر باقی خواهد ماند. عطش خلاقانه نویسندهها، طراحها، خوانندهها، بازیگرها، موسیقیدانها و کارگردانها هرگز خاموش نخواهد شد و انگیزههایشان در آیندهای نزدیک با یک انرژی جدید و فهمی تازه از دنیایی که در آن سهیم هستیم شکوفا خواهد شد. بیصبرانه در انتظارم!
پیام این بازیگر مطرح و شناخته شده تئاتر، سینما و تلویزیون به بهانه روز جهانی تئاتر
پیام این بازیگر مطرح و شناخته شده تئاتر، سینما و تلویزیون به بهانه روز جهانی تئاتر
استقبال خوب از تئاتر در ایام کرونا
داوود نامور
مدیر عمارت نوفل لوشاتو
در این مدتی که کرونا باعث تعطیلی خیلی از کسب و کارها شده بود، ما سالن دارهای خصوصی تئاتر به سختی سالن را اداره میکردیم. شاید لفظ روی پا ایستادن برای ما واژه مناسبی نباشد، چرا که ما لنگ لنگان ایستادیم. با زخمها و دردهای بسیار. این یک سال برای همه سالندارها این گونه سخت و دشوار گذشت. همانقدر که برای اهالی تئاتر سخت گذشت برای ما هم سخت گذشت. بیکار شدن و مشکلات مالی و ضررکردن از یک طرف و از طرفی هم فقدان تئاتر در جامعه برای اهالی تئاتر و دوستداران آن نوعی لطمه بود.
یک بار در تیرماه امسال سالنها باز شدند اما زمان بازگشایی آنقدر نبود که بتوانیم روی پایمان بایستیم. دوباره بعد از دو ماه با اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا سالنها هم بسته شدند. اوایل بهمن ماه با آمدن جشنوارههای فجر سالنهای تئاتر هم باز شدند و به خاطر اجرای تئاتر جشنواره ای ما هم کارمان را آغاز کردیم. ما هم مثل خیلی از همکارانمان خیلی ناراحت هستیم. اما تلاش کردیم و با زور بازو و هزینههای گزاف و کمرشکن اما بالاخره سالن را نگه داشتیم و شروع به کار کردیم. در تمام این مدت با رعایت دستورالعملهای بهداشتی کار کردیم. اگر اجازه بدهند با همین شیوه رعایت پروتکلهای بهداشتی به فعالیتمان ادامه دهیم، امیدواریم با آمدن سال 1400 با استقبال تماشاگر مواجه شویم و منتظر اتفاقات خوب در حوزه تئاتر باشیم.
با اینکه مدت زمان زیادی از باز شدن سالنها نمیگذرد اما باید اذعان کرد که استقبال مخاطبان به اندازه قبل از کرونا نیست. با اینکه فضای تبلیغات هم به مانند گذشته برایمان میسر نبود، اما استقبال مخاطبان تئاتر در این ایام را میتوان کم نظیر توصیف کرد. همانقدر که اهالی تئاتر تمرین میکنند به همان اندازه هم عدهای دوست دارند برای دیدن نمایش به سالن بروند.
تماشاگران تئاتر دو دستهاند: دسته اول، کسانی هستند که خود متخصص تئاتر هستند و تئاتر بازی میکنند یا در عرصه تئاتر تحقیق و پژوهش میکنند و دسته دوم، کسانی هستند که تماشاگر فهیم تئاترند و مخاطبان و دوستداران آن محسوب میشوند. امیدوارم هم ستاد مقابله با کرونا و هم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ما اجازه دهند تا این مسیر به صورت درست ادامه پیدا کند و در سال 1400 شاهد تماشاگران بیشتری باشیم.
بی شک تنها بازوی حمایتی ما در این راه رسانهها هستند که برای برپا ماندن مجموعههای تئاتر زحمت میکشند و به مردم اخبار را انتقال میدهند تا به سالنها برگردند.
