معافیت بخشهای مهم فرهنگی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده به مجلس پیشنهاد شد
حمایت دولت از اقتصاد فرهنگ
گروه اقتصادی / مؤسسات فرهنگی و هنری به عنوان یکی از زیرگروههای بخش خدمات که نیمی از اشتغال کشور را به خود اختصاص داده، نیازمند حمایتهای مالیاتی و بیمهای شفاف از سوی دولت است. این چکیده درددل مسئولان و مدیران این گروه از مؤسسات است که با وجود رکود حاکم بر اقتصاد، اما همچنان سطح اشتغال را در واحدهای فرهنگی حفظ کردهاند.
مؤسسات فرهنگی و هنری تکمنظور و چندمنظوره همانند بسیاری از واحدهای فعال در بخش خدمات هزینههای بسیاری دارند.قانونگذار و سیاستگذار فرهنگی به منظور حمایت از اقتصاد فرهنگ کشور، بخشهایی از فعالیت این مؤسسات را مشمول معافیت ازمالیات کرده است، اما با وجود این، ابهام در پرداخت مالیات بر ارزش افزوده باعث سردرگمی این مؤسسات و سایر واحدها و شرکتهایی که از خدمات فرهنگی مؤسسات استفاده میکنند، شده است.بهطوری که همچنان موضوع مالیات بر ارزش افزوده این دسته از فعالیتها بهطور کامل شفاف نشده است.
طبق روال مالیات بر ارزش افزوده که هماکنون 9 درصد تعیین شده، باید از سوی مؤسسات فرهنگی و هنری از مشتریان روی فاکتورشان دریافت شود، این در حالی است که بسیاری از اشخاص حقیقی و حقوقی که خدمات را به این مؤسسات ارائه میکنند، در قالب فاکتورهای رسمی نداده و در سامانه مالیات بر ارزش افزوده ثبتنام نکردهاند.
درواقع این نوع مالیات از حلقه انتهایی مصرف کنندگان یعنی همین مؤسسات به صورت قطعی از سوی دستگاه گیرنده مالیات دریافت میشود.در نهایت، بسیاری از مؤسسات فرهنگی هنری تکلیف خود را نسبت به وصول و پرداخت مالیات ارزش افزوده نمیدانند و حتی در سامانه این نوع مالیات بر مصرف ثبتنام هم نکردهاند.
درهمین زمینه رضا حشمتی مدیرعامل یکی از مؤسسات فرهنگی و هنری فعال در تهران در گفتوگو با «ایران» گفت: یکی از مشکلات مؤسسات فرهنگی و هنری این است که مالیات بر ارزش افزوده را از مشتریان خود دریافت نمیکنند، ولی هنگام خرید کالا و خدمت باید این مالیات را پرداخت کنند، بنابراین مالیات ارزش افزوده دراین بخش به صورت ناقص اجرا میشود. این مشکل بخصوص برای صنعت چاپ به چشم میخورد.یا اینکه شرکتهایی که از خدمات این مؤسسات استفاده میکنند، انتظار دارند که فاکتور خدمات هنری و فرهنگی همراه با مالیات 9 درصدی ارزش افزوده باشد، در حالی که این مؤسسات به دلیل افزایش قیمت خدماتشان را نه در سامانه مربوطه ثبتنام کردهاند و نه حاضر به دریافت چنین هزینه مالیاتی از مشتریانشان روی فاکتور هستند.
وی ادامه داد: درحالی که در متن قانون به صورت صریح معافیت مؤسسات فرهنگی و هنری مورد تأکید قرار گرفته است، اما طبق خواسته سازمان مالیاتی هرساله باید نامه معافیت از وزارت فرهنگ دریافت شود.این در حالی است که خیلی از مدیران این مؤسسات معافیت مالیاتی را شامل معافیت از مالیات ارزش افزوده نیز میدانند در حالی که اصولاً مشخص نیست که مؤسسات ملزم به اخذ آن هستند یا نیستند.یا اینکه آیا معافیت مشمول مالیات ارزش افزوده نیز میشود یا خیر؟
حشمتی با اشاره به اینکه در بخش حلقههای خدمات فرهنگی و هنری کسانی فعال هستند که افراد حقیقی و نه حقوقی محسوب میشوند، به همین دلیل فاقد فاکتور رسمی هستند، اظهار کرد: بنابراین مؤسسات نمیتوانند از حلقههای قبلی فاکتور یا ارزش افزوده دریافت کنند و همین موضوع باعث میشود در حلقههای بعدی هم مشکل به صورت متسلسل ادامه داشته باشد.
