مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی فردا در 22 حوزه انتخابیه برگزار می‌شود

45 کرسی سرنوشت‌ساز

وزیر کشور: ادعای حمایت دولت یا مسئولان اجرایی انتخابات از یک لیست سیاسی شایعه‌ای برخاسته از بداخلاقی یا بی‌اطلاعی محض است

مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز جمعه در 22 حوزه انتخابیه و در نزدیک به نیمی از استان‌های کشور برگزار می‌شود. 45 کرسی نمایندگی یعنی چیزی در حدود یک‌ششم از 290 کرسی مجلس در این مرحله از انتخابات تعیین تکلیف می‌شوند و همین امر سبب شده میزان اهمیت حضور رأی‌دهندگان و انتخابشان به جهت اثر تعیین‌کننده‌ای که در رویکرد سیاسی و کارآمدی تخصصی نهاد قانونگذاری و نظارت کشور دارد دست‌کمی از انتخاباتی که 11 اسفند برگزار شد، نداشته باشد. احمد وحیدی وزیر کشور در بیان اهمیت این مرحله از انتخابات با اعلام اینکه ۱۱هزار و ۵۰۰ شعبه در ۲۲ حوزه برای اخذ رأی در ۱۵ استان در نظر گرفته شده است، گفت: کار گسترده‌ای در این دوره داریم تا مردم بار دیگر حماسه جدیدی خلق کنند. با انتخاب مردم، ۴۵ نماینده دیگر راهی خانه ملت می‌شوند بنابراین همه باید تلاش کنند تا مردم حضور حداکثری در پای صندوق‌های رأی داشته باشند و نماینده مورد نظر خود را انتخاب کنند. وی با اشاره به انجام آموزش‌های لازم برای برگزاری تمام الکترونیکی انتخابات در هشت حوزه انتخابیه، افزود: هیچ گونه مشکل امنیتی در برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی نداریم.
وزیر کشور روز گذشته همچنین با انتشار پیامی در فضای مجازی به برخی حاشیه‌سازی‌های انجام شده پیرامون انتخابات واکنش نشان داد. وحیدی در این پیام با تأکید بر اینکه برای وزارت کشور و دولت، دغدغه‌ای غیر از برگزاری انتخاباتی شکوهمند در کمال امنیت، سلامت، رقابت و مشارکت وجود ندارد، تصریح کرد: ادعای حمایت دولت یا مسئولان اجرایی انتخابات از یک لیست سیاسی در مرحله دوم انتخابات مجلس شایعه‌ای برخاسته از بداخلاقی و بی‌تقوایی یا بی‌اطلاعی محض است.

پایان مهلت تبلیغات نامزدها
تبلیغات دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که از بامداد ۱۳ اردیبهشت آغاز شد ساعت هشت صبح امروز (پنجشنبه) پایان می‌یافت و هرگونه فعالیت تبلیغاتی پس از آن ممنوع است.
حوزه‌های انتخابیه تبریز، شبستان، میانه، پارس‌آباد، سمیرم، لنجان، کرج، تهران، ورامین، بیرجند، مشهد، آبادان، رامهرمز، خدابنده، زنجان، شیراز، مرودشت، خرم‌آباد، قائمشهر، ملایر، کرمانشاه و گنبدکاووس، ۲۲ حوزه انتخابیه‌ای هستند که انتخابات در آنها به دور دوم کشیده شده است.
انتخابات در مرحله دوم نیز در ۸ حوزه انتخابیه تبریز، تهران، آبادان، شیراز، کرمانشاه، خرم‌آباد، قائم‌شهر و ملایر به صورت تمام الکترونیکی برگزار می‌شود.
بر اساس اعلام محمدتقی شاهچراغی رئیس ستاد انتخابات کشور 60 درصد از حدود ۱۱ هزار ۵۰۰ شعبه که برای مرحله دوم در سراسر کشور در نظر گرفته شده الکترونیک‌اند. با این حال اگر چه نتایج آرای الکترونیک در ستاد مرکزی انتخابات قابل مشاهده است اما زمانی اعلام می‌شود که صورتجلسه شعب توسط مجری و ناظر امضا شده باشد.
بر اساس قانون کسانی می‌توانند در انتخابات یک حوزه انتخابیه در دور دوم شرکت کنند که در دور اول در همان حوزه انتخابیه رأی دادند. اما اگر فردی در مرحله اول در هیچ یک از شعب ۲۲گانه رأی نداده باشد در مرحله دوم می‌تواند در هر شعبه و شهری رأی خود را به صندوق رأی بیندازد.
همچنین بر اساس مفاد قانون در این مرحله هر کس بالاترین رأی را کسب کند، وارد مجلس می‌شود و ضرورتی به رسیدن به حدنصاب اکثریت نسبی نیست.