مدیر عمارت نوفل لوشاتو
در این مدتی که کرونا باعث تعطیلی خیلی از کسب و کارها شده بود، ما سالن دارهای خصوصی تئاتر به سختی سالن را اداره میکردیم. شاید لفظ روی پا ایستادن برای ما واژه مناسبی نباشد، چرا که ما لنگ لنگان ایستادیم. با زخمها و دردهای بسیار. این یک سال برای همه سالندارها این گونه سخت و دشوار گذشت. همانقدر که برای اهالی تئاتر سخت گذشت برای ما هم سخت گذشت. بیکار شدن و مشکلات مالی و ضررکردن از یک طرف و از طرفی هم فقدان تئاتر در جامعه برای اهالی تئاتر و دوستداران آن نوعی لطمه بود.
یک بار در تیرماه امسال سالنها باز شدند اما زمان بازگشایی آنقدر نبود که بتوانیم روی پایمان بایستیم. دوباره بعد از دو ماه با اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا سالنها هم بسته شدند. اوایل بهمن ماه با آمدن جشنوارههای فجر سالنهای تئاتر هم باز شدند و به خاطر اجرای تئاتر جشنواره ای ما هم کارمان را آغاز کردیم. ما هم مثل خیلی از همکارانمان خیلی ناراحت هستیم. اما تلاش کردیم و با زور بازو و هزینههای گزاف و کمرشکن اما بالاخره سالن را نگه داشتیم و شروع به کار کردیم. در تمام این مدت با رعایت دستورالعملهای بهداشتی کار کردیم. اگر اجازه بدهند با همین شیوه رعایت پروتکلهای بهداشتی به فعالیتمان ادامه دهیم، امیدواریم با آمدن سال 1400 با استقبال تماشاگر مواجه شویم و منتظر اتفاقات خوب در حوزه تئاتر باشیم.
با اینکه مدت زمان زیادی از باز شدن سالنها نمیگذرد اما باید اذعان کرد که استقبال مخاطبان به اندازه قبل از کرونا نیست. با اینکه فضای تبلیغات هم به مانند گذشته برایمان میسر نبود، اما استقبال مخاطبان تئاتر در این ایام را میتوان کم نظیر توصیف کرد. همانقدر که اهالی تئاتر تمرین میکنند به همان اندازه هم عدهای دوست دارند برای دیدن نمایش به سالن بروند.
تماشاگران تئاتر دو دستهاند: دسته اول، کسانی هستند که خود متخصص تئاتر هستند و تئاتر بازی میکنند یا در عرصه تئاتر تحقیق و پژوهش میکنند و دسته دوم، کسانی هستند که تماشاگر فهیم تئاترند و مخاطبان و دوستداران آن محسوب میشوند. امیدوارم هم ستاد مقابله با کرونا و هم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ما اجازه دهند تا این مسیر به صورت درست ادامه پیدا کند و در سال 1400 شاهد تماشاگران بیشتری باشیم.
بی شک تنها بازوی حمایتی ما در این راه رسانهها هستند که برای برپا ماندن مجموعههای تئاتر زحمت میکشند و به مردم اخبار را انتقال میدهند تا به سالنها برگردند.
آزادگی و رهایی
محمد آفریده
فیلمساز