این فعال حوزه فرهنگ و هنر اضافه کرد: مشکل دیگری که شفاف نبودن مالیات بر ارزش افزوده برای مؤسسات فرهنگی و هنری ایجاد کرده این است که مشتریان حقوقی آنها به دلیل اینکه این مؤسسات قادر به صدور و ارائه گواهی مالیات بر ارزش افزوده نیستند از ادامه همکاری با آنها خودداری میکنند. براساس گفتههای وی، بهطور کلی مؤسسات فرهنگی و هنری سودآوری بالایی ندارند با این حال تلاش میکنند که سطح اشتغال کارمندان را ایمن نگهدارند.
وی ادامه میدهد که دولت باید به صورت شفاف نحوه دریافت مالیات بر ارزش افزوده و معافیتهای آن را اعلام کند.
جواد فراجی مدیرعامل مؤسسه فرهنگی و هنری «ونداد» نیز میگوید: تنها بخش کوچکی از فعالیتهای متعددی که مؤسسات فرهنگی انجام میدهند سودآوری دارد، اما سازمان مالیاتی همین فعالیتها را مبنای مالیاتستانی قرار میدهد.
وی افزود: با توجه به نقشی که این مؤسسات در اشتغالزایی میتوانند داشته باشند، دولت باید حمایتهای مالیاتی و بیمهای خود را گسترش دهد. به گفته وی، مشکلات متعدد این مؤسسات که مالیات نیز یکی از آنهاست باعث شده تا بخش کوچکی از مؤسسات ثبت شده در کشور فعال باشند.
معافیتهای فرهنگی و هنری گسترش مییابد
درحالی که دستاندرکاران مؤسسات فرهنگی و هنری از شرایط فعالیت گلایه دارند، برنامههای سازمان امور مالیاتی نشان میدهد که حمایتهای مالیاتی از این دسته از مؤسسات افزایش خواهد یافت.
معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی در گفتوگو با «ایران» گفت: در لایحه جدید مالیات بر ارزش افزوده معافیتهای مالیات بر ارزش افزوده برای فعالیتهای فرهنگی و هنری افزایش مییابد.
محمد مسیحی افزود: دراین لایحه بهطور مشخص خدمات چاپ، انتشارات، مطبوعات، نویسندگی، موسیقی و سینمایی از مالیات بر ارزش افزوده معاف خواهد شد. وی توضیح داد: هماکنون بخشی از فعالیتهای فرهنگی و هنری با شرایطی از مالیات بر عملکرد معاف هستند. برای مثال مطبوعات از مالیات بر عملکرد معافند اما شرکتهای تأمین کننده فیلم مشمول مالیات هستند.
معاون سازمان امور مالیاتی ادامه داد: در بخش مالیات بر ارزش افزوده مطبوعات زمانی که محصول خود را میفروشند نباید مالیات بر ارزش افزوده دریافت کنند، اما زمانی که خدمات و کالایی خریداری میکنند (مانند چاپ) باید این مالیات را بپردازند. حتی تبلیغات و آگهیهای روزنامهها نیز از مالیات معاف شده است.
وی درپاسخ به این سؤال که مالیات بر ارزش افزوده چه سهمی در درآمدهای مالیاتی کشور دارد، توضیح داد: هماکنون مالیات بر ارزش افزوده بدون درآمدهای گمرکی بیش از 50 درصد از کل درآمدهای مالیاتی کشور را شامل میشود. وی خاطرنشان کرد: هماکنون حدود 40 درصد از اقتصاد ایران از مالیات معاف است و برهمین اساس دولت سعی دارد تا معافیتها را به سمت بخشهای ضروری هدایت کند.
مسیحی تأکید کرد: سال گذشته 45 هزار میلیارد تومان از محل قانون مالیات بر ارزش افزوده وصول شد که 18 هزار میلیارد تومان آن در قالب عوارض به شهرداریها و دهیاریها پرداخت شده است. در بودجه 1398 نیز 100 هزار میلیارد تومان از محل مالیات بر ارزش افزوده درآمد پیشبینی شده است که 70 هزار میلیارد تومان آن مالیات و 30 هزار میلیارد تومان عوارض است.
