دو تاریخ نگاری تازه به روایت سیدفرید قاسمی
کتابهای 50سال مطبوعات بهروایت آمار به انضمام نیم قرن کتاب شماری در ایران (1347 تا 1396) و سرآغاز پزشکی نگاری مطبوعاتی به انضمام نشریههای طبی ایران زمانه قاجار با پژوهش و نگارش سیدفرید قاسمی منتشر شد.
کتاب 50 سال مطبوعات به روایت آمار بهانضمام نیم قرن کتاب شماری در ایران (1347 تا 1396) در 124 صفحه رقعی به وسیله مؤسسه فرهنگی- هنری جهان کتاب انتشار پیدا کرده است. در مقدمه این اثر میخوانیم:«... نخستین آمار نگاری و شمارشگری کتاب کاوانه، مجله پژوهانه و روزنامهشناسانه را باید در لابهلای کتابها و ادواریهای سپیدهدم چاپ سپاریهای فارسی جستوجو کرد. «درآمد» کتاب نگاهی دارد به احصائیه نویسیهای مطبوعات و کتاب از سرآغاز طبع و نشر در ایران تا سال 1396. این اثر یادآور میشود که عدم گردآوری روزنامهها و مجلههای ایرانی و راهیابی نشریه نماها به مخزن مجموعهها از جمله دلیلهای احصاناپذیری مطبوعات و نبود تعریفها معضل اساسی آماردهی حوزه کتاب است. همچنین بررسی تطبیقی سالانه نیم قرن (1347 تا 1396) آمار ذیل دوفصل «مطبوعات» و «کتاب» نشان میدهد که نبود سامانه جامع یکی از دردهای جامعه ماست.»
سرآغاز پزشکی نگاری مطبوعاتی به انضمام نشریههای طبی ایران زمانه قاجار را کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران با همکاری نشر مورخ در 224 صفحه وزیری به بازار کتاب فرستاده است. پدیدآورنده در این مجموعه نخست «بازتاب روزنامهنگارانه بهداشتورزی و درمانگری»، «طبع طبنگاری علمی نویسها» و «چاپکردههای پزشکی روزنامهعلمی» را آورده است تا پیشینهها قبل از طلوع نشریههای اختصاصی و تخصصی طبابت نشان داده شود. چون از 183 سال روزنامهنگاری چاپی به مفهوم امروزی، حدود 120 سال (1319ق- 1398 ش) تاریخ نشریههای خاص پزشکی در ایران داریم. 25 سال اول (139 ق- 1304ش) اینکارنامه با انتشار 15 نشریه در زمانه قاجار گذشت. سیر تاریخی و مشخصههای نشریههای یاد شده را در میانه اثر میتوان دید. همچنین گزیده چاپ سپاریهای شماری از نشریهها به انضمام دامپزشکینویسی روزنامهنگاران ایرانی در پیوست کتاب به چاپ رسیده است.
50سال مطبوعات بهروایت آمار
سرآغاز پزشکی نگاری مطبوعاتی
نویسنده: سید فرید قاسمی
انتشارات: مؤسسه فرهنگی هنری جهان کتاب
سیزدهمین جشنواره سینما حقیقت به ایستگاه پایانی رسید
انتظامی: بودجه سینمای مستند بیشتر میشود
مراسم اختتامیه جشنواره سینما حقیقت عصر روز دوشنبه در تالار وحدت برگزار شد و دستاندرکاران سینمای مستند در کنار همدیگر از بیمها و امیدهایشان گفتند. سایه آلودگی هوای پایتخت روی سر مراسم سنگینی میکرد اما دلیلی برای از دست رفتن شور و شوق موجود در سالن نبود. آغازگر این مراسم، محمد حمیدی مقدم، دبیر جشنواره سینما حقیقت بود که توضیح داد: «امسال گامهایی برای استانداردسازی جشنواره برداشته شد تا بتوانیم در مسیر تحول قدم برداریم. سینما حقیقت نشان داد ایران فقط تهران نیست و فرصتی برای دیدهشدن همه فراهم کرد. برای اولین بار فروش بلیت داشتیم که اولین گام برای اقتصاد سینمای مستند را برداریم و از تجربههای این دوره برای دوره چهاردهم استفاده کنیم.» حمیدی مقدم، صحبتهایش را با این جمله به پایان رساند که : «برای داشتن سینمای ملی موفق باید به سینمای مستند توجه داشت، چرا که سینمای مستند، جهان بهتری میسازد.» پس از صحبتهای دبیر جشنواره، نوبت به اهدای جوایز در بخشهای مختلف رسید. مستندسازان جوان روی صحنه آمدند و از لحظات هیجانانگیزی گفتند که در طول ساخت فیلم با آن روبهرو بودهاند و از اتفاقاتی که در حال حاضر در جامعه روی میدهد. البته سهم تشکرهای ویژه از همه صحبتها بیشتر بود.