سال ۵۷ بود و من تازه وارد سن شانزده سالگی شده بودم. بهخاطر علاقه پدرم به شعر و شاعری، هرچی پول به دست میآوردم، سعی میکردم کتاب شعر مخصوصاً دیوان شعرای نامدار را بخرم، البته اشعار شعرای معاصر هم برایم جذاب و دلنشین بود؛ در دوره کوتاهی که در کلاسهای آموزش فیلمسازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، با فیلمسازی آشنا میشدم قصه کوتاه و به دنبال آن رمان، آهسته آهسته من را شیفته خود کرد. آثار کوتاه «آنتوان چخوف» که به نحوی خیرهکننده، فضاسازی داشت برای ما هنرجویان سینما که تشنه نوشتن فیلمنامه کوتاه بودیم بینظیر بود؛ چند فیلمنامه از آثار سینمایی هم برای شناخت نگارش فیلمنامه مطالعه کردیم. انقلاب آرام آرام با تظاهرات مردم شروع شده بود و صحبت امام خمینی(ره) در گوشه و کنار شنیده میشد، برای همنسلان ما آن روزگار و آن ایام، پر از انرژی، التهاب، خیره کننده و تأثیرگذار بود. شعارهای مردم، دانشجویان و حوادث آن روزها کم کم ما را با واقعیتهای دیگری در جامعه آشنا کرد. احساس میکردیم باید از همه چیز و همه کس اطلاع پیدا کنیم و خواندن کتابها از نویسندگان مختلف و در بحثها و گفتوگوها حضور داشتن، کار هر روز ما شده بود؛ برای من آشنایی با دیدگاه های مختلف برای شناخت و درک درستتر مسائل بسیار لذت بخش بود، اما با توجه به اینکه ما در یک خانواده مذهبی رشد کرده بودیم انقلاب و شعارهای اسلامی برای ما بسیار با اهمیت و اصیل و ریشهای بود. به همین خاطر در همان دوران برای درک بهتر شرایط موجود، سعی کردم با مطالعه و خواندن کتابهای مربوط به صدر اسلام، بیشتر و بهتر با واقعیتها و حقایق روزگار آشنا شوم و «نهج البلاغه» یکی از شگفتانگیزترین کتابهایی است که من با موج انقلاب با او مأنوس و محشور شدم و در طول حوادث روزگار برای من تکیه گاه، آرامش بخش و امیدآفرین بود. این کتاب شریف شامل سخنان و کلمات و نامههاى گهربار امیر المؤمنین (علیهالسلام) است که در موقعیتهاى گوناگون بیان فرموده است و همیشه و همواره در کنار مطالعه کردن، اندیشیدنها، فعالیتها، معیار و متر حقیقی سنجش رفتارهای اول خودم و بعد دیگران بود. سخنانی همچون: «بگذارید و بگذرید، ببینید و دل مبندید و چشم بیندازید و دل مبازید که دیر یا زود باید گذاشت و گذشت» یا «از خدا میخواهید که خاموش مانید» یا «همی خواهم در صف شهیدان درآییم» یا «گوشه مگیرید و خموش ننشینید و آسایش خود را بر رفع مظالم بندگان خدای و تصفیه اختلافات مردم ترجیح مدهید» و یا در فرمان معروف امام علی(ع) به مالک اشتر میفرمایند: «ای مالک، تو بر مصر حکومت میکنی و امیر مؤمنان بر تو، ولی پروردگار بیهمتا برما همه، یعنی بر عالم وجود حاکم مطلق و پادشاه توانا است. او که ما را امام و والی بر بندگان خود قرار میدهد، آزمایش همی کند تا چگونه این وظیفه خطیر را به پایان میرسانیم» و یا در وصیت به امام حسن(ع) میفرمایند: «بنوش و بنوشان، بپوش و بپوشان، همچون نابخردان حریص مباش» و یا «به درگاه خداوند بی چون کس را به شفیع و واسطه نیاز نیست، زیرا درهای رحمت او بیدربان و پردهدار به روی همگان باز است» و یا «ای پسر، همیشه معتدل و مقتصد باش، زیرا آنان که طریق افراط و تفریط میپیمایند در عدد ستمکاران باشند» اگر خدای کریم عنایت بفرماید و تعلقات دنیا اجازه دهد شاید درک و عمل به ذرهای از حقایق «نهج البلاغه»، فرصت آزادگی و رهایی را برای طالب راستین اش به ارمغان خواهد آورد.