اتاق بازرگانی ایران گزارش میدهد
بهبود اقتصاد در سه فصل متوالی
نتایج طرح پایش ملی کسب و کار در تابستان سال ۱۳۹۸ نشان میدهد که شاخص ملی کسب و کار برای سومین فصل متوالی در مسیر بهبود گام برداشته و در بهترین وضعیت طی یک سال و نیم گذشته قرار گرفته است.
گزارش مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران از نتایج پایش ملی کسبوکار در تابستان سال ۱۳۹۸ نشان میدهد که رقم شاخص ملی کسبو کار به ۶.۰۷ (نمره بدترین ارزیابی ۱۰ است) رسیده که بهتر از وضعیت این شاخص نسبت به ارزیابی فصل گذشته (بهار ۱۳۹۸ با میانگین ۶.۱۷) است. همچنین این ارزیابی بیانگر آن است که از دید فعالان اقتصادی مشارکتکننده در این پایش، در اکثر استانها، وضعیت بیشتر مؤلفههای مؤثر بر محیط کسب وکار ایران در تابستان ۱۳۹۸، تا حدودی مساعدتر شده است.
موانع اصلی کسبو کار
در تابستان ۹۸ فعالان اقتصادی مشارکتکننده در این پایش، بهترتیب سه مؤلفه «غیرقابل پیش بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات»، «دشواری تأمین مالی از بانکها» و «بیثباتی سیاستها، قوانین و مقررات و رویههای اجرایی ناظر بر کسبوکار را نامناسبترین مؤلفههای کسبو کار و سه مؤلفه «محدودیت دسترسی به حاملهای انرژی (برق، گاز و گازوییل و...)»، «محدویت دسترسی به آب» و «محدودیت دسترسی به شبکه تلفن همراه و اینترنت» را مناسبترین مؤلفههای محیط کسب وکار کشور نسبت به سایر مؤلفهها ارزیابی کردهاند.
در دوره نخست اجرای این طرح، دشواری تأمین مالی از بانکها به عنوان نامساعدترین مؤلفه کسب وکار ارزیابی شده بود اما در ۸ دوره اجرا از پاییز ۱۳۹۶ تا تابستان ۱۳۹۸، غیرقابل پیشبینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات، نامساعدترین مؤلفه کسب وکار ارزیابی شده است.
وضعیت کسبوکار در استانها
بر اساس یافتههای طرح پایش ملی کسبو کار در تابستان ۱۳۹۸، استانهای سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی و البرز دارای بدترین وضعیت محیط کسب وکار و استانهای آذربایجان غربی، گیلان و زنجان دارای بهترین وضعیت محیط کسب و کار نسبت به سایر استانها ارزیابی شدهاند.
شاخص کسبوکار
بر اساس نظریه عمومی کارآفرینی شین، شاخص ملی محیط کسب و کار ایران در تابستان ۱۳۹۸، عدد ۶.۲۲ (عدد ۱۰ بدترین ارزیابی است) به دست آمده است که بهتر از وضعیت این شاخص در ارزیابی فصل گذشته (بهار ۱۳۹۸ با میانگین ۶.۲۹) است.میانگین ارزیابی محیط اقتصادی عدد ۶.۳۴ است که در ارزیابی فصل گذشته عدد ۶.۴۴ حاصل شده بود و میانگین ارزیابی محیط نهادی عدد ۶.۱۳ است که در فصل گذشته عدد ۶.۱۸ ارزیابی شده بود. نگاه اجمالی نشان میدهد همانند فصل گذشته محیط جغرافیایی با عدد ۵.۲۸ و محیط مالی با عدد ۸.۵۸ به ترتیب مساعدترین و نامساعدترین محیطها بر اساس نظریه عمومی کارآفرینی شین بودهاند.
