وام ها را گرفتند اما پمپ بنزینها را نساختند
بنزین لیتری 8 هزار تومان در آزاد راه رشت - قزوین
شیما جهان بخش
خبرنگار
دستفروشی بنزین در کناره جاده، حتی در دورافتاده ترین راههای ماشین روی ایران هم توجیهی ندارد، چه برسد در آزاد راه قزوین - رشت و بالعکس که یکی از پر ترددترین آزاد راهها در کشور به حساب میآید. نبود جایگاههای سوخت کافی در این آزاد راه باعث شده تا کاروکاسبی دستفروشان بنزین در این مسیر رونق بگیرد. این کاسبی البته هر از گاهی با حادثه هم همراه است. ابزار کار دستفروشان یک شیلنگ است با چند پیت پلاستیکی بنزین؛ ابزاری که در زمان حادثه مانند بمب عمل میکند!تجربه «علی» یکی از رانندگانی که بنزین خودرواش در این آزاد راه تمام شده شاید برای شما هم پیش آمده باشد. او میگوید: «با باک نیمه پر از تهران به طرف شمال حرکت کردم و قصد داشتم در آزاد راه سوختگیری کنم، اما هر چه جلوتر آمدم خبری از پمپ بنزین نبود و وقتی پرس و جو کردم متوجه شدم باید 40 کیلومتر دیگر راه بروم تا به نزدیکترین جایگاه سوخت که در گردنه کوهین است، برسم. بنابراین تنها چارهام را خرید بنزین با هر قیمتی از دستفروشان دانستم. البته اولین بار است که این مسیر را آمدهام و آشنایی با این جاده ندارم. اگر میدانستم حتماً باک بنزین را در جایگاهی که اول شهر قزوین بود پر میکردم که گرفتار نشوم.»اگر از رشت بهسمت قزوین رانندگی کنید وضعیت حتی از آنچه هم که «علی» توصیف کرده بدتر است. از لوشان به بعد تا مسیری حدود 80 کیلومتر از پمپ بنزین خبری نیست. قدرتالله مهدیخانی، مدیرکل اداره مدیریت بحران استانداری قزوین، در گفتوگو با «ایران» میگوید: کمبود جایگاههای سوخت در آزاد راه قزوین - رشت باعث به وجود آمدن این مشکل شده، اما با برنامهریزیهای صورت گرفته تا پایان امسال 2 جایگاه جدید در حوزه استحفاظی استان راهاندازی میشود تا مشکلات این حوزه رفع شود. وی با اشاره به اینکه از قزوین تا کیلومتر 45 این مسیر 2 جایگاه آفتاب درخشان و مهتاب الموت در هر دو مسیر رفت و برگشت فعال است، ادامه میدهد: هفته گذشته در کمیته ایمنی راههای استان تصمیم گرفته شد ضمن جمعآوری افرادی که اقدام به فروش بنزین گالنی میکنند جایگاه سیار سوخت از سوی اداره مدیریت بحران در مجتمع نیمه کاره لوشان مستقر شود. البته توصیه میشود، مردم از این افراد خرید نکنند زیرا فروش هر نوع ماده سوختی به غیر از جایگاههای استاندارد عرضه سوخت خطرآفرین بوده و در صورت بروز حادثه، میتواند فاجعهآمیز باشد.مهدیخانی یادآور شد: یکی از مشکلات کمبود جایگاههای سوخت این است که افرادی که در گذشته مجوز راهاندازی مجتمعهای خدماتی را دریافت و حتی تسهیلات بانکی برای راهاندازی این مجتمعها دریافت کردهاند، تاکنون اقدامی به عمل نیاوردهاند و طرحهای مربوطه در برخی موارد حتی یک درصد هم پیشرفت نداشته است. البته به این افراد اخطار داده شده که اگر تا پایان بهمن ماه امسال نسبت به راهاندازی این مجتمعها اقدام نکنند، مجوز آنها لغو و به متقاضیان واجد شرایط منتقل میشود؛ در این زمینه هیچ عذری قابل پذیرش نیست و به جدیت با آن برخورد خواهد شد. جواد حقلطفی، مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان قزوین نیز در گفتوگو با «ایران» اظهار داشت: در 74 کیلومتر حوزه استحفاظی قزوین در مسیر شمالی آزاد راه مجتمع خدمات رفاهی مهتاب الموت در حال خدمترسانی به مسافران است و در مسیر جنوبی نیز مجتمع ساخته شده و تا قبل از نوروز 99 فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. همچنین در مسیر جنوبی نزدیک به گردنه کوهین نیز یک جایگاه سیار مستقر شده تا مسافران مشکلی در این زمینه نداشته باشند. همچنین با همکاری مدیریت بحران جایگاه سیار دیگری نیز نزدیک لوشان مستقر است. وی با اشاره به اینکه استاندارد فاصله مجتمعهای خدمات رفاهی از یکدیگر 30 تا 40 کیلومتر است، گفت: در طول مسیر ۱۷۵ کیلومتری قزوین - رشت تنها ۲ مجتمع خدماتی آفتاب درخشان و مهتاب الموت فعال است که برای چنین مسیر پرترددی کافی نیست و همین موضوع سبب شده افراد سود جو در کنار جادهها بنزین را تا لیتری 8 هزار تومان بهصورت گالنی به رانندگان بفروشند.