فیلمساز
سال ۵۷ بود و من تازه وارد سن شانزده سالگی شده بودم. بهخاطر علاقه پدرم به شعر و شاعری، هرچی پول به دست میآوردم، سعی میکردم کتاب شعر مخصوصاً دیوان شعرای نامدار را بخرم، البته اشعار شعرای معاصر هم برایم جذاب و دلنشین بود؛ در دوره کوتاهی که در کلاسهای آموزش فیلمسازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، با فیلمسازی آشنا میشدم قصه کوتاه و به دنبال آن رمان، آهسته آهسته من را شیفته خود کرد. آثار کوتاه «آنتوان چخوف» که به نحوی خیرهکننده، فضاسازی داشت برای ما هنرجویان سینما که تشنه نوشتن فیلمنامه کوتاه بودیم بینظیر بود؛ چند فیلمنامه از آثار سینمایی هم برای شناخت نگارش فیلمنامه مطالعه کردیم. انقلاب آرام آرام با تظاهرات مردم شروع شده بود و صحبت امام خمینی(ره) در گوشه و کنار شنیده میشد، برای همنسلان ما آن روزگار و آن ایام، پر از انرژی، التهاب، خیره کننده و تأثیرگذار بود. شعارهای مردم، دانشجویان و حوادث آن روزها کم کم ما را با واقعیتهای دیگری در جامعه آشنا کرد. احساس میکردیم باید از همه چیز و همه کس اطلاع پیدا کنیم و خواندن کتابها از نویسندگان مختلف و در بحثها و گفتوگوها حضور داشتن، کار هر روز ما شده بود؛ برای من آشنایی با دیدگاه های مختلف برای شناخت و درک درستتر مسائل بسیار لذت بخش بود، اما با توجه به اینکه ما در یک خانواده مذهبی رشد کرده بودیم انقلاب و شعارهای اسلامی برای ما بسیار با اهمیت و اصیل و ریشهای بود. به همین خاطر در همان دوران برای درک بهتر شرایط موجود، سعی کردم با مطالعه و خواندن کتابهای مربوط به صدر اسلام، بیشتر و بهتر با واقعیتها و حقایق روزگار آشنا شوم و «نهج البلاغه» یکی از شگفتانگیزترین کتابهایی است که من با موج انقلاب با او مأنوس و محشور شدم و در طول حوادث روزگار برای من تکیه گاه، آرامش بخش و امیدآفرین بود. این کتاب شریف شامل سخنان و کلمات و نامههاى گهربار امیر المؤمنین (علیهالسلام) است که در موقعیتهاى گوناگون بیان فرموده است و همیشه و همواره در کنار مطالعه کردن، اندیشیدنها، فعالیتها، معیار و متر حقیقی سنجش رفتارهای اول خودم و بعد دیگران بود. سخنانی همچون: «بگذارید و بگذرید، ببینید و دل مبندید و چشم بیندازید و دل مبازید که دیر یا زود باید گذاشت و گذشت» یا «از خدا میخواهید که خاموش مانید» یا «همی خواهم در صف شهیدان درآییم» یا «گوشه مگیرید و خموش ننشینید و آسایش خود را بر رفع مظالم بندگان خدای و تصفیه اختلافات مردم ترجیح مدهید» و یا در فرمان معروف امام علی(ع) به مالک اشتر میفرمایند: «ای مالک، تو بر مصر حکومت میکنی و امیر مؤمنان بر تو، ولی پروردگار بیهمتا برما همه، یعنی بر عالم وجود حاکم مطلق و پادشاه توانا است. او که ما را امام و والی بر بندگان خود قرار میدهد، آزمایش همی کند تا چگونه این وظیفه خطیر را به پایان میرسانیم» و یا در وصیت به امام حسن(ع) میفرمایند: «بنوش و بنوشان، بپوش و بپوشان، همچون نابخردان حریص مباش» و یا «به درگاه خداوند بی چون کس را به شفیع و واسطه نیاز نیست، زیرا درهای رحمت او بیدربان و پردهدار به روی همگان باز است» و یا «ای پسر، همیشه معتدل و مقتصد باش، زیرا آنان که طریق افراط و تفریط میپیمایند در عدد ستمکاران باشند» اگر خدای کریم عنایت بفرماید و تعلقات دنیا اجازه دهد شاید درک و عمل به ذرهای از حقایق «نهج البلاغه»، فرصت آزادگی و رهایی را برای طالب راستین اش به ارمغان خواهد آورد.
رستورانی با غذای روح
رضا فیاضی
بازیگر
بچههای این دوره و زمانه رستوران رفتن را بسیار دوست دارند. ما هم در سریال «خوشبرگ» یک رستوران داریم و من نقش آقای حکمت را دارم که همراه دو دخترم در این رستوران غذای روح به بچهها میدهیم، یعنی کتاب. در هر قسمت از این سریال هم ماجرایی اتفاق میافتد و هم کتاب مناسب برای نوجوانان معرفی میکنیم.