 رقابت فهرست‌ها در تهران
در این بین، نگاهی کلی به فهرست 90 کاندیدایی که در این مرحله به رقابت می‌پردازند حکایت از آن دارد که اکثریت با نامزدهایی است که سابقه نمایندگی در ادوار یازده گانه مجلس شورای اسلامی را نداشته‌اند. چنانکه از این تعداد تنها 37 نماینده ادوار مجلس در این فهرست حضور دارند. با این حال این ترکیب در مورد حوزه انتخابیه تهران متفاوت است و بیش از نیمی از نامزدها در این حوزه انتخابیه دارنده سابقه نمایندگی هستند.
در حوزه انتخابیه پایتخت که یکی از حوزه‌های مهم از حیث طیف ‌بندی سیاسی، کمیت کرسی‌ها و اثر آنها بر سمت و سوی مجلس و هیأت رئیسه آن است، رأی‌دهندگان برای انتخاب 16 نماینده از میان 32 نامزدی که به مرحله دوم راه یافته‌اند پای صندوق رأی می‌روند. این وضعیت اگرچه سبب تعدد فهرست‌های اعلام شده مورد حمایت احزاب و تشکل‌ها شده است با این حال آنچه در صحنه عمل در جریان است رقابت 4 فهرست مشهورتر است که ترکیب متفاوتی از نامزدها را به مردم معرفی کرده‌اند. تا آنجا که در فهرست انتخاباتی منتشر شده از سوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی (شانا)، شورای وحدت اصولگرایان و ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب (امنا) تنها ۲ کاندیدای مشترک حضور دارند و بیشترین اشتراک با 11 نامزد مشترک بین امنا و شورای وحدت ایجاد شده است.
فهرست شانا که در دور اول انتخابات در ائتلاف با جبهه پایداری قرار داشت در این دوره نیز با حضور 13 نامزدی که در فهرست مرحله اول حضور داشتند در کنار سه نامزدی که در توافق با جبهه پایداری به فهرست افزوده شدند، شکل گرفته است. در صدر این فهرست که به نحوی از چهره‌های نزدیک به محمدباقر قالیباف یا مرتضی آقاتهرانی محسوب می‌شوند، نام علیرضا سلیمی، عبدالحسین روح‌الامینی، سعید آجرلو و حسن خجسته باقرزاده دیده می‌شود. این تشکل البته برای دیگر حوزه‌های انتخابیه نیز فهرست مشخصی را اعلام و رسانه‌ای کرد.
ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب (امنا) هم که از فهرست 30 نفره دور اولش با سرلیستی حمید رسایی و در ائتلاف با تشکلی تحت عنوان جبهه صبح ایران هفت نفر انتخاب و 15 نامزد به دور دوم راه پیدا کردند در این دوره فهرست 16 نفره‌ای را معرفی کرده است که در صدر آن سید نظام‌الدین موسوی، احمد نادری و ابراهیم عزیزی قرار دارند. امنا در این مرحله با جمعیت رزمندگان مدافع انقلاب اسلامی (رزما) به دبیرکلی حسین‌الله کرم در ائتلاف است.
جبهه صبح ایران اما ترجیح داده که به جای 16 نامزد، 13 نامزد را مورد اشاره قرار دهد. عطا بهرامی، ابوالفضل ظهره‌وند و علی طهرانی‌مقدم سه نامزدی هستند که نام شان در ابتدای این فهرست قرار گرفته است.
شورای وحدت اصولگرایان نیز ترجیح داده است که با اولویت قراردادن به حمایت از کاندیداهای زن راه یافته به مرحله دوم 5 جایگاه نخست فهرست خود را به زنان اختصاص دهد. سمیه گلپور چمرکوهی، ریحانه اخلاقی، سمیه رفیع، زینب قیصری و زهره سادات لاجوردی نامزدهایی هستند که در صدر این فهرست انتخاباتی قرار دارند.
جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی، جامعه اسلامی مهندسین و فهرست مستقلین واعتدالگرایان نیز از دیگر تشکل‌هایی هستند که برای این مرحله از انتخابات نامزدهای مورد حمایت خود را اعلام کرده‌اند. نکته جالب آنکه در حاشیه رقابت‌ها، استفاده از تصویر سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، در پوستر تبلیغاتی یکی از آنها خبرساز شد. این اقدام فهرست مزبور در حالی بود که به دلیل تأکید دولت سیزدهم و شخص رئیس‌جمهور بر رعایت قانون و اصل بی‌طرفی در برگزاری انتخابات مجلس، این فهرست در دور اول انتخابات نیز مجبور به تغییر پوستر تبلیغاتی خود و حذف چهره آیت‌الله رئیسی از آن شده بود.

جستجو
آرشیو تاریخی