شهید قاسم سلیمانی در قلب خوزستان است
غلامرضا شریعتی
استاندار خوزستان
خوزستان دیار پایداری و شهادت و دروازه تشیع است، خوزستان هرچند زادگاه سردار شهید قاسم سلیمانی نیست، اما پیوندی ناگسستنی بین سردار شهید و مردم این استان وجود دارد. نزدیکترین خاطره مردم خوزستان با سردار سلیمانی حوادث تلخ و زیان بار سیل اسفند و فروردین ماه در این استان است. طغیان رودخانهها آب را به مناطق مسکونی روانه کرده بود و در زمانی که در سایر نقاط ایران دید و بازدید عید در جریان بود، مردم خوزستان و روستاییان محروم این استان گرفتار مقابله با سیلاب بودند. در این زمان سردار سلیمانی با همراهی نیروهای بسیج و سپاه به کمک سیلزدگان شتافتند. شهید قاسم سلیمانی ثابت کرد که خدمت جهادی مرز و حد نمیشناسد و مردمی که هشت سال دفاع مقدس را میزبانی کردند شایسته خدمت بوده و مسئولان باید در کنار سختیهای آنان باشند. شهید سلیمانی در طول مدتی که در جریان سیل در کنار مردم سیلزده استان قرار گرفت خاضعانه و خالصانه به مردم کمک کرده و در درد و رنج آنها مشارکت کرد تا روحیه آنها را در برابر سختیها مضاعف کند. از اینرو حضور میلیونی و پر شور مردم خوزستان در مراسم تشییع آن شهید قابل انتظار بود. در واقع از همان روز جمعه که خبر شهادت مظلومانه سردار رشید اسلام منتشر شد، مراسم عزاداری برای سردار شهید قاسم سلیمانی درمصلای این شهر و حسینیهها و مساجد و خیابانهای شهرهای مختلف استان خوزستان برپا شد. هر چند قرار بود مراسم تشییع سردار شهید در اهواز 8 صبح دیروز آغاز شود، اما ازدحام و حضور جمعیت به گونهای بود که میادین و خیابانهای شهر اهواز از همان ساعات اولیه 7 صبح مسدود شد. افزون بر مردم استان خوزستان، حضور مردم استانهای همجوار از کهگیلویه و بویر احمد گرفته تا ایلام و لرستان و استان فارس و... در این مراسم پر رنگ و مشهود بود. آنچه باعث شد اهواز اولین شهر برای میزبانی تشییع پیکر مطهر شهید سلیمانی و سایر شهدای جنایت امریکا و صهیونیسم باشد، تقاضاهای مکرر و فراوان مردم اهواز بود، که با پیگیریهای انجام شده موافقت شد این افتخار نصیب مردم شهید پرور خوزستان گردد تا بار دیگر شهیدی از مکتب امام حسین(ع) در این دیار تشییع گردد. اینجانب بر خود لازم میدانم که از همه مردم شریف خوزستان که در قالب اصناف، اقشار و قومیتهای مختلف استان حماسهای ماندگار را خلق کردند، قدردانی کنم.
تغییر نام اماکن و معابر عمومی بهنام سردار شهید سلیمانی
گروه ایران زمین/ استانداریها و شوراهای اسلامی شهرهای مختلف کشور با هدف بزرگداشت خدمات و تلاشهای سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اسامی برخی از اماکن و معابر عمومی را به نام «سردار سلیمانی» تغییردادند.
در همین ارتباط، پایانه مرزی مهران، بهنام شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی نامگذاری شد. «عبدالهاشم حسن نیا» رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با بیان اینکه این نامگذاری به پیشنهاد سازمان راهداری و حملونقل جادهای و با موافقت وزیر راه و شهرسازی انجام شد، گفت: اگر امروز زمینه سفر میلیونها نفر از محبان اهل بیت(ع) و زائران و عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) به سهولت و در نهایت امنیت از قلمرو کشورمان به عتبات عالیات فراهم است، قطعاً این امنیت، ثمره و حاصل مجاهدت، تلاش و از خودگذشتگیهای سربازان دلاور و رشید نظام است که بیشک سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی نقش بیبدیلی در تأمین امنیت منطقه و امکان انجام سفرهای امن زائران به عتبات عالیات داشته است.
همچنین ایستگاه مترو هشتگرد که بهعنوان بزرگترین ایستگاه متروی سطحی کشور مطرح است و در استان البرز واقع شده، بهنام سردار سلیمانی نامگذاری شد. از طرفی، اعضای شورا شهر گرگان نیز اعلام کردند که یکی از خیابانها یا اماکن اصلی این شهر بهنام حاج قاسم سلیمانی نامگذاری خواهد شد. در این جلسه همچنین چند پیشنهاد کمیته نامگذاری برای تغییر نام برخی معابر و خیابانهای شهر گرگان در صحن رسمی مطرح و مورد تصویب قرار گرفت.
«مهدیه سادات قافله باشی» رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر قزوین هم اعلام کرد: لایحه نامگذاری یکی از معابر اصلی شهر قزوین با تصویب اعضای شورای اسلامی شهر قزوین بهنام سپهبد شهید قاسم سلیمانی مصوب شد. بر این اساس، بلوار دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) حد فاصل میدان سرداران تا آزادراه قزوین- زنجان، خیابان نادری حدفاصل نادری تا آزادی و همچنین میدان عدل برای نامگذاری بهنام این شهید بزرگوار پیشنهاد شده بود که در نهایت خیابان نوروزیان برای این نامگذاری انتخاب شد.
مدیر عامل گمرکات فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران هم از نامگذاری فرودگاه اهواز به نام «سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی» خبرداد.
پل، وارد باغستان نمیشود!
گروه ایران زمین/ با تلاش تشکلهای مردم نهاد شهر قزوین، سرانجام مسیر پل امام رضا (ع) که قرار بود با عبور از باغستان سنتی این شهر منجر به تخریب حدود 60 هکتار از این باغستان شود، تغییر مییابد.
تغییر مسیر این سازه سیمانی که میرفت تا دل باغستان را بشکافد و درختان متراکم و چند صدساله آن را نابود کند، در جلسه مهرماه امسال شورای شهر قزوین تصویب شد، هرچند در مورد مسیر جدید نیز ابهام وجود دارد و چندان مشخص نیست که همین مسأله همچنان باعث نگرانی مردم است. اما آنطور که شورای شهر اعلام کرده، قرار است برای تعیین مسیر جدید کمیتهای 6 نفری تصمیمگیری کند که بیش از نیمی از اعضای آن را مقامات استانی تشکیل میدهند، یعنی همان مسئولینی که طراح این پل مخرب بودهاند. گفتنی است، در طول یک سال و چند ماه گذشته، نهادهای مدیریتی استان و از جمله شورای شهر قزوین بارها در گفتوگو با رسانهها، خواستار ادامه کار این پل با عبور از درون باغستان بودند، چرا که اعتقاد داشتند برای فاز نخست این پل 400 میلیارد تومان هزینه شده است؛ اما هرگز در خصوص اینکه چرا از اول به فکر باغستان قدیمی این شهر نبودند و بدون تحقیق و مطالعه مسیر پل را از درون باغستان انتخاب کرده بودند، اعلام نظر نکردند.
باغستان سنتی ثبت ملی شده قزوین دارای درختان پستهای با قدمت 200 ساله است که امیدواریم در تصمیمات جدید دیگر صدمهای به آن وارد نشود. پیشنهاد تشکلهای مردم نهاد، خرید سنگ بریهای اطراف باغستان و تعریض مسیر به جای ساخت پل است که در هر حالت باغستان را تکه کرده و دهها هکتار از آن را در معرض تخریب قرار میدهد.