در واقع در این رستوران هربار با بچهها کتابهایی را ورق میزنیم و مرور میکنیم و دعوتشان میکنیم که آنها هم با خواندن کتاب به ما بپیوندند. این مجموعه هم سرگرمکننده است، چون داستانهایی با نگاه طنز دارد و هم آموزشی است چون کتابهای خوبی برای بچهها معرفی میکنیم. هدفمان ترویج کتابخوانی است تا بچهها که به نظر میرسد کمی از کتاب فاصله گرفتهاند دوباره با این دوست مهربان آشتی کنند. بازیگران نوجوان هم در این سریال حضور دارند و به همین دلیل برای همسن و سالهای آنها دیدن این سریال جالب است.
چند قسمتی از «خوشبرگ» از شبکه امید پخش شده و امیدواریم بچهها همراهمان شده و با کتابهای بیشتری که متناسب با سن و حال و هوایشان است آشنا شوند.
خوشبرگ
کارگردان: رامین معقولی
بازیگران: رضا فیاضی، مجید شهریاری
زمان پخش: شبکه امید، هر پنجشنبه
ساعت 20:30
بازیگر
بچههای این دوره و زمانه رستوران رفتن را بسیار دوست دارند. ما هم در سریال «خوشبرگ» یک رستوران داریم و من نقش آقای حکمت را دارم که همراه دو دخترم در این رستوران غذای روح به بچهها میدهیم، یعنی کتاب. در هر قسمت از این سریال هم ماجرایی اتفاق میافتد و هم کتاب مناسب برای نوجوانان معرفی میکنیم.
در واقع در این رستوران هربار با بچهها کتابهایی را ورق میزنیم و مرور میکنیم و دعوتشان میکنیم که آنها هم با خواندن کتاب به ما بپیوندند. این مجموعه هم سرگرمکننده است، چون داستانهایی با نگاه طنز دارد و هم آموزشی است چون کتابهای خوبی برای بچهها معرفی میکنیم. هدفمان ترویج کتابخوانی است تا بچهها که به نظر میرسد کمی از کتاب فاصله گرفتهاند دوباره با این دوست مهربان آشتی کنند. بازیگران نوجوان هم در این سریال حضور دارند و به همین دلیل برای همسن و سالهای آنها دیدن این سریال جالب است.
چند قسمتی از «خوشبرگ» از شبکه امید پخش شده و امیدواریم بچهها همراهمان شده و با کتابهای بیشتری که متناسب با سن و حال و هوایشان است آشنا شوند.
خوشبرگ
کارگردان: رامین معقولی
بازیگران: رضا فیاضی، مجید شهریاری
زمان پخش: شبکه امید، هر پنجشنبه
ساعت 20:30
شهروند مجـــازی
یگانه خدامی
#بحرین
خبر میزبانی بحرین در دور برگشت مسابقات مقدماتی جام جهانی فوتبالدوستان را حسابی ناراحت کرد. مسأله اینجاست که ایران طبق برنامه میزبان 3 بازی از 4 بازی دور برگشت بود اما با تصمیم AFC باید در بحرین بازی کند. تصمیمی که فوتبالیها معتقدند کار صعود ایران به جام جهانی را سخت میکند و درباره این مسأله در شبکههای اجتماعی مینوشتند: «عربستان اول گفت بهخاطر مسائل امنیتی نمیان ایران و بازی باید در کشور ثالث باشه، ایران چارهای جز پذیرش نداشت/حالا عربستان میزبانیو گرفته و ایران باز چارهای جز پذیرش نداره و باید در عربستان بازی کنه/بحرین هم میزبانی بازی ملی رو گرفت. بعد میخواستن میزبانی جام ملتها رو بگیرن! فقط شعار»، «مهمترین خبر امروز؛ تصمیم ناعادلانه AFC و دادن میزبانی به بحرین. ایران برای اولینبار در تاریخ در شرایطی یک دور از رقابتهای مقدماتی جام جهانی را به اتمام خواهد رساند که از 8 بازی تنها یکبار در خانه به میدان رفته و هر دو بازی با بحرین در منامه برگزار میشود.»، «توی این قضیه میزبانی بحرین فراموش نکنید که این میزان اهمیت موضوع، حاصل دسترنج اوناست که تیم ملی رو به روزی انداختن که این مرحله مقدماتی جام جهانی براش شکل مرگ و زندگی بگیره.»