در ادامه همین مراسم بود که حسین انتظامی، رئیس سازمان سینمایی روی سن حاضر شد و گفت: «امیدوارم سینمای مستند همیشه خوش بدرخشد. خوشبختانه، سینمای مستند در مسیری رو به رشد دارد.» انتظامی در مقایسهای مختصر، از تفاوت این جشنواره با دوره پیشین نیز صحبت کرد: «این جشنواره خط بطلان بر برخی باورها کشید؛ کیفیت آثار نسبت به سال قبل بهتر شده است. علاوه بر اینکه امسال آثار بسیاری را از سراسر کشور برای حضور در این جشنواره داشتیم که مسأله قابل توجهی بود که شعار «ایران تهران نیست» را پیش گرفته بود. مدتی است که فرهنگ فیلم مستند دیدن در جامعه رواج پیدا کرده است و همه باید تلاش کنیم این فرهنگ توسعه پیدا کند. برای سال آتی بودجههای مستند افزایش پیدا میکند اما همچنین تدوام رایزنی با نهادها برای گسترش سینمای مستند لازم است.»
بخش پایانی این مراسم به اهدای جوایز بهترین فیلم از نگاه تماشاگران اختصاص داشت. جایزهای که با انتخاب 21 هزار نفر در 160 سانس سینما و پس از جمعبندی 15 هزار برگه رأی برگزیده خود را شناخت. طبق این رأیگیری، سه فیلم پرمخاطب جشنواره، فیلمهای «جایی برای فرشتهها نیست»، «پروژه ازدواج» و «صحنههایی از یک جدایی» بودند. سه فیلم «جایی برای فرشتهها نیست»، «واکس چه» و «صحنههایی از یک جدایی» عنوان پرفروشترین را به خود اختصاص دادند و «جایی برای فرشتهها نیست» بهعنوان بهترین فیلم از نگاه تماشاگران انتخاب شد و جایزه ویژهاش را دریافت کرد. پس از این فیلم، «صحنههایی از یک جدایی»، «تارهای ممنوع»، «خط باریک قرمز» و «آدور» رتبههای دوم تا پنجم را به دست آوردند.
«در جستوجوی فریده» از ساخت تا اسکار
ناکامی نماینده محترم سینمای ایران
آیدا آزاد
خبرنگار
فیلم مستند «در جستوجوی فریده» یکی از فیلمهای مطرح سالهای اخیر است. روند موفقیت چشمگیر فیلم از یازدهمین جشنواره سینما حقیقت آغاز شد، زمانی که جوایز مهم این جشنواره به فیلم مستند تحقیقی آزاده موسوی و کوروش عطایی رسید. اما خبرسازی این فیلم مستند از همان روزهای ابتدایی تولیدش آغاز شد، در دورانی که تهیهکنندگان جوان فیلم تصمیم گرفتند سرمایه فیلمشان را با کمک بینندگان فیلم تأمین کنند. در زمانهای که تأمین بودجه از سوی بینندگان هنوز در ایران باب نشده بود و همچنان نیز یکی از روشهای مرسوم به حساب نمیآید، کارگردانان به روش مرسوم در سینمای بینالملل تکیه کردند و طرح فیلمشان را در یک وبسایت سینمای مستقل بارگذاری کردند تا بینندگان بتوانند در تأمین بودجه فیلم به آنها کمک کنند. پس از مدتی، «در جستوجوی فریده» قدم به مرحله بعد گذاشت و تولید فیلم در سکوت خبری آغاز شد.
