ناو مجهز به موشک های بالستیک ایران از خط استوا گذشت

مأموریت اقیانوسی سپاه در نیمکره جنوبی

پس از حضور پررنگ و فعال نیروی راهبردی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در آب‌های بین‌المللی، حالا نیروی دریایی سپاه نیز به مأموریت دور برد دریایی اعزام شده تا نقطه آغازی بر حضور این نیرو در ‌آب‌‎های آزاد باشد.
در روزهای اخیر، ناو اقیانوس‌پیمای «شهید مهدوی» نیروی دریایی سپاه با عبور از مدار صفردرجه (خط استوا) وارد نیمکره جنوبی زمین شد. این اولین مأموریت دوربرد دریایی سپاه از لحاظ طی مسافت و نوع مأموریت است که به نام ناو شهید «نادر مهدوی» ثبت می‌شود. اسفند ماه 1401 بود که ناو شهید نادر مهدوی به نیروی دریایی سپاه الحاق شد. ناو اقیانوس‌پیمای شهید مهدوی به نوعی یک پایگاه دریایی متحرک به طول ۲۴۰ متر، عرض ۳۲ متر، تناژ سبک ۱۴ هزار تن، ظرفیت بارگیری ۴۱ هزار تن تجهیزات و ادوات است که قابلیت پیمایش دریانوردی ۱۸ هزار مایل دریایی با سرعت ۱۸ گره را دارد. این ناو مجهز به تجهیزات رزم دریایی و هوایی، دارای رادار ارائه فازی سه بعدی، موشک‌های سطح به سطح، سطح به هوا، سامانه‌های مخابراتی یکپارچه بسیار پیشرفته جنگال و موشک کروز دریایی با برد بیش از ۷۰۰ کیلومتر، و همچنین قابلیت حمل و نشست و برخاست بالگردها، پهپادها و آبگیری و به آب‌اندازی شناورهای مختلف را داراست.

اولین‌ها با ناو شهید مهدوی
ناو شهید مهدوی اولین شناور ایرانی مجهز به موشک‌های بالستیک دوربرد است. بهمن ماه سال قبل بود که در جریان یک مانور موشکی، سپاه پاسداران برای نخستین‌بار اقدام به شلیک موشک بالستیک دزفول از روی ناو شهید مهدوی نیروی دریایی سپاه شلیک به سمت هدف خود در کویر مرکزی ایران کرد که با موفقیت همراه بود. طبق تصاویری که همان زمان نیروی دریایی سپاه منتشر کرد، ۲ موشک بالستیک با برد تقریبی ۱۷۰۰ کیلومتر از داخل ۲ کانتینر به سمت اهداف خود شلیک شدند. با پیوستن ناو شهید مهدوی به نیروی دریایی سپاه که در حال حاضر نیز در اولین مأموریت دوربرد خود به سر می‌برد، نیروهای مسلح کشورمان می‌توانند در هر نقطه‌ای از اقیانوس‌ها حضور یافته و با توجه به امکانات پیشرفته‌ای که دارد، با ناامنی‌های احتمالی علیه منافع کشورمان مقابله کند.

جستجو
آرشیو تاریخی