، «درباره داستان میزبانی بحرین هنوز همه حقیقت گفته نشده. سؤال بسیار مهم وکلیدی اینه: آیا تیم مدیریتی قبلی فدراسیون فوتبال بویژه دبیرکل، مکاتبه و مذاکره رسمی با کشورهای عراق، هنککنگ و کامبوج برای میزبانی ایران انجام داده بودن یا درگیر کارهای انتخاباتی بودن؟ به مردم اسناد ارائه بدید»، میزبانی بازیهای انتخابی جام جهانی به بحرین رسید بعد آقایون دنبال میزبانی جام ملتها بودن. ما که گفتیم الکیه همش و انتخاباتیه»، «این آخرین یادگاری تلخ دبیرکلی بود که هیچ ارتباط خوبی با AFC نداشت. وقتی نامه زدن بشه عضو کمیته مسابقات AFC و رد شد انتظار دارید میزبانی بگیره برامون؟»، «تو شرایطی که تیم ملی برای صعود باید هر 4 بازیش رو ببره و تو سه تا بازی میزبان بودیم، AFC میزبانی رو به بحرین داده و شانس صعود تیم ملی به جام جهانی خیلی کم شده.»، «حتی میزبانی مقدماتی جام جهانی هم دادن بحرین بعد ما توقع داشتیم میزبان جام باشگاهها باشیم؟ فدراسیون ۵ ستاره»، «آخه کجای میزبانی بحرین تعجب داشت؟ بهترین ورزشگامون آزادیه که ۳۲ تا ایراد داره و استاندارد حساب نمیشه»، «میزبانی بازیهای مقدماتی جام جهانی در گروه ایران به بحرین رسید؛ سرعت پیشرفتمون خیلی بالاست.»، «چرا هیچکس حرفی نمیزنه... میزبانی رو از ایران گرفتن... ما با بحرین و عراق باید توی آزادی بازی میکردیم... نیاز به برد داشتیم، حالا میزبانی چهارتا بازی باقیمونده رو دادند به بحرین... »، «شرایط صعود برای تیم ملی بیش از پیش سخت شد. بحرینیها جدای از میزبانی بد، فوتبال کثیفی هم ارائه میدن و ما اعصاب بازی باهاشون رو
نداریم.»
اینترنت 5Gیا دایال آپ؟
سرعت اینترنت چند روزی است پایین است و کاربران زیادی از آن شکایت میکنند. بخصوص دانشجویان و کسانی که بهصورت آنلاین کار میکنند. دیروز اعلام شد قطعی مسیر بینالملل زیرساخت از طریق قطر باعث کاهش کیفیت اینترنت در ایران شده و البته رگولاتوری شایعات اعلام شده در مورد ایجاد اعمال محدودیت عمدی از سمت زیرساخت در ساعتی از شبانهروز را رد کرد. واکنشها به کندی اینترنت و دلیل آن را بخوانید: «و همزمان به طور کاملاً اتفاقی شاهد محدودیت سنگین روی پروتکلهای Vpn و IPهای خارجی - بعد از ۲۴ ساعت از استفاده بهعنوان Vpn - هستیم.»، «توی انیمیشن کارخانه هیولا، شبها از جیغ بچهها برق تولید میکردن. فکر کنم اینجا هم از سرعت اینترنت برق تولید میکنن؛ وگرنه اینقدر افت سرعت اینترنت اونم هرشب توجیه دیگهای نمیتونه داشته باشه»، «چقدر جالب که شبها مسیر قطع میکنند.»، «قطعی مسیر بینالملل زیرساخت از طریق قطر باعث کاهش کیفیت اینترنت شده، قطعی در دریای مدیترانه و حد فاصل مصر و ایتالیا است و اپراتور بالادست شرکت قطری اعلام کرده تا۴فروردین بهدلیل مانور نیروهای ناتو امکان ورود به حریم دریایی نقطه قطع را ندارد. مشکل تا۱۵فروردین ادامه داره دوستان.»، «من موندم چرا باید اینترنت بینالملل دست شرکت زیرساخت باشه که همیشه این اتفاقات میوفته؟! بابا تا کی این انحصار باعث بدبختی ملت میخواد بشه؟! واگذار کنید تا هم کیفیت بره بالا هم در زمان قطعی مسیرهای جایگزین بیشتری وجود داشته باشه»، «به خدا که اگه تنها دلیل آدم براى مهاجرت، سرعت اینترنت و فیلترینگ باشه کافیه»، «سرعت اینترنت به حدی افتضاحه که دلم میخواد برگردم به زمان اینترنت دایال آپ»، «جناب آذری جهرمی اینترنت نسل 5 نخواستیم. الان دو هفته هست از ساعت 9 به بعد اندازه نسل 2 هم اینترنت سرعت نداره.»