داستان «در جستوجوی فریده» با کشوقوسهای معمول در سینمای مستند متفاوت است اما قدرت آشتی مخاطب با سینمای مستند را داشت؛ این فیلم روایت زندگی زنی بهنام فریده است که سرنوشتی متفاوت برای او رقم خورد. در روزهای نوزادیاش در حرم امامرضا(ع) رها شد و طبق روال معمول او را به شیرخوارگاه فرستادند. زندگی فریده از زمانی شکل متفاوتی پیدا کرد که زوجی هلندی او را به فرزندی پذیرفتند و نوزاد را همراه خود به کشورشان بردند. فریده که چهل سال از سفر به ایران هراس داشت و خانواده هلندیاش نیز علاقهای به سفر او به ایران نداشتند، برای رسیدن به رؤیای حقیقیاش، جستوجوی اینترنتی خانواده واقعی خود را آغاز کرد. فریده برای نخستین بار به ایران آمد و با افرادی که خود را خانواده واقعی او جا میزدند ملاقات کرد و داستان مستند «در جستوجوی فریده» شکل گرفت. این مستند 88 دقیقهای، پس از نمایش در جشنواره سینما حقیقت و دریافت جایزه بهترین تدوین، بهترین موسیقی، جایزه ویژه دبیر جشنواره و بهترین فیلم هنر و تجربه نمایش خود را در گروه هنر و تجربه آغاز کرد. پس از آن جایزه بهترین موسیقی از جشنواره فیلم رشد، دیپلم افتخار بهترین کارگردانی از جشن مستقل سینما مستند، جایزه بهترین فیلم مستند از آکادمی سینماسینما، تندیس بهترین صداگذاری و بهترین فیلم از جشن سینمای ایران و تندیس بهترین فیلم مستند در جشن دنیای تصویر را از آن خود کرد.
اما هیچکدام از این جوایز نبود که نام «در جستوجوی فریده» را برای گروه پرتعداد هوادارانش مطرح کرد. زمانی که هیأت انتخاب فیلم ایران، «در جستوجوی فریده» را بهصورت شبانه بهعنوان نماینده ایران در اسکار 2020 معرفی کرد، به ناگاه اتفاق تازهای رقم خورد. رقبای داستانگوی فیلم، «متری شش و نیم» و «قصر شیرین» از رقابت در اسکار بازماندند و سینمای ایران برای سال نو میلادی انتخاب تازهای انجام داد. حالا با مشخص شدن حذف فیلم در مرحله نیمهنهایی و در فهرست 10 تایی اسکار، در شرایطی که انگار انتخاب در اسکار برای ما بسیار عادی است، لبخندی از موفقیت روی لبهای مدعیان نشسته است. در حالی که «در جستوجوی فریده» را میتوان نماینده محترمی از سینمای مستند ایران دانست و در موقعیتی کاملاً منصفانه درباره حذف فیلم در این مرحله تیتر زد: «ناکامی نماینده محترم سینمای ایران».
پوستر نکوداشت آیتالله سیدمحمد محقق داماد رونمایی شد
حیات کوتاه اما پربار
سیدعباس صالحی در حاشیه شورای معاونین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در مراسم رونمایی پوستر نکوداشت آموزگار فقاهت حضرت آیتالله سیدمحمد محقق داماد درباره شخصیت این عالم گفت: «ایشان نقش برجستهای در نهضت بزرگ انقلاب اسلامی داشت و با حضرت امام خمینی(ره) همواره در گفتوگو و همنشینی بود.»