۱۳۰۰هزار میلیارد تومان ارزش یارانههای پنهان و آشکار
محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه ریالی از درآمدنفت برای هزینههای جاری مصرف نخواهد شد، گفت: ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان یارانههای پنهان و آشکار است که بخشی از آن جایگزین درآمدهای نفت خواهد شد. وی در رابطه با اصلاح ساختار بودجه، اظهار داشت: اصلاح ساختار بودجه در چهار محور تنظیم شده است که محور نخست در رابطه با منابع تحت عنوان درآمدهای پایدار، محور دوم در رابطه با مصارف تحت عنوان هزینههای کارا، محور سوم در رابطه با ثباتسازی اقتصادی و محور چهارم نیز در رابطه با نهادسازی بودجه است که تغییراتی در مراحل بودجه ایجاد کنیم. رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: آنچه که در سال ۹۹ بر اساس این الگو باید انجام شود ابتدا روی بخش منابع ما است. /مهر
تأمین ۱۹ میلیارد تومانی ارز برای کالاهای اساسی
عبدالناصرهمتی، رئیس کل بانک مرکزی گفت: در ششماهه اول امسال ۱۹ میلیارد تومان تأمین ارز برای کالاهای اساسی و واسطهای صورت گرفته است و به هیچ عنوان تقاضا سرکوب نشده است. رئیس کل بانک مرکزی، با اشاره به اظهارات وزیر امور خارجه در خصوص تحریم جدید بانک مرکزی و الصاق تگ SDGT به بانک مرکزی گفت: در تحریم جدید از این نظر که تگ SDGT لحاظ شده مباحث آقای ظریف درست بوده و دشمنان تلاش کردند که محدودیت ایجاد کنند. او با بیان اینکه تمهیداتی از سوی بانک مرکزی برای مقابله با این اقدام در دستور کار قرار گرفته است، تأکید کرد: واردات دارو و غذا از مسیر بانک مرکزی انجام نمیشود و با تمهیدات صورت گرفته مشکلی در این خصوص ایجاد نخواهد شد./باشگاه خبرنگاران
خودکفایی در تولید لاستیک سنگین
رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: کشور در حال خودکفایی در تولید لاستیک سنگین است و در این زمینه اقدامات خوبی انجام شده است. وی با اشاره به اینکه با راهاندازی فاز طرح توسعه کارخانه لاستیک اردبیل
30 درصد بر خودکفایی در تولید لاستیک سنگین در کشور افزوده میشود، گفت: این کارخانه یکی از واحدهای بسیار مهم در کشور محسوب میشود که نقش بسزایی در ارتقای تولید داشته است. رحمانی گفت: در حالحاضر
4 طرح تولید لاستیک نیز در استانهای مختلف انجام میشود که با بهرهبرداری از این طرحها به خودکفایی کامل در تولید لاستیک سنگین میرسیم. /تسنیم
ریشه شکلگیری حسابهای بانکی اجارهای
هادی خانی، مدیرکل مبارزه با پولشویی سازمان مالیاتی گفت: بانک مرکزی متعهد است که اطلاعات حسابهایی با گردش مالی بالای ۵ میلیارد تومان را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهد. مدیرکل مبارزه با پولشویی سازمان امور مالیاتی با اشاره به بررسی «حسابهای بانکی مشکوک» توسط سازمان امور مالیاتی، گفت: بانک مرکزی متعهد شده که اطلاعات حسابهایی با گردش مالی بالای ۵میلیارد تومان را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهد که این امر تاکنون برای سالهای ۹۵، ۹۶ و ۹۷ تحقق یافته و سازمان امور مالیاتی در حال بررسی ریزدادههای این حسابها است. وی با اشاره به بررسی حسابهای بانکی مشکوک توسط سازمان امور مالیاتی گفت: در کشور بیش از ۵۰۰میلیون حساببانکی وجود دارد که این تعداد حساب بانکی، با توجه به جمعیت کشور بسیار قابل توجه است و سازمان امور مالیاتی برای اینکه بتواند حواشی و جرایم احتمالی مرتبط با این حسابهای بانکی را مدیریت کند، بیش از یکسال است که بررسی حسابهای بانکی مشکوک را در دستور کار خود قرار داده است./مهر
بهرهبرداری از متروی گلشهر- هشتگرد
حبیبالله طاهرخانی، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه تست سرد متروی گلشهر-هشتگرد یک اقدام مهم برای هشتگرد، شهروندان این شهر جدید و شهروندان غرب استان البرز است گفت: فرآیند تست سرد قطار گلشهر-هشتگرد آغاز شده است و بعد از تست سرد وارد تست گرم، بهرهبرداری اولیه و نهایی خواهیم شد. وی افزود: با احداث این خط مترو، به طول ٢٦کیلومتر ودارا بودن بزرگترین ایستگاه حومهای مترو در افق طرح روزانه بیش از ۲۵۰هزار نفر میتوانند از خدمات آن استفاده کنند؛ ضمن آنکه بهرهبرداری از این خط به کاهش ترافیک بزرگراه کرج- قزوین نیز میانجامد./فارس