، «سرعت اینترنت داره با روانمون بازی میکنه»، «الان دو شبه متوجه شدم سرعت اینترنت بشدت از ساعت ۱۰ به بعد کند میشه. با فیلترشکن هم که وصل میشم مرتب توش اختلال میافته. هم اینترنت وایفای هم اینترنت موبایل.»، «سرعت نت کمه به یه طرف. سرعت آپلود یهجوریه، انگار یکی دست گذاشته رو سر و گردنت و داره هی میکندت زیر آب و تو به زور میایی بیرون و یه تک نفس میکشی»، «سرعت نت اینقدر پایینه که نتونستم یه نقل و انتقال ساده بانکی انجام بدم!چکار دارند میکنند؟»، «سرعت نت هر روز کندتر و هزینه آن هر روز بیشتر میشود»، «یعنی اعصاب فولادین میخواد با این سرعت نت تو یه سایت خارجی بخوای آنلاین کار کنی»، «شما نت 4G رو با کیفیت +H نمیتونید عرضه کنید از اینترنت 5G حرف میزنید. سرعت اینترنت E ژاپن از 4Gایران بالاتره»، «از کند بودن سرعت نت ایران میشه تموم کارخونههای تولید برق ژاپن رو ورشکست کرد.»
به نام تاریخ
23 اسفند
359 روز از سال گذشته و تنها یک هفته تا سال جدید فرصت داریم. این روزهای پایان سال را هم با مرور زندگی و آثار چهره های مطرح دنیای هنر و فرهنگ بگذرانیم.
تولدها
ایرج زهری: نمایشنامه نویس و منتقد تئاتر ایران سال 1311 در چنین روزی به دنیا آمد. ایرج زهری در سال های فعالیتش با دانشکده هنرهای دراماتیک، شورای تئاتر و واحد نمایش تلویزیون کار کرد. او بهدلیل تسلط بر زبان های آلمانی و فرانسوی آثار نمایشی مطرحی را به فارسی ترجمه کرد. نمایشنامه هایی از برتولت برشت، ارنست تولر، داریو فو، گئورگ بوشنر و کارل فالنتین. ایرج زهری در این کار آنقدر مهارت داشت که اسلاومیر مروژک نمایشنامه مطرح لهستانی و فرناندو آرابال درام نویس مشهور اسپانیایی حق ترجمه آثارشان به فارسی را به او واگذار کرده بودند. ایرج زهری سال 1391 درگذشت.
محمود درویش: شاعر مشهور فلسطینی سال 1941 متولد شد. محمود درویش پس از اینکه اسرائیلیها دهکده شان را آتش زدند همراه خانواده به لبنان پناهنده شد و در دوران مدرسه سرودن شعر را آغاز کرد. سال 1960 نخستین مجموعه آثار او منتشر شد و 4 سال بعد با مجموعه «برگ های زیتون» بهعنوان یکی از شاعران پیشرو شعر مقاومت شناخته شد. محمود درویش علاوه بر سرودن شعرهای مقاومت عضو سازمان آزادیبخش فلسطین بود اما سال 1993 در اعتراض به پذیرش پیمان اسلو از این سازمان استعفا داد. او از سال 1961 روزنامه نگاری می کرد و سردبیر روزنامه الاتحاد بود. از درویش بیش از 30 دفتر شعر منتشر شده که «عاشقی از فلسطین»، «آخر شب» ، «دلدار من از خواب خود برمیخیزد»، «دوستت می دارم یا دوستت نمی دارم»، «ستایش سایه بلند»، «تراژدی نرگس، کمدی نقره»، «یازده ستاره» و «در محاصره» از جمله آنهاست. بسیاری از اشعار او که حال و هوای وطنی دارند و به فلسطین و عشق مربوط هستند بهشکل سرودهای عمومی و آوازهای محبوب مردمی درآمده اند. «یادداشت های روزانه اندوه عادی» و «حافظهای برای فراموشی» هم از آثار اوست که به نثر نوشته شده است. درویش جایزه ابن سینا، جایزه صلح لنین، جایزه لوتوس از انجمن نویسندگان آفریقا- آسیایی، جایزه هنرهای حماسی فرانس و جایزه ناظم حکمت را بهدست آورد. او سال 2008 درگذشت.
هوشنگ آزادی ور: شاعر، مترجم و مستندساز ایرانی سال 1321 بهدنیا آمد. هوشنگ آزادی ور در دوران نوجوانی اشعارش را به مجله ها می فرستاد و تعدادی از آنها منتشر شدند و سال 1350 نخستین مجموعه شعرش با نام «پنج آواز برای ذوالجناح» منتشر شد. او از کسانی بود که با جنبش «شعر دیگر» به عنوان گونه ای از شعر نو فارسی همراه شد و بیانیه «شعر حجم» را همراه یدالله رویایی، پرویز اسلام پور و بهرام اردبیلی امضا کرد. آزادی ور مدتی در انتشارات مشهور فرانکلین ویراستار بود و پس از تحصیل در مدرسه عالی تلویزیون و سینما وارد سازمان رادیو و تلویزوین آن زمان شد. در این سازمان مستندهایی مردم شناسانه و آموزشی مانند «آندره مالرو و تمدن ایران در موزه لوور»، «عاشورا در روستای دوان»، «قالیشویان»، «موزه تاریخ طبیعی»، «دکتر قریب» و «مهاجرین جنگ» بود. اما مشهورترین مستندش «گل قالی» نام داشت که سال 1353 ساخته شد. او برای تحصیل به فرانسه رفت و پس از بازگشت به ایران به تئاتر روی آورد و دو نمایش «شب افسون شده» و «شب جنایتکاران» را کارگردانی کرد. آزادی ور نمایشنامه های «باغ وحش شیشه ای»، «اتوبوسی به نام هوس» و «کوروس» را هم به فارسی ترجمه کرد. او سال 1397 درگذشت.
سالروز تولد سیدهادی میرمیران معمار، محمد عبدالوهاب خواننده و آهنگساز مصری، لوچیانو لیگابو خواننده و نویسنده ایتالیایی و دنی مسترسون بازیگر امریکایی هم امروز است.
درگذشتها
علیمعلم: تهیه کننده، منتقد و مدیرمسئول مجله دنیای تصویر سال 1395 در چنین روزی درگذشت. علی معلم متولد 1341 بود و در دانشکده صداوسیما در رشته کارگردانی تحصیل کرد و تحصیلاش را در رشته پژوهش هنر ادامه داد. او فعالیت های زیادی در سینما انجام داد و عضو هیأت های داوری و انتخاب 7 دوره جشنواره فیلم فجر، جشنواره فیلم کشورهای غیرمتعهد، جشنواره سینمای جوان، جشنواره فیلم زنان و جشنواره فیلم رویش بود و سه دوره هم در هیأت انتخاب فیلم ایران برای اسکار عضویت داشت. او به عنوان مدیرمسئول و سردبیر مجله دنیای تصویر جشن سینمایی-تلویزیونی دنیای تصویر را به عنوان نخستین جشنواره سینمایی بخش خصوصی در ایران پایه گذاری کرد. معلم تهیه کننده فیلم های «شوکران»، «گاوخونی»، «ازدواج به سبک ایرانی» و «آل» هم بود.
عبدالعلی ادیب برومند شاعر ملی ایران هم سال 1395 در چنین روزی درگذشت.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
سخن روز
-
عطش هنرمندان هرگز خاموش نخواهد شد
-
استقبال خوب از تئاتر در ایام کرونا
-
آزادگی و رهایی
-
رستورانی با غذای روح
-
شهروند مجـــازی
-
به نام تاریخ
-
عکس نوشت
اخبارایران آنلاین