او ادامه داد: «حوزه علمیه قم مقاطع مختلف تاریخی از جمله در زمان غیبت صغری و کبری را طی کرده است و قم معاصر نیز با حضور عبدالکریم حائری در حوزه علمیه وارد فضای جدیدی شد.» به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: «در سال ۱۳۰۱ که عبدالکریم حائری از اراک به قم آمد حوزه علمیه فضای جدیدی را تجربه کرد و یکی از شاگردان ویژه آقای حائری در این دوره آیتالله سیدمحمد محقق داماد بودند. ایشان نقش ویژه و برجستهای در حیات علمی حوزه علمیه قم در دوران معاصر داشتند و بخشی از شاگردان ایشان افرادی چون شهیدان مطهری و بهشتی و امام موسی صدر، مقام معظم رهبری، آیتالله مکارم شیرازی، آیتالله مظاهری و بسیاری از مجتهدان کشورمان هستند.» صالحی درباره آیتالله محقق داماد گفت:«اگرچه حیات این عالم جلیلالقدر کوتاه بود اما آثار وجودی ایشان قابل توجه است و آثار ایشان در حال تدوین و چاپ است که منبعی مهم برای علاقهمندان به حساب میآید.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: «در پنجاه و یکمین سالگرد وفات ایشان همایشی برای نکوداشت او در قم برگزار میشود و نکوداشت چنین شخصیت بزرگی راهی برای جویندگان علم و دانش در حوزههای علمیه باز میکند.» در بخش دیگری از این نشست، مهدی محمدی دبیر اجرایی این همایش با اشاره به روند اجرایی برگزاری این همایش گفت: «از آذر سال ۱۳۹۶ که مصادف با پنجاهمین سالگرد وفات آیتالله محقق داماد بود، ستادی با ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این وزارتخانه تشکیل شد و اعضای این ستاد از فضلای تراز اول حوزه علمیه هستند. بر این اساس دو دبیرخانه علمی و اجرایی نیز برای این ستاد شکل گرفت که از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آقای رضا مختاری بهعنوان دبیر علمی جشنواره و من بهعنوان دبیر اجرایی این جشنواره منصوب شدیم.»
محمدی با اشاره به اقدامات این همایش در حوزه علمی، گفت: «در بخش علمی اقداماتی از جمله جمعآوری و چاپ تقریرات مرحوم آیتالله محقق داماد توسط شاگردان برجسته ایشان صورت گرفته است. در حوزه اجرایی نیز اقداماتی شکل گرفته که میتوان به ساخت ۲۵۰ دقیقه مستند فاخر از زندگی آیتالله سیدمحمد محقق داماد اشاره کرد.»
گفتنی است این همایش با حضور جمعی از بزرگان کشور از جمله آیتالله جوادی آملی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس حوزه علمیه قم و... ۱۲ دی ساعت ۸:۳۰ در پژوهشکده علامه طباطبایی در شهر قم برگزار میشود.
آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار فهرست نامزدهای اولیه ۹ شاخه این مسابقه از جمله شاخه بهترین فیلم بینالمللی و مستند بلند اسکار ۲۰۲۰ را اعلام کرد.
با اهدای جایزه استاد مدرن مالتین در سی و پنجمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم سانتا باربارا از برد پیت تجلیل میشود.
مالکان فیلم «همچنان که میمردیم» به کارگردانی مرتضی سیاری از اکران در گروه «هنروتجربه» انصراف دادند.
فیلم «این بامداد خسته» ساخته فرشاد فداییان درباره احمد شاملو چهارشنبه 27 آذر ساعت 18 در کانون فیلم خانه سینما نمایش داده میشود.
علی جعفری پویان نوازنده ویولن و مدیر برگزاری ویژه برنامه «سال نوای موسیقی ایران» با انتشار متنی از برگزار نشدن پنجمین دوره این برنامه در سالجاری خبر داد.
آلبوم «دیوونه خونه مجازی» با صدای رضا یزدانی منتشر و در دسترس مخاطبان قرار گرفت.
نمایش «سمفونی کوچک سکوت» به کارگردانی سینا راستگو از هشتم دی هر شب در سالن شماره یک عمارت نوفللوشاتو روی صحنه میرود.
اعضای شورای شهر تهران، خیابان طوس در محدوده باغ فردوس واقع در منطقه ۱ شهرداری تهران را به نام «عباس کیارستمی» پیشنهاد دادند.
قسمت دوم جومانجی، در هفته نخست نمایش، انیمیشن یخزده را کنار زد و در جایگاه نخست نشست.
داوری آثار نمایشگاه ششمین دوسالانه «سرو نقرهای» با حضور اعضای هیأت داوران بخشهای مختلف این رویداد هنری انجام شد.
هشتمین نمایشگاه گروهی آثار استادان، مدرسان و فارغالتحصیلان انجمن خوشنویسان ایران در تهران، روز جمعه (۲۹ آذرماه) در نگارخانه فرهنگسرای بهمن افتتاح میشود.
فریدون جیرانی، بعد از وقفه یک ماه برنامه «کافه آپارات» را با میزبانی از پرویز پرستویی اجرا کرد. این برنامه روزهای سهشنبه ساعت 22 از آپارات